AnonymBruker Skrevet 3. oktober #1 Del Skrevet 3. oktober Jeg trodde gamle koronatester som er gått ut på dato (i desember) skulle leveres på apoteket for destruering. Tenkte jo at det er vel noe kjemikalier e.l. inni dem som helst ikke bør i restavfallet? Men nei. Kom med 9 stk på apoteket i stad, og de sa jeg skulle kaste dem hjemme i restavfallet. De tok ikke i mot. Jaja. Da var det å reise hjem igjen med dem da. Er ikke det litt rart, at apotek ikke tar i mot sånt? Det er vel mest plast i disse testene, men noe kjemikalier også som ikke bør i restavfallet? Hadde du tenkt de skulle i restavfall? Anonymkode: 997c5...9e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #2 Del Skrevet 3. oktober Jeg hadde tenkt at de skulle i restavfall, ja. Anonymkode: 35219...970 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #3 Del Skrevet 3. oktober Tja, jeg har jo ikke levert de brukte teste til destruksjon et spesielt sted, heller. Anonymkode: 644d6...cb4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #4 Del Skrevet 3. oktober Ja, kan ikke helt se for meg hvorfor de ikke skulle ha gått i restavfall. Anonymkode: 8020d...629 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 3. oktober #5 Del Skrevet 3. oktober Har du pleid å levere brukte tester på apoteker da? 😊 Enig med dem over, kast dem i søpla. Sikkert små mengder kjemikalier i dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 3. oktober #6 Del Skrevet 3. oktober Kastet den i søpla. Hadde en liggende igjen som gikk ut på dato 07/2023. Var forkjøla og tenkte jeg skulle bruke den, men denne væsken inni den lille plastbeholderen hadde jo forsvunnet av seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #7 Del Skrevet 3. oktober I restavfallet med seg, ja. Anonymkode: 928dc...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #8 Del Skrevet 3. oktober Legemidler skal leveres inn. Tester, om det er covid, graviditet, eggløsning, younameit er ikke legemidler. Anonymkode: 82223...054 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3. oktober #9 Del Skrevet 3. oktober Har aldri falt meg inn at jeg skal levere verken brukte eller ubrukte tester på apoteket... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #10 Del Skrevet 3. oktober Covid-testene er patenterte så å få nøyaktig innholdsfortegnelse er umulig. Men som kjemiker som jobber med sammenlignbare greier ser jeg lite problemer ved å kaste slike tester (brukte eller ubrukte) i restavfallet. Det er neppe veldig skumle kjemikalier i ekstraksjonsvæsken, det er nemlig ikke nødvendig for å gjøre nesegugge tilgjengelig for en antistofftest, og volumene er små. Filterpapiret med antistoffer pakket inn i en liten plastdings er heller ikke bekymringsverdig. Samme med q-tipsen som ofte følger med. Anonymkode: 3465a...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #11 Del Skrevet 3. oktober Jeg bare samler opp alt sånt i en pose og leverer det inn når jeg henter resepter. Har kronisk sykdom så blir mye medisinsk avfall som må leveres på apoteket. Anonymkode: 6df54...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #12 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jaja. Da var det å reise hjem igjen med dem da. Er ikke det litt rart, at apotek ikke tar i mot sånt? Det er vel mest plast i disse testene, men noe kjemikalier også som ikke bør i restavfallet? Hadde du tenkt de skulle i restavfall? Anonymkode: 997c5...9e9 Apoteket tar bare i mot kjemikalier som er klassifisert som legemidler. Om du skal gjøre ting helt rett, skal du levere de kjemikalierestene dine på en gjenbruksstasjon, som farlig avfall. Anonymkode: f154b...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #13 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Apoteket tar bare i mot kjemikalier som er klassifisert som legemidler. Om du skal gjøre ting helt rett, skal du levere de kjemikalierestene dine på en gjenbruksstasjon, som farlig avfall. Anonymkode: f154b...84b Folk flest kaster vel mindre rester av kjemikalier i restavfallet daglig, som papir/kluter med rester av vaskemidler o.l. Tropper man opp på gjenvinningsstasjonen med ubrukte koronatester, vedder jeg på at man får beskjed om å kaste det i rest-/brennbart avfall, ikke i «farlig avfall». Nå er dette to år gammelt, men vil anta at ubrukte tester kan kastes samme sted som brukte tester: Anonymkode: 644d6...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 5. oktober #14 Del Skrevet 5. oktober Ryddet for helseskadelige råd, samt avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå