Gå til innhold

Bestemor vil "vente til pensjonist tilværelsen" med å være Bestemor, men da er barna tenåringer

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så man må sitte i en gyngestol for å ønske et liv med barnebarn? Kan man ikke være aktiv med barnebarn og?

Anonymkode: 2b333...c2d

Hvis man vil. Men det er det mange som ikke vil, og det nå man faktisk bare godta.

Anonymkode: 4729e...403

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var ikke snakk om barnevakt, var et tilbud fordi hun aldri kan sees hverken før jobb, etter jobb eller helger.

Men hvorfor måtte hun se barna uten deg? Slik du formulerte det hørtes det faktisk ut som du spurte om barnepass

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barna allerede er såpass store at slaget er litt tapt når det gjelder å få den nære relasjonen. Eldste er jo snart tenåring og yngste er allerede i alderen der de er mer orientert mot jevnaldrende og familie blir mindre viktig.

Hvis man ser bort fra barnepass så er det primært synd for farmor som går glipp av en glede i livet, og for barna som kunne hatt en viktig eldre person i livet sitt.

Men det er i bunn og grunn hennes valg. Det høres ut som hun har mulighetene, men ikke er opptatt av det. Mannen din kan kanskje nevne for henne (for sikkerhets skyld) at barna om få år er mindre interessert i familien og at hun ikke kan belage seg på tid med dem da. Men jeg tipper hun heller ikke forventer dette, det er nok mest noe hun sier for å slippe flere forespørsler fra dere.

Er ikke dine foreldre i bildet heller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er min mamma og pappa også, men jeg ga opp til slutt. Jeg gidder ikke tvinge noen til å bli mer involvert.

så jeg sa ifra at det de investerer er det som kommer tilbake når de blir eldre. 
Nå er mitt barn 18 og har bare et overfladisk forhold, tviler på tid blir satt til side for besøk på gamlehjemmet.

Anonymkode: 611e8...c6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men hvorfor måtte hun se barna uten deg? Slik du formulerte det hørtes det faktisk ut som du spurte om barnepass

Det er snakk om store barn her.. ikke små barnehageunger.

Anonymkode: 7a29c...de7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor må bestemor ha ungene alene? De kan vel omgås alle sammen? Ellers høres det jo unektelig ut som et dårlig skjult spørsmål om barnevakt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på at ts beskriver at barnas bestemor " liksom jobber". Det høres ut som om ts mener hun lyver om jobben. Da forstår jeg jo at her er det gjerne flere grunner til at forholdet holdes på et minimum. 

Anonymkode: 99f26...ea0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men hvorfor må bestemor ha ungene alene? De kan vel omgås alle sammen? Ellers høres det jo unektelig ut som et dårlig skjult spørsmål om barnevakt.

Men hun ønsker jo ikke å delta på aktiviteter hvor foreldrene er til stede heller..

Herlighet! Er det virkelig så vanskelig å forstå at man syns det er leit at besteforeldrene ikke ønsker å bruke tid på barnebarna sine (helt uten at man vil ha de som barnevakter)?

TS spør bestemoren om hun ikke vil komme og tilbringe tid med barnebarna sine. Og da før jobb - siden hun alltid jobber kveld. 
Altså - om hun vil stikke innom og se hei f.eks..

For MEG er det rart å ikke ønske å omgåes barnebarna sine.. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 17.06):

Vi gjør det, men vi kan ikke gi og gi, jeg spurte idag, da sa hun det ble lettere etter nyttår. Jeg gir opp.

Ikke driv å spør henne. La hun få komme / ta initiativ selv . Ikke sikkert hun er av den sosiale / kjærlige sorten . Å det kan vertfall ikke tvinges frem. Overlat til henne å ta initiativ på sine egne premisser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan dere jo sammen uansett dra å besøke henne da. Høres mer ut som du ønsker pause fra de. Ja de er store men likevel er de små nok til at det kan være litt mas med de av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hun ønsker jo ikke å delta på aktiviteter hvor foreldrene er til stede heller..

Herlighet! Er det virkelig så vanskelig å forstå at man syns det er leit at besteforeldrene ikke ønsker å bruke tid på barnebarna sine (helt uten at man vil ha de som barnevakter)?

TS spør bestemoren om hun ikke vil komme og tilbringe tid med barnebarna sine. Og da før jobb - siden hun alltid jobber kveld. 
Altså - om hun vil stikke innom og se hei f.eks..

For MEG er det rart å ikke ønske å omgåes barnebarna sine.. 

Når man får barn forplikter man seg til å være foreldre. Kun det. Øvrige slektsforhold er valgfrie.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man får barn forplikter man seg til å være foreldre. Kun det. Øvrige slektsforhold er valgfrie.

Absolutt.

Men bestemor her sier at hun skal «bli bestemor» når hun blir pensjonist..

Da kommer hun nok til å få seg et lite sjokk kan jeg tenke meg. Forhold må bygges over tid - man kan ikke plutselig bestemme seg for å ha et godt forhold til barnebarna når barnebarna er ungdommer, når man selv ikke gadd å bruke tid med dem når de var yngre. For sent å komme da å klage over at barnebarna ikke besøker eller hjelper en.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Litt uenig der. Å bli besteforeldre er en del av pakka med å ha valgt å bli foreldre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Velger du barn velger du å blir besteforeldre og oldeforeldre. Man dumper ikke sine egne barn for nå er de voksene. Finnes ikke noe mer egoistisk enn dette svaret, hvorfor få barn når du ikke ønsker de mer enn 18 år? For det er faktisk sannsynlig at dine barn vil få barn også, da bør man skjønne at barn kommer med en pakke. La være å få barn om man er så egoistisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 6.58):

Jeg har hele tiden tenkt at det er ikke verken mitt eller barnas tap, det er min mor sitt tap.

Det er nok ikke sikkert hun føler det er et tap at hun ikke er sammen med barn på deres premisser i sin fritid, men heller gjøre voksenting for å samle overskudd til å stå i jobb.

Anonymkode: 3aa1a...835

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (21 minutter siden):

Velger du barn velger du å blir besteforeldre og oldeforeldre. Man dumper ikke sine egne barn for nå er de voksene. Finnes ikke noe mer egoistisk enn dette svaret, hvorfor få barn når du ikke ønsker de mer enn 18 år? For det er faktisk sannsynlig at dine barn vil få barn også, da bør man skjønne at barn kommer med en pakke. La være å få barn om man er så egoistisk. 

Jeg har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke barn.

Så bra om du ikke ønsker barn mer enn 18 år så er jo det et fint valg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...