Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

679 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      159
    • Jeg er motstander av Israel
      107
    • Det er ikke så enkelt
      61
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      211
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      116

Anbefalte innlegg

Jeg mener du bør gjøre noe med alternativene dine her ts. 
«Jeg støtter ikke Israel» og

»jeg er motstander av Israel» er ikke det det samme?

Ærlig forslag til alternativ til de to ovenstående:

»jeg støtter Israel, men er uenig i fremgangsmåten deres»

»jeg er motstander av Israel, og mener landet skulle vært avviklet i den form det er nå pga at det er en etnonasjonalistisk apartheidstat»

Bør kanskje ha med et tredje alternativ: 

«jeg støtter Hamas og Hizbollah i deres rettmessige kamp for et fritt Palestina»

Det som fascinerer meg med pollen er at kun 3,5% innrømmer at de ikke har nok kunnskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også slenge på et alternativ:

"Jeg støtter Israel og alle som ikke kategorisk støtter dem er på lag med terrorister" - som er den rådende retorikken fra visse leire her inne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

"Jeg støtter Israel og alle som ikke kategorisk støtter dem er på lag med terrorister" - som er den rådende retorikken fra visse leire her inne.

Men er det rart at folk tenker slik? Har du sett retorikken og aktivismen som er rådende blant propal? Det er jo kul umulig for oppegående folk å støtte dette, og vi blir pushet i den andre retningen føler jeg. 
Folk får uten konsekvenser:

Brenne/tråkke på Israels flagg (ta gjerne med deg smårollinger når du gjør det)

Rope from the river to the sea… osv

Stille på demo 7/10 med qassam-raketter (replika) og ikke minst; 

Fornekte at terroren 7/10 skjedde. Det var en zionistisk konspirasjon, de fleste som ble drept var IDF, resten ble drept av Israels hær m helikopter osv osv. Vold mot kvinner blir fortiet, jødiske kvinner fikk ikke gå i 8-marstog engang. De støter jo folk fra seg. At det ikke er flere som frastøtes er for meg en gåte. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (7 minutter siden):

Men er det rart at folk tenker slik?

Yup, fordi man tenker fullstendig sort/hvitt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt beskyldt for å støtte terrorisme, blant annet av deg, kun fordi jeg kritiserer Isreal.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har manglende kunnskaper om konflikten. Men man trenger ikke ha fulle kunnskaper om konflikten for å kunne se at enkelte ting er helt uakseptabelt. Visse ting er uakseptabelt uavhengig av hva den andre parten har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke støtter Israels rett til å forsvare seg, eller mener at Israel ikke skal få nedkjempe Hamas fordi det går sivile liv grunnet Hamas' bevisste strategi om å få så mange egne sivile som mulig drept, så er det jo i realiteten på lag med Hamas. Da rettferdiggjør du krigsforbrytelsene deres, og skylder på Israel for de sivile Hamas får drept.

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke støtter Israels rett til å forsvare seg, eller mener at Israel ikke skal få nedkjempe Hamas fordi det går sivile liv grunnet Hamas' bevisste strategi om å få så mange egne sivile som mulig drept, så er det jo i realiteten på lag med Hamas. Da rettferdiggjør du krigsforbrytelsene deres, og skylder på Israel for de sivile Hamas får drept.

Ja, for det betyr uunngåelig slutten på israelere… Det ignoreres resolutt blant de som er så opptatt av å vise seg som så fromme mennesker at Mor Theresa blekner i sammenligning her inne. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (44 minutter siden):

"Jeg støtter Israel og alle som ikke kategorisk støtter dem er på lag med terrorister."

Nyanser i språk er ikke din sterke side.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 13.10.2024 den 17.40):

Jeg mener du bør gjøre noe med alternativene dine her ts. 
«Jeg støtter ikke Israel» og

»jeg er motstander av Israel» er ikke det det samme?

Ærlig forslag til alternativ til de to ovenstående:

»jeg støtter Israel, men er uenig i fremgangsmåten deres»

»jeg er motstander av Israel, og mener landet skulle vært avviklet i den form det er nå pga at det er en etnonasjonalistisk apartheidstat»

Bør kanskje ha med et tredje alternativ: 

«jeg støtter Hamas og Hizbollah i deres rettmessige kamp for et fritt Palestina»

Det som fascinerer meg med pollen er at kun 3,5% innrømmer at de ikke har nok kunnskap. 

Jeg gidder ikke endre noe nå, men grunnen til at det ble så rotete var at jeg la til noen alternativer etter at noen folk ønsket det.

Ser jo selv at det er en nyanseforskjell mellom "jeg støtter ikke Israel" og "jeg er motstander av Israel". Og nei det handler ikke om retten til å eksistere som jeg spesifiserte i åpningsinnlegget.

Endret av Athod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (57 minutter siden):

Og nei det handler ikke om retten til å eksistere som jeg spesifiserte i åpningsinnlegget.

Hva handler det om da? 
Hva blir for eksempel konsekvensen av å avslutte krigshandlingene? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Hva handler det om da? 
Hva blir for eksempel konsekvensen av å avslutte krigshandlingene? 

Det blir ikke slutten på Israels eksistens om det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært lettere å støtte Israel om ikke den kriminelle Benjamin satt ved makten å lar krigen bli så langvarig og stygg den kan bli.

Nå er det også mye motstand mot Benjamin i hjemlandet. Kanskje man kunne fått han fengslet en gang for alle og la andre som interesserer seg for diplomati og hva den øvrige verden mener få makten istedenfor

Nå er det jo slik at de som ikke jubler over Israel er fiender.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athod skrev (2 timer siden):

Det blir ikke slutten på Israels eksistens om det er det du mener.

Libanon er jo et eksempel på et land som har endret seg så totalt at det egentlig ikke lenger eksisterer. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 13.10.2024 den 7.40):

Hva innebærer det? Støtter dem ikke i hva? 

Okkupasjonen av Palestina generelt. Har vært motstander av det i mange år. Nå det siste året er det hovedsakelig folkemordet i Gaza som er det jeg refererer til når jeg sier jeg ikke støtter dem. Det er grusomt å se, men virker som det internasjonale samfunnet får øynene mer og mer opp for grusomhetene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 13.10.2024 den 21.08):

"Jeg støtter Israel og alle som ikke kategorisk støtter dem er på lag med terrorister."

Nyanser i språk er ikke din sterke side.

Var det nyanser da nazi-Tyskland måtte bekjempes under andre verdenskrig?

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Clefable skrev (På 15.10.2024 den 19.47):

Okkupasjonen av Palestina generelt. Har vært motstander av det i mange år. Nå det siste året er det hovedsakelig folkemordet i Gaza som er det jeg refererer til når jeg sier jeg ikke støtter dem. Det er grusomt å se, men virker som det internasjonale samfunnet får øynene mer og mer opp for grusomhetene.

Hva er "Palestina"?

Og okkupasjon? Israel trakk seg helt ut fra Gaza i 2005. De har ikke okkupert området siden da.

Det er ikke noe folkemord i Gaza. Det er ikke Israels ansvar at Hamas bruker egne sivile som skjold.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (På 15.10.2024 den 19.47):

Du mener det internasjonale samfunnet faller for muslimenes desinformasjonskampanje??

Hamas gjør det de kan for å få flest mulig sivile drept av IDF på Gaza..opplagt for å få Israel til å tape støtte i vesten.

Så rapporterer Hamas dødstallene fra Gaza ( 🙈) tall som dukker opp på mirakuløst vis bare minutter etter et stort Israelsk angrep, og de drepte er uten unntak kun kvinner og barn..

Tallene er like latterlige som resten av Hamas og puppetmastrene deres i Iran.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Var det nyanser da nazi-Tyskland måtte bekjempes under andre verdenskrig?

Yup. Dette har jeg forklart deg grundig, men jeg skjønner jo at det er poengløst å kreve noe mer enn overflatisk forståelse fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 3.10.2024 den 8.30):

Jeg har alltid vært mer sympatisk ovenfor Palestinerne. De har det verst. Mye av det er Israels skyld, og mye av det er Hamas sin skyld.

Nå derimot, etter ett år med elendighet, er jeg veldig mye sterkere imot Israels handlinger. De drar den så langt at dette ikke er forsvar noe mer. Dette er angrep, og jeg trur de liker angrep. Jeg trur at Israel utførere massedrap for massedrapenes skyld. Netanyahu sitter nok med ståpikk mens han leser rapporter over antall drepte.

Israels skyld? 

Fortell. Hvem var det som sa at her skal jødene ha sitt land, etter andre verdenskrig? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...