Gå til innhold

Tretthet ødelegger livet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt dette problemet siden jeg var ungdom. jeg er så trett hele tiden. Kan sovne på skolen i timen. Føles ut som jeg konstant er i en «dagdrøm». Våkner aldri uthvilt på morgen. klarer ikke følge opp skolearbeid skikkelig.  
 

dette begynner å gå så hardt ut over skoleprestasjonene mine at jeg er redd for fremtiden. Tror ikke jeg klarer å fungere i arbeid heller.. er så lei meg :( 

 

hva skal jeg gjøre. Jeg er ubrukelig 

Anonymkode: e6d45...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med fastlegen? :klem:

Anonymkode: 493a6...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket status på vitaminer og mineraler, stoffskifte etc?

Anonymkode: b629b...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du snakket med fastlegen? :klem:

Anonymkode: 493a6...a27

Nei.. synes det er flaut. 
Men hva kan fastlegen gjøre? 

Anonymkode: e6d45...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei.. synes det er flaut. 
Men hva kan fastlegen gjøre? 

Anonymkode: e6d45...01f

Du må nesten tenke gjennom om du synes det er mest flaut å gå til fastlegen pga helseproblemene dine eller om du ønsker å gå resten av livet med trøtthetsproblemet ditt. 

Sier seg selv at jeg vil anbefale deg å gå til legen. Desto raskere du får løst dette problemet desto mer får du ut av livet ditt.

Jeg vet ikke hva fastlegen kan gjøre, men jeg regner med at fastlegen enten vil finne en løsning eller sende deg videre til en spesialist som kan hjelpe deg. 

Tror ingen har angret på at de gikk til legen med helseplager som førte til at de slet enormt i livet. Men jeg vet mange som har angret på at de utsatte å gå til legen. 

Anonymkode: 6b19e...05e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei.. synes det er flaut. 
Men hva kan fastlegen gjøre? 

Anonymkode: e6d45...01f

Til å begynne med, kan legen ta et batteri av blodprøver for å se om det er mangel på noe, noe som gjør at du blir trøtt. Er du kvinne og menstruerer for eksempel, kan kronisk jernmangel gjøre at du blir vanvittig trøtt. Og du skriver at dette med trøttheten begynte i din ungdom? Da kan det kanskje sammenfalle med tiden da du begynte å menstruere, og dermed fikk jernmangel/blodmangel, som aldri har blitt rettet på?

Gå til legen og fortell den nakne sannhet. Fortell hvordan det hemmer deg i hverdagen, og ikke minst; fortell hvor mange år det har vart. Be om blodprøver om legen ikke selv kommer med det!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sov på ettermiddagen, og legg deg tidligere.

Anonymkode: 69cda...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe så enkelt som d-vitaminmangel 🙂. Kom deg til legen!

Anonymkode: 9fdd6...f52

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen har folk som kommer til den hver eneste dag med samme problematikk som deg. Det er IKKE flaut. 
det kan være noe så enkelt som at du mangler d-vitamin, jern og/eller b12. Da kan du få er helt nytt liv bare ved å ta noen tabletter hver dag. 
men, det kan også være tegn på andre ting, og det er det bare fastlegen som kan finne ut av og hjelpe deg med.

igjen - det at du synes det er flaut å gå til fastlegen må du faktisk bare legge fra deg, fastleger er borti så mye greier at en sliten ung jente er ikke engang i nærheten å bli nevnt på pauserommet engang. Dette er jobben til legen,  på samme måte som om du er på matbutikken og kjøper redbull og betaler i den hos kassa. Ingen av dem bryr seg utover å ta betaling og finne ut hvorfor du er så sliten. 

Anonymkode: d5766...56b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sov på ettermiddagen, og legg deg tidligere.

Anonymkode: 69cda...379

Jeg sover ikke på ettermiddag. Jeg legger meg kokken 2130 hver kveld. 

Anonymkode: e6d45...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke sov på ettermiddagen, og legg deg tidligere.

Anonymkode: 69cda...379

For å si det slik: du finner ingenting i mine rutiner som skal tilsi at jeg er så trøtt. Jeg legger meg klokken 2130, står opp 0600. Om jeg sover til 07 eller 08 i helgene spiller ingen rolle, er like trøtt. 
 

tar vitaminer hver dag. Tar tran. Tar d-vitamin tilskudd. 
 

spiser sunt. Trener. 
 

Jeg er til og med trøtt på løpetur. 

Anonymkode: e6d45...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg setter meg ned sovner jeg. Må stå på beina å gå rundt for å ikke sovne. Til og med i samtaler med folk, sittende, kjenner jeg på trangen til å sovne. Det er som om hodet holder på å ramle ned i søvn og jeg stritter mot alt jeg har. Kan umulig være normalt. 
En av grunnene til at jeg ikke har tatt det opp med legen er vel at jeg mistenker noe er alvorlig galt. Type hjerneskade eller noe. 

Anonymkode: e6d45...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å si det slik: du finner ingenting i mine rutiner som skal tilsi at jeg er så trøtt. Jeg legger meg klokken 2130, står opp 0600. Om jeg sover til 07 eller 08 i helgene spiller ingen rolle, er like trøtt. 
 

tar vitaminer hver dag. Tar tran. Tar d-vitamin tilskudd. 
 

spiser sunt. Trener. 
 

Jeg er til og med trøtt på løpetur. 

Anonymkode: e6d45...01f

Da må du jo ta en tur til legen.

Anonymkode: 69cda...379

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må til legen. Jeg klarer ikke å sette meg inn i følelsen du har om at det er flaut men alternativet ditt er å fortsette sånn resten av livet eller til og med verre.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg har hatt dette problemet siden jeg var ungdom. jeg er så trett hele tiden. Kan sovne på skolen i timen. Føles ut som jeg konstant er i en «dagdrøm». Våkner aldri uthvilt på morgen. klarer ikke følge opp skolearbeid skikkelig.  
 

dette begynner å gå så hardt ut over skoleprestasjonene mine at jeg er redd for fremtiden. Tror ikke jeg klarer å fungere i arbeid heller.. er så lei meg :( 

 

hva skal jeg gjøre. Jeg er ubrukelig 

Anonymkode: e6d45...01f

 

Mangel på næringsstoffer, uoppdaget cøliaki, stoffskifteforstyrrelser, underliggende adhd. 

Gå til legen ❤️

 

Anonymkode: a87a3...64b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Narkolepsi? Det dukker som oftest  opp i ungdomsårene..

Anonymkode: 593ff...3cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.. synes det er flaut. 
Men hva kan fastlegen gjøre? 

Anonymkode: e6d45...01f

Flaut? Det er derfor vi har leger, de skal brukes. 

Tretthet kan komme av flere ting. Depresjon, angst, vitaminmangler, problemer med stofffskifte, narkolepsi, etc. Du må dra til legen og få satt i gang en utredning for å finne ut hva som forårsaker trettheten. 

Anonymkode: 4014c...bf2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler jern og D-vitamin. Ta tilskudd.

Anonymkode: 9299c...e3e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hm, sett på narkolepsi?

Det er også noe som heter hypersomni.

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/idiopatisk-hypersomni/

Anonymkode: 154c5...2fb

DER HAR VI DET!

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Narkolepsi? Det dukker som oftest  opp i ungdomsårene..

Anonymkode: 593ff...3cf

Det høres ut som meg. 
 

Jeg leste at det var vanlig etter svineinfluensavaksinen. Jeg tok den da jeg var 13, problemene mine oppsto 13/14 års alderen. TENK OM DET VAR DEN som har ødelagt livet mitt.. i alle disse årene!
 

Det var veldig rart fordi jeg som barn var veldig aktiv og «på». Flink på skolen, aktiv, sosialt utadvendt.Plutselig ble jeg en skygge av meg selv. Uten energi og sov hele tiden. Men man tenker jo ikke at en vaksine skal utløse noe sånt.. det er ikke så lett å koble det dit. Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er det, men det kinne vært en forklaring. 
 

Jeg tar meg ofte i å mimre tilbake hvor fint jeg hadde det som barn. Fri fra alle disse plagene, kunne leve livet og nyte. 

Anonymkode: e6d45...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...