Gå til innhold

Bestemor vil "vente til pensjonist tilværelsen" med å være Bestemor, men da er barna tenåringer

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hun har tatt et valg og gjort sine prioriteringer, hvilket hun som voksent menneske er i sin fulle rett til. Så kan du og vi og alle mene at hun burde valgt annerledes, men det har hun ikke gjort. Har hun ikke blitt interessert i barnebarna på 12 år, vil det neppe endre seg uansett hva du gjør. La det gå og fokuser heller på å ha det hyggelig sammen med folk som faktisk ønsker å tilbringe tid med dere - du kan ikke tvinge fram en relasjon hun ikke ønsker.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 2b333...c2d

Du skriver at dere inviterer til familieaktiviteter og besøk, og at hun kommer. Da er dere jo mye sammen. Er er dere kjipe og kun inviterer henne med 1 gang i året?? 

Anonymkode: 477d2...bb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor ikke invitere de på middag, aktiviteter osv? Herlighet må jo ikke være alene med barnebarna 

Anonymkode: 2e6af...056

Det går ikke på oss, vi inviterte stadig på middag, besøk osv. Men passet aldri, og da orker man ikke spørre mer til slutt. Er mange mange år siden de var alene med barnebarna sine. Er kun plikt oppmøte ved familiebursdager, selv det er enkelt å droppe pga trivielle ting. Så vi har stoppet å be, spørre, og gi ut info for flere år siden. Svigermor ringer mannen flere ganger i uken, aldri spør hun hvordan det går med barnebarna. Men hun har nok med seg selv, og alltid hatt egentlig. Bare trist for barnas del.

Anonymkode: bf3db...b1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Seøvsagt kan dere det om dere vil ha et forhold til hun 

Anonymkode: 2e6af...056

Men hun kan jo ikke. Les innlegget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går ikke på oss, vi inviterte stadig på middag, besøk osv. Men passet aldri, og da orker man ikke spørre mer til slutt. Er mange mange år siden de var alene med barnebarna sine. Er kun plikt oppmøte ved familiebursdager, selv det er enkelt å droppe pga trivielle ting. Så vi har stoppet å be, spørre, og gi ut info for flere år siden. Svigermor ringer mannen flere ganger i uken, aldri spør hun hvordan det går med barnebarna. Men hun har nok med seg selv, og alltid hatt egentlig. Bare trist for barnas del.

Anonymkode: bf3db...b1e

Trenger hun å spørre hvordan barnebarna? Når hun ringer sønnen sin flere ganger i uka, regner hun vel med at han forteller hvis det er noe. Hvor ofte besøker han moren sin? Hvor mye initiativ tar han til å gjøre noe sammen med henne?

Hvis han vil at moren skal være en større del av livet sitt, må han gjøre noe mer/annerledes. 

Anonymkode: d1c27...2c5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skriver at dere inviterer til familieaktiviteter og besøk, og at hun kommer. Da er dere jo mye sammen. Er er dere kjipe og kun inviterer henne med 1 gang i året?? 

Kjære tid. Hun kan aldri og alt står på oss.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår henne jeg. Jeg er selv sliten av barna mine. Har gjort alt for dem. Så no når dem har flytta så synes jeg det er nydelig å bare tenke på meg selv. Dette mine behov først. Endelig. Har ikke prioritert meg selv på over 20 år. Og jeg er bare litt over 40 år. Jeg håper mine barn venter en del år før dem får barn. Hvis dem får barn. Jeg liker at jeg kan prioritere meg selv. Skkurat no elsker jeg livet. Og det er mange mange år siden jeg har følt på. 

Anonymkode: e094c...43f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er problemet, ts? Du beskriver en helt vanlig bestemor. Som sier hun - ikke uventet - vil ha mer energi til å være (litt eller mye er jo opp til henne, ungene og helsen) mer enn en helt vanlig bestemor når hun blir pensjonist.

Det er også helt vanlig.

Jeg ser det samme i min slekt. Min tante og onkel har tatt med sine barnebarn på en rekke festlige ferier etter at de ble pensjonister. Slikt var naturligvis ikke aktuelt verken med småbarn eller med full jobb. Men tenåringer har stor moro av en helgetur til London eller lignende med besteforeldrene. Eller en tur på bilshow, eller en båttur.

Småbarn er rett og slett ikke veldig moro å henge med over tid, for andre enn foreldrene. Først når barn blir tenåringer går det an å ha fornuftige samtaler med dem (eller den andelen av dem som evner ha samtaler, det er mange voksne også som aldri tilegner seg den grunnleggende evnen)

Besteforeldre skal ikke avlaste DEG, ts. Du valgte å få barn, du tåler trøkket. Besteforeldres forhold til barnebarn handler kun og kun bare om to parter: ungene og besteforeldrene. Noen av dem er uinteressert i hverandre, andre er bestiser. Begge deler er helt ok.

Anonymkode: fc458...a4a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen er mer egoistiske enn dagens 60+. De er så ego og selvsentrert at bankene til og med har funnet opp en låneordning så de kan svi av hele arven før de dauer uten å flytte ut av huset. 

Anonymkode: 83285...e9d

Og det har de da sannelig rett til. Det er deres penger, deres liv. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør vi? Mannen har gitt opp. Jeg er sliten av å prøve. 

Len deg tilbake du også, og ta det som det kommer. Inviter til merkedager og kanskje noen få ganger I halvåret utenom, og avslutt hver gang med at hun må bare høre av seg hvis hun får tid og lyst til å treffes med dere og/eller barna.

Hun kommer ikke til å renne ned barnebarna når hun pensjonerer seg heller. 

Jeg godtar veldig godt at du ønsker å inkludere og at du ønsker at barna dine får ha en varm og nær bestemor, men den dama er nok rett og slett ikke typen. Det ligger ikke i deres makt å endre på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Småbarn er rett og slett ikke veldig moro å henge med over tid, for andre enn foreldrene. Først når barn blir tenåringer går det an å ha fornuftige samtaler med dem (eller den andelen av dem som evner ha samtaler, det er mange voksne også som aldri tilegner seg den grunnleggende evnen)

Anonymkode: fc458...a4a

Hvis du og andre faktisk LESER tråden, så har dere fått med dere at TS ikke har småbarn. Den ene er så og si tenåring, den andre begynner og nærmere seg.

Anonymkode: 8a4e7...580

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kjære tid. Hun kan aldri og alt står på oss.

Du skrev tidligere at hun kom. Sitat: ‘Jo, men da snakker hun bare om sitt eget’ 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg altså ikke for hvem vet hva morgendagen bringer.. Om et år kan man sitte med en sykdomsdiagnose som snur om på hele livet og da er det for sent å angre. Å utsette ting til man er pensjonist er det dummeste man kan gjøre, man må leve livet her og nå. 

For meg er familie førstepri uansett, de går før jobb og andre plikter. Og jeg har aldri angra en dag på den prioriteten. Null respekt for dem som heller vil være ego. 

Anonymkode: 555a7...a35

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette forstår jeg altså ikke for hvem vet hva morgendagen bringer.. Om et år kan man sitte med en sykdomsdiagnose som snur om på hele livet og da er det for sent å angre. Å utsette ting til man er pensjonist er det dummeste man kan gjøre, man må leve livet her og nå. 

For meg er familie førstepri uansett, de går før jobb og andre plikter. Og jeg har aldri angra en dag på den prioriteten. Null respekt for dem som heller vil være ego. 

For de fleste av oss er det å gå på jobb nødvendig, og en merkelig ting å kalle egoistisk. Da vil jeg hevde at det å ikke gå på jobb, og overlate til andre å sørge for inntekter er langt mer egoistisk. Hva mener du bestemor skal leve av hvis hun ikke går på jobb? Skal hun flytte til ts, og betaler sønnen gorsørge henne sånn at hun kan omgås barnebarna?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barnebarn, egne barneskolebarn og full jobb. Jeg har rett og slett ikke overskudd til å leke superbestemor når jeg har fri! 

Jeg trodde jeg skulle elske bestemorlivet, men sånn ble det jammen ikke. Jeg har mer enn nok med min egen travle hverdag :( 

Anonymkode: 4832a...9dc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg forstår henne jeg. Jeg er selv sliten av barna mine. Har gjort alt for dem. Så no når dem har flytta så synes jeg det er nydelig å bare tenke på meg selv. Dette mine behov først. Endelig. Har ikke prioritert meg selv på over 20 år. Og jeg er bare litt over 40 år. Jeg håper mine barn venter en del år før dem får barn. Hvis dem får barn. Jeg liker at jeg kan prioritere meg selv. Skkurat no elsker jeg livet. Og det er mange mange år siden jeg har følt på. 

Anonymkode: e094c...43f

Kanskje du ikke burde fått barn?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For de fleste av oss er det å gå på jobb nødvendig, og en merkelig ting å kalle egoistisk. Da vil jeg hevde at det å ikke gå på jobb, og overlate til andre å sørge for inntekter er langt mer egoistisk. Hva mener du bestemor skal leve av hvis hun ikke går på jobb? Skal hun flytte til ts, og betaler sønnen gorsørge henne sånn at hun kan omgås barnebarna?

Nei, jeg har aldri sagt det. Ingen jobber 24 t i døgnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man får tid til begge ting om man vil. Skal man utsette slik så ungene risikerer å ha et minne om en bestemor da? Som sagt ; for meg står familien øverst og dem har jeg alltid tid til. Så får jeg bli litt sliten etter å ha vært sammen med dem da, så kan jeg hjen å hvile etterpå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er kort og greit ikke interessert i å ha et forhold til barnebarna sine. Trist, men sånn er det. Du kan ikke gjøre stort mer TS og du kan ikke tvinge henne. Bare la det gå.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun mente ikke jobben, men om å besøke. 

Endret av Fionas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...