Gå til innhold

Trenger flere i helse = opp med lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Anonymkode: 1d33d...786

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bare lønnen, men betingelsene må bli bedre. De ansatte må få bedre vilkår og fortjener bedre behandling enn de (mange steder) får. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg helt utmerket kombinere å like en jobb OG å ville ha ordentlig betalt. 

Kjerringidealisme kommer man ikke langt med.

Anonymkode: bd3a3...3f8

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt, jeg valgte også yrket mitt fordi jeg ønsket jobbe med det, utvikle meg i det. Ikke pga lønna. 

Anonymkode: a95a2...d14

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig betalt og elendige forhold / løpe skoa av seg, minus og minus gir ikke pluss.

Anonymkode: 05abb...3ea

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha dummeste jeg har lest!

Nei,man tar faktisk ikke en utdanning/jobb fordi man har et så godt hjerte. Man gjør det fordi man trenger mat på bordet samt tak over hodet. At man synes det er interessant er selvfølgelig en stor fordel!

Anonymkode: f34b5...4a7

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Anonymkode: 1d33d...786

Det er nå så n at det er en jobb man får betalt for. Sykepleiere er ikke nonner lenger. Deal with it . Kostnadene i samfunnet har økt kraftig, det må lønna og. 500 k er ikke nok for å brødfø familien sin. På Østlandet blir det og knapt med lån. For og ikke snakke om at mange innen helse ikke har fulle stillinger en gang. 

Ja nettopp, hvis penger er målet så velger folk noe annet. Og det gjør de jo og. Lønna må opp for å tiltrekke seg flere. 

Anonymkode: 1d6b5...a06

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Anonymkode: 1d33d...786

Du er naiv.

Selv har jeg helsefaglig utdanning jobbet i 21 år i helse- og sosial. 
Jeg tok så en utdanning innen IT og byttet beite. Jeg tjener 3x hva jeg gjorde i spesialisthelsetjenesten.

Hadde helseforetakene matchet lønnen jeg har i dag, så hadde jeg gått tilbake til sykehusjobben på dagen. 

Anonymkode: e94ed...cdc

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er selvfølgelig ikke alt.

For lav Grunnbemanning, deltidsstillinger og ulevelige turnuser er viktige årsaker til at mange flykter fra helse- og sosialsektoren.

Hadde de tredoblet lønnen, hadde allikevel mange kommet tilbake.

Anonymkode: e94ed...cdc

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha dummeste jeg har lest!

Nei,man tar faktisk ikke en utdanning/jobb fordi man har et så godt hjerte. Man gjør det fordi man trenger mat på bordet samt tak over hodet. At man synes det er interessant er selvfølgelig en stor fordel!

Anonymkode: f34b5...4a7

Vet ikke med deg, men jeg valgte ihvertfall utdanning og jobb basert på hva jeg trives med og ønsker å tilbringe mange timer i uka med. Ellers hadde det blitt en ganske trist hverdag. Selv med det dobbelte i lønn.

Og hele poenget mitt er at innen helse, så er det ikke bare deg selv det går utover hvis du ikke har de egenskapene som kreves.

Anonymkode: 1d33d...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assistenter og hjelpepleiere fortjener høyere lønn, men sykepleiere o.l har allerede en av de mest overbetalte yrkene i forhold til utdanning allerede. 

Jobbet litt med vakthold på ett sykehus under utdanning, min opplevelse var at assistenter ble beordret rundt til tunge dritt jobber og at sykepleiere satt betraktelig mer på personalrommet og snakket om drikking, puling og festing mens de håvet inn nesten 600.000 i året. 

 

Privatisering av sykehjem med driftsavtaler er løsningen, da vil man få effektivisering fra bunn til topp

Anonymkode: d3c1b...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500k er i utgangspunktet en akseptabel lønn uansett hva man arbeider med.

Synes heller de kunne satt lønnsvekst litt på bakbrenneren en liten stund, og istedet gi 100% faste ansettelser og ansette flere personer en stund. Altså heller bruke pengene på å få flere folk enn å lønne høyere. Tanken er at det skulle gitt en bedre arbeidshverdag og mindre slitasje til de som arbeider.

Skjønner at jeg er en utenforstående. Men for meg høres det ut som arbeidsforholdene egentlig er det største problemet.

Anonymkode: 02fc1...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke med deg, men jeg valgte ihvertfall utdanning og jobb basert på hva jeg trives med og ønsker å tilbringe mange timer i uka med. Ellers hadde det blitt en ganske trist hverdag. Selv med det dobbelte i lønn.

Og hele poenget mitt er at innen helse, så er det ikke bare deg selv det går utover hvis du ikke har de egenskapene som kreves.

Anonymkode: 1d33d...786

Når jeg skal operere ryggen, så driter jeg i hva som motiverer kirurgen. Det viktigste er at det er en kompetent kirurg på jobb.

Kutt lønnen til kirurger med 70% og behold bare idealistene. Se så hvordan ventelistene øker til 2-4 år for en ryggoperasjon.

Anonymkode: e94ed...cdc

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ser på det litt forskjellig. Jeg jobber selv i helse, og synes lønna mi i og for seg er ok.

Jobber 100% som sykepleier i 3-delt turnus, med overvekt av natt, og ender med å jobbe en del overtid per år i tillegg for å hjelpe til der det kniper. Tjener ca 750 000.

Derimot synes jeg ikke lønna er god nok når jeg i praksis jobber for et halvt til ett menneske ekstra som ikke er der, og flyr beina av meg hver dag av grunner som rett og slett skyldes organisatoriske forhold. Dvs underbemanning og feil oppgavefordeling.

Selvfølgelig ville jeg MYE heller hatt noen ekstra kolleger på jobb, så pasientene fikk det de har behov for, og folk ikke blir sykemeldt i hytt og pine grunnet overbelastning.

Men sånn er det ikke, og sånn blir det nok ikke heller. Så skal jeg jobbe under de forholdene, dvs løpe som et piska skinn og kompensere for manglende bemanning, da vil jeg ha betalt for det.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe innen helse er en jobb som alt annet, helsearbeidere er ikke engler, og det er ikke et kall slik det ble sagt før. Lønn, betingelser, god turnus skal til! 

Anonymkode: f8848...37d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Assistenter og hjelpepleiere fortjener høyere lønn, men sykepleiere o.l har allerede en av de mest overbetalte yrkene i forhold til utdanning allerede. 

Jobbet litt med vakthold på ett sykehus under utdanning, min opplevelse var at assistenter ble beordret rundt til tunge dritt jobber og at sykepleiere satt betraktelig mer på personalrommet og snakket om drikking, puling og festing mens de håvet inn nesten 600.000 i året. 

 

Privatisering av sykehjem med driftsavtaler er løsningen, da vil man få effektivisering fra bunn til topp

Anonymkode: d3c1b...82e

Jeg tror du misforstår litt hva man gjør inne på vaktrommet/kontoret. Det blir litt slarv også, men det behøver man for å orke og være der. Selv vil jeg si jeg har opplevd lite prat om puling og fest på alle de stedene jeg har jobbet opp igjennom, så jeg tror ikke det er noen norm. Ellers er det store krav til dokumentasjon, og mye man må lete etter i journal. Ringe hit og dit for å organisere alt mulig rart. Det tar mye tid borte fra pasienten, og gjøres naturlig nok på kontoret.

Endret av Nuttery
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg skal operere ryggen, så driter jeg i hva som motiverer kirurgen. Det viktigste er at det er en kompetent kirurg på jobb.

Kutt lønnen til kirurger med 70% og behold bare idealistene. Se så hvordan ventelistene øker til 2-4 år for en ryggoperasjon.

Anonymkode: e94ed...cdc

Men hvis du havner på for eksempel sykehjem som gammel og blir fullstendig hjelpetrengende, så går jeg ut i fra at du ønsker å bli behandlet med omtanke og verdighet.

Sier ikke at man automatisk ikke har disse egenskapene hvis penger er drivkraften. Men sjansen er større hvis det er mer penger det står på for å få folk i yrket.

Anonymkode: 1d33d...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 sykepleiere o.l har allerede en av de mest overbetalte yrkene i forhold til utdanning allerede. 

 

Anonymkode: d3c1b...82e

Det er ikke slik at utdanning determinerer lønn. Det er etterspørsel etter kompetansen og/eller hvilke verdier jobben genererer som påvirker lønn.

Veien til god økonomi går ikke igjennom utdanning. Den går på å komme tidlig inn i yrkeslivet og kjapt inn i boligmarkedet. (Null studielån, prisvekst på bolig, tidlig lønnet arbeid etc)
 

En tømrer som gikk fra betalt lærlingetid rett i arbeid og tilsvarende raskt inn i boligmarkedet vil i størsteparten av sitt voksenliv være langt bedre stilt økonomisk en hva en akademiker med 6-7 års utdanning vil være. Når akademikeren har tatt igjen tømreren i et livsløpsperspektiv, så er tømreren snart klar for å pensjonere seg. (Studielån, flere år senere inn på boligmarkedet osv).

Anonymkode: e94ed...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet ikke med deg, men jeg valgte ihvertfall utdanning og jobb basert på hva jeg trives med og ønsker å tilbringe mange timer i uka med. Ellers hadde det blitt en ganske trist hverdag. Selv med det dobbelte i lønn.

Og hele poenget mitt er at innen helse, så er det ikke bare deg selv det går utover hvis du ikke har de egenskapene som kreves.

Anonymkode: 1d33d...786

Det er da INGEN motsetninger mellom å å trives i og egne seg til en jobb, og det å ønske høyere lønn! 

Anonymkode: be5b7...7a9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det lar seg helt utmerket kombinere å like en jobb OG å ville ha ordentlig betalt. 

Kjerringidealisme kommer man ikke langt med.

Anonymkode: bd3a3...3f8

👆

Anonymkode: a4d9b...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...