Gå til innhold

Anti Israel protest i Oslo 7. Oktober - respektløst?

mitch92

Anbefalte innlegg

Bigote skrev (På 3.10.2024 den 17.45):

Jeg hatet Hamas av hele mitt hjertet og jeg måtte kontakte venner av i Israel for å høre om de ikke befant seg på festivalen. Jeg visste også at Hamas signerte en dødsdom over mange av sin egen befolkning og det skrev jeg her...

Derimot hadde jeg aldri drømt over hvor ekstremt Israels svar skulle være  og selv etter alle kontroversene til Israel trodde jeg aldri de ville synke ned på nivået til Hamas. De rettferdiggjør et humanitært mareritt over på Gaza og det er de uskyldige som lider størst.

Jeg vil alltid fronte de uskyldiges siviles sak og derfor kan jeg ikke støtte noen av sidene her.

Nei, det er Hamas som rettferdiggjør det humanitære marerittet. Det er Hamas som har sammenvevd sivil infrastruktur og terror-infrastruktur. Det er Hamas som har plassert ut militært utstyr i sivile områder. Som angriper Israel fra sivile områder. Det er Hamas som bruker egne sivile som levende skjold. Israel advarte jo til og med sivile palestinere om at de måtte komme seg unna fordi Israel visste at sivil infrastruktur og terror-infrastruktur var så tett sammenvevd at når sistnevnte ble tatt ut, ville førstnevnte gå med i dragsuget. Men Hamas nektet sivile å flykte.

Israel har ikke noe valg. De kan ikke godta intakt terror-infrastruktur på Gazastripen. De kan ikke risikere en ny 7. oktober. Så enkelt er det.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amelly skrev (På 3.10.2024 den 18.12):

Og både FØR OG ETTER 7 oktober , faktisk 70 år før 7 oktober (!), ble Palestinske sivile drept. 7 oktober ditt 7 oktober datt. Hvordan kan 7 oktober sammenlignes med 70+ år med slakting av Palestinere? 

Det er Hamas som har slaktet palestinere.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Nei, det er Hamas som rettferdiggjør det humanitære marerittet. Det er Hamas som har sammenvevd sivil infrastruktur og terror-infrastruktur. Det er Hamas som har plassert ut militært utstyr i sivile områder. Som angriper Israel fra sivile områder. Det er Hamas som bruker egne sivile som levende skjold. Israel advarte jo til og med sivile palestinere om at de måtte komme seg unna fordi Israel visste at sivil infrastruktur og terror-infrastruktur var så tett sammenvevd at når sistnevnte ble tatt ut, ville førstnevnte gå med i dragsuget. Men Hamas nektet sivile å flykte.

Israel har ikke noe valg. De kan ikke godta intakt terror-infrastruktur på Gazastripen. De kan ikke risikere en ny 7. oktober. Så enkelt er det.

Ja!👏👏👏

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (8 minutter siden):

Så hvorfor i alle dager, ditt resonnement tatt i betraktning, ble en asiatisk mann skutt flere ganger i magen, før de tok en butt hakke, som de så forsøkte å hakke av mannens hodet på? Han var fortsatt i live og kunne ikke forsvare seg, lå der og laget små gryntelyder… 

Hvordan er dette angrepet rettet kun mot staten Israel?

På toppen av at han kun jobbet i Israel ble dette filmet og lagt ut på direkten. En halvdød mann. Torturert og skremt på det groveste i sine siste sekund av sitt liv.

Mens du, her i Norge, hevder at dette kun var for å skade staten Israel? 

Jeg har sett en film publisert på Reddit der dette var med. Da greide jeg ikke se, skrudde også av lyden. 
Dette er ren ondskap, har ingenting med frigjøring og gjøre. 
Jeg er helt målløs fortsatt over at folk fortsatt prøver å skylde på Israel her. Det har jeg oppriktig ikke trodd. Men noen er jo dradd med i demoer mot Israel fra barnsben av, så det er vel blitt en familietradisjon. Farlig å tenke sjæl!

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelly skrev (På 3.10.2024 den 18.17):

Israel okkuperte Palestina i 1967, Hamas ble grunnlagt i 1987, altså 20 år etter at ISRAEL STARTET OKKUPASJONEN. Så alle dere som støtter folkemord med at Israel forsvarer seg selv kan dra langt inn i skogen, mildt sagt. Hamas er en motstandsgruppe, som ble grunnlagt 20 år (!!) etter at Israel hadde startet terroriseringen mot Palestinerne. Hamas/Palestina har rett til å forsvare seg selv. 

Hva er det du snakker om? Det finnes ikke noe "Palestina" som kan okkuperes. Palestina er navnet på mandatområdet som opphørte for flere tiår siden.

Det Israel okkuperte i 1967 var Vestbredden, som tilhørte Jordan, og Gaza, som tilhørte Egypt. Israel okkuperte disse områdene fordi henholdsvis Jordan og Egypt angrep dem, og de måtte gå inn i disse områdene for å forsvare seg.

Derimot ble "palestinere" som gruppe ikke til før i 1967, da PLO ble grunnlagt.

I alle disse årene har Israel måttet forsvare seg mot både vanlige militære angrep og terrorangrep fra araberne.

Hvordan kan du påstå at Hamas er en "motstandsgruppe" når Israel trakk seg helt ut fra Gaza i 2005? Selv jødiske bosettere ble kastet ut fra Gaza med makt av israelske myndigheter. Hva var det å gjøre motstand mot?

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 3.10.2024 den 18.58):

Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.

Israel okkuperte ikke Gaza i 2005. Likevel ble det en kraftig økning i antallet terrorangrep fra Gaza.

Og vet du hvorfor Israel okkuperte Gaza og Vestbredden i utgangspunktet? Se over. De måtte gå inn i disse områdene fordi henholdsvis Egypt og Jordan angrep og prøvde å utslette dem. De rykket inn i områdene for å kunne forsvare seg selv mot enda et forsøk på å utslette dem.

Endret av jabx
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (På 3.10.2024 den 19.22):

Dette stemmer ikke.. Okkupasjonene var det veldig mye religionsbasert ekstremisme hvor radikale jøder kastet ut Palestinere av hjemmene sine, bygde egne landsbyer der Palestinere allerede bodde pga. religion.. Okkupantene brøt med veldig mange internasjonale konvensjoner i forhold til okkuperingene og håndteringen av Palestinerne i kjølevannet av disse.. Håndteringen av de sivile Palestinerne som bodde der har gitt Israel et rykte for å drive apartheid siden disse ble diskriminert, forskjellsbehandlet i det israelske rettsystemet og ikke fikk stemmerett etter en overgangsperiode som lover sier man må gikk fastboende i okkuperte områder...

Så lenge det bodde Palestinere på Vestbredden etter Jordan trakk seg ut så finnes det grenser over hva siviliserte mennesker kan tillate seg gjøre mot disse.

Jeg har møtt mange Israelitter i livet mitt og de som ikke er veldig religiøse har så og si alltid utrykt misnøye over det Israel har gjort akkurat på vestbredden. 

De fleste bosetningene på Vestbredden har alltid vært jødiske, eller jødiske familier har returnert til områder på Vestbredden som de ble etnisk renset fra før 1967.

Men jeg antar at etnisk rensing av jøder er greit...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 minutter siden):

Det dere som støtter Israel må spørre dere om, er hvordan i alle dager Israel har klart å spille kortene sine då dårlig at sånne som meg ikke støtter de. Jeg tar sterk avstand fra palestinerne, og liker ikke det de gjør. Samtidig mener vi at Israelerne oppfører seg på en forkastelig måte. Jeg har diskutert dette med mange venner, og vi er enige. Politisk står vi et sted mellom Høyre og det nest konservative AP. En del har stemt V i løpet av livet.

Israel kjemper en kamp for sin eksistens. De har ikke luksusen av å sitte i godstolen bak NATO-skjoldet og dømme andre som forsvarer seg mot forsøk på utslettelse.

Jeg tenker at det dere mangler er kunnskap og innsikt. Dere tar ikke inn over dere at alle dødsfallene i Gaza skyldes Hamas.

Eller, dere mener kanskje at de allierte burde stoppet ved nazi-Tysklands grenser under andre verdenskrig? At de ikke burde ha kjørt på for å pulverisere Tyskland og beseire dem så grundig at de ikke hadde mulighet til å utgjøre en trussel igjen? Dere tenker kanskje de skulle prøvd å forhandle med Hitler fremfor å gå inn for å maltraktere Tyskland til de overga seg?

Endret av jabx
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Som sagt tar jeg avstand fra handlingene. Jeg kan ikke så mye om krig, men jeg regner med at en del går raskt og at avgjørelser tas under veis. Da blir tilfeldige rammet også.

Det dere som støtter Israel må spørre dere om, er hvordan i alle dager Israel har klart å spille kortene sine då dårlig at sånne som meg ikke støtter de. Jeg tar sterk avstand fra palestinerne, og liker ikke det de gjør. Samtidig mener vi at Israelerne oppfører seg på en forkastelig måte. Jeg har diskutert dette med mange venner, og vi er enige. Politisk står vi et sted mellom Høyre og det nest konservative AP. En del har stemt V i løpet av livet.

For å være ærlig så burde du søke deg litt mer opp i hva som faktisk skjedde 7.okt.

Jeg personlig har satt det på meg selv å finne ut av sannheten om Midtøsten. Norske medier har i alle år forsøkt litt og litt og forvrenge sannheten. 
Husker for eksempel nyheter lenge før 7 okt kunne være noe slikt: «Israel bombet Gaza - 3 palestinere drept i israelsk angrep». Husker jeg tenkte jøss.. har Israel bare gått til angrep på Gaza, helt uten videre. Måtte selv finne ut av hvorfor.

Jeg forstår godt hvorfor folk som ikke har satt seg godt inn i konflikten ikke forstår dette. Det er også så mye bias å finne i div dokumentarer og artikler. Man må faktisk gå i bunnen og lese både for og imot for å forstå hva som skjer.

Jeg anbefaler deg å se den siste debatten på nrk. NRK liker å vise Palestinas ståsted, men her kom det hvertfall litt mer fakta på bordet. 

Det ang deg og dine venner - de aller fleste vet og forstår altfor lite om denne konflikten. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Det finnes ikke noe "Palestina" som kan okkuperes. Palestina er navnet på mandatområdet som opphørte for flere tiår siden.

Det Israel okkuperte i 1967 var Vestbredden, som tilhørte Jordan, og Gaza, som tilhørte Egypt. Israel okkuperte disse områdene fordi henholdsvis Jordan og Egypt angrep dem, og de måtte gå inn i disse områdene for å forsvare seg.

Derimot ble "palestinere" som gruppe ikke til før i 1967, da PLO ble grunnlagt.

I alle disse årene har Israel måttet forsvare seg mot både vanlige militære angrep og terrorangrep fra araberne.

Hvordan kan du påstå at Hamas er en "motstandsgruppe" når Israel trakk seg helt ut fra Gaza i 2005? Selv jødiske bosettere ble kastet ut fra Gaza med makt av israelske myndigheter. Hva var det å gjøre motstand mot?

Eeegentlig var vel Judea og samaria (Vestbredden) først okkupert av Jordan fra Israel? Dette området hørte ikke til Jordan og var i hovesak av jødisk beboelse!?

Kan være jeg tar feil her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så spesielt med 7. oktober?  Det pleier jo å være demonstrasjoner mot Israel nesten hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (24 minutter siden):

Som sagt tar jeg avstand fra handlingene. Jeg kan ikke så mye om krig, men jeg regner med at en del går raskt og at avgjørelser tas under veis. Da blir tilfeldige rammet også.

Går raskt og avgjørelser tas underveis? Man hugger ikke hodet av en sakesløs landarbeider med hakke fordi man har tidsnød. Det kalles voldsorgie, og er for meg uforståelig handling. Er ikke mennesker som gjør sånt. Ev må de ha inntatt noe (Haram)

Jeg er også politisk moderat, og har stemt på hele det politiske spektret så langt venstre som SV. Jeg synes ikke det er det spor rart at du og dine venner ikke liker Israels handlemåter, dere er i Norge og norske medier har vært antiisraelsk i flere tiår. Jeg diskuterer ikke dette med mine venner da jeg ikke vil at vi skal bli uvenner. Men de vet hva jeg mener. 
Skal ikke reise så langt ut i Europa før stemningen er litt annerledes. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Går raskt og avgjørelser tas underveis? Man hugger ikke hodet av en sakesløs landarbeider med hakke fordi man har tidsnød. Det kalles voldsorgie, og er for meg uforståelig handling. Er ikke mennesker som gjør sånt. Ev må de ha inntatt noe (Haram)

Jeg er også politisk moderat, og har stemt på hele det politiske spektret så langt venstre som SV. Jeg synes ikke det er det spor rart at du og dine venner ikke liker Israels handlemåter, dere er i Norge og norske medier har vært antiisraelsk i flere tiår. Jeg diskuterer ikke dette med mine venner da jeg ikke vil at vi skal bli uvenner. Men de vet hva jeg mener. 
Skal ikke reise så langt ut i Europa før stemningen er litt annerledes. 

Og skulle du mot all fornuft i krigsådens navn fått med deg en baby som gissel, så får du jammen levere tilbake når fornuften skulle vende hjem igjen. Ærlig talt! Ble han ikke solgt da i følge Hamas? Altså, hvilke barbarer kidnapper en baby, for så å selge han videre i uvissheten? 💔

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

De fleste bosetningene på Vestbredden har alltid vært jødiske, eller jødiske familier har returnert til områder på Vestbredden som de ble etnisk renset fra før 1967.

At de fleste bosetningene på Vestbredden alltid har vært Jødiske i forkant av 1967 skulle jeg likt å se kilder på... Sikkert greit å bruke kart her..

Så må du jo ta hensyn til historien og da... Tenker litt på fordelingen av FN og annekteringen av Jordan etter at Britene holdt på området.

Vestbredden var jo ment til å være en del av en arabisk stat etter fordelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 3.10.2024 den 17.34):

Når brukere hevder at konflikten startet den 7. oktober ut av intet så trenger man ikke å være historiker for å skjønne at dette er en grov oversimplifisering..

Det samme gjelder når folk tror at Israel kjemper de godes kamp med blodet til Palestinske barn så lenge man man kan skylde på at Hamas gjemmer seg bak sivile. Det blir like dumt som om man skulle bombet utøya når Anders Breivik var der uten å ta hensyn til alle ungdommene som var på flukt og gjemte seg... Breivik gjemte seg jo tross alt bak sivile og uskyldige og da er plutselig alt greit.

Pro Israelere og Hamas er av den samme ulla når det kommer til neglisjeringen av uskyldige menneskeliv og dette er bevist gjennom konflikten på begge sider.

Men de som skylder på opprettelsen av  Israel har og et grovt overforenklet syn på historien. Søk opp alle massakrene og angrep på jøder FØR opprettelsen av Israel...

Og det er en gang sånn at i krig så dør faktisk sivile. Så blir ikke det samme som Breivik eksempelet ditt i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (På 3.10.2024 den 19.52):

Når jeg først så overskriften her tenkte jeg å gå inn her å svare: ja det er respektløst å velge denne datoen til å demonstrere! Så tenkte jeg å undersøke litt først, men greide ikke å finne dette arangsjemanget noe sted? På palestina komiten sin FB side står det bare om et arangsjemang, og det er en konsert de skal ha den 25 october. På hjemesiden derres fant jeg en artikel med overskrift "ETT ÅR MED FOLKEMORD, 76 ÅR MED STRAFFEFRIHET", men her nevnes heller ikke noe demonstrasjon (som vel ville være naturlig?).

Så nå tenker jeg at de seriøse nyhetsformidlerene (nrk, vg, dagbladet, osv.) ikke nevner det fordi det er fake news? Eller er det noen i denne tråden som har sett palestina komiten anonsere denne demonstrasjonen? For om jeg bare er dårlig å lette og dette er sant, så er det helt klart ikke greit!

Nå er du så naiv som det går ann.... Det er IKKE fake news. Er plakater over hele Oslo og det er jeg sikker på at de har blitt tipset om. Klarer hrs å finne der klarer nrk...

Endret av mitch92
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelly skrev (På 3.10.2024 den 16.24):

Israel driver å bomber både Lebanon, Syria, Palestina OG Iran mens vi skriver her. Og dere er sure over at folk skal protestere?? Fyf. 

Helt ut av det blå bare driver de å bomber andre uskyldige land? 

Ingenting å gjøre med det bombardement som kommer mot Israel fra disse stedene? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mitch92 og @Pippi Lotta

https://www.bt.no/krim/i/3MmGLd/politiet-gjoer-seg-klare-for-demonstrasjoner-i-bergen-7-oktober

Sitat fra Palestina komiteen og Politiet.

-«Politiets intensjon på mandag er at de to markeringene ikke skal møte hverandre.»
-«Vi har forsøkt å justere på tidspunktet de propalestinske organisasjonene skal holde sin markering, men de har foreløpig respondert at de ikke vil imøtekomme dette»

-«Han sier at det ikke er Palestinakomiteen som arrangerer markering på Torgallmenningen, og at han ikke vet hvem som organiserer den.»
-
«Da har vi tenkt at denne dagen er sårbar når det gjelder fokus og innretning, sier han.»

Jeg vet ikke noe om Oslo. Jeg skal selv ikke delta på noe demonstrasjon. Vi får se hvordan det blir.

Det å drive med pro pal demonstrasjoner på ettårsdagen av når tusenvis av palestinere sammen med palestinsk jihad, og palestinsk Hamas, gjorde grusomheter mot sivile israelere er et valg av tidspunkt som kan tolkes som støtteerklæring med disse kriminelle jihadistene. Vel, det er min mening. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

@mitch92 og @Pippi Lotta

https://www.bt.no/krim/i/3MmGLd/politiet-gjoer-seg-klare-for-demonstrasjoner-i-bergen-7-oktober

Sitat fra Palestina komiteen og Politiet.

-«Politiets intensjon på mandag er at de to markeringene ikke skal møte hverandre.»
-«Vi har forsøkt å justere på tidspunktet de propalestinske organisasjonene skal holde sin markering, men de har foreløpig respondert at de ikke vil imøtekomme dette»

-«Han sier at det ikke er Palestinakomiteen som arrangerer markering på Torgallmenningen, og at han ikke vet hvem som organiserer den.»
-
«Da har vi tenkt at denne dagen er sårbar når det gjelder fokus og innretning, sier han.»

Jeg vet ikke noe om Oslo. Jeg skal selv ikke delta på noe demonstrasjon. Vi får se hvordan det blir.

Det å drive med pro pal demonstrasjoner på ettårsdagen av når tusenvis av palestinere sammen med palestinsk jihad, og palestinsk Hamas, gjorde grusomheter mot sivile israelere er et valg av tidspunkt som kan tolkes som støtteerklæring med disse kriminelle jihadistene. Vel, det er min mening. 

Ikke kan det bare tolkes slik, slik ER det faktisk. Jeg håper virkelig ikke det skjer i Norge.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...