Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

691 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      161
    • Jeg er motstander av Israel
      110
    • Det er ikke så enkelt
      63
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      214
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      118

Anbefalte innlegg

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

Talende at du forsvarer drap på barn med at israelerne bokstavelig talt er bestialske og oppfører seg som dyr.

Hamas orkestrerte dette. 
De planla og utførte et bestialsk angrep på israelsk territorium, det området som ikke er omstridt og som kalles Israel proper. 
Angrepet inneholdt voldshendelser som er så ille at det ikke går an å skrive her, langt mindre dele link på (filmer som viser den spesifikke hendelsen jeg alluderer til her finnes, men det er så drøyt at filmen blir tatt ned straks noen legger den ut på SoMe.) Dette er handlinger som er uhørt i det 22. århundre. Tror man må tilbake til middelalderen, ev folkemordet i Rwanda for å se tilsvarende. 

Et par hundre israelske statsborgere -pluss en hel del andre sivile ble fraktet inn på palestinsk territorie. Det var en gjenskaping av de mest brutale pogromene mot jøder i Europa.

Israel var nødt til å respondere, og det hardt. De måtte gå inn for å prøve å finne gislene. Først måtte de bombe, for at det skulle bli mindre farlig for IDF å gå inn. Dette er helt standard i krig, og israelerne var vel ikke interessert i å miste enda flere i lys av det som hadde skjedd. 
Dette hadde Hamas forberedt seg på. Under bakken, i tunneler, oppbevarte de våpen og forsyninger, for ikke å snakke om Sinwar og familie. (Inkludert fru Sinwar med Birkinbag til noen hundre tusen). Det passet Sinwar perfekt at disse menneskene kom i fare og ble drept, da Hamas er smarte nok til å skjønne vestlig mentalitet. 
Krigsforbrytelsene her er det i hovedsak hamas som er ansvarlige for. Israel har prøvd å få folk i sikkerhet, men virker ikke som det har vært noen lett jobb. Hamas har rigget slagmarken slik at sivile tap skulle maksimeres. 

Sinwar hadde nok håpet at flere militser, Iran osv skulle mobilisere mer, dette har i stor grad vært mislykket. 
Men strategien hans med skadde og døde barn, den har fungert. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (På 11.10.2024 den 12.21):

Norge er allerede en eksisterende stat. Israel ble grunnlagt i et område som ikke var en eksisterende stat, og det var ment at både araberne og jødene skulle få sine egne stater i området.

Når det er sagt, har jo Norge lagt til rette for samene, for uretten de har blitt utsatt for. På samme måte var jødene den opprinnelige urbefolkningen i Palestina, og de hadde både historisk, etnisk, kulturell og biologisk tilknytning til området. Da britene skulle si fra seg kontrollen over Palestina, så var det nødvendig å opprette en eller flere stater der. Araberne fikk en egen stat før Israel ble opprettet, i form av Jordan. Jødene tok til takke med langt mindre enn de opprinnelig hadde blitt forespeilet.

Hvis du vil ha kilder får du lese Wikipedia eller noe.

Jødene er vel ikke den opprinnelige befolkningen i Palestina,  men de var jo der før araberne da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetgullet skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner noen fra Indonesia og... han ville ikke sagt det.

Og så? Jeg kjenner noen fra Norge som sier at Norge ikke er et demokrati. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er objektivt sett et demokrati. Indonesia er et fint land på mange måter, men også lidende av islamsk ideologi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (5 timer siden):

Et par hundre israelske statsborgere -pluss en hel del andre sivile ble fraktet inn på palestinsk territorie.

Takk, jeg har lest nyheter det siste året.

Bacteria skrev (5 timer siden):

Krigsforbrytelsene her er det i hovedsak hamas som er ansvarlige for. Israel har prøvd å få folk i sikkerhet, men virker ikke som det har vært noen lett jobb. Hamas har rigget slagmarken slik at sivile tap skulle maksimeres. 

Det Hamas gjorde 7. oktober var utilgivelig og helt klart krigsforbrytelser. De er direkte ansvarlige for aksjonen, ikke IDF eller Israel. Når Israel bomber sykehus så folk som får intravenøst brenner ihjel levende eller skyter barn i grunnskolealder midt mellom øynene og i hjertet er det også de som er ansvarlige for det, og ingen andre.

Dette siste er du imidlertid ikke i stand til å se. I følge deg er det alltid noen andres skyld enn de som trekker på avtrekkeren, begraver barn i ruiner, brenner pasienter levende. I følge deg er det aldri de som dreper sin skyld at de de dreper dør.

Du har tatt et ekstremt standpunkt i denne saken og er fullt villig til å forsvare drap på sivile og krigsforbrytelser, akkurat på samme måte som de som forsvarer Hamas' angrep 7. oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulovlig verdi skrev (9 minutter siden):

Takk, jeg har lest nyheter det siste året.

Det Hamas gjorde 7. oktober var utilgivelig og helt klart krigsforbrytelser. De er direkte ansvarlige for aksjonen, ikke IDF eller Israel. Når Israel bomber sykehus så folk som får intravenøst brenner ihjel levende eller skyter barn i grunnskolealder midt mellom øynene og i hjertet er det også de som er ansvarlige for det, og ingen andre.

Dette siste er du imidlertid ikke i stand til å se. I følge deg er det alltid noen andres skyld enn de som trekker på avtrekkeren, begraver barn i ruiner, brenner pasienter levende. I følge deg er det aldri de som dreper sin skyld at de de dreper dør.

Du har tatt et ekstremt standpunkt i denne saken og er fullt villig til å forsvare drap på sivile og krigsforbrytelser, akkurat på samme måte som de som forsvarer Hamas' angrep 7. oktober. 

Det siste er din tolkning. Jeg lister bare opp fakta i saken. At Hamas har rigga slagmarken for å profitere på at sivile dør er fakta, hørte nylig Hellestveit si det samme i en podcast med Wolfgang Wee. Så det gjør vel også henne til ekstremist. At du og dine meningsfeller ikke evner å se dette, synes jeg er ekstremisme. 
At IDF henretter barn i grunnskolealder hører jeg folk påstå, men jeg har til gode å se gode, ugjendrivelige bevis på det. Da blir det bare løse påstander.

Det med han som brant med iv-slangen var helt forferdelig. Det var ytterst grusomt. 
Jeg støtter ikke Israel i alt, jeg er åpen for både at de har begått krigsforbrytelser da jeg vet det skjer i enhver krig. 
Du kan si at jeg støtter Israel i grunnkonflikten. 
Hater å trekke inn WW2, men det at sivile tyskere døde i allierte angrep hadde ikke vært  noen grunn til å la være å støtte  Churchill og heller gå for Adolf. Uten at jeg på noen måte sammenligner palestinere med nazister (Hamas er nazister da).

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (4 minutter siden):

At IDF henretter barn i grunnskolealder hører jeg folk påstå, men jeg har til gode å se gode, ugjendrivelige bevis på det. Da blir det bare løse påstander.

Fra The Guardian:
Forty-five surgeons, emergency room physicians and nurses who volunteered in several Gaza hospitals over recent months laid out what they described as the “massive human toll from Israel’s attack on Gaza, especially the toll it has taken on women and children”.

“We cannot forget the scenes of unbearable cruelty directed at women and children that we witnessed ourselves,” they wrote.

“Every single signatory to this letter treated children in Gaza who suffered violence that must have been deliberately directed at them. Specifically, every one of us on a daily basis treated pre-teen children who were shot in the head.”

-

Israel slipper som kjent ikke inn journalister eller uavhengige observatører (og man kan jo lure på hvorfor). Forstår deg slik at du mener de detaljerte beskrivelsene til 45 leger og sykepleiere som har vært på bakken i Gaza er løse påstander.

Brevet sendt til Biden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (3 minutter siden):

Fra The Guardian:
Forty-five surgeons, emergency room physicians and nurses who volunteered in several Gaza hospitals over recent months laid out what they described as the “massive human toll from Israel’s attack on Gaza, especially the toll it has taken on women and children”.

“We cannot forget the scenes of unbearable cruelty directed at women and children that we witnessed ourselves,” they wrote.

“Every single signatory to this letter treated children in Gaza who suffered violence that must have been deliberately directed at them. Specifically, every one of us on a daily basis treated pre-teen children who were shot in the head.”

-

Israel slipper som kjent ikke inn journalister eller uavhengige observatører (og man kan jo lure på hvorfor). Forstår deg slik at du mener de detaljerte beskrivelsene til 45 leger og sykepleiere som har vært på bakken i Gaza er løse påstander.

Brevet sendt til Biden.

Ja, det er skrevet og samlet inn av en islamist, med en klar agenda, og ikke er der bevis, annet enn påstander. På lik linje med IDF’s påstander om at dette ikke er skjedd. 

Så da velger du å tro den ene påstanden, og jeg den andre. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (7 minutter siden):

Ja, det er skrevet og samlet inn av en islamist, med en klar agenda, og ikke er der bevis, annet enn påstander. På lik linje med IDF’s påstander om at dette ikke er skjedd. 

Jeg kjenner selv folk som har tjenestegjort som helsepersonell på Gaza og har ikke hørt et eneste pip om at det daglig kommer inn barn som åpenbart er henrettet med skudd i hodet og hjertet. Veldig rart.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Julebrunost skrev (13 minutter siden):

Jada, jeg vet du benekter grusomheter uansett hvilke bevis som fremlegges og at du konsekvent vil tro på de som dreper, aldri sivilbefolkningen eller de som forsøker å redde livene deres. Det er egentlig unødvendig at du sier det igjen og igjen.

Her beskriver legen Mark Perlmutter, en av de utallige legene som signerte brevet, grusomhetene Israel begår mot barn. Han er forøvrig jøde, men i din bok er jeg sikker på at han bare er nok en islamist.

Endret av Ulovlig verdi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Bacteria skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner selv folk som har tjenestegjort som helsepersonell på Gaza og har ikke hørt et eneste pip om at det daglig kommer inn barn som åpenbart er henrettet med skudd i hodet og hjertet. Veldig rart.

"Ingen av de jeg kjenner har sagt noe om det, så da kan det umulig være sant."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Det er ikke ført ETT eneste bevis. Man tar såkalte helsepersonell som er islamister og uten å komme med beviser får de taletid og får komme med en masse påstander. Disse blir trodd umiddelbart. Flaut. Man har tidligere i disse trådene sett kilder på at ministeriet i Gaza må godkjenne alt som rapporteres, og alt må være til Hamas’ fordel. Uten beviser er det bare sprøyt. 

Mads Gilbert ble jo også tatt i både å prise Hamas for 7. oktober, og å lyge om at han var i Gaza og så det ene og det andre, når han satt på et hotell ved grensen. (Jf. lydklipp postet her, mulig slettet, bare google). Han rømte til Afrika med halen mellom beina da han ble tatt på dette. 

Bottom line; Hamas har kontroll på alt som kommer ut av Gaza. De styrer alt i en retning av at de selv er ofre. De blir trodd, uten å måtte bevise en dritt. De kom også med pallywood-videoer av at det falt fosfor ned fra himmelen. Viste seg å være de selv som sprayet noe som skulle forestille fosfor. Latterlig at det som skulle være seriøse medieaktører videreformidler ubekreftede påstander som om det var sannhet. Hamas ler hele veien til soverommet og barnebruden sin. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulovlig verdi skrev (16 minutter siden):

Jada, jeg vet du benekter grusomheter uansett hvilke bevis som fremlegges og at du konsekvent vil tro på de som dreper, aldri sivilbefolkningen eller de som forsøker å redde livene deres. Det er egentlig unødvendig at du sier det igjen og igjen.

Her beskriver legen Mark Perlmutter, en av de utallige legene som signerte brevet, grusomhetene Israel begår mot barn. Han er forøvrig jøde, men i din bok er jeg sikker på at han bare er nok en islamist.

Mark Perlmutter kan være skrutrekker for meg om han vil det. Han presterer kunststykket å ikke EN gang nevne Hamas som grunn for en tøddel av lidelsene i Gaza. Ikke anerkjenner han traumaet 7. oktober, ei heller sier han noe om at det var grusomt eller you name it. Han sier derimot lovord om angrepet..! Hamas er greia for han der. Da er man godt ute å kjøre hva gjelder troverdighet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Julebrunost skrev (5 minutter siden):

Mark Perlmutter kan være skrutrekker for meg om han vil det. Han presterer kunststykket å ikke EN gang nevne Hamas som grunn for en tøddel av lidelsene i Gaza. Ikke anerkjenner han traumaet 7. oktober, ei heller sier han noe om at det var grusomt eller you name it. Han sier derimot lovord om angrepet..! Hamas er greia for han der. Da er man godt ute å kjøre hva gjelder troverdighet. 

Hvor roser han Hamas' angrep? Kilde, please. 

Og hvor har du det fra at han ikke anerkjenner traumet fra 7. oktober? Sannsynligvis mener du at han skal nevne det i annenhver setning, i stedet for å beskrive hva han så på Gaza.

Og når det gjelder Hamas regner jeg med du mener han bør klandre dem for at israelske snikskyttere skyter barn midt mellom øynene.

Du kommer konsekvent med uriktige påstander, så du er nødt til å underbygge det du sier med kilder for at det skal få noen som helst form for troverdighet. Det er i det hele tatt fascinerende hvor langt du er villig til å strekke deg for å bortforklare drap på uskyldige sivile. Men for all del, det er jo fortsatt de som fornekter Holocaust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (4 minutter siden):

Og hvor har du det fra at han ikke anerkjenner traumet fra 7. oktober? Sannsynligvis mener du at han skal nevne det i annenhver setning, i stedet for å beskrive hva han så på Gaza.

Og når det gjelder Hamas regner jeg med du mener han bør klandre dem for at israelske snikskyttere skyter barn midt mellom øynene.

Du kommer konsekvent med uriktige påstander, så du er nødt til å underbygge det du sier med kilder for at det skal få noen som helst form for troverdighet. Det er i det hele tatt fascinerende hvor langt du er villig til å strekke deg for å bortforklare drap på uskyldige sivile. Men for all del, det er jo fortsatt de som fornekter Holocaust. 

Jeg kommer ikke konsekvent med uriktige påstander. At du er uenig er ikke ensbetydende med at det jeg sier er uriktig. 

Hvor er beviset for at israelske skjøt barn, og ikke Hamas? Ikke ett bevis lagt frem. Og du snakker…

Noen dårlige røntgenbilder som ikke beviste noenting om hvem som skjøt. Har de fungerende røntgen i Gaza enda? Var der ikke strømkutt og mangel på alt, på grunn av IDF? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulovlig verdi skrev (7 minutter siden):

Har du ikke lest det du poster selv?!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Julebrunost skrev (6 minutter siden):

Har du ikke lest det du poster selv?!

Selvsagt, og det er ingenting der som er i nærheten av å antyde at han støtter Hamas. Du må være i stand til å henvise til kilder for de utallige outrerte påstandene dine. Hva er kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, og det er ingenting der som er i nærheten av å antyde at han støtter Hamas. Du må være i stand til å henvise til kilder for de utallige outrerte påstandene dine. Hva er kilden?

Artikkelen er kilden, og der er ikke EN frase om noe om Hamas. Som startet krigen. Som ofrer sine egne barn. Meget suspekt. Så dette «alt er Israels feil, alle i Gaza er uskyldige ofre» er tull. 

Ikke er der beviser heller. Men det som kommer fra dem som støtter islamistene trenger kanskje ikke beviser. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Julebrunost skrev (42 minutter siden):

Han sier derimot lovord om angrepet..!

Er påstanden din. Når jeg ber om kilde kommer du med dette som bevis på at han har rost Hamas:

Julebrunost skrev (8 minutter siden):

Artikkelen er kilden, og der er ikke EN frase om noe om Hamas. Som startet krigen. Som ofrer sine egne barn. Meget suspekt

Du debatterer uredelig og kommer konsekvent med påstander som er faktuelt og beviselig feil. Det er trettende. Men du forsvarer og bortforklarer også konsekvent folkemord. Det er avskyelig, og bare trist å være vitne til. Ignorerer heretter alt innhold fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...