Gå til innhold

Hvor mange er det greit å be til Halloween uten at det blir ekskluderende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min går i 1. klasse og vi skal ha en liten Halloween sammenkomst, hjemme hos oss. Det er 12 gutter og 12 jenter i klassen. Vi skal invitere en av guttene, for det er bestevennen hennes. Men vil også invitere noen av jentene, for å bygge vennskap/bli bedre kjent.

Er det ok å be fire av jentene? Eventuelt tre? Har ikke plass til alle, så må velge ut noen. Tar da de som bor nærmest oss. Men vil ikke be så mange at det blir ekskluderende. Regner også med at flere vil ha med seg foresatte. Noen tanker om hva som er ok? 

Anonymkode: a5e13...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lager dere ikke et felles arrangement i klassen? Halloween er vel noe av det mest ekskluderende som finnes. Skjønner du ikke kan ha alle, det kan andre sikkert heller ikke - så hva med den ene som står igjen og ikke blir invitert? 

Anonymkode: 2cca1...ad7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån musikkrommet eller gymsalen på skolen og inviter hele klassen, eventuelt lag en spleisefest.

Anonymkode: 00b5f...a09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er ok. Ser alltid forslag om gymsaler og klassefest, men det er mye mer arbeid å organisere enn å ordne til noe koselig hjemme. 

Anonymkode: 73917...fe6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Datteren min går i 1. klasse og vi skal ha en liten Halloween sammenkomst, hjemme hos oss. Det er 12 gutter og 12 jenter i klassen. Vi skal invitere en av guttene, for det er bestevennen hennes. Men vil også invitere noen av jentene, for å bygge vennskap/bli bedre kjent.

Er det ok å be fire av jentene? Eventuelt tre? Har ikke plass til alle, så må velge ut noen. Tar da de som bor nærmest oss. Men vil ikke be så mange at det blir ekskluderende. Regner også med at flere vil ha med seg foresatte. Noen tanker om hva som er ok? 

Anonymkode: a5e13...10f

Ingenting er OK. Du setter barnet ditt sin status først. Og du suger på grunn av det. Her har vi sagt til barnet at vi ikke har halloween-fest med bare noen få, for det er ekskluderende. Selv om det hadde vært veldig gøy.

Anonymkode: 1c19b...6fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker det er ok. Ser alltid forslag om gymsaler og klassefest, men det er mye mer arbeid å organisere enn å ordne til noe koselig hjemme. 

Anonymkode: 73917...fe6

Men tenk på de få som aldri får komme da! Derfor er det bedre med en fest for ALLE enn bare for noen, spesielt på småskolen!

Anonymkode: 00b5f...a09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her må du ikke gjøre. Halloween er en veldig stor greie. Vi har felles fest for trinnet hvert år. Dere må få til noe sånt, hvis ikke ender dette med at noen ikke får feiret og det er nitrist.

Anonymkode: c22c6...7b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de felles på lokalet for alle. Noen har kun for sitt trinn. Har aldri hørt om folk lager privat på barneskolen for kun noen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min går i 1. klasse og vi skal ha en liten Halloween sammenkomst, hjemme hos oss. Det er 12 gutter og 12 jenter i klassen. Vi skal invitere en av guttene, for det er bestevennen hennes. Men vil også invitere noen av jentene, for å bygge vennskap/bli bedre kjent.

Er det ok å be fire av jentene? Eventuelt tre? Har ikke plass til alle, så må velge ut noen. Tar da de som bor nærmest oss. Men vil ikke be så mange at det blir ekskluderende. Regner også med at flere vil ha med seg foresatte. Noen tanker om hva som er ok? 

Anonymkode: a5e13...10f

Jeg tenker at dette fort blir en dum greie hvis du går fram slik du har tenkt. Hadde ungene vært 3-4 år eldre tenker jeg det er greiere å invitere innenfor visse vennegrupper.

Det jeg ville gjort er å skrive en post på Facebook/Spond gruppen eller lignende dere har for klassen og forklarer hva du ser for deg. Dernest kan du se hva andre foreldre foreslår også. Det er tross alt en måned til. Det er flere modeller som kan funke her: felles opplegg i 1 lokale, at klassen deles inn i mindre grupper slik at alle får en gruppe osv.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men tenk på de få som aldri får komme da! Derfor er det bedre med en fest for ALLE enn bare for noen, spesielt på småskolen!

Anonymkode: 00b5f...a09

Tenker man ikke kan droppe å ordne noe for 5 barn i mange år. Da får de andre også ordne til noe. Jeg har ikke kapasitet, råd eller lyst til å arrangere en klassefest et annet sted.

I fjor ble ikke mine invitert på en liten halloween fest, da ordnet vi til her med 3 andre barn før alle møttes og gilk runde sammen. Det går helt fint! Det må være lov til å ha litt besøk hjemme også, nok stress og tidsklemme som det er. 

Anonymkode: 73917...fe6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor LITE får det være før man ikke får lov til å ordne noe som helst, da?
Jeg har 3 barn, og har ordnet "gjøre-seg-klar-fest" og samlet tur i nabolaget for dem pluss EN venninne, er det innenfor?

Anonymkode: 7a05f...76b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at dette fort blir en dum greie hvis du går fram slik du har tenkt. Hadde ungene vært 3-4 år eldre tenker jeg det er greiere å invitere innenfor visse vennegrupper.

Det jeg ville gjort er å skrive en post på Facebook/Spond gruppen eller lignende dere har for klassen og forklarer hva du ser for deg. Dernest kan du se hva andre foreldre foreslår også. Det er tross alt en måned til. Det er flere modeller som kan funke her: felles opplegg i 1 lokale, at klassen deles inn i mindre grupper slik at alle får en gruppe osv.. 

Tror du det er innafor hvis vi bare inviterer gutten og en av jentene da? Det er dessverre ikke aktuelt å ha felles stor feiring. Ønsker å ha de hjemme, bla pga søsken som også skal ivaretas den dagen. Takk for svar! 

Anonymkode: a5e13...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker man ikke kan droppe å ordne noe for 5 barn i mange år. Da får de andre også ordne til noe. Jeg har ikke kapasitet, råd eller lyst til å arrangere en klassefest et annet sted.

I fjor ble ikke mine invitert på en liten halloween fest, da ordnet vi til her med 3 andre barn før alle møttes og gilk runde sammen. Det går helt fint! Det må være lov til å ha litt besøk hjemme også, nok stress og tidsklemme som det er. 

Anonymkode: 73917...fe6

Hvorfor arrangere halloweenfest i det hele tatt, om det bare er stress, dårlig plass, dyrt og en tidsklemme? 

Litt av en standard du setter fra første klasse av. Hvordan tenker du å toppe dette neste år? Og året etter? 

Barnet ditt skal være med alle barna i klassen, i flere timer hver dag over flere år. Hvorfor starte første året med å sette en slik standard? Foreldre er med på å skape et godt eller et dårlig klassemiljø. 

Det er jo ikke rart at mobbing og ekskludering øker blandt barn, sånn som foreldre holder på. 

Anonymkode: cc8ce...f6b

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at i alderen 1. klasse til og med 7. klasse er det klassefeiring som gjelder. Enten hele klassen sammen, eller gutte/jente-delt. Det er praksis her hvor vi bor (Bærum øst) og da har vi stort sett alltid hatt feiringene utendørs. Merkelig at dette ikke er tatt opp på foreldremøte i høst? Hør med klassekontakter eller FAU hva som er vanlig ved deres skole, før du inviterer til privat feiring. Er litt annerledes når man har barnehagebarn vs. skolebarn.

Anonymkode: 28511...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du det er innafor hvis vi bare inviterer gutten og en av jentene da? Det er dessverre ikke aktuelt å ha felles stor feiring. Ønsker å ha de hjemme, bla pga søsken som også skal ivaretas den dagen. Takk for svar! 

Anonymkode: a5e13...10f

Hvem er det heldige eneste jenta som blir valgt ut? Blir det loddtrekning? 😉

Lag en koselig feiring med søsken og bestekameraten. Høres ut som det bare er noe stress med flere uansett. 

Anonymkode: cc8ce...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner da ungene var små og vi kunne feire sammen med familien, og gjerne en vennefamilie. Det var koselig det. Så gikk ungene sammen med søsken og venner. Misliker sterkt at skolen skal ta over alt av feiringer og styre unødvendig mye. Ingen av ungene her liker å bli plassert i et bydelshus eller bomberom akkurat i prime-time for knask eller knep. Det er jo mye bedre at ungene får kommet seg ut på dørene og heller samles hjemme hos seg selv med søsken, søskenbarn og eller en venn eller nabo etter at runden er ferdig. De der festene er det egentlig ikke tid til så lenge Halloween faller på en ukedag. Skjønner egentlig hvorfor alle snakker så mye om eksludering. Dersom mitt barn ikke hadde noen å gå led hadde jeg såurt noen om vi kunne gå sammen med dem? Altså de kan jo uansett ikke gå 15 stk sammen. Eller 8 for den saks skyld. Da får de nesten ikke godteri.

når det kommer til ditt spørsmål synes jeg det er en uting å bare invitere noen fra klassen. Det forutsetter jo i såfall at de som ikke er invitert er en gjeng og dermed ikke føler seg utenfor. Som regel er det ikke slik, og derfor bør alle eller ingen når det er snakk om festligheter med klassevenner. Inviter heller venner av dere med barn, eller slekt hvis dere vil ha fest. Evt. en nabofamilie hvor et av barna går i klassen. Flere blir dumt for de andre.

Anonymkode: b9e7d...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer litt an på.

Da gutten min gikk på barneskolen var klassen satt sammen av barn fra tre områder. En i klassen hadde fast Halloweenfest for de som hadde gått i samme barnehage, det viste seg å være alle fra vårt område utenom mitt barn. Vi så argumentet om at dette var en samling de hadde startet med i barnehagen og bare hadde fortsatt med. Så hvert år gikk jeg runder med han, kun vi to. Innimellom møtte vi på barna fra denne festen men han ble aldri invitert å gå med. Heldigvis var han fornøyd med å gå med meg. Så flyttet det en ny til klassen og før neste Halloween kontaktet jeg mamman og sa at jeg skulle gå runde med mitt barn og lurte på om dems ville være med å gå sammen med oss. Fikk helt bakoversveis av svaret "Det hadde vært koeselig, men de var blitt invitert på Halloweenfesten". Ja Halloweenfesten som kun var for de som hadde gått i barnehagen sammen.

Så TS, saml gjerne noen til Halloween, men ikke hvis det gjør at en står igjen alene i et område og har ingen å gå med.

Anonymkode: c7b66...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at grensa ikke går ved antall personer, men med hva du kaller det. Halloweenfest innad i klassen som et "lukka" arrangement kan det bli dårlig stemning av uansett hvor få som er invitert. Er jo ikke alltid at de som ikke er invitert får med seg hvor få personer som faktisk er det heller. 

Selv om det fra oss voksnes perspektiv er litt tullete så er halloween en stor merkedag for barn i en viss alder. Å invitere kun et par stykker på halloweenfest kan oppleves som litt iffy og kjipt. 

Mitt tips er å kalle det noe annet. Spør om X og Y vil møtes den ettermiddagen for å se på film eller spise godteri/whatever i stedet. 

Her har vi forøvrig hatt en ganske grei ramme på Halloweenfeiringa i flere år: en elev (bytter på hvem) har oppmøte hos seg et visst tidspunkt der alle som vil i klassen kan komme. De møtes ute, ikke inne, så plass eller pynt er ikke et hensyn. I utgangspunktet må alle ha med seg en voksen, men samme voksne kan ha ansvar for flere barn, så det er typisk 5-6 foreldre som går med ungene hvert år. Rask runde, så blir alle fulgt hjem av den voksne som har ansvar for de. Veldig easycare, setter ingen hindringer for folk som vanligvis ikke kunne deltatt/arrangert på grunn av plassbehov eller eneansvar for yngre søsken. 

 

 

Anonymkode: 8a1a2...8fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten garantere at du vil føle deg litt dum om du går for dette. Da vil nok en av de andre jenteforeldrene invitere alle jentene på trinnet, så blir du sett på som den som ekskluderte. Det er synd at det ikke går å invitere bare noen, for som du sier er det mye mer koselig å ha en liten feiring, og med flere barn i hus er det jo best om det ikke er så mange. Vi løser det med å invitere en vennefamilie den dagen. Så går de av barna våre som vil feire med klassen på det som arrangeres i klasseregi, mens de som ikke vil det bare blir hjemme og går med hverandre. Funker fint. For våre er det uansett viktig at vi pynter og steller til hjemme og at de får gått på dørene. De festene har jo en tendens til å bli kaos, og å være midt i den tiden barna liker å gå knask eller knep, så derfor våre ikke orker det.

Anonymkode: b9e7d...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo ikke ut som en ideell situasjon. Inviter bestevennen og ingen andre, eller inviter alle! 12+12 er jo en ganske liten klasse til og med.

Hvorfor er det ikke et alternativ med felles arrangement på skolen? Her er det STOR felles sammenkomst 1.-7. trinn på skolen på Halloween, i regi av FAU. Å dele det inn i kun arrangement for èn klasse bør jo være enkelt. Få med det flere foreldre. I 1. klasse er foreldrene mest "på", så det er jo det enkleste året å få til felles arrangementer.

Anonymkode: 101b8...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...