Gå til innhold

Bestemor vil "vente til pensjonist tilværelsen" med å være Bestemor, men da er barna tenåringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna våre er 12 og 8 år, bestemor har noen år igjen før hun er pensjonist, men skal deltids pensjonere seg om et års tid. Hun sier hun jobber kun kveld (butikk) og hver lørdag.  Jeg sier hun gjerne må si ifra om hun vil hente barna før jobb, og ha litt tid med dem. De klarer seg selv, sier jeg. Hun er velkommen til å sitte i huset vårt med dem når hun måtte ønske for å se dem, eller ta dem med til seg. Det med kveldsjobb bør da være uproblematisk. Dette er kun et tilbud, aldri noe jeg krever. Bare et argument.

Hun har så å si aldri vært alene med barna, kun når de var mindre, altså tilbake nærmere 10 år. Årene har gått og kontakten er nå nærmest kun til bursdager, til tross for at hun bor i samme by.

Svarene hennes er at hun er sliten, og at ting blir lettere når hun blir pensjonist, men jeg tror kanskje det blir vanskelig for barna å bare "ta opp kontakten" da. Nå er dessuten barna opptatt av ting hun aldri har vært del av. Hun vet ingenting om hva de liker, fordi vi aldri er sammen.

Hva gjør vi? Mannen har gitt opp. Jeg er sliten av å prøve. Skal sies at hun har kjæreste hun treffer og venninner hun reiser på ting med. Handler det om prioritering?

Anonymkode: 2b333...c2d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men gjør dere aldri noe sammen, tre generasjoner? Middager, små helgeturer, opplevelser osv? Er hun null interessert å å tilbringe familietid med dere?

Anonymkode: 3f370...71f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd. Hennes tap. 
 

 

Anonymkode: 3be1b...19c

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig for deg at hun er alene med barna? Jeg må innrømme at selv om jeg er glad i mine barnebarn, ville jeg også takket bei til tilbud om å sitte hos dere for å være med barnebarn.  De er forøvrig velkomne hos oss hvis vi er hjemme.

Hvorfor ikke invitere til middag eller lunsj når hun har fri, eller spørre om hun blir med på kino?

Anonymkode: d1c27...2c5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sier hun gjerne må si ifra om hun vil hente barna før jobb, og ha litt tid med dem.

Det med kveldsjobb bør da være uproblematisk.

Anonymkode: 2b333...c2d

Det må da være forståelig at en godt voksen person kanskje ikke orker barn før kveldsjobbing. 

Anonymkode: ed4d6...8cf

  • Liker 28
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er forsynt av barn, at det var nok med dem hun fikk selv?

 Og det å sitte hos deg for å se på halvstore unger som er helt oppslukt av TikTok høres utrolig kjedelig ut....

Anonymkode: 0ab6a...886

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner henne godt. 
Det er selvsagt leit at hun ikke får et nært forhold til barnebarna, men sånn er det jo. Hun prioriterer andre ting og er selvsagt i sin fulle rett til det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dette er litt sårt, og det går utover dine barn. Din mor har likevel rett til å velge bort barnebarna. Godt mulig hun vil angre på det, men ikke sikkert. Vi prioriterer alle ulikt. 
Kunne du gjort en «siste innsats», og invitert på søndagsmiddag (med kjæresten), skogstur på søndagen, eller annet på dager hun ikke jobber? Jeg forstår godt at det kan bli mye for henne med barn rett før jobb, men om hun faktisk ønsker å være med barnebarna så må det prioriteres på linje med venninner på dagene hun har fri.
Jeg tror jeg hadde satt meg ned med henne en dag, uten barna og forklart deg. Ikke anklaget, bare sagt det var sårt. Jeg hadde også sagt at etterhvert som barna blir eldre velger de mer og mer selv hvem de vil bruke tiden med, og har ikke barna og mormor et bånd fra før av så er det ikke sikkert hun får en sjanse da. Er begrenset hvor mye du som forelder kan styre hvor sterke bånd det vil være i familien, og det er jo på både godt og vondt. 

Vil hun ikke så vil hun ikke, men da er det fint å hatt praten om at det er sånn det blir, og hun kan ikke legge det på deg om hun kommer altfor sent på banen. 

Må også tilføye at det er fullt mulig at de vil kunne få et godt og sterkt bånd selv om barnebarn og mormor ikke har så mye kontakt nå. Det har skjedd før det også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men gjør dere aldri noe sammen, tre generasjoner? Middager, små helgeturer, opplevelser osv? Er hun null interessert å å tilbringe familietid med dere?

Anonymkode: 3f370...71f

Nei er kun selskaper eller middagsbesøk, men da snakker hun knapt til barna. Er ikke noen aktiviteter eller noe sånt vi gjør sammen.

Anonymkode: 2b333...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det viktig for deg at hun er alene med barna? Jeg må innrømme at selv om jeg er glad i mine barnebarn, ville jeg også takket bei til tilbud om å sitte hos dere for å være med barnebarn.  De er forøvrig velkomne hos oss hvis vi er hjemme.

Hvorfor ikke invitere til middag eller lunsj når hun har fri, eller spørre om hun blir med på kino?

Anonymkode: d1c27...2c5

Da er hun jo på jobb, sier hun??

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje hun er forsynt av barn, at det var nok med dem hun fikk selv?

 Og det å sitte hos deg for å se på halvstore unger som er helt oppslukt av TikTok høres utrolig kjedelig ut....

Anonymkode: 0ab6a...886

De er faktisk ikke det..

Anonymkode: 2b333...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten bare akseptere at bestemor vil GJØRE SOM HUN VIL!

Anonymkode: 4a231...7d5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun orker jo ikke, sier hun. Det er da grunn nok?

Anonymkode: 6a9e2...e11

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mormor, i full jobb og har venner, hobbyer og interesser. 

Tid til barnebarna har jeg alltid. Om ikke en uke i slengen, så gjerne en helg eller en ettermiddag med mormorkos. 

For meg er det viktig å ha et nært og godt forhold til barn og barnebarn ❤️ 

Anonymkode: cb655...7f5

  • Liker 3
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er over seksti, regner jeg med, og jobber kveld og helg. Da har hun faktisk lov å være sliten. Skjønner også at hun prioriterer kjæreste og venninner som «påfyll» i fritiden, istedenfor pass av barn.  Jeg kan ikke huske at mine besteforeldre passet meg da jeg var liten, jeg traff dem i selskaper stort sett, men jeg hadde da et godt forhold til dem likevel. 

Anonymkode: 67e7e...d03

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun er over seksti, regner jeg med, og jobber kveld og helg. Da har hun faktisk lov å være sliten. Skjønner også at hun prioriterer kjæreste og venninner som «påfyll» i fritiden, istedenfor pass av barn.  Jeg kan ikke huske at mine besteforeldre passet meg da jeg var liten, jeg traff dem i selskaper stort sett, men jeg hadde da et godt forhold til dem likevel. 

Anonymkode: 67e7e...d03

Bestemor i hi snakker knapt med barna i selskapene de er sammen i. Det er ikke snakk om å passe barnebarna, de klarer seg selv. Tross alt er de 12 og 8 år gamle. 

Anonymkode: 9043c...724

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun er over seksti, regner jeg med, og jobber kveld og helg. Da har hun faktisk lov å være sliten. Skjønner også at hun prioriterer kjæreste og venninner som «påfyll» i fritiden, istedenfor pass av barn.  Jeg kan ikke huske at mine besteforeldre passet meg da jeg var liten, jeg traff dem i selskaper stort sett, men jeg hadde da et godt forhold til dem likevel. 

Anonymkode: 67e7e...d03

Det er ikke pass å tilby henne å være her, fordi hun jobber alle andre dager. Det er heller ikke barnepass å sette av en søndag til oss.

Anonymkode: 2b333...c2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Lite spørsmål...som er viktig...var hun er mor for deg?

Det er svigermor. 

Anonymkode: 2b333...c2d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bestemor i hi snakker knapt med barna i selskapene de er sammen i. Det er ikke snakk om å passe barnebarna, de klarer seg selv. Tross alt er de 12 og 8 år gamle. 

Anonymkode: 9043c...724

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke pass å tilby henne å være her, fordi hun jobber alle andre dager. Det er heller ikke barnepass å sette av en søndag til oss.

Anonymkode: 2b333...c2d

Men hun er sliten. Er det så vanskelig å forstå at folk over seksti, ikke alle men noen, ikke har noe overskudd å ta av? Hva skal denne søndagen bestå i? Hvis barna klarer seg selv, hva skal disse ettermiddagene bestå i? Bestemor trenger nok å samle krefter til jobben istedenfor å prøve å aktivisere to barn som helst vil sitte med nesa i mobilen. 

Anonymkode: 67e7e...d03

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er svigermor. 

Anonymkode: 2b333...c2d

Var hun mor for sitt barn? Mannen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...