Gå til innhold

Skal alle legekontor ha mulighet for time samme dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært små syk siste 1.5 uke, men har blitt verre.  Sendte en forespørsel til legekontoret om å få time i dag, fikk mandag morgen. Den trenger jeg ikke,  for da bør jeg være bedre håper jeg....har alle fastlegekontor plikt til å ha akutt timer hver dag? Jeg sendte forespørsel før åpningstid i dag. De har tlf trøbbel,  så kan ikke ringe. 

Anonymkode: f271e...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akutt timer må ringes inn etter rett etter åpningstid.

Men hvis du er så sikker på å være bedre om noen dager er det nok ikke en av akutt timene du trenger.

Anonymkode: 42de0...d90

• Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg akutt-timer som - akutte. UVI med blodig urin er akutt for det er uutholdelige smerter som raskt kan gå opp til nyrebekkenet. Lungebetennelse er akutt. Knekt fot. Slag. Sterke uforklarlige smerter. Ikke å ha snørr i nesa fordi man er litt forkjøla på høsten.

Anonymkode: 1e4c4...b59

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuttimer må alltid ringes inn med en gang de åpner her og. Og alle skal ha muligheten ja, men de kan jo absolutt bli tatt før deg. Og som hun over sa, hvis du er sikker på å bli bedre til mandag trenger du ikke akutt time. 

Anonymkode: b3a36...d15

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har vært syk 1,5 uke, og regner med å være bedre over helga, er det jo ikke akutt.

Anonymkode: 0417c...4e0

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha legetime om du uansett tror at du er frisk igjen på mandag? Unødvendig bruk av ressurser. 

Anonymkode: 7f9a5...7ae

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal du ha legetime om du uansett tror at du er frisk igjen på mandag? Unødvendig bruk av ressurser. 

fordi man trenger sykemelding? El medisiner

Anonymkode: 17a71...b2a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan tas iver Helsenorge eller telefonkonsultasjon.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan tas iver Helsenorge eller telefonkonsultasjon.

Sykemelding krever som regel oppmøte. Og da må det ringes samme dag. Sykemelding kan tilbakedateres, men da må man ha vært i kontakt med legesenteret den dagen man trenger sykemelding. 

Anonymkode: f64cb...49a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Akuttimer må alltid ringes inn med en gang de åpner her og. Og alle skal ha muligheten ja, men de kan jo absolutt bli tatt før deg. Og som hun over sa, hvis du er sikker på å bli bedre til mandag trenger du ikke akutt time. 

Anonymkode: b3a36...d15

Er det virkelig akutt, får man komme inn med en eneste gang og ikke bare om man ringer på morgenen. Jeg har kommet inn med ambulanse selv da jeg var veldig dårlig, og ble kjørt videre til sykehus derifra. Har man fastlege i kommunen er det gjerne dit man blir kjørt når slikt skjer på dagtid i stedet for legevakt. Høres dog ikke ut som TS har behov for det.

Anonymkode: 84038...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste legekontor er flinke til å lese pasienter og symptombilde for å avgjøre om en må komme inn raskt eller kan vente. Dessverre skjer det feil, og det skjer enda mer dessverre mye feil fordi det er mye overdriving og misbruk av for eks akuttimer.

Her har du allerede vært syk i halvannen uke, og du forventer å være frisk igjen til mandag. Da er det ikke akutt. Det blir misbruk av akutttimer.

Behovet for sykemelding er reell, men i vanlige ansettelsesforhold så var det behovet der i forrige uke - ikke nå. Er det IA bedrift så dukket behovet opp for noen dager siden - ikke i dag. Men er det nå allikevel sykemelding det gjelder så vær åpen og ærlig med helsesekretæren om det så vedkommende kan prioritere rett. Kanskje du kan få en time på slutten av dagen hos en turnuslege i stede for fastlegen din, eller det i det minste blir notert at du har ringt og så får du en time en av de nærmeste dagene og får sykemelding tilbakedatert (noe du kan om du har vært i kontakt med legekontoret den datoen).

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis legetime for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle bare skulle krevd legetime samme dag. Lurer på hvordan det skulle gått jeg 😂

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis legetime for det. 

Man trenger da absolutt legetime for sykmelding, jo. 

Anonymkode: 764bc...cd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenk om alle bare skulle krevd legetime samme dag. Lurer på hvordan det skulle gått jeg 😂

Det hadde gått fint hvis fastlegene ikke var så jævla treige. De sitter der og googler, somler og lignende. Min erfaring, det kan hende at jeg bare har vært uheldig. I tillegg er det ALLTID lang ventetid, uansett. Også når du har time akkurat klokka 8! Legen kommer slengende klokka 8:20 fordi det er problemer med levering i barnehage/bussen er forsinket/bla bla bla. Har enda ikke opplevd å komme i tide til timen, heller ikke de gangene jeg hadde time klokka 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykemelding krever som regel oppmøte. Og da må det ringes samme dag. Sykemelding kan tilbakedateres, men da må man ha vært i kontakt med legesenteret den dagen man trenger sykemelding. 

Anonymkode: f64cb...49a

Neida, sykmelding krever som regel ikke oppmøte. Å ved å være i kontakt med de kan den i så fall tilbakedateres til denne datoen hvis den krever oppmøte senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Neida, sykmelding krever som regel ikke oppmøte. Å ved å være i kontakt med de kan den i så fall tilbakedateres til denne datoen hvis den krever oppmøte senere.

Jo, som hovedregel gjør det det. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/krav-til-sykmelding-og-bruk-av-e-konsultasjon

Anonymkode: 061d7...f6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hadde gått fint hvis fastlegene ikke var så jævla treige. De sitter der og googler, somler og lignende. Min erfaring, det kan hende at jeg bare har vært uheldig. I tillegg er det ALLTID lang ventetid, uansett. Også når du har time akkurat klokka 8! Legen kommer slengende klokka 8:20 fordi det er problemer med levering i barnehage/bussen er forsinket/bla bla bla. Har enda ikke opplevd å komme i tide til timen, heller ikke de gangene jeg hadde time klokka 8.

Jeg har også opplevd at leger kommer for sent. Men jeg har forståelse for det, jeg har ingen problemer med å skjønne at også leger kan stå fast i trafikken eller ha innstilt buss, eller sykt barn.

Men du kan velge bytte lege, se om du finner en som ikke har barn, og bor i gangavstand fra kontoret?

Anonymkode: ff53e...f87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan vel få digitalt?  Noen medisiner krever oppmøte ja, men hvis sykdommen har vart halvannen uke er det reseptfornyelse og forlenging av sykemelding. Det er ikke akkut. 

Anonymkode: e6cd5...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt teit å bestille legetime om du er sikker på at du blir frisk av deg selv.

Anonymkode: 3e8b7...9fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...