Gå til innhold

Skal alle legekontor ha mulighet for time samme dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De fleste har vel IA? Da er det misbruk av ressurser å kontakte lege for sykemelding for en omgangssyke! Gjør virkelig folk det? Og om ikke IA, så har man jo 3 dager hvor man kan melde seg syk

Anonymkode: 992a8...7f7

Tar 1 minutt, men ja jeg har hatt omgangssyke lenger en 3 dager, så kontaktet jeg legen . Det var jo bare et eksempel uansett, jeg har fått sykmelding uten oppmøte . Oppmøte gjør jeg kun når jeg trenger undersøkelse , vil heller si det er sløsing av ressurser og få hastetime for noe som kan løses på tlf/ nett på 1 minutt . 

Anonymkode: e6cd5...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan sende en melding til resepsjonen via Helsenorge, men kunne ikke ringe dem da tlf systemet var nede i dag. 

Anonymkode: f271e...c18

Fikk du noe svar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tar 1 minutt, men ja jeg har hatt omgangssyke lenger en 3 dager, så kontaktet jeg legen . Det var jo bare et eksempel uansett, jeg har fått sykmelding uten oppmøte . Oppmøte gjør jeg kun når jeg trenger undersøkelse , vil heller si det er sløsing av ressurser og få hastetime for noe som kan løses på tlf/ nett på 1 minutt . 

Det tar lengre enn 1 minutt for lege/Nav og arbeidsgiver. Men når du ikke har IA (trodde så og si alle hadde det i dag) og ble syk over dine 3 dager så skjønner jeg at du måtte kontakte lege.

Får også sykemelding hos lege uten å være der på dagen. Har kroniske diagnoser som setter meg ut noen uker. Men da ønsker alltid lege å se meg fysisk i løpet av nær tid.

Anonymkode: 992a8...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det hadde gått fint hvis fastlegene ikke var så jævla treige. De sitter der og googler, somler og lignende. Min erfaring, det kan hende at jeg bare har vært uheldig. I tillegg er det ALLTID lang ventetid, uansett. Også når du har time akkurat klokka 8! Legen kommer slengende klokka 8:20 fordi det er problemer med levering i barnehage/bussen er forsinket/bla bla bla. Har enda ikke opplevd å komme i tide til timen, heller ikke de gangene jeg hadde time klokka 8.

Anonymkode: 764bc...cd7

Eller så har dette skjedd: Fastlegen gikk fra kontoret i går kl 16 rett til nattevakt på legevakta. I natt har han knapt sovet fordi det har vært mange dårlige pasienter, utrykninger med ambulanse og alvorlige ulykker. På morgenkvisten måtte han syne et lik på sykehjemmet. Heldigvis rakk han til kontoret kl 08, men der stod ambulansen med en akutt dårlig pasient som måtte undersøkes og henvises til sykehus. På vei til venterommet for å hente deg har han blitt stoppet fire ganger av sekretærer som lurer på hva de skal gjøre med alle som bestiller akuttimer, og på telefonen har hatt fått 12 meldinger av pasienter som ikke respekterer at det er hans private nummer. Og på venterommet treffer han deg, som er uthvilt, mett og sur, men ikke særlig syk. 

Anonymkode: aee7d...3c5

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller så har dette skjedd: Fastlegen gikk fra kontoret i går kl 16 rett til nattevakt på legevakta. I natt har han knapt sovet fordi det har vært mange dårlige pasienter, utrykninger med ambulanse og alvorlige ulykker. På morgenkvisten måtte han syne et lik på sykehjemmet. Heldigvis rakk han til kontoret kl 08, men der stod ambulansen med en akutt dårlig pasient som måtte undersøkes og henvises til sykehus. På vei til venterommet for å hente deg har han blitt stoppet fire ganger av sekretærer som lurer på hva de skal gjøre med alle som bestiller akuttimer, og på telefonen har hatt fått 12 meldinger av pasienter som ikke respekterer at det er hans private nummer. Og på venterommet treffer han deg, som er uthvilt, mett og sur, men ikke særlig syk. 

Måka, denne situasjonen kan kanskje oppstå i utkant Norge, men i litt mer siviliserte områder og med litt innarbeidede rutiner så ville situasjonen du beskriver være ganske overdreven. 

Anonymkode: d1da8...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du noe svar? 

Ja, de sendte neg er svar 15 min senere med timeavtale på mandag morgen hos en annen lege enn fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har vært små syk siste 1.5 uke, men har blitt verre.  Sendte en forespørsel til legekontoret om å få time i dag, fikk mandag morgen. Den trenger jeg ikke,  for da bør jeg være bedre håper jeg....har alle fastlegekontor plikt til å ha akutt timer hver dag? Jeg sendte forespørsel før åpningstid i dag. De har tlf trøbbel,  så kan ikke ringe. 

Jo de er pliktig til å gi akutt time, men da må man jo selvsagt være i behov for en akutt time.

Anonymkode: e5964...079

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan vel få digitalt?  Noen medisiner krever oppmøte ja, men hvis sykdommen har vart halvannen uke er det reseptfornyelse og forlenging av sykemelding. Det er ikke akkut. 

Ikke lov å sykemelde digitalt med noen få unntak der det er kjent kronisk sykdom og legen kjenner pasienten godt fra før. Svært strengt. Lempinga på dette under korona er reversert igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan få sykmelding for noen dager med e-konsultasjon.  

Anonymkode: 0ede8...6a7

Nei, du kan som hovedregel ikke det. Se mitt forrige svar. Er blitt strammet inn igjen til slik det var før korona, med enkelte unntak

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege her 😊

For å først svare direkte på spørsmålet: Ja, alle legekontor (eller i alle fall kommuner) skal ha mulighet for Ø-hjelpstimer. Noen steder kan det hende man blir henvist til daglegevakt (hvis det er et tilbud i kommunen), men jeg har ikke hørt om noen legekontor som ikke har Ø-hjelpstimer (dog er jeg ikke fastlege, så det kan hende det finnes).

Videre så skal Ø-hjelpstimene være forbeholdt nettopp de som har behov for øyeblikkelig hjelp/time på dagen, og det synes jeg absolutt ikke det høres ut som trådstarter hadde behov for.

Ninaen skrev (På 3.10.2024 den 21.40):

Ikke lov å sykemelde digitalt med noen få unntak der det er kjent kronisk sykdom og legen kjenner pasienten godt fra før. Svært strengt. Lempinga på dette under korona er reversert igjen. 

Ang. sykmelding stemmer det Ninaen sier her. I utgangspunktet MÅ vi ha sett pasienten fysisk for å kunne skrive sykmelding. Og til alle dere som sier "nei, legen min gjør sånn og sånn" - det kan godt hende, men da følger fastlegen deres faktisk ikke lovverket. Det er heller ikke nødvendig med time på dagen for å få sykmelding, den kan tilbakedateres til den datoen dere tok kontakt med legekontoret.

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 18.47):

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 18.56):

Måka, denne situasjonen kan kanskje oppstå i utkant Norge, men i litt mer siviliserte områder og med litt innarbeidede rutiner så ville situasjonen du beskriver være ganske overdreven. 

Anonymkode: d1da8...63f

Og svar på denne: Dette er ikke nødvendigvis overdrevet i distrikts-Norge og har ingenting med rutiner å gjøre. Noen vakter er faktisk bare sånn 😅

Avslutningsvis: Skulle gjerne hatt hele Norges befolkning med på et par vakter! Da tror jeg folk faktisk hadde sutret mindre over småting som forkjølelser. Takk for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge "forskrift om fastlegeordning" har du ikke krav på time samme dag. 

§ 21.Allmenne tilgjengelighetsbestemmelser
Fastlegen skal kunne motta og vurdere alle typer henvendelser i sin åpningstid.

Fastlegen skal prioritere listeinnbyggerne ut i fra en konkret medisinsk vurdering av haste- og alvorlighetsgrad. Listeinnbyggeren skal få tilbud om konsultasjon så tidlig som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager.

Du har altså krav på hjelp innen fem arbeidsdager. Og om det er "spesielle omstendigheter" kan de overstige dette. Mitt gamle legekontor hadde som regel tre ukers ventetid, fast... 

De fleste fastleger har "akutt-timer", men du må som regel ringe innen den første halvtimen for å få dem. Og du er ikke garantert at de er samme dag. 

Jeg hadde en 10 mnd gammel baby med 41.5 i feber på tredje dagen, og ringte etter akutt-time etter anbefalingene fra helsenorge, og selv om jeg ringte to minutter etter de åpnet telefonlinjene om morgenen, var første ledige akutt-time dagen etter. 

Men det du beskriver høres jo overhodet ikke akutt ut? Eller som noe legen kunne gjøre noe med? 

Anonymkode: 577e1...d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...