Gå til innhold

Hva skjer med bolig når samboer dør?


Anonyme Lina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er sykt å true med å ta livet sitt, men det er ikke noe særlig bedre å eventuelt prøve å tvinge noen til å begunstige sin eks-samboer i testamentet sitt heller.

Anonymkode: 9bcc7...c03

Hadde aldri gjort det. Ønsker bare å vite prosessen hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonyme Lina skrev (10 minutter siden):

Hadde aldri gjort det. Ønsker bare å vite prosessen hva man gjør.

Vel, om samboer er så skakkjørt psykisk som han beskrives i denne tråden, så vil antakelig ikke testamentet hans vært gyldig heller.

Anonymkode: 8b091...88f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har ordnet testament, forsikring etc fra før, så vil hans arvinger arve hans del. Kort og enkelt. Da har du ikke krav på noe mer enn hva som er tinglyst/kontraktsfestet.

Anonymkode: 68ea1...f18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis dere ikke har ordnet testament, forsikring etc fra før, så vil hans arvinger arve hans del. Kort og enkelt. Da har du ikke krav på noe mer enn hva som er tinglyst/kontraktsfestet.

Anonymkode: 68ea1...f18

Det var det jeg tenkte. Kan arvingene da kjøpe ut meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Lina skrev (4 minutter siden):

Det var det jeg tenkte. Kan arvingene da kjøpe ut meg?

Det kan dem selvsagt! Hvis de ønsker og har råd... På lik linje som du kan kjøpe de ut.

Hvis du og arvingene ikke ønsker eie boligen sammen så kjøper en part den andre ut, boligen legges ut for salg eller sameiet kreves oppløst.

Anonymkode: 68ea1...f18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gjenta arveloven, den har flere referert til. Kort sagt, er man samboere MÅ man ha samboeravtale, og BØR ha livsforsikring med gjensidig begunstigelse (for å ha råd til å sitte med bolig alene, evt kjøpe ut arvinger). Man kan plutselig ha en medeier på boligen sin man ikke vet hvor samarbeidsvillig er.

Når dere først har kommet dit dere er nå, med brudd og mental ustabilitet, er jeg ikke sikker på om en fersk avtale vil være gyldig. Sjekk med advokat. Jeg vet hvertfall at hvis noen hadde signert en arveavtale med en i min nære familie, og hen så tok livet av seg rett etterpå. Da hadde jeg absolutt vurdert å utfordre rettslig om det var noe ugler i mosen der, og den avtalen ikke var så tosidig enighet om likevel…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sykt å true med å ta livet sitt, men det er ikke noe særlig bedre å eventuelt prøve å tvinge noen til å begunstige sin eks-samboer i testamentet sitt heller.

Anonymkode: 9bcc7...c03

Jeg leser ingen som anbefaler ts å tvinge frem et testamente her i den vanskelige situasjonen hun er i. Det ble en sidediskusjon etter at en anonym bruker påstod man må til advokat for å få satt opp et testamente. 

Anonymkode: 284a7...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Lina skrev (11 timer siden):

Hver dag? Da får jeg aldri ordnet opp i denne leiligheten

Ja. Men ring 113 da dette er helse, ikke kriminalitet.

Anonymkode: ac657...7ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...