AnonymBruker Skrevet 3. oktober #21 Del Skrevet 3. oktober Kaneel skrev (52 minutter siden): Tull! Faktisk ønsker ikke fastlegen her ungen inn til de timene en gang, tar det på video Nei det dr ikke tull her!!!! Anonymkode: 894b1...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #22 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her har barna gått på skolen selv om de er shabby, det er svært sjelden vi er så syke at vi er hjemme fra jobb/ skole. Anonymkode: a70e6...433 Hva hadde det mrd saken å gjøre, Anonymkode: 894b1...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #23 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og: Pleier fastleger å godta telefonkonsultasjoner for slike tullete attester, eller må de møte fysisk? Anonymkode: 6a218...6cd Vi setter opp dette på tlftime. De må betale 250kr for attesten + evnt vanlig konsultasjonstakst (om de er over 16). Anonymkode: 9ea8c...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #24 Del Skrevet 3. oktober Vi tok bare kontakt med fastlege via Helsenorge første sykdomsdag og melding igjen når hen var frisk. Fikk da attest som kunne hentes i resepsjonen (kan sikkert sendes pr post og. Var du ikke klar over at ungdommen må dokumentere alt fravær? Da tenker jeg du må gjøre en jobb for å sette deg inn i reglene slike at du kan lære opp ungdommen. Men jeg er helt enig i at fraværsgrensen er tullerusk og at det er sløsing av fastlege ressurser å be om erklæring, men må man så må man. Anonymkode: a99f4...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #25 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei er ikke det. Ser her ungdommen her hadde vært borte 2 ganger en dag det var gym, fikk da brev om at der var oversteget 10% i gym. Og ville ikke få vurdering. Her ordnet det seg siden ungdommen hadde legeerklæring og hovedlærer kunne overstyre. Og en elev i klassen hennes hadde ikke vært med på 1 tur dag i gym som var en skoledag, fikk da brev om å hatt oversteget 10%. Så i noen fag er det lite som ska til for at en risikerer å stå der Anonymkode: 8d1cd...d1e Vanskelig med de små fagene… men varsels brevene skal være det: varsler om fare for manglende karakter og skal komme før man når grensa. Men må innrømme at om noen er borte første naturfagtime(2t fag på yrkesfag) har det hendt at jeg glemmer å sende varselbrev med en gang. ved spesielle dager der hele dagen telles som ett fag og fravær automatisk vil gi over 10% pleier vi å gi en generell beskjed om det på forhånd og at fravær denne dagen må dokumenteres. standpunkt er for øvrig hele året i avgangsfag, så da vil man f.eks måtte være borte 4 ganger for å komme over 10% Anonymkode: a1ef5...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 3. oktober #26 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Foresatte? Da er vel ungdommen inder 16 år Anonymkode: 894b1...7c8 Nop. De sier her på legesenteret hvis vi som foreldre til syk ungdom under 18 år bekrefter sykdom , så er det ikke hver gang de trenger å ta ungdommen inn. De gangene de ringer inn selv har våpen måtte kjøre til legen som er 45 min kjøre. Men har de overekt tlf til oss og vi pratet med de har vi sluppet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #27 Del Skrevet 3. oktober Det er utrolig irriterende opplegg, ja. Vår eldste sønn er heldigvis lærling nå og slipper det styret mer. Men det var kun ved feber han var hjemme, og da måtte legen ringes på morgenen. Han fikk da videokonsultasjon i løpet av dagen, og attest i postkassa. Ved hodepine, hoste og forkjølelse så slepte han seg avgårde på skolen. Anonymkode: 6a1bc...905 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola712 Skrevet 3. oktober #28 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): De må se barnet , kan da ikke skrive ut uten å se de er syk Anonymkode: 894b1...7c8 Datteren min får alltid attest via e- konsultasjon når hun er syk. Det er jo da "vanlige" ting som kraftig forkjølelse/ feber o.l. Så hun trenger ikke møte opp hos legen. Spurte legen når hun skulle begynne på vgs hvordan hun ville vi skulle gjøre det, og fikk til svar at så lenge det ikke var sykdom som trengte legebehandling, så var det e- konsultasjon som skulle brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #29 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Foresatte? Da er vel ungdommen inder 16 år Anonymkode: 894b1...7c8 Fullmakt funker fint og er veldig greit å fikse med ungen. Anonymkode: 69d20...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #30 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utrolig slitsomt for alle involverte. Hilsen lærer vgs. Anonymkode: 07ae7...0a6 Møkkalei som forelder å styre med legetimer og bruke mange penger hver eneste måned på sånne ting. Mange syke som går på skolen og da blir jo selvsagt våre syke og så har vi det gående... kan ikke sende de på skolen med feber og skikkelig syk.. eller omgangsyke for den del slm en del foreldre gjør. andre blir syk men det med legeerklæringer hva søren...! Søren meg helt unødvendig! 2dager fravær så e d helt krise med fraværsprosenten!!! Blir så forbanna! Så lenge foreldre gir beskjed og det ikke er skulk bør det no søren meg være godkjent fravær!! Det er så mye sykdom overalt no. Er 4 gang siden skolen begynte igjen, MØKKALEI!!! Anonymkode: f207b...970 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #31 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Møkkalei som forelder å styre med legetimer og bruke mange penger hver eneste måned på sånne ting. Mange syke som går på skolen og da blir jo selvsagt våre syke og så har vi det gående... kan ikke sende de på skolen med feber og skikkelig syk.. eller omgangsyke for den del slm en del foreldre gjør. andre blir syk men det med legeerklæringer hva søren...! Søren meg helt unødvendig! 2dager fravær så e d helt krise med fraværsprosenten!!! Blir så forbanna! Så lenge foreldre gir beskjed og det ikke er skulk bør det no søren meg være godkjent fravær!! Det er så mye sykdom overalt no. Er 4 gang siden skolen begynte igjen, MØKKALEI!!! Anonymkode: f207b...970 Har du dårlig eøråd og må ut med 150-300kr pr attest og legetime.. Råttent gjort! Blir mange unge tapere da... eller foreldre som må jobbe mye ekstra.. Anonymkode: f207b...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #32 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har første barn på vgs, og allerede har problemer knyttet til fraværsgrensa dukket opp. Et par luftveisinfeksjoner, hvorav den siste alvorlig nok til å kreve antibiotikabehandling, og vi har allerede fått to brev om at fraværet nærmer seg fraværsgrensen. Vi har fått legeattest på sykefraværet knyttet til denne siste runden som forårsaket det meste av fraværet, så det vil løse seg, men når vi ser at 2,5 dager fravær - til og med i store fag som matte og norsk - er nok til å utløse brev, ser vi at det er nødvendig å skaffe legeattest for alt fravær. Han har fastlege i en annen by, og det er umulig å bytte (ingen ledige plasser). Det er bare 15 minutter å kjøre, men han kan ikke komme seg dit selv. Kollektivt er en vits, og særlig når han er syk. Dette innebærer at vi foreldre får flere timer fravær for å kjøre ham til/fra lege for en tullete attest fordi han er småsyk og ikke kan på skolen. Ser det finnes nettløsninger, for eksempel digilege.no, som kan gi legeattest for 309kr. Må si det byr meg imot å sponse slike foretak, men hvis alternativet er masse fravær på jobben eller trøbbel med fraværsgrensa, er det ikke sikkert jeg kan være så prinsippfast… Er det noen som har prøvd dette? Digilege.no eller andre løsninger. Godtar skolen slike attester? Går det kjapt/er det vanskelig å få dem? Anonymkode: 6a218...6cd Det er utrolig tungvint. Min 17-åring var borte 3 dager (helt nedsylta i forkjølelse) da fikk vi brev i digipost om fravær. Det ordna seg med legeattest, men det er et utrolig dustete system. Misbruk av fastlegens tid. Det er alt fraværet hun har hatt noen gang. Hun var syk og mista fag hun har sjelden, da slo fraværsregler inn. Utrolig tåpelig. Anonymkode: 76dbd...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #33 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): De må se barnet , kan da ikke skrive ut uten å se de er syk Anonymkode: 894b1...7c8 Det er bare tull. Det er en helt enorm sløsing med legens ressurser. Her ringer jeg bare første dagen og sier ungdommen er syk, deretter ringer jeg siste dagen igjen og sier at ungdommen er frisk. Latterlig idiotisk og en unødvendig utgift. Anonymkode: 12b59...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #34 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her ringer jeg første dagen og sier ungdommen er syk, deretter ringer jeg siste dagen igjen og sier at ungdommen er frisk. Latterlig idiotisk og en unødvendig utgift Anonymkode: 92e65...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #35 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vår lege godtar telefonkonsultasjon. Men det er rart at det ikke er større opprør mot hele den forbaskede fraværsgrensa. Fastlegene må bruke masse tid på dette, foreldre må ut med masse penger (ca 500 kroner per fravær/attest), lærere må dokumentere enda mer (varsel til ørten elever etter to timer fravær!!) - hele ordningen er så tåpelig, virkelighetsfjern og kontrollerende at jeg blir kvalm. Skolen burde heller hatt mulighet til å tilrettelegge for elever med spesielle utfordringer, ikke skvise alle inn i en smal og dyr bås. Anonymkode: 25a24...ca3 Fraværsgrensen har fått fraværet drastisks ned. Jeg snakket med fastlegen om dette, og han er selv tilhenger av fravræsgrensen. Unge mennesker får møtt legen og vurdert tilstanden, og dersom det er noe psykisk (mobbing el.l.), får de også fanget opp det. Men alt dette er faktisk videregående elever i stand til å ordne selv. Grunnskolen er over, og videregående er frivillig. Anonymkode: f13c6...ee7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #36 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er bare tull. Det er en helt enorm sløsing med legens ressurser. Her ringer jeg bare første dagen og sier ungdommen er syk, deretter ringer jeg siste dagen igjen og sier at ungdommen er frisk. Latterlig idiotisk og en unødvendig utgift. Anonymkode: 12b59...d6b Nei der er ikke tull, sånn er reglene her. Anonymkode: 894b1...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #37 Del Skrevet 4. oktober Det er så mye styr med de legeattestene at her dro heller ungdommen på skolen da influensa var et faktum. Med Paracet innabords og småsoving på bakerste rad gikk dagene tilslutt. Er ille at det skal være så lite tillitt at en heller må utsette andre for smitte enn å faktisk få hvile hjemme når en trenger det. Det lille en har av fravær må spares til vinteren når bussene innstilles eller blir forsinket. For det skjer ukentlig her. Anonymkode: 6c63e...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #38 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er så mye styr med de legeattestene at her dro heller ungdommen på skolen da influensa var et faktum. Med Paracet innabords og småsoving på bakerste rad gikk dagene tilslutt. Er ille at det skal være så lite tillitt at en heller må utsette andre for smitte enn å faktisk få hvile hjemme når en trenger det. Det lille en har av fravær må spares til vinteren når bussene innstilles eller blir forsinket. For det skjer ukentlig her. Anonymkode: 6c63e...3bc Så da skal alle andre bli syke?? Så forbanna dumt og egoistisk, selv om jeg skjønner at du ikke følet at du har noe valg! Men da går det jo utover mange andre framfor kun den ene feks.. Igår var det en med influensa på skolen(fikk ikke være hjemme av foreldrene, jeg tåler det ikke må på sykehus så håper virkelig vi slipper det , igjen..) . Og en med omgangsyke som spydde på skolen og hjemme og tilbake dagen etter som vanlig selv om dårlig! Hva skal man si... Går det ann å bli mer ego og lost? Lov å tenke på andre, og jeg HÅPER regjeringen snart kan kutte dette fravørsdrittet og legeærklæringe.. Anonymkode: f207b...970 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #39 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Å vi sender bare melding via Helse Norge å får da tilsendt erklæring for noen dager. Anonymkode: 7949f...e68 Samme her. Mine har selv kontakt med fastlegen og han sender legeattest ved behov. Legene vil ikke ha alle disse ungdommene inn på kontoret sitt, de er rasende for det merarbeid denne fraværsgrensen gir dem. Anonymkode: 2dee0...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #40 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så da skal alle andre bli syke?? Så forbanna dumt og egoistisk, selv om jeg skjønner at du ikke følet at du har noe valg! Men da går det jo utover mange andre framfor kun den ene feks.. Igår var det en med influensa på skolen(fikk ikke være hjemme av foreldrene, jeg tåler det ikke må på sykehus så håper virkelig vi slipper det , igjen..) . Og en med omgangsyke som spydde på skolen og hjemme og tilbake dagen etter som vanlig selv om dårlig! Hva skal man si... Går det ann å bli mer ego og lost? Lov å tenke på andre, og jeg HÅPER regjeringen snart kan kutte dette fravørsdrittet og legeærklæringe.. Anonymkode: f207b...970 Vel, vi ønsker det ikke slik vi heller, men slik er det blitt. Legen her skriver ikke legeattest før de går over grensa, og det tar vi ikke sjansen på. Anonymkode: 6c63e...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå