Gå til innhold

Skal alle legekontor ha mulighet for time samme dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 7.33):

Man trenger da absolutt legetime for sykmelding, jo. 

Anonymkode: 764bc...cd7

Ekspander  

Nei. Da har du et dårlig forhold til legen din. Om jeg sier jeg har omgangssyke får jeg sykmelding, må ikke på time og bevise at jeg spyr og driter feks. 

Anonymkode: e6cd5...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 7.06):

Er det virkelig akutt, får man komme inn med en eneste gang og ikke bare om man ringer på morgenen. Jeg har kommet inn med ambulanse selv da jeg var veldig dårlig, og ble kjørt videre til sykehus derifra. Har man fastlege i kommunen er det gjerne dit man blir kjørt når slikt skjer på dagtid i stedet for legevakt. Høres dog ikke ut som TS har behov for det.

Anonymkode: 84038...d8a

Ekspander  

Det er x-antall timer de er forpliktet å ha reservert for øyeblikkelig hjelp, selvsagt vil disse forsvinne utover dagen, så cluet er å ringe tidlig.

Anonymkode: 54dae...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 10.04):

Det er x-antall timer de er forpliktet å ha reservert for øyeblikkelig hjelp, selvsagt vil disse forsvinne utover dagen, så cluet er å ringe tidlig.

Anonymkode: 54dae...b45

Ekspander  

Tlf er i ustand stod det pp hjemmesiden. Ble bedt om å sende melding. Så gjorde det i går kveld så de skulle se den når de åpnet kontoret kl 0830.

Anonymkode: f271e...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 6.30):

Ser for meg akutt-timer som - akutte. UVI med blodig urin er akutt for det er uutholdelige smerter som raskt kan gå opp til nyrebekkenet. Lungebetennelse er akutt. Knekt fot. Slag. Sterke uforklarlige smerter. Ikke å ha snørr i nesa fordi man er litt forkjøla på høsten.

Anonymkode: 1e4c4...b59

Ekspander  

Hvis du har slag eller sterke uforklarlige smerter så bestiller du ikke akutt time hos lege, du ringer ambulanse! Ved mistanke om knekt fot drar du på legevakt med tanke på at de ikke har røntgen/mr maskin hos fastlegen. Akutt time hos lege benyttes ved skade/sykdom som kan vente litt men, ikke altfor lenge. Går du f.eks med sterke smerter i halsen og feber over 3 dager så bestiller man akutt time. Ikke fordi det nødvendigvis er farlig men, fordi det er vondt, og det er unødvendig å gå med smerter lengre enn man må når det muligens finnes medisiner som gjør en bedre.

Anonymkode: 041ea...4db

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sykmelding for noen dager med e-konsultasjon.  

Anonymkode: 0ede8...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 15.11):

Du kan få sykmelding for noen dager med e-konsultasjon.  

Anonymkode: 0ede8...6a7

Ekspander  

Legekontoret tilbyr ikke e-konsultasjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 6.24):

Sendte en forespørsel til legekontoret om å få time i dag, fikk mandag morgen. Den trenger jeg ikke,  for da bør jeg være bedre håper jeg....

Ekspander  

Det er ikke akutt hvis du blir frisk igjen til mandag.

Anonymkode: 909cf...a3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 15.34):

Legekontoret tilbyr ikke e-konsultasjon

Ekspander  

De har hverken tlf eller datamaskin? Hvordan sendte du dem melding i går kveld, er ikke det e- konsultasjon? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 11.55):

Tlf er i ustand stod det pp hjemmesiden. Ble bedt om å sende melding. Så gjorde det i går kveld så de skulle se den når de åpnet kontoret kl 0830.

Ekspander  

Men hvordan kunne de svare deg , uten tlf eller elektronisk ? Med postgang ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 6.54):

Det kan tas iver Helsenorge eller telefonkonsultasjon.

Anonymkode: 42de0...d90

Ekspander  

Ikke her

Anonymkode: b7f46...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 8.16):

Neida, sykmelding krever som regel ikke oppmøte. Å ved å være i kontakt med de kan den i så fall tilbakedateres til denne datoen hvis den krever oppmøte senere.

Anonymkode: 42de0...d90

Ekspander  

Jo hee krever de oppmøte 

Anonymkode: b7f46...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 9.58):

Nei. Da har du et dårlig forhold til legen din. Om jeg sier jeg har omgangssyke får jeg sykmelding, må ikke på time og bevise at jeg spyr og driter feks. 

Ekspander  

De fleste har vel IA? Da er det misbruk av ressurser å kontakte lege for sykemelding for en omgangssyke! Gjør virkelig folk det? Og om ikke IA, så har man jo 3 dager hvor man kan melde seg syk

Anonymkode: 992a8...7f7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært små syk siste 1.5 uke, men har blitt verre.  Sendte en forespørsel til legekontoret om å få time i dag, fikk mandag morgen. Den trenger jeg ikke,  for da bør jeg være bedre håper jeg....har alle fastlegekontor plikt til å ha akutt timer hver dag? Jeg sendte forespørsel før åpningstid i dag. De har tlf trøbbel,  så kan ikke ringe. 

Ekspander  

Hvis du regner med å være bedre til mandag, så trenger du vel ikke akkurat den akuttimen i dag? Det du sier er faktisk at du tror at det vil gå over av seg selv. Så da er det ikke akutt, og du trenger heller ikke å belaste helsevesenet med å oppta en akuttime som kunne vært brukt på noen som faktisk er akutt syk.

Anonymkode: 16841...b55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 6.44):

fordi man trenger sykemelding? El medisiner

Anonymkode: 17a71...b2a

Ekspander  

Hvis du regner med å være frisk til mandag, så trenger du neppe resept på medisin. Du kan gå på apoteket og få deg noe der, hvis du syns synd på deg selv. Sykemelding haster heller ikke, for den kan de datere tilbake.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her skriver, det er avsatt et antall akutttimer hver dag. Som skal brukes til de som har behov for øyeblikkelig hjelp. Ikke de som allerede har vært syk i over 1 uke, da er det ikke akutt. Akutt forverring er noe annet. Hos oss får ingen akuttimer via helserespons eller helsenorge, alle akuttimer skal avklares via tlf.

Når det gjelder sykemeldinger kan de tilbakedateres så lenge pasienten har tatt kontakt fra første dag. Så man MÅ ikke inn på akuttime for det. Noen skriver det også via e-konsultasjon innen rimelighetens grenser. 

Anonymkode: 72e93...3af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 7.35):

Det hadde gått fint hvis fastlegene ikke var så jævla treige. De sitter der og googler, somler og lignende. Min erfaring, det kan hende at jeg bare har vært uheldig. I tillegg er det ALLTID lang ventetid, uansett. Også når du har time akkurat klokka 8! Legen kommer slengende klokka 8:20 fordi det er problemer med levering i barnehage/bussen er forsinket/bla bla bla. Har enda ikke opplevd å komme i tide til timen, heller ikke de gangene jeg hadde time klokka 8.

Anonymkode: 764bc...cd7

Ekspander  

Enig. Det er forferdelig med at fastlegene som faktisk tar seg tid til å hjelpe pasienten. De burde satt på en stoppeklokke når du kommer inn. 7,5 minutter maks, versågod neste. Fikk du ikke den hjelpen du trengte? Da kan du bestille nye 7,5 minutter om 14 dager. Det viktigste er tross alt å holde tidsskjemaet.

🙄🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært små syk siste 1.5 uke, men har blitt verre.  Sendte en forespørsel til legekontoret om å få time i dag, fikk mandag morgen. Den trenger jeg ikke,  for da bør jeg være bedre håper jeg....har alle fastlegekontor plikt til å ha akutt timer hver dag? Jeg sendte forespørsel før åpningstid i dag. De har tlf trøbbel,  så kan ikke ringe. 

Ekspander  

Alle legekontor er pålagt å ha akuttetimer som fordeles etter første mann til mølla, enten på døra eller på telefon. 
Alt dette skal alle ha info om på sine nettsider, på venterom og på Helse-Norge. Der står det ikke send melding, ring. 
Når du sender melding, og ikke ringer straks telefonen åpner, så blir det slik du beskriver. 

Anonymkode: d1da8...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 15.46):

De har hverken tlf eller datamaskin? Hvordan sendte du dem melding i går kveld, er ikke det e- konsultasjon? 

Ekspander  

Jeg kan sende en melding til resepsjonen via Helsenorge, men kunne ikke ringe dem da tlf systemet var nede i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 16.14):

Alle legekontor er pålagt å ha akuttetimer som fordeles etter første mann til mølla, enten på døra eller på telefon. 
Alt dette skal alle ha info om på sine nettsider, på venterom og på Helse-Norge. Der står det ikke send melding, ring. 
Når du sender melding, og ikke ringer straks telefonen åpner, så blir det slik du beskriver. 

Anonymkode: d1da8...63f

Ekspander  

Det stod på hjemmesiden de  dagen jeg sendte melding via Helsenorge, at tlf var nede den dagen og neste, og at all kontakt skulle gå skriftlig via Helsenorge.  Står det om  liv og død ringes 113.  Gjorde som jeg fikk beskjed om. Ønsket en legetime da jeg har  litt verre i formen, og tenkte det var greit med en sjekk. Regner ikke med at en sjekk på mandag vil ha så mye for seg siden det er mange dager til,  og en evnt behandling blir satt i gang så sent at den har lite effekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Du er småsyk +, det krever ikke akuttime.

Anonymkode: 6cbb7...6cc

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...