Julebrunost Skrevet 3. oktober 2024 #41 Del Skrevet 3. oktober 2024 NatNat skrev (10 minutter siden): Ja, det har jeg ikke glemt, så kvalmt... ps : håper ingen bomber synagogen mens de er på besøk, de lever farlig... Ja, det var ekslosjoner ved synagogen i København nylig. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. oktober 2024 #42 Del Skrevet 3. oktober 2024 Julebrunost skrev (19 minutter siden): Men så okkuperer Israel områder nettopp på grunn av angrep de har blitt utsatt for. Som sagt tar jeg ikke parti med noen sv partene. Begge parter har blod på hendene. Eller mer presis så bader begge parter i blod. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 3. oktober 2024 #43 Del Skrevet 3. oktober 2024 mitch92 skrev (3 timer siden): Og en ting til, hvorfor er det bare HRS som skriver om dette? Hvorfor ikke nrk, VG Dagbladet eller noen andre ?? Rapporteringen rundt Israel og Palestina er så gjennomsyret av venstrevridde synspunkt. Ingen nyanser i det hele tatt. Når jeg først så overskriften her tenkte jeg å gå inn her å svare: ja det er respektløst å velge denne datoen til å demonstrere! Så tenkte jeg å undersøke litt først, men greide ikke å finne dette arangsjemanget noe sted? På palestina komiten sin FB side står det bare om et arangsjemang, og det er en konsert de skal ha den 25 october. På hjemesiden derres fant jeg en artikel med overskrift "ETT ÅR MED FOLKEMORD, 76 ÅR MED STRAFFEFRIHET", men her nevnes heller ikke noe demonstrasjon (som vel ville være naturlig?). Så nå tenker jeg at de seriøse nyhetsformidlerene (nrk, vg, dagbladet, osv.) ikke nevner det fordi det er fake news? Eller er det noen i denne tråden som har sett palestina komiten anonsere denne demonstrasjonen? For om jeg bare er dårlig å lette og dette er sant, så er det helt klart ikke greit! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3. oktober 2024 #44 Del Skrevet 3. oktober 2024 (endret) Brunello skrev (23 timer siden): Det var et angrep på staten Israel fordi Israel undertrykker palestinerne. Ikke på jøder fordi de er jøder. Det er en ekstremt stor forskjell fra det som skjedde under krigen. Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.Det blir som å si at det var Milorg som starta da de gjorde sabotasjeaksjoner mot tyskerne. Jeg støtter ingen av partene i denne konflikten. Begge parter har brutt folkeretten så mange ganger at det ikke kan tallfestes. Kan vi være så snill å holde Milorg og de andre norske motstandsgruppene utenfor dette? De var nådeløse, men ikke på Hamas-nivå. De kidnappet ikke småbarnsfamilier og drepte de. Ikke brant de barn og voksne til døde, ikke skjøt de vilt rundt seg på tyske ungdommer som hadde oktoberfest, og meg bekjent var voldtekt og seksuell mutilasjon på menyen til hverken Milorg eller Osvald-gruppen. 7. oktober var rent hat og ren ondskap. De rette fargene til de som hater Israel kom frem. Det som foregikk 7. oktober kan snarere sammenlignes med Sonderkommandoene som «rensket» øst-Europa for jøder under WW2. Faktisk var det verre, nazistene skrøt ikke av drapene, mange av soldatene måtte døyve samvittigheten med sterk rus under pogromene. Jeg driter i hvorfor Hamas gikk frem på denne måten. Fremgangsmåten forteller meg alt jeg trenger å vite om hvem som er de «gode» eller «onde» her for å si det noe forenklet. Endret 4. oktober 2024 av Bacteria 5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3. oktober 2024 #45 Del Skrevet 3. oktober 2024 Julebrunost skrev (1 time siden): En skam! Men det skjer i samme land som ikke kunne la Kongen kondolere til norske jøder etter 7. oktober. (Nå har visst Kongen og kronprinsen planlagt et besøk i synagogen i Oslo, mener jeg å ha lest, det var på tide..!) Støre også. Blir vel protester utafor der også. Den gjengen der har gått helt av hengslene. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. oktober 2024 #46 Del Skrevet 3. oktober 2024 Bacteria skrev (2 minutter siden): Kan vi være så snill å holde Milorg og de andre norske motstandsgruppene utenfor dette? De var nådeløse, men ikke på Hamas-nivå. De kidnappet ikke småbarnsfamilier og drepte de. Ikke brant de barn og voksne til døde, ikke skjøt de vilt rundt seg på tyske ungdommer som hadde oktoberfest, og meg bekjent var voldtekt og seksuell mutilasjon på menyen til hverken Milorg eller Ottar-gruppen. 7. oktober var rent hat og ren ondskap. De rette fargene til de som hater Israel kom frem. Det som foregikk 7. oktober kan snarere sammenlignes med Sonderkommandoene som «rensket» øst-Europa for jøder under WW2. Faktisk var det verre, nazistene skrøt ikke av drapene, mange av soldatene måtte døyve samvittigheten med sterk rus under pogromene. Jeg driter i hvorfor Hamas gikk frem på denne måten. Fremgangsmåten forteller meg alt jeg trenger å vite om hvem som er de «gode» eller «onde» her for å si det noe forenklet. Så se på alt faenskspen Israel har gjort med de samme brillene. Ikke ett hakk bedre, og der er det en stat som står bak og ikke terrorister. Problemet med dere som tar side i denne konflikten er at dere totalt lukker øynene for alt den ene siden gjør og ser på alt den andre siden gjør helt isolert. Begge sider har en forkastelig framtreden. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3. oktober 2024 #47 Del Skrevet 3. oktober 2024 Brunello skrev (Akkurat nå): Så se på alt faenskspen Israel har gjort med de samme brillene. Ikke ett hakk bedre, og der er det en stat som står bak og ikke terrorister. Problemet med dere som tar side i denne konflikten er at dere totalt lukker øynene for alt den ene siden gjør og ser på alt den andre siden gjør helt isolert. Begge sider har en forkastelig framtreden. Har IDF gjort de handlingene Hamas gjorde 7/10? 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 3. oktober 2024 #48 Del Skrevet 3. oktober 2024 Brunello skrev (1 minutt siden): Så se på alt faenskspen Israel har gjort med de samme brillene. Ikke ett hakk bedre, og der er det en stat som står bak og ikke terrorister. Problemet med dere som tar side i denne konflikten er at dere totalt lukker øynene for alt den ene siden gjør og ser på alt den andre siden gjør helt isolert. Begge sider har en forkastelig framtreden. Hvilke områder okkuperte Israel i 1948? 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 4. oktober 2024 #49 Del Skrevet 4. oktober 2024 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene for Krig og konflikt, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 4. oktober 2024 #50 Del Skrevet 4. oktober 2024 Pippi Lotta skrev (23 timer siden): Når jeg først så overskriften her tenkte jeg å gå inn her å svare: ja det er respektløst å velge denne datoen til å demonstrere! Så tenkte jeg å undersøke litt først, men greide ikke å finne dette arangsjemanget noe sted? På palestina komiten sin FB side står det bare om et arangsjemang, og det er en konsert de skal ha den 25 october. På hjemesiden derres fant jeg en artikel med overskrift "ETT ÅR MED FOLKEMORD, 76 ÅR MED STRAFFEFRIHET", men her nevnes heller ikke noe demonstrasjon (som vel ville være naturlig?). Så nå tenker jeg at de seriøse nyhetsformidlerene (nrk, vg, dagbladet, osv.) ikke nevner det fordi det er fake news? Eller er det noen i denne tråden som har sett palestina komiten anonsere denne demonstrasjonen? For om jeg bare er dårlig å lette og dette er sant, så er det helt klart ikke greit! Værsågod https://www.facebook.com/events/415666377770686/?ref_source=SEARCH Ikke fake, bare groteskt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 4. oktober 2024 #51 Del Skrevet 4. oktober 2024 Brunello skrev (På 3.10.2024 den 18.58): Det var et angrep på staten Israel fordi Israel undertrykker palestinerne. Ikke på jøder fordi de er jøder. Det er en ekstremt stor forskjell fra det som skjedde under krigen. Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.Det blir som å si at det var Milorg som starta da de gjorde sabotasjeaksjoner mot tyskerne. Jeg støtter ingen av partene i denne konflikten. Begge parter har brutt folkeretten så mange ganger at det ikke kan tallfestes. Hvordan, i alle svingende, er det et angrep på staten Israel å kidnappe en baby på 7 mnd? For så å «miste» han inne i Gaza? Hva i alle dager forteller du deg selv for å tro på noe så hinsides idiotisk?? 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 4. oktober 2024 #52 Del Skrevet 4. oktober 2024 Bigote skrev (På 3.10.2024 den 19.22): Dette stemmer ikke.. Okkupasjonene var det veldig mye religionsbasert ekstremisme hvor radikale jøder kastet ut Palestinere av hjemmene sine, bygde egne landsbyer der Palestinere allerede bodde pga. religion.. Okkupantene brøt med veldig mange internasjonale konvensjoner i forhold til okkuperingene og håndteringen av Palestinerne i kjølevannet av disse.. Håndteringen av de sivile Palestinerne som bodde der har gitt Israel et rykte for å drive apartheid siden disse ble diskriminert, forskjellsbehandlet i det israelske rettsystemet og ikke fikk stemmerett etter en overgangsperiode som lover sier man må gikk fastboende i okkuperte områder... Så lenge det bodde Palestinere på Vestbredden etter Jordan trakk seg ut så finnes det grenser over hva siviliserte mennesker kan tillate seg gjøre mot disse. Jeg har møtt mange Israelitter i livet mitt og de som ikke er veldig religiøse har så og si alltid utrykt misnøye over det Israel har gjort akkurat på vestbredden. Nå er du rett og slett ute og dikter, ellers har du lest en veldig bias artikkel. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 4. oktober 2024 #53 Del Skrevet 4. oktober 2024 (endret) Brunello skrev (23 timer siden): Så se på alt faenskspen Israel har gjort med de samme brillene. Ikke ett hakk bedre, og der er det en stat som står bak og ikke terrorister. Problemet med dere som tar side i denne konflikten er at dere totalt lukker øynene for alt den ene siden gjør og ser på alt den andre siden gjør helt isolert. Begge sider har en forkastelig framtreden. Nå anerkjenner jo Norge Palestina som stat da.. så da vårt lands perspektiv er at palestina faktisk er en stat, så må vel de som styrer nesten ta ansvaret for det de utfører!? Endret 4. oktober 2024 av OconMissy 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. oktober 2024 #54 Del Skrevet 4. oktober 2024 mitch92 skrev (På 3.10.2024 den 15.44): https://www.rights.no/2024/10/palestinakomiteens-groteske-valg-av-demonstrasjonsdato/ Er ikke ofte jeg er enig med HRS men her vil jeg si de har et poeng. Er det ikke utrolig respektløst å velge denne datoen? For øvrig er det kvalmt hvordan ytre venstre og muslimer skal samles rundt jødehat. Og nei jeg støtter ikke Israel blindt. Men dette er drøyt. Skal jeg drive og protestere og trakassere norske folk folk 22. Juli også ? Norske folk som bare vil minnes og respektere de vi mistet? Eller hva med å protestere 9/11 mot USA? Syns det er utrolig urovekkende at de syns dette er ok. Palestinakomiteen og de venstrevridde idiotene som er med på dette burde skamme seg. Ja, disse menneskene er fullstendig skamløse. Jeg synes egentlig de avslører seg selv. Jødehatet blir neppe mer overtydelig enn dette. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. oktober 2024 #55 Del Skrevet 4. oktober 2024 OconMissy skrev (10 minutter siden): Hvordan, i alle svingende, er det et angrep på staten Israel å kidnappe en baby på 7 mnd? For så å «miste» han inne i Gaza? Hva i alle dager forteller du deg selv for å tro på noe så hinsides idiotisk?? Det er for å gjøre skade på Israel. Jeg støtter på ingen måte handlingene som er utført, men det blir litt dumt om man angriper et land og kidnapper alle innvandrerne som bor det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. oktober 2024 #56 Del Skrevet 4. oktober 2024 (endret) Bigote skrev (På 3.10.2024 den 17.34): Når brukere hevder at konflikten startet den 7. oktober ut av intet så trenger man ikke å være historiker for å skjønne at dette er en grov oversimplifisering.. Denne delen av konflikten startet da. Det var en våpenhvile på plass, og Hamas benyttet denne muligheten til å invadere Israel og slakte ned uskyldige mennesker. Sitat Det samme gjelder når folk tror at Israel kjemper de godes kamp med blodet til Palestinske barn så lenge man man kan skylde på at Hamas gjemmer seg bak sivile. Det blir like dumt som om man skulle bombet utøya når Anders Breivik var der uten å ta hensyn til alle ungdommene som var på flukt og gjemte seg... Breivik gjemte seg jo tross alt bak sivile og uskyldige og da er plutselig alt greit. Blodet til palestinske barn kommer av at Hamas bruker dem som levende skjold, og skjuler seg bak dem mens de angriper israelske sivile. Sammenligningen med Utøya er lite nyttig. Situasjonen har ingenting med situasjonen i Israel å gjøre. Men hvis man visste at Breivik satt på Utøya med en knapp som ville utløse en atombombe i Oslo sentrum og den eneste måten å stoppe ham var å bombe Utøya, ja, så tenker jeg det hadde blitt gjort. Alternativet ville være å utslette hele Oslo og omegn. Sitat Pro Israelere og Hamas er av den samme ulla når det kommer til neglisjeringen av uskyldige menneskeliv og dette er bevist gjennom konflikten på begge sider. Helt feil. De som støtter Hamas, støtter aktivt forsøk på å få så mange sivile som mulig på begge sider drept. De som støtter Israel støtter forsøk på å minimere sivile tap, men mener at Israel har et større ansvar overfor sine egne sivile og fiendens sivile, og hvis valget er mellom at egne sivile dør og fiendens sivile, så vil de selvsagt ikke ofre sine egne sivile. Endret 4. oktober 2024 av jabx 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 4. oktober 2024 #57 Del Skrevet 4. oktober 2024 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er for å gjøre skade på Israel. Jeg støtter på ingen måte handlingene som er utført, men det blir litt dumt om man angriper et land og kidnapper alle innvandrerne som bor det. Så hvorfor i alle dager, ditt resonnement tatt i betraktning, ble en asiatisk mann skutt flere ganger i magen, før de tok en butt hakke, som de så forsøkte å hakke av mannens hodet på? Han var fortsatt i live og kunne ikke forsvare seg, lå der og laget små gryntelyder… Hvordan er dette angrepet rettet kun mot staten Israel? På toppen av at han kun jobbet i Israel ble dette filmet og lagt ut på direkten. En halvdød mann. Torturert og skremt på det groveste i sine siste sekund av sitt liv. Mens du, her i Norge, hevder at dette kun var for å skade staten Israel? 1 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. oktober 2024 #58 Del Skrevet 4. oktober 2024 Brunello skrev (På 3.10.2024 den 17.37): Hvem som angrep først er et definisjonsspørsmål. Konflikten startet jo ikke for et snaut år siden. Begge parter har kontinuerlig brutt folkeretten så lenge noen kan huske. Men i akkurat tilfellet Gaza så er det ikke Israel som har ansvaret for situasjonen. Husk at Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005 uten å stille et eneste motkrav. Alle militære styrker ble trukket ut, og jødiske bosettere i Gaza ble fjernet med tvang. Gaza hadde en mulighet til fred og fruktbarhet, men valgte å bruke alle ressurser på en voldsom opptrapping av terrorangrep. Det var først etter dette, i 2007, at Israel så seg tvunget til å opprette en militær blokade av Gaza. Hadde Gaza latt være å kjøre på med terrorangrep, ville det aldri blitt noen blokade. Og nå ser vi jo at Israel tok feil. De skulle aldri ha trukket seg ut fra Gaza. Det gjorde bare at Hamas øyeblikkelig satte i gang med å forberede nettopp det vi så 7. oktober. De har hatt "tester" av dette før, og brukt terror-tunneler for å gjennomføre terrorangrep inne i Israel. Men Israel var blåøyde og trodde det bare ville være slike begrensede angrep. Så feil kunne de ta. Nå har de innsett at terrorgruppen Hamas må utslettes. De kan ikke akseptere at noe slikt som 7. oktober skjer igjen. 5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. oktober 2024 #59 Del Skrevet 4. oktober 2024 (endret) Isambard skrev (På 3.10.2024 den 17.42): Når det gjelder Israel så går de langt utover selvforsvar. Jeg mener de IKKE burde angrepet Gaza i det hele tatt. Hadde de holdt hodet kaldt så kunne 7. Oktober ødelagt Hamas. Det var altfor drøyt for vanlige muslimer. Ikke i det hele tatt. Vanlige palestinere deltok i angrepene på uskyldige israelere. De benyttet sjansen og slang seg med. Vanlige palestinere jublet også i gatene da angrepet ble kjent. Og det ble jublet i mange andre muslimske land. De gråt gledestårer over det som skjedde. Sitat BN utnytter situasjonen. De prøver å gjøre Gaza ulevelig. De river universiteter og sykehus. (Da snakker jeg ikke bare om kamp, men at de river etter å tatt kontroll på området.) De bruker bomber på 1000kg i en by. USA bruker bomber som er 1/10 så store for å ikke drepe mange uskyldige. Du unnlater å nevne at Hamas har laget terror-infrastruktur som er tett sammenvevd med "sivil" infrastruktur. Så hvis denne terror-infrastrukturen skal ødelegges så har man ikke noe annet valg. Da går den tilknyttede sivile infrastrukturen også. Selvsagt kan ikke Israel godta at terror-infrastruktur får stå intakt. Endret 4. oktober 2024 av jabx 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. oktober 2024 #60 Del Skrevet 4. oktober 2024 OconMissy skrev (1 minutt siden): Så hvorfor i alle dager, ditt resonnement tatt i betraktning, ble en asiatisk mann skutt flere ganger i magen, før de tok en butt hakke, som de så forsøkte å hakke av mannens hodet på? Han var fortsatt i live og kunne ikke forsvare seg, lå der og laget små gryntelyder… Hvordan er dette angrepet rettet kun mot staten Israel? På toppen av at han kun jobbet i Israel ble dette filmet og lagt ut på direkten. En halvdød mann. Torturert og skremt på det groveste i sine siste sekund av sitt liv. Mens du, her i Norge, hevder at dette kun var for å skade staten Israel? Som sagt tar jeg avstand fra handlingene. Jeg kan ikke så mye om krig, men jeg regner med at en del går raskt og at avgjørelser tas under veis. Da blir tilfeldige rammet også. Det dere som støtter Israel må spørre dere om, er hvordan i alle dager Israel har klart å spille kortene sine då dårlig at sånne som meg ikke støtter de. Jeg tar sterk avstand fra palestinerne, og liker ikke det de gjør. Samtidig mener vi at Israelerne oppfører seg på en forkastelig måte. Jeg har diskutert dette med mange venner, og vi er enige. Politisk står vi et sted mellom Høyre og det nest konservative AP. En del har stemt V i løpet av livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå