Gå til innhold

Når kontakte føden? Modningsrier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ringte til føden og fikk beskjed at de hører jeg klarer å snakke, så det er for tidlig å komme. Altså, jeg skulle ringe nå det var så vondt at jeg ikke klarte å forklare det i telefonen.

 

Anonymkode: 0703c...b74

Hei, jeg er trådstarter. Var dette nå i kveld og på Ahus? Jeg ringte de etter denne posten, fikk beskjed om at det var fullt, at de jobbet med å sende kvinner til andre sykehus og at jeg måtte ringe tilbake om 1 time. Så skulle de nok ha plass.

Ringte tilbake 1 time senere, med rier hvert 3 minutt. Annen jordmor på telefonen og fikk eksakt samme beskjed som deg! Helt ordrett nesten. I tillegg fikk jeg beskjed om at alle riene måtte være like vonde, hvis noen var mildere enn andre var ikke tiden inne enda.

Så nå ligger jeg her med rier hvert 3. minutt, forbanna vondt på de verste. Og venter på at alle riene skal bli like vonde…. Er dette virkelig gangen i dette??

Anonymkode: d92bb...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg er trådstarter. Var dette nå i kveld og på Ahus? Jeg ringte de etter denne posten, fikk beskjed om at det var fullt, at de jobbet med å sende kvinner til andre sykehus og at jeg måtte ringe tilbake om 1 time. Så skulle de nok ha plass.

Ringte tilbake 1 time senere, med rier hvert 3 minutt. Annen jordmor på telefonen og fikk eksakt samme beskjed som deg! Helt ordrett nesten. I tillegg fikk jeg beskjed om at alle riene måtte være like vonde, hvis noen var mildere enn andre var ikke tiden inne enda.

Så nå ligger jeg her med rier hvert 3. minutt, forbanna vondt på de verste. Og venter på at alle riene skal bli like vonde…. Er dette virkelig gangen i dette??

Anonymkode: d92bb...bfc

Jeg fødte for fem år siden, og alle riene fra nr 1 var krevende. Tror du at du er i fødsel så drar du inn på en sjekk. Jeg var ikke i tvil selv med styrtfødsel. 

Anonymkode: cf289...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På min første hadde jeg det sånn kun ved pressrier, men alle er forskjellige. 

Du kan be om å få komme inn på en sjekk. La de sjekke åpning evt cm, da pleier man å falle mer til ro. Trodde de tok inn førstegangsfødende lettere enn flergangs. 

Anonymkode: f352d...668

Hvorfor? Det er vel oftere sånn at ting utvikler seg fortere for flergangsfødende. Eller tar jeg feil?😅

Med førstemann gikk vannet mitt prematurt, og jeg hadde rier som TS viser til her i to døgn uten åpning. Plutselig skiftet det helt om, og en halvtime etter en sjekk på to cm og morfin så var det full åpning. Presset i 5 min.

Siden vi har ca en halvtime til føden så fikk jeg beskjed om å reise med en gang jeg merket antydning til rier med nummer to, og heller ringe fra bilen. Jeg var tross alt bare i aktiv fødsel i en knapp halvtime.

Da dagen kom så våknet jeg med en «konstant rie». Ikke veldig sterk, men som sånn middels menssmerter. Den følelsen varte i 20 min, og jeg kjente bare at i dag skjer det, men ikke akkurat nå. Så jeg gjorde eldste klar til barnehagen, dro på IKEA, vasket og ryddet klart hele dagen, hentet i barnehagen og lagde middag. Da hadde jeg hatt de menssmertene jevnt over hele dagen.

Under middagen tar det seg opp litt, men ikke nok til at jeg tar rådet om å reise, så vi avtaler med bestemor at hun kan komme bort så vi kan reise etter at eldste er lagt.

Kom til sykehuset med 7 cm åpning, men likevel god margin på tid. Tror jeg fødte etter en time.

Poenget med hele innlegget er vel at de som har født før kanskje kjenner når tiden er inne litt bedre enn førstegangsfødende. Derfor tror jeg ikke de blir avskrevet eller tatt mindre på alvor når de ringer, tror egentlig det er litt motsatt, også fordi det ofte kan gå fortere med nummer to. Jeg hadde en lengre aktiv fødsel fase med nummer to, men totalen var raskere.

Anonymkode: cbcc9...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg er trådstarter. Var dette nå i kveld og på Ahus? Jeg ringte de etter denne posten, fikk beskjed om at det var fullt, at de jobbet med å sende kvinner til andre sykehus og at jeg måtte ringe tilbake om 1 time. Så skulle de nok ha plass.

Ringte tilbake 1 time senere, med rier hvert 3 minutt. Annen jordmor på telefonen og fikk eksakt samme beskjed som deg! Helt ordrett nesten. I tillegg fikk jeg beskjed om at alle riene måtte være like vonde, hvis noen var mildere enn andre var ikke tiden inne enda.

Så nå ligger jeg her med rier hvert 3. minutt, forbanna vondt på de verste. Og venter på at alle riene skal bli like vonde…. Er dette virkelig gangen i dette??

Anonymkode: d92bb...bfc

Smør tykkere på! Si at alle er like dritvonde, eller be mannen din ringe for deg og si det (slik at hun da tenker at du har så vondt at du ikke kan snakke) så må du få kommet inn med en gang. Dette er faktisk uholdbart spør du meg.

Anonymkode: 09337...598

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, jeg er trådstarter. Var dette nå i kveld og på Ahus? Jeg ringte de etter denne posten, fikk beskjed om at det var fullt, at de jobbet med å sende kvinner til andre sykehus og at jeg måtte ringe tilbake om 1 time. Så skulle de nok ha plass.

Ringte tilbake 1 time senere, med rier hvert 3 minutt. Annen jordmor på telefonen og fikk eksakt samme beskjed som deg! Helt ordrett nesten. I tillegg fikk jeg beskjed om at alle riene måtte være like vonde, hvis noen var mildere enn andre var ikke tiden inne enda.

Så nå ligger jeg her med rier hvert 3. minutt, forbanna vondt på de verste. Og venter på at alle riene skal bli like vonde…. Er dette virkelig gangen i dette??

Anonymkode: d92bb...bfc

Nei, sånn skal det ikke være.

Kan mann/samboer ringe? Han får si at du er for opptatt med å puste deg gjennom så han må ta praten, så sier han at de kommer hvert tredje minutt og at de er intense alle sammen.

Hadde heller dratt en liten hvit en enn å føde på veien. Sånn som det utvikler seg så er det sikkert sant innen du kommer inn også.

Anonymkode: cbcc9...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde jeg fulgt dette rådet hadde mine kommet hjemme, jeg kom aldri dit at jeg ikke klarte å snakke. 

Jeg tenker at noen ganger er det på sin plass å overdrive noe, og dette virker å være et slikt tilfelle. Jeg ville overdrevet smertene, og snakket meg inn på en sjekk. Kan feks si at du var så vondt at du ikke klarer å hvile og at du begynner å bli helt utslitt. 

Anonymkode: 3705c...ef7

Siste fødsel så opplevde jeg så sterke smerter at jeg ikke klarte å prate med de på telefon. De sendte ambulanse for å hente meg. Men de tok feil, det var "bare" sterke kynnere. Så jeg ville heller ikke stolt for mye på de med å vente så lenge. 

Anonymkode: f352d...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Det er vel oftere sånn at ting utvikler seg fortere for flergangsfødende. Eller tar jeg feil?😅

Med førstemann gikk vannet mitt prematurt, og jeg hadde rier som TS viser til her i to døgn uten åpning. Plutselig skiftet det helt om, og en halvtime etter en sjekk på to cm og morfin så var det full åpning. Presset i 5 min.

Siden vi har ca en halvtime til føden så fikk jeg beskjed om å reise med en gang jeg merket antydning til rier med nummer to, og heller ringe fra bilen. Jeg var tross alt bare i aktiv fødsel i en knapp halvtime.

Da dagen kom så våknet jeg med en «konstant rie». Ikke veldig sterk, men som sånn middels menssmerter. Den følelsen varte i 20 min, og jeg kjente bare at i dag skjer det, men ikke akkurat nå. Så jeg gjorde eldste klar til barnehagen, dro på IKEA, vasket og ryddet klart hele dagen, hentet i barnehagen og lagde middag. Da hadde jeg hatt de menssmertene jevnt over hele dagen.

Under middagen tar det seg opp litt, men ikke nok til at jeg tar rådet om å reise, så vi avtaler med bestemor at hun kan komme bort så vi kan reise etter at eldste er lagt.

Kom til sykehuset med 7 cm åpning, men likevel god margin på tid. Tror jeg fødte etter en time.

Poenget med hele innlegget er vel at de som har født før kanskje kjenner når tiden er inne litt bedre enn førstegangsfødende. Derfor tror jeg ikke de blir avskrevet eller tatt mindre på alvor når de ringer, tror egentlig det er litt motsatt, også fordi det ofte kan gå fortere med nummer to. Jeg hadde en lengre aktiv fødsel fase med nummer to, men totalen var raskere.

Anonymkode: cbcc9...409

Flergangangsfødene har sterkere kynnere. På siste nå så kjente en erfaren jordmor på magen min å sa at her kommer det rier hvert 10 minutt. De regnet med at jeg skulle føde innen noen dager. Dette var I uke 37. Jeg fødte ved å bli satt I gang 1 dag etter termin. Det var også den lengste fødselen jeg har hatt. 

Men det var tredje og tredje er kjent for å være en luring. 

På nummer en hadde jeg såvidt smerter frem til pressrier. Ingen trodde at jeg var i fødsel eller nærmet meg fødsel. Den fødselen var styrtfødsel i tillegg.

Nummer to var ennå kjappere og ikke noe vondt før pressrier, men nummer tre var en luring.

Jeg hadde altså så sterke kynnere med nummer tre at både jeg og føden ble lurt mange ganger. 

Anonymkode: f352d...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flergangangsfødene har sterkere kynnere. På siste nå så kjente en erfaren jordmor på magen min å sa at her kommer det rier hvert 10 minutt. De regnet med at jeg skulle føde innen noen dager. Dette var I uke 37. Jeg fødte ved å bli satt I gang 1 dag etter termin. Det var også den lengste fødselen jeg har hatt. 

Men det var tredje og tredje er kjent for å være en luring. 

På nummer en hadde jeg såvidt smerter frem til pressrier. Ingen trodde at jeg var i fødsel eller nærmet meg fødsel. Den fødselen var styrtfødsel i tillegg.

Nummer to var ennå kjappere og ikke noe vondt før pressrier, men nummer tre var en luring.

Jeg hadde altså så sterke kynnere med nummer tre at både jeg og føden ble lurt mange ganger. 

Anonymkode: f352d...668

Ja, har hørt at kynnere kan være mer intense for de som har født før, og at man da kan bli lurt? Tror likevel man blir tatt like mye på alvor.

Tror ikke jeg har hatt kynnere med mine, ikke noe jeg har lagt merke til hvert fall.

Anonymkode: cbcc9...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Flergangangsfødene har sterkere kynnere. På siste nå så kjente en erfaren jordmor på magen min å sa at her kommer det rier hvert 10 minutt. De regnet med at jeg skulle føde innen noen dager. Dette var I uke 37. Jeg fødte ved å bli satt I gang 1 dag etter termin. Det var også den lengste fødselen jeg har hatt. 

Men det var tredje og tredje er kjent for å være en luring. 

På nummer en hadde jeg såvidt smerter frem til pressrier. Ingen trodde at jeg var i fødsel eller nærmet meg fødsel. Den fødselen var styrtfødsel i tillegg.

Nummer to var ennå kjappere og ikke noe vondt før pressrier, men nummer tre var en luring.

Jeg hadde altså så sterke kynnere med nummer tre at både jeg og føden ble lurt mange ganger. 

Anonymkode: f352d...668

Jeg er førstegangs og har hatt kynnere som tidvis er vonde helt siden uke 22. To episoder har jeg hatt kynnere hyppigere enn hvert 10. Minutt også, som varer i ca 1 minutt hver, over flere timer. Så man er nok veldig forskjellig der og.

Anonymkode: 09337...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig behandling av førstegangsfødene, eller fødene generelt. Man kan jo ikke si ut i fra hvor vondt det er om det er på tide å dra eller ikke. Folk har jo veldig ulik smerteterskel.
Glad jeg fødte på Kalnes. Der var de veldig hyggelige på telefon når jeg snakket med de, og fikk beskjed om å bare ringe igjen om jeg var urolig. Jeg gikk lenge med rier som ikke ble helt regelmessige tross vannavgang. Over et døgn etter vannet gikk hadde jeg bare 3 cm åpning. 45 min før jeg skulle offisielt settes igang kom jordmor inn og lurte på om jeg ville prøve å pumpe litt melk for å se om det ville sette fart på sakene. Etter 10 min med pumpe hadde jeg 3 helt sinnsyke rier og merket at jeg ville presse på siste så da var det rett på fødestua. Hadde brått 8 cm åpning, og ungen var ute 1,5 timer etter det. Skulle ønske jeg hadde prøvd den pumpa litt tidligere 😅

Om du ikke har lang vei til sykehuset vil jeg anbefale deg å prøve å håndmelke eller pumpe om du har’. 
 
Lykke til! Håper du får en fin fødselsopplevelse 

Anonymkode: 665ae...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er dårlig behandling av førstegangsfødene, eller fødene generelt. Man kan jo ikke si ut i fra hvor vondt det er om det er på tide å dra eller ikke. Folk har jo veldig ulik smerteterskel.
Glad jeg fødte på Kalnes. Der var de veldig hyggelige på telefon når jeg snakket med de, og fikk beskjed om å bare ringe igjen om jeg var urolig. Jeg gikk lenge med rier som ikke ble helt regelmessige tross vannavgang. Over et døgn etter vannet gikk hadde jeg bare 3 cm åpning. 45 min før jeg skulle offisielt settes igang kom jordmor inn og lurte på om jeg ville prøve å pumpe litt melk for å se om det ville sette fart på sakene. Etter 10 min med pumpe hadde jeg 3 helt sinnsyke rier og merket at jeg ville presse på siste så da var det rett på fødestua. Hadde brått 8 cm åpning, og ungen var ute 1,5 timer etter det. Skulle ønske jeg hadde prøvd den pumpa litt tidligere 😅

Om du ikke har lang vei til sykehuset vil jeg anbefale deg å prøve å håndmelke eller pumpe om du har’. 
 
Lykke til! Håper du får en fin fødselsopplevelse 

Anonymkode: 665ae...212

Her var det noe lignende - hadde uregelmessige rier, men vannet hadde ikke gått ennå, så de anbefalte bryststimulering med olje for å få litt fart på sakene. Vel..5 min med bryststimulering ga helt intense rier, og 30 min senere var ungen født. Så man bør være forsiktig med dette, for ting kan utvikle seg så fort at man ikke rekker fram til sykehuset hvis man prøver dette hjemme.

Anonymkode: b6206...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ringte til føden og fikk beskjed at de hører jeg klarer å snakke, så det er for tidlig å komme. Altså, jeg skulle ringe nå det var så vondt at jeg ikke klarte å forklare det i telefonen.

 

Anonymkode: 0703c...b74

Den beskjeden fikk jeg også, men jeg var uenig. Kom på føden og hadde full åpning 2 timer senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...