Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

691 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      161
    • Jeg er motstander av Israel
      110
    • Det er ikke så enkelt
      63
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      214
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      118

Anbefalte innlegg

Ulovlig verdi skrev (17 minutter siden):

du forsvarer og bortforklarer også konsekvent folkemord.

Dette er like lite folkemord som da de allierte gikk inn i Nazi-tyskland på slutten av WW2. At det dør en del sivile fordi fienden nekter å overgi seg er ikke det samme som folkemord. Folkemord er med hensikt.

Eneste part her som dreper sivile med hensikt er Hamas. Både israelske sivile og egne sivile ved å bruke de som sivile skjold. Folkemord er det man får hvis man snur maktforholdet i konflikten på hodet. Hamas sitt mål er folkemord på det israelske folk.

• Liker 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurendreieren skrev (4 minutter siden):

Dette er like lite folkemord som da de allierte gikk inn i Nazi-tyskland på slutten av WW2. At det dør en del sivile fordi fienden nekter å overgi seg er ikke det samme som folkemord. Folkemord er med hensikt.

Eneste part her som dreper sivile med hensikt er Hamas. Både israelske sivile og egne sivile ved å bruke de som sivile skjold. Folkemord er det man får hvis man snur maktforholdet i konflikten på hodet. Hamas sitt mål er folkemord på det israelske folk.

100%👏

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (6 timer siden):

Og så? Jeg kjenner noen fra Norge som sier at Norge ikke er et demokrati. 

På demokrati-indeksen scorer landet som et ufullstendig demokrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Lurendreieren skrev (11 timer siden):

At det dør en del sivile fordi fienden nekter å overgi seg er ikke det samme som folkemord. Folkemord er med hensikt.

Israel dreper sivile med hensikt, og det fins en rekke beviser på det. At du velger å fornekte det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (38 minutter siden):

Israel dreper sivile med hensikt, og det fins en rekke beviser på det. At du velger å fornekte det er en annen sak.

Det finnes en del bevis og rykter om enkelte uproposjonale angrep og enkelt-soldater som tydelig har gått over grensen. Det finnes noe bevis for ukultur, som å bruke palestinere til å gå inn først i bygg man mistenker det er satt feller i. Mye slik USA sendte vietnamesere først inn i tunellene som var kjent for å ha en rekke feller. Det er ikke noe som er spesielt for denne krigen, dette må tas tak i men det har skjedd i alle kriger.

Det finnes ingen bevis for folkemord.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Lurendreieren skrev (6 minutter siden):

Det finnes ingen bevis for folkemord.

Det fins utallige bevis på dirkete angrep på sivile, sykehus, fordrivelse, sult og mangel på medisiner brukt som våpen osv. Men jeg kommer ikke til å bruke energi på å overbevise deg. Tro hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulovlig verdi skrev (7 timer siden):

Det fins utallige bevis på dirkete angrep på sivile, sykehus, fordrivelse, sult og mangel på medisiner brukt som våpen osv. Men jeg kommer ikke til å bruke energi på å overbevise deg. Tro hva du vil.

Det er selvsagt tragisk at Hamas velger å gjøre sykehus, moskeer, skoler og mer til legale mål ved å bruke de aktivt i krigføringen sin.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye knytter seg til hva man tenker ting faktisk er.
Hva er krig, hvordan er krig? Hvilke forventninger har man til hva krig faktisk er. 
Da ser man rundt seg på andre kriger som pågår, og på kriger som har vært i historien.

Litt det samme med demokrati. Hva er et demokrati? Hvilke forventninger har man til et demokrati? Man ser på andre demokratier og sammenligner. Hva er på plass og hva mangler.

Det er vel og bra å være pasifist, men det er jo noe i dette med om man ønsker fred, så må man være forberedt på krig.

Jeg tror, eller jeg tenker at krig må være det mest grusomme. Jeg har aldri opplevd krig. Det fremstår som helt forferdelig. Det betyr allikevel ikke at det er unødvendig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Madame Butterfly skrev (38 minutter siden):

Det er vel og bra å være pasifist, men det er jo noe i dette med om man ønsker fred, så må man være forberedt på krig.

Man kan ikke unnskylde det Israel gjør mot palestinerne i Gaza med at det er krig. Det blir for enkelt. Israel bryter reglene for krig, og det må de holdes ansvarlige for. Det internasjonale samfunnet skulle for lengst ha krevd våpenhvile, og det skulle vært satt sanksjoner bak kravene. USA kunne forhindret massakrene på sivile vi nå ser ved å holde tilbake våpenleveranser om ikke kravene ble innfridd.

Ideelt sett hadde det vært inne internasjonale, fredsbevarende styrker for å beskytte de sivile, samt selvsagt journalister for å kunne fortelle sannheten om hva som skjer og ikke det sensurerte narrativet til IDF. Dette ville vært fullt mulig om Vesten hadde avkrevd av Israel at de skal følge folkeretten.

Støre betegner nå det Israel gjør som barbarisk.

Sitat

Støre minner om den internasjonale humanitærretten, som er prinsippene mellom mennesker og barbari.

– Når de brytes som i Gaza, så er vi inne i barbariet, sier han.

– Det er fortvilende at det ikke skilles mellom sivile og militære, legger han til.

https://www.vg.no/nyheter/i/GyOq7l/jonas-gahr-stoere-krigen-i-gaza-er-barbari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (5 minutter siden):

Ideelt sett hadde det vært inne internasjonale, fredsbevarende styrker for å beskytte de sivile, samt selvsagt journalister for å kunne fortelle sannheten om hva som skjer og ikke det sensurerte narrativet til IDF. Dette ville vært fullt mulig om Vesten hadde avkrevd av Israel at de skal følge folkeretten.

Ja, det skulle det vært. Men det er ikke mulig, siden Hamas definitivt ikke forholder seg til folkerett. 
Journalister i fri dressur på Gaza, de hadde blitt drept av Hamas på en måte som hadde gitt dem mulighet til å skylde på israelerne. 

Er det noe Hamas er gode på så er det propagandakrig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (10 minutter siden):

Ja, det skulle det vært. Men det er ikke mulig, siden Hamas definitivt ikke forholder seg til folkerett. 
Journalister i fri dressur på Gaza, de hadde blitt drept av Hamas på en måte som hadde gitt dem mulighet til å skylde på israelerne. 

Har Hamas drept internasjonale journalister før, eller er det bare noe du tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (8 timer siden):

Man kan ikke unnskylde det Israel gjør mot palestinerne i Gaza med at det er krig. Det blir for enkelt.

Det er ikke en unnskyldning, det er dette som er krig. Det er ikke så lett for oss som ikke vet hva krig er, som ikke vet hva som skjer i Gaza, å sitte å ha formening om så fryktelig mye om hvordan denne krigen bryter hvilke regler.
Jeg har hørt militære eksperter fra ulike land,  folk som kan krig, og som har vært i Gaza, uttale seg om denne krigen på annet vis enn deg. 
De snakker om lave sivile dødsfall etter en analyse av den spesifikke slagmarken IDF opererer på.

Støre er politiker, han er ingen soldat. Politiske betraktninger er vel og bra, men det har tyngde som nettopp det. 

Jeg har ikke hørt en eneste uttalelse om at det ikke er aldeles forferdelig for folk i Gaza.  

Det vi vet er at Hamas har 0 legitimitet. Det er snakk om et autoritært terror regime som  gikk til angrep primært mot sivile. Det har allikevel vært mer rop om at den som forsvarer seg mot den må legge ned sine våpen, enn det er rop om at Hamas skal gjøre det samme. Det har jeg vanskelig for å forstå.

Tilsvarende gjelder i Libanon. Det har regnet ned ulike prosjektiler fra Libanon på Israel i et år. Ropene er ikke at dette må ta slutt, ropene fra det internasjonale samfunnet er at Israel må la dem få holde på.

Det er ikke Israel som kan stanse denne krigen, det er de som angriper som kan stanse krigen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (21 timer siden):

Hamas dreper alle fiender de får muligheten til å drepe. Samtidig som diverse Hamas-krigere med kamera-funksjon på mobilen gjerne får tittel "journalist" hvis de dør i kamp. En del av propaganda-krigen til Hamas det.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 27.10.2024 den 23.41):

Bacteria skrev (På 27.10.2024 den 23.30):

Så. Ingen kilder.

Nå er det ikke slik at jeg ville blitt overrasket om det hadde vist seg at Hamas hadde drept journalister for fote, men jeg er jo heller ikke overrasket over at Israel har henrettet unge mennesker på kloss hold, som min forventning til partene i denne krigen er lav i utgangspunktet.

Jeg bare stusser over den evinnelige dobbeltmoralen i hvordan pro-Israel argumenterer: Hamas ville drept journalister = helt ok, uten beviser. Ha en formening om at Israel ikke forholder seg til proposjonalitetsprinsippet eller gjør andre krigsforbrytelser = antisemittisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har støttet Israel i alle år. Merket at flertallet av muslimer er fiendtlig innstilt til Israel og jøder og har alltid vært det. Forstår at Israel fikk nok nå, at det på et vis har tørnet for dem. Det er kommet til det stadiet der de viser null nåde. Jeg kan forstå den psykologiske mekanismen bak det. Blir som en hund som egentlig var snill, men push den langt nok, gang på gang, så klikker den til slutt og vil prøve å utslette deg. Muslimene må på en måte forstå at det finnes en grense. 

Men jeg gråter for barna i Gaza. De har ikke gjort noe. Utrolig nok har jeg det siste året fått ei veldig nær venninne som er jøde, men oppvokst i Vesten. Samtidig har jeg fått en palestinsk kollega, som er helt fantastisk. Ingen av disse damene har frontet noe hat, kun sorg. Sorg over de sivile og uskyldige som lider på begge sider. Støtter det de sier, at de ønsker bare en fredelig løsning og at de sivile i begge land kan leve sine liv. Får inntrykk av at de legger all skyld på myndigheter og ekstremistiske grupper. Og ellers ser på befolkningen på begge sider som ofre. Det er jeg helt enig i. Skal sies at hun palestinske vokste opp i et katolsk hjem i Palestina, så ikke muslim. Jeg tror Islam er en kraftig katalysator for jødehat. Muhammed ba vel sine følgere om å stå i mot jødene og utviste vel et rent hat mot dem i sine såkalte hellige beskjeder fra Gud. Jeg liker ikke islam. Tenker verden hadde sett langt mer fredelig ut hvis islam ble borte. Støtter allés rett til å tro på det de vil, men tenker at dere som er muslimer må tenke nøye gjennom om deres Gud faktisk er særlig snill. Tenker at en Gud som lover trofaste følgere en flokk med tøser i himmelen må være noe tvilsom. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (På 27.10.2024 den 23.21):

Man kan ikke unnskylde det Israel gjør mot palestinerne i Gaza med at det er krig. Det blir for enkelt. Israel bryter reglene for krig, og det må de holdes ansvarlige for. Det internasjonale samfunnet skulle for lengst ha krevd våpenhvile, og det skulle vært satt sanksjoner bak kravene. USA kunne forhindret massakrene på sivile vi nå ser ved å holde tilbake våpenleveranser om ikke kravene ble innfridd.

Hva Støre betegner det som er revnende likegyldig. Tar ingenting han sier på alvor. Blir mer fristet til å mene det motsatte av absolutt alt den mannen ytrer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenningS skrev (20 timer siden):

Hvorfor skal jeg støtte sionismen?

Mvh :cowboy:

Fordi du er et godt medmenneske. Sionisme betyr helt enkelt at jødene har rett til å leve trygt og godt i sitt hjemland.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurendreieren skrev (21 timer siden):

Fordi du er et godt medmenneske. Sionisme betyr helt enkelt at jødene har rett til å leve trygt og godt i sitt hjemland.

På bekostning av den arabiske befolkningen som bode i området før de ble fordrevet eller følte de måtte flykte, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...