Bigote Skrevet 3. oktober #21 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (Akkurat nå): Interessant at når fakta presenteres så «oversimplifiserer» man. Når brukere hevder at konflikten startet den 7. oktober ut av intet så trenger man ikke å være historiker for å skjønne at dette er en grov oversimplifisering.. Det samme gjelder når folk tror at Israel kjemper de godes kamp med blodet til Palestinske barn så lenge man man kan skylde på at Hamas gjemmer seg bak sivile. Det blir like dumt som om man skulle bombet utøya når Anders Breivik var der uten å ta hensyn til alle ungdommene som var på flukt og gjemte seg... Breivik gjemte seg jo tross alt bak sivile og uskyldige og da er plutselig alt greit. Pro Israelere og Hamas er av den samme ulla når det kommer til neglisjeringen av uskyldige menneskeliv og dette er bevist gjennom konflikten på begge sider. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 3. oktober Forfatter #22 Del Skrevet 3. oktober Bigote skrev (Akkurat nå): Når brukere hevder at konflikten startet den 7. oktober ut av intet så trenger man ikke å være historiker for å skjønne at dette er en grov oversimplifisering.. Det samme gjelder når folk tror at Israel kjemper de godes kamp med blodet til Palestinske barn så lenge man man kan skylde på at Hamas gjemmer seg bak sivile. Det blir like dumt som om man skulle bombet utøya når Anders Breivik var der uten å ta hensyn til alle ungdommene som var på flukt og gjemte seg... Breivik gjemte seg jo tross alt bak sivile og uskyldige og da er plutselig alt greit. Pro Israelere og Hamas er av den samme ulla når det kommer til neglisjeringen av uskyldige menneskeliv og dette er bevist gjennom konflikten på begge sider. Det er klart men så er det jo og ganske åpenbart at Hamas gjorde et utrolig dumt valg for sitt folk den dagen, de hadde det utvilsomt MYE bedre før 7. Oktober. Så de har gjort folket sitt litt av en "tjeneste". Og deretter nektet de plent å overgi gisler... Som man reder ligger man? Og nei Israel er IKKE uskyldige heller. Men tenker folk glemmer litt Hamas sin rolle i dette ofte her til lands. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. oktober #23 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (31 minutter siden): Nå kaster du stein i glasshus. Israel har blitt angrepet først. Hva da? Er det «jævlig kvalmt» å forsvare seg fra angrep, og å beskytte sivilbefolkningen sin fra terrorister? Hvem som angrep først er et definisjonsspørsmål. Konflikten startet jo ikke for et snaut år siden. Begge parter har kontinuerlig brutt folkeretten så lenge noen kan huske. Jeg ser ikke på det som så ille å protestere på ettårsdagen for den pågående offensiven. Selv om det ikke var Israel som startet offensiven. Det som hadde vært direkte frastøtende hadde vært om noe. Protesterte mot Israel 9. og 10. november. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 3. oktober #24 Del Skrevet 3. oktober Brunello skrev (1 minutt siden): Hvem som angrep først er et definisjonsspørsmål. Konflikten startet jo ikke for et snaut år siden. Begge parter har kontinuerlig brutt folkeretten så lenge noen kan huske. Jeg ser ikke på det som så ille å protestere på ettårsdagen for den pågående offensiven. Selv om det ikke var Israel som startet offensiven. Det som hadde vært direkte frastøtende hadde vært om noe. Protesterte mot Israel 9. og 10. november. Nei. Israel har blitt angrepet først i samtlige kriger, utenom Seksdagerskrigen, men da stod de klare for å rykke inn i Israel, og Israel tok dem på sengen. Å ikke se at det er respektløst med denne demo på årsdagen for det største angrep på jøder siden Holocaust viser folks sanne farger. 7 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 3. oktober #25 Del Skrevet 3. oktober For å si litt om hvor jeg står så har jeg ingen forståelse for angrepet 7. Oktober. Gaza var selvstyrt. Det var ingen israelske soldater der og ingen bosettere. 30 000 mennesker pendlet inn i Israel for å jobbe. Det var ikke krig før angrepet. Det var ikke selvforsvar. Tvert om var det eneste tenkelige utfallet mer krig. Når det gjelder Israel så går de langt utover selvforsvar. Jeg mener de IKKE burde angrepet Gaza i det hele tatt. Hadde de holdt hodet kaldt så kunne 7. Oktober ødelagt Hamas. Det var altfor drøyt for vanlige muslimer. Det var IS-stil. Nå er det nesten glemt. BN utnytter situasjonen. De prøver å gjøre Gaza ulevelig. De river universiteter og sykehus. (Da snakker jeg ikke bare om kamp, men at de river etter å tatt kontroll på området.) De bruker bomber på 1000kg i en by. USA bruker bomber som er 1/10 så store for å ikke drepe mange uskyldige. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 3. oktober #26 Del Skrevet 3. oktober mitch92 skrev (2 minutter siden): Det er klart men så er det jo og ganske åpenbart at Hamas gjorde et utrolig dumt valg for sitt folk den dagen, de hadde det utvilsomt MYE bedre før 7. Oktober. Så de har gjort folket sitt litt av en "tjeneste". Og deretter nektet de plent å overgi gisler... Som man reder ligger man? Og nei Israel er IKKE uskyldige heller. Men tenker folk glemmer litt Hamas sin rolle i dette ofte her til lands. Jeg hatet Hamas av hele mitt hjertet og jeg måtte kontakte venner av i Israel for å høre om de ikke befant seg på festivalen. Jeg visste også at Hamas signerte en dødsdom over mange av sin egen befolkning og det skrev jeg her... Derimot hadde jeg aldri drømt over hvor ekstremt Israels svar skulle være og selv etter alle kontroversene til Israel trodde jeg aldri de ville synke ned på nivået til Hamas. De rettferdiggjør et humanitært mareritt over på Gaza og det er de uskyldige som lider størst. Jeg vil alltid fronte de uskyldiges siviles sak og derfor kan jeg ikke støtte noen av sidene her. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 3. oktober #27 Del Skrevet 3. oktober Isambard skrev (3 minutter siden): For å si litt om hvor jeg står så har jeg ingen forståelse for angrepet 7. Oktober. Gaza var selvstyrt. Det var ingen israelske soldater der og ingen bosettere. 30 000 mennesker pendlet inn i Israel for å jobbe. Det var ikke krig før angrepet. Det var ikke selvforsvar. Tvert om var det eneste tenkelige utfallet mer krig. Når det gjelder Israel så går de langt utover selvforsvar. Jeg mener de IKKE burde angrepet Gaza i det hele tatt. Hadde de holdt hodet kaldt så kunne 7. Oktober ødelagt Hamas. Det var altfor drøyt for vanlige muslimer. Det var IS-stil. Nå er det nesten glemt. BN utnytter situasjonen. De prøver å gjøre Gaza ulevelig. De river universiteter og sykehus. (Da snakker jeg ikke bare om kamp, men at de river etter å tatt kontroll på området.) De bruker bomber på 1000kg i en by. USA bruker bomber som er 1/10 så store for å ikke drepe mange uskyldige. Om de bruker så altfor store bomber, hvordan har de da klart å holde antall drepte såpass lavt? For det er lavt i denne type krigføring. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelly Skrevet 3. oktober #28 Del Skrevet 3. oktober mitch92 skrev (48 minutter siden): Men den 7. Oktober ble helt uskyldige israelske sivile samt utenlandske mennesker drept. Det er ikke Israel man protesterer med å ha protest en slik dag, der folk skal minnes og se film om ofrene for terroren. Og både FØR OG ETTER 7 oktober , faktisk 70 år før 7 oktober (!), ble Palestinske sivile drept. 7 oktober ditt 7 oktober datt. Hvordan kan 7 oktober sammenlignes med 70+ år med slakting av Palestinere? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 3. oktober #29 Del Skrevet 3. oktober Amelly skrev (3 minutter siden): Og både FØR OG ETTER 7 oktober , faktisk 70 år før 7 oktober (!), ble Palestinske sivile drept. 7 oktober ditt 7 oktober datt. Hvordan kan 7 oktober sammenlignes med 70+ år med slakting av Palestinere? Når startet konflikten? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelly Skrevet 3. oktober #30 Del Skrevet 3. oktober Israel okkuperte Palestina i 1967, Hamas ble grunnlagt i 1987, altså 20 år etter at ISRAEL STARTET OKKUPASJONEN. Så alle dere som støtter folkemord med at Israel forsvarer seg selv kan dra langt inn i skogen, mildt sagt. Hamas er en motstandsgruppe, som ble grunnlagt 20 år (!!) etter at Israel hadde startet terroriseringen mot Palestinerne. Hamas/Palestina har rett til å forsvare seg selv. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blyana Skrevet 3. oktober #31 Del Skrevet 3. oktober At en demonstrasjon holdes 7 oktober viser bare hvordan mange ser på terrorangrepet. Det er velfortjent at en 7 mnd gammel baby, 4 åring og foreldre ble kidnappet og aldri løslatt. Sammen med mange andre barn. For å ikke glemme alle de barna som ble drept eller var vitne til foreldrene ble drept. Er så kvalmt at noen støtter det her. Og det er å forsvare seg selv å gruppevoldta unge kvinner til døde og brenne dem levende. Syk tankegang. 6 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. oktober #32 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (1 time siden): Nei. Israel har blitt angrepet først i samtlige kriger, utenom Seksdagerskrigen, men da stod de klare for å rykke inn i Israel, og Israel tok dem på sengen. Å ikke se at det er respektløst med denne demo på årsdagen for det største angrep på jøder siden Holocaust viser folks sanne farger. Det var et angrep på staten Israel fordi Israel undertrykker palestinerne. Ikke på jøder fordi de er jøder. Det er en ekstremt stor forskjell fra det som skjedde under krigen. Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.Det blir som å si at det var Milorg som starta da de gjorde sabotasjeaksjoner mot tyskerne. Jeg støtter ingen av partene i denne konflikten. Begge parter har brutt folkeretten så mange ganger at det ikke kan tallfestes. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 3. oktober #33 Del Skrevet 3. oktober Brunello skrev (Akkurat nå): Det var et angrep på staten Israel fordi Israel undertrykker palestinerne. Ikke på jøder fordi de er jøder. Det er en ekstremt stor forskjell fra det som skjedde under krigen. Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.Det blir som å si at det var Milorg som starta da de gjorde sabotasjeaksjoner mot tyskerne. Jeg støtter ingen av partene i denne konflikten. Begge parter har brutt folkeretten så mange ganger at det ikke kan tallfestes. Hvilke områder okkuperte Israel i 1948? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #34 Del Skrevet 3. oktober mitch92 skrev (3 timer siden): https://www.rights.no/2024/10/palestinakomiteens-groteske-valg-av-demonstrasjonsdato/ Er ikke ofte jeg er enig med HRS men her vil jeg si de har et poeng. Er det ikke utrolig respektløst å velge denne datoen? For øvrig er det kvalmt hvordan ytre venstre og muslimer skal samles rundt jødehat. Og nei jeg støtter ikke Israel blindt. Men dette er drøyt. Skal jeg drive og protestere og trakassere norske folk folk 22. Juli også ? Norske folk som bare vil minnes og respektere de vi mistet? Eller hva med å protestere 9/11 mot USA? Syns det er utrolig urovekkende at de syns dette er ok. Palestinakomiteen og de venstrevridde idiotene som er med på dette burde skamme seg. Det sier alt om hvem Palestinakomiteens er.... 🤮 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #35 Del Skrevet 3. oktober mitch92 skrev (3 timer siden): Nei disse venstreekstremistene gir meg totalt avsmak for venstresiden. Blir uaktuelt å stemme SV og rødt i alle fall. Så ekstreme som de er. Det verste med disse menneskene er at de poserer som å være så overlegent gode og snille og ingen andre er så snille, politisk korrekte, alle andre er fascister osv. Men så er de jo like ille selv. Men de nekter å innse det. Beste jeg har lest på lang tid ! Det er det som er så kvalmende. At de poserer som overlegent gode når egentlig de er så fulle av hat og frustrerte. Trist fordi faktisk jeg syns Rødt har gode poenger men bare fordi de er ProPal, skal de aldri få min stemme. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 3. oktober #36 Del Skrevet 3. oktober Brunello skrev (12 minutter siden): Det var et angrep på staten Israel fordi Israel undertrykker palestinerne. Ikke på jøder fordi de er jøder. Det er en ekstremt stor forskjell fra det som skjedde under krigen. Alle angrep på Israel skyldes at Israel okkuperer områder.Det blir som å si at det var Milorg som starta da de gjorde sabotasjeaksjoner mot tyskerne. Jeg støtter ingen av partene i denne konflikten. Begge parter har brutt folkeretten så mange ganger at det ikke kan tallfestes. Men så okkuperer Israel områder nettopp på grunn av angrep de har blitt utsatt for. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #37 Del Skrevet 3. oktober uansett, mange går off topic her. propal protest 7.oktober !!!!!!! hvordan er det en gang LOVLIG ?? 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 3. oktober #38 Del Skrevet 3. oktober NatNat skrev (Akkurat nå): uansett, mange går off topic her. propal protest 7.oktober !!!!!!! hvordan er det en gang LOVLIG ?? En skam! Men det skjer i samme land som ikke kunne la Kongen kondolere til norske jøder etter 7. oktober. (Nå har visst Kongen og kronprinsen planlagt et besøk i synagogen i Oslo, mener jeg å ha lest, det var på tide..!) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. oktober #39 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (Akkurat nå): En skam! Men det skjer i samme land som ikke kunne la Kongen kondolere til norske jøder etter 7. oktober. (Nå har visst Kongen og kronprinsen planlagt et besøk i synagogen i Oslo, mener jeg å ha lest, det var på tide..!) Ja, det har jeg ikke glemt, så kvalmt... ps : håper ingen bomber synagogen mens de er på besøk, de lever farlig... 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 3. oktober #40 Del Skrevet 3. oktober Julebrunost skrev (1 minutt siden): Men så okkuperer Israel områder nettopp på grunn av angrep de har blitt utsatt for. Dette stemmer ikke.. Okkupasjonene var det veldig mye religionsbasert ekstremisme hvor radikale jøder kastet ut Palestinere av hjemmene sine, bygde egne landsbyer der Palestinere allerede bodde pga. religion.. Okkupantene brøt med veldig mange internasjonale konvensjoner i forhold til okkuperingene og håndteringen av Palestinerne i kjølevannet av disse.. Håndteringen av de sivile Palestinerne som bodde der har gitt Israel et rykte for å drive apartheid siden disse ble diskriminert, forskjellsbehandlet i det israelske rettsystemet og ikke fikk stemmerett etter en overgangsperiode som lover sier man må gikk fastboende i okkuperte områder... Så lenge det bodde Palestinere på Vestbredden etter Jordan trakk seg ut så finnes det grenser over hva siviliserte mennesker kan tillate seg gjøre mot disse. Jeg har møtt mange Israelitter i livet mitt og de som ikke er veldig religiøse har så og si alltid utrykt misnøye over det Israel har gjort akkurat på vestbredden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå