Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

688 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      160
    • Jeg er motstander av Israel
      110
    • Det er ikke så enkelt
      62
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      214
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      117

Anbefalte innlegg

tjuva skrev (20 timer siden):

Israels skyld? 

Fortell. Hvem var det som sa at her skal jødene ha sitt land, etter andre verdenskrig? 

Ja, Israels skyld. Og Hamas sin skyld. Slik jeg skrev i posten du siterte.

Mener du at bare én side har skylden i at så mange er døde?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

– Marerittet i Gaza blir mer intenst. Forferdelige scener utspiller seg nord på Gazastripen midt i konflikten, de uopphørlige israelske angrepene og en stadig verre humanitær krise, skriver Tor Wennesland, FNs spesialkoordinator for fredsprosessen i Midtøsten, i en uttalelse søndag.

Ifølge Gazas helsemyndigheter er minst 87 mennesker drept eller begravd i ruinene etter at Israel angrep byen Beit Lahia nord på Gazastripen lørdag.

FN fordømmer israelsk luftangrep mot Beit Lahia i Gaza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om historikken her fra 40-tallet og utover, er det en ting som slår meg. Det er veldig synd å si det, men det virker som den palestinske identiteten delvis er en skapt identitet. 
Videre virker det som den er skapt med ett mål for øyet; å delegitimisere den jødiske staten Israel. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Jo mer jeg leser om historikken her fra 40-tallet og utover, er det en ting som slår meg. Det er veldig synd å si det, men det virker som den palestinske identiteten delvis er en skapt identitet. 
Videre virker det som den er skapt med ett mål for øyet; å delegitimisere den jødiske staten Israel. 

I en tid hvor lidelsen til det palestinske folket er veldig stor med sorg, sult og død så skjønner jeg ikke hvordan med god samvittighet kan sitte på internett å trekke opp sånne generaliseringer basert på egne tolkninger... Du underbygger ikke påstanden i det hele tatt og det fremstår som hat-retorikk mer enn noe annet.

Skjerpings..

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Det er helt sant det. Bare å lese historien. Masse ligger på nett, og jeg har også lest flere bøker om tematikken. Palestiner er et begrep som ble konstruert. Harde fakta det. Målet har hele tiden vært å fjerne Israel. Derfor Israel kjemper en utrolig kamp nå, for det er ikke snakk om at de kan legge ned våpnene. De er i ekstremt undertall, araberverden vil ha dem bort. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (21 minutter siden):

I en tid hvor lidelsen til det palestinske folket er veldig stor med sorg, sult og død så skjønner jeg ikke hvordan med god samvittighet kan sitte på internett å trekke opp sånne generaliseringer basert på egne tolkninger... Du underbygger ikke påstanden i det hele tatt og det fremstår som hat-retorikk mer enn noe annet.

Skjerpings..

Mens israelske sivile sitter skadde og redde som gisler er det like mye hat-retorikk å kalle dem som prøver å redde dem for terrorister.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (20 minutter siden):

Skjerpings..

Hat-retorikk? Nei. Nå er du ute med hersketeknikken din igjen. Sikker på at du ikke driver med hatretorikk mot  den eneste jødiske staten, og dermed indirekte mot jøder?
Nei, jeg har ikke kilder i kveld. Jeg er trøtt og sliten. Men jeg har fulgt med på konflikten siden jeg var barn tidlig på søttitallet. Da het det ikke palestinere, men Palestina-arabere. 
Du kan lett finne kilder som sier noe om politiseringen av det palestinske folket, der Sovjetunionen og dermed den globale venstresiden «weaponized» de uheldige palestinaaraberne mot jødene. Et tips er Torkel Brekke. Men det er vel hatretorikk det han sier også sikkert. Alle som prøver å forsvare Israel driver med hatretorikk jada. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

Mens israelske sivile sitter skadde og redde som gisler er det like mye hat-retorikk å kalle dem som prøver å redde dem for terrorister.

Hysj, ikke snakk om gislene. De glemmer vi. Nå har israelerne lovd fritt leide og tom store pengesummer til de som greier å hoste opp et levende gissel. Men neida. Disse jentene kan vel ikke vises frem, da vil det palestinske offernarrativet ryke som dugg for morgensolen. Gud veit hva som har skjedd med de…

Det passer ikke å nevne gislene. IDF har jo som eneste mål å drepe for fote må vite.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Hat-retorikk? Nei. Nå er du ute med hersketeknikken din igjen. Sikker på at du ikke driver med hatretorikk mot  den eneste jødiske staten, og dermed indirekte mot jøder?
Nei, jeg har ikke kilder i kveld. Jeg er trøtt og sliten. Men jeg har fulgt med på konflikten siden jeg var barn tidlig på søttitallet. Da het det ikke palestinere, men Palestina-arabere. 
Du kan lett finne kilder som sier noe om politiseringen av det palestinske folket, der Sovjetunionen og dermed den globale venstresiden «weaponized» de uheldige palestinaaraberne mot jødene. Et tips er Torkel Brekke. Men det er vel hatretorikk det han sier også sikkert. Alle som prøver å forsvare Israel driver med hatretorikk jada. 

Torkel Brekke👏

Ja, de blir brukt, noe så inni hampen, og det er strengt tatt det som er den virkelige dehumaniseringen. Pal-arabere. Nyttige til å legge press på Israel. At man mister enormt mange er ikke noe krise; de blir jo martyrer og nyter evig liv, må vite…

Men dette du påpeker her vil ikke bli svart på, det vil bli vridd på og laget noen stråmenn, skal du se. For dette er et av mange faktum som ikke er til palestinas fordel. Og de overser man, enkelt og greit😉

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hysj, ikke snakk om gislene. De glemmer vi. Nå har israelerne lovd fritt leide og tom store pengesummer til de som greier å hoste opp et levende gissel. Men neida. Disse jentene kan vel ikke vises frem, da vil det palestinske offernarrativet ryke som dugg for morgensolen. Gud veit hva som har skjedd med de…

Det passer ikke å nevne gislene. IDF har jo som eneste mål å drepe for fote må vite.

Ja, sorry, jeg tenkte meg ikke om! Vi snakker ikke om gislene. Det bryter med hele opplegget. Som neddyssingen av stakkars sexslaven IDF befridde. 10 år i fangenskap i Gaza. Bare barnet da hun ble solgt. Hysj, la oss heller snakke om hvor grusomme IDF er som kriger i en krig! 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig hadde jeg nok en støtte for Israel. Men nå!!... Jeg vil ikke tenke på dem, på grusomhetene de har begått. De har tatt det så langt. Det er bare vondt å se hva de har gjort. Jeg tenker de har ingen sjel, og de har begått en forbrytelse mot menneskeheten..

Jeg ble dårlig av å lese om den der israelske gutten som var utplassert i Gaza, kom hjem ryster over alt han måtte se og gjøre og tok sitt eget liv..

Dette vil de aldri komme fra. Jeg kjenner jeg er i sorg over hele situasjonen. De er umenneskelige etter min mening. Det går ikke an! Tvi for dem! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Hersketeknikk?

Vel....

Det å ikke gi kildegrunnlag eller argumentasjon for slike påstander begynner å bli en gjenganger fra en side i disse trådene.. Om du har fulgt med på konflikten fra 70-tallet har veldig lite å si når du kommer med slike påstander og ikke klarer å se mer enn en side av saken... Du burde skjønne at en slik påstand vil bestå av ekstremt mange nyanser og faktorer.

Torkel Brekke er vel en av de siste jeg vil gå til for en objektiv formening om konflikten. Et raskt google-søk fant jeg kun artikler om kritikk av han for å ignorere de palestinske barnas historier, og en masse om antisemetisme-kosnpirasjoner og et forslag om at amerikanere skulle boikotte norske skoler. Ergo... Å bruke en så lite objektiv talsmann i din sak er ikke bedre en den pro-Israelske facebook-veggen du har referert til tidligere..

Så klart nører du opp under hat-retorikk når du slenger ut tolkninger rundt at Palestinere delvis dyrker en slik identitet i mot Israel når du selv blotter påstanden for kilder eller argumentasjon.. Dette er forferdelig lite opplysende, og å trekke frem dette løst i en situasjon der palestinere lider i den grad de gjør er kvalmende... Det ble like idiotisk som da du trakk opp MC Donalds-boikotten på IDF soldater som det forferdelige når det er en massiv sultkrise i Gaza... Selv de som er kritiske til Israel holder seg for gode av å generalisere slik mot Israelitter... Om dette hadde skjedd ville du vært den første som ropte ut om antisemittisme her for å bruke Israels offer-rolle for å dysse ned alt de gjør.

Om du ønsker å få en innblikk i den palestinske identitet fr du stifte bekjentskaper fra Palestina og høre med dem hvordan livet er... At år med konflikt har skapt en viss polarisering er alle klar over, men Israels okkupasjoner, og kontinuerlige angrep på sivile vil spille en rolle her..  Hensynsløsheten til Israel nå vil ikke gjøre dette bedre, og du burde prise deg selv lykkelig at du slipper å vokse opp i sorgen, frykten og sulten palestinerne opplever i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (På 21.10.2024 den 12.48):

https://www.vg.no/nyheter/i/EyzmPK/kholoud-fra-gaza-jeg-trodde-virkelig-det-var-min-siste-stund-i-livet

Enda en artikkel som burde  få de som utelukkende støtter Israel til å vurdere å begynne se det de gjør med litt mer kritiske øyne...

En tidligere direktør i UNRWA måtte gå av og Leni Stenseth beklaget til nå avdøde sjef i Hamas. Hva hadde han gjort galt? Han hadde beskrevet et israelsk angrep som "presist". Noe det var.

Så når folk på Gaza må uttale seg utifra hva Hamas ønsker de skal si, hva er det uttalelser derfra verdt? Ingenting.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 3.10.2024 den 11.19):

igjen, Indonesia  er et fungerende demokrati.

Jeg kjenner noen fra Indonesia og... han ville ikke sagt det.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Emi123 skrev (På 3.10.2024 den 11.24):

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land? Og å si at man mener at muslimer/palestinere ikke burde eksitere er jo rasistisk...  trodde folk her var bedre enn som så, men jeg har vel for stor tro på at nordmenn har god moralitet. Trist å se at folk her støtter massemord av tusenvis av uskyldige mennesker, både menn kvinner og barn...

Det er fundamentalistiske palestinerene selv som dreper sine egne her. Om jeg angriper en bjørn, og gjemmer meg bak barna mine, er det jeg eller bjørnen som fikk barna mine drept?

Det finnes ikke verre vesner enn dem som gjemmer seg bak sine svakeste. Hamas bør utryddes, det er det beste for alle. 

At Israel skal og må kritiseres og holdes til ansvar er selvsagt. Men at folk ikke raser mot oppførselen til Hamas først og fremst er for meg en gåte. Ansvaret ligger først og fremst hos dem.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bedre spørsmål ville vært:

Hvis en terrororganisasjon skjøt 10.000vis av raketter inn over norske byer, hadde terror-tokt inn i Norge og drepte/voldtok/torturerte hundrevis av sivile, burde vi forhandle med dem eller burde vi kjempet tilbake? Hva hadde vi krevd av norske myndigheter her?

Det kan jo hende de så på alt norsk land som okkupert, slik Hamas ser på alt israelsk land som okkupert. Og de angrep ikke sivile den 7.oktober, de angrep okkupanter. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Fru Solsikke skrev (1 time siden):

Om jeg angriper en bjørn, og gjemmer meg bak barna mine, er det jeg eller bjørnen som fikk barna mine drept?

Talende at du forsvarer drap på barn med at israelerne bokstavelig talt er bestialske og oppfører seg som dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...