Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

688 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      160
    • Jeg er motstander av Israel
      110
    • Det er ikke så enkelt
      62
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      214
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      117

Anbefalte innlegg

Epictetus skrev (7 minutter siden):

Det er en sånn liten, enkel greie som forsvinner helt fra diskusjonen.

Hamas kidnappet hundrevis av sivile mennesker. Flere er torturert, alle sannsynligvis drept.

Israel har bedt om en ting for våpenhvile

Returner gislene.

I hvilken forskrudd verden overgir ikke Hamas disse uskyldige menneskene umiddelbart, istedetfor å bli gjenstand for angrep?

Kanskje de hadde rotet dem bort? Fort gjort :sarkasme:

Men alvorlig; Hvor er Sinwar? Var jo snakk om at han satt nedi en tunell et sted sammen med «høyverdi» gisler…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Fordi de har kalkulert helt feil ! De trodde at verdenssamfunnet skulle presse Israel til å forhindre det som nå har skjedd ! Men de forregnet seg noe helt vanvittig. Joda verdenssamfunnet er feigt som bare faen ! Men de feil kalkulerte hvordan Israel ville forholde seg til dette. Det var så massivt og så brutalt at Israel ikke hører på verdenssamfunnet lenger. De løser nå dette på sin måte ! Det betyr eliminere sine finlender koste hva det koste vil.  De lar seg ikke binde på føtter og hender lenger.  Det hadde ikke Hamas, det hadde ikke Hiz og det hadde ikke Iran sett for seg. Nå  er spillereglene helt annerledes og Iran er i sjokk over akkurat det. Dette hadde de aldri sett for seg ! Men det hadde de nok ikke sett for seg at Hamas skulle gjennomføre heller. Nå er det ikke noe vei tilbake ! Dette er en en krig som avgjøre mye angående Israel sin eksistens ! Og vet dere hva selv Biden og  Harris hadde aldri sett dette for seg på noen som helst måte. Men de er handlingslammet pr nå. 

Pga valget. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (50 minutter siden):

Opprettelsen av staten Israel er en feil i utgangspunktet. Så nei, støtter ikke dem.

Hva tenker du man burde opprettet der?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (46 minutter siden):

Jeg vet, men jeg støtter det ikke. Vil aldri heie på noen som kutter struper eller voldtar. Så de sivile er de eneste jeg ønsker en god fremtid, resten bør vi helst flytte til en øde øy, så kan de holde på der alene. Vi har ikke nok fengsler for alle sammen.

Dette er en ekstremt naiv tilnærming. Mener du også at Ukraina burde legge ned våpnene og la Russland ta over landet deres?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Fordi de har kalkulert helt feil ! De trodde at verdenssamfunnet skulle presse Israel til å forhindre det som nå har skjedd ! Men de forregnet seg noe helt vanvittig. Joda verdenssamfunnet er feigt som bare faen ! Men de feil kalkulerte hvordan Israel ville forholde seg til dette. Det var så massivt og så brutalt at Israel ikke hører på verdenssamfunnet lenger. De løser nå dette på sin måte ! Det betyr eliminere sine finlender koste hva det koste vil.  De lar seg ikke binde på føtter og hender lenger.  Det hadde ikke Hamas, det hadde ikke Hiz og det hadde ikke Iran sett for seg. Nå  er spillereglene helt annerledes og Iran er i sjokk over akkurat det. Dette hadde de aldri sett for seg ! Men det hadde de nok ikke sett for seg at Hamas skulle gjennomføre heller. Nå er det ikke noe vei tilbake ! Dette er en en krig som avgjøre mye angående Israel sin eksistens ! Og vet dere hva selv Biden og  Harris hadde aldri sett dette for seg på noen som helst måte. Men de er handlingslammet pr nå. 

Pga valget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Pga valget. 

Joda Biden og Harris driter i Israel, og det vet Israel. Men det er en mulighet for at det endrer seg om Harris taper akkurat det valget. Det vil vi vite i november. Vinner Harris har Israel et stort problem, men det er et problem de må forholde seg når den tid kommer. Det viser hvor kompleks denne situasjonen er. Uansett jeg tror at dette vil endre seg fremover uansett hvordan det amerikanske valget foregår, hvor blodig blir det ? Det styres av akkurat det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athod skrev (På 4.10.2024 den 8.45):

Hater presteregime, men hadde vært ganske fantastisk om de fikk knust massemorderne i den Israelske regjeringen. La de sloss til døden i en lukket arena og la resten av verden være i fred sier jeg.

Nei, Israel forsvarer seg selv mens Iran er en del av ondskapens akse med blant annet Russland. Det er Hamas som får palestinere drept.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (5 minutter siden):

Joda Biden og Harris driter i Israel, og det vet Israel. Men det er en mulighet for at det endrer seg om Harris taper akkurat det valget. Det vil vi vite i november. Vinner Harris har Israel et stort problem, men det er et problem de må forholde seg når den tid kommer. Det viser hvor kompleks denne situasjonen er. Uansett jeg tror at dette vil endre seg fremover uansett hvordan det amerikanske valget foregår, hvor blodig blir det ? Det styres av akkurat det.

Men Biden/Harris kommer ikke til å stoppe Israel nå før valget. Da taper Harris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hele ledelsen til Hizbollah er tatt ut. 
https://www.vg.no/nyheter/i/zA8Mzw/disse-hizbollah-toppene-er-drept-under-et-voldsomt-press

Iranske ledere faller også som fluer i angrepene i Libanon. Nå er lederen for den iranske elitestyrken Quds savnet. Det kommer også frem av den potensielle arvtageren i Hizbollah er savnet. 
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6702dbbfb3a46bc7bda1ce82/reuters-iran-har-mistet-kontakten-med-lederen-for-elitestyrken-quds-etter-angrep-i-libanon

Endret av Svava
  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (10 timer siden):

Går Israel etter atomanleggene til Iran er en rask eskalering av konflikten uunngåelig og USA vil bli dratt inn i krigen enten de vil eller ikke.

Men hvorfor?

Sitat

Russland støtter nok allerede Iran både med satelittdata over Israelsk luftaktivitet og data over hvor amerikanske skip og ubåter befinner seg..muligens med bakke til luftforsvar rundt Iranske atomfasilteter og.

Russland har vist seg å være ganske ubrukelig til det meste. Det eneste de har er total hensynsløshet og villighet til å ofre hver eneste russer i massive kjøttbølger. Den beste teknologien deres i dag kan ikke måle seg med vestlig teknologi fra mange tiår siden.

Sitat

I bakgrunnen sitter Kina og venter på at amerikanerne skal bli så opptatt at de kan invadere Taiwan.

Tja. Hvis Iran og Russland blir knust så blir det ikke så fristende, tror jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (8 timer siden):

De HAR lagt frem konkrete forslag til en tostatsløsning.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha en tostatsløsning, da det er to stater allerede. Den jødiske staten er Israel, og den arabiske ("palestinske") staten er Jordan. Vi må eventuelt snakke om en trestatsløsning siden begge grupper har en stat alt.

Men da er det bedre at Vestbredden og Gaza innlemmes i en eksisterende stat. Bare tull å gjøre det til egne stater.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (7 timer siden):

Men at det tok flerfoldige timer før desperate sivile som sto i bomberommene sine fikk hjelp, det synes jeg er rart ja. I et så gjennom militarisert og knøttlite land som Israel. Vi så jo litt det samme her med utøya, men man skulle tro Israel var litt bedre forberedt?

Det var jo midt i en helligdagsperiode, var det ikke? Mange soldater var på permisjon og hadde reist hjem til familiene sine.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Det var jo midt i en helligdagsperiode, var det ikke? Mange soldater var på permisjon og hadde reist hjem til familiene sine.

Det var det også. Jeg tror den viktigste årsaken var at Israel blir gjenstand for terrorplaner hele tiden, så det blir vanskelig å bedømme reelle fra ikke så reelle. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Men Biden/Harris kommer ikke til å stoppe Israel nå før valget. Da taper Harris.

Det vet jeg også ! Men hva skjer etter valget. Det er dette som avgjør alt. Da driter Harris i Israel garantert. Vinner Trump så er Israel garantert støtte ! Det er helt vanvittig å skue dette og hvordan det vil lede verden videre !

Endret av TomKrus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

Ingenting.

"Før opprettelsen av staten Israel i 1948, ble navnet Palestina brukt om hele området som i dag utgjør både Israel, Gazastripen og Vestbredden."

Som et svar på økt jødeforfølgelse i Europa flyttet stadig flere europeiske jøder til Palestina med mål om å opprette en jødisk stat der. Koloniseringen begynte allerede på 1880-tallet, og ble drevet av en jødisk, nasjonalistisk ideologi og en politisk bevegelse kalt sionismen. Koloniseringen førte til økende konflikt mellom den eksisterende arabisk-palestinske befolkningen, og de jødisk-sionistiske innflytterne fra Europa. Volden mellom de to samfunnene eskalerte etter at FNs forsøk på å dele Palestina-området i to stater mislyktes i 1947. Sionistbevegelsen fikk et økende overtak på palestinerne i 1948, og iverksatte militæroperasjoner som fordrev flere hundretusen palestinere fra sine hjem, både før og etter arabiske naboland blandet seg inn i krigen.

Opprettelsen av staten Israel i 1948 skjedde på bekostning av det palestinske samfunnet, mens Gazastripen og Vestbredden ble okkupert av henholdsvis Egypt og Jordan.

https://fn.no/land/palestina

Prøver du å implisere at det var en stat der fra før som het Palestina? Det stemmer i så fall ikke.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (55 minutter siden):

Nei dette er feil, man kan ikke sitte i en sump man ikke går inn i ! Det er jo dette Israel gjør akkurat nå ! De går ikke inn med massive bakkestyrker og håpe på det beste. De tar ut fiende en for en og infrastrukturen ved hjelp av teknologisk overtak. Går de inn nå, er det etter at dette er ryddet opp i. Og så danner en sikkerhetssone som de kan kontrollere og forhindre at angrep skjer fra. De går ikke ukritisk inn i Libanon denne gangen, fordi de har lært av tidligere konflikter.

Jeg snakker ikke om Libanon. Jeg snakker om den sumpen de lever og eksisterer i. Det er ikke som at dette hatet vil bli borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TomKrus skrev (1 time siden):

Dette er et skip som har forlatt havnen for lenge siden. Etter massakren for et år siden så gir Israel faen ! Nå skal de nøytralisere fiende sin koste hva det koste vil ! Det er en eksistensiell kamp. Begynne å rote med våpenhvile tjener bare fienden og ingen andre.  Og så er de faktisk veldig taktiske, de tar ut fiende uten å gå inn med store styrker i en hengemyr uten at de har utsletter infrastrukturen til fienden.  Klarer de dette kan de gå inn med styrker uten å havne i en sump og bli der. 

Ja ser den. Men hvis Trump fortsetter å rote det til og taper i USA og motstanden mot Israel øker er jeg litt usikker på dypet støtten egentlig sitter hos Demokratene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Prøver du å implisere at det var en stat der fra før som het Palestina? Det stemmer i så fall ikke.

Nei, poenget er at hundretusener av palestinere ble drevet på flukt som følge av opprettelsen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (4 minutter siden):

Nei, poenget er at hundretusener av palestinere ble drevet på flukt som følge av opprettelsen.

Ok, hva mener du man burde gjort i 1948 i stedet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (På 3.10.2024 den 11.24):

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land? Og å si at man mener at muslimer/palestinere ikke burde eksitere er jo rasistisk...  trodde folk her var bedre enn som så, men jeg har vel for stor tro på at nordmenn har god moralitet. Trist å se at folk her støtter massemord av tusenvis av uskyldige mennesker, både menn kvinner og barn...

Det er uklart hvem du sikter til. Sikter du her til de tusenvis av dødelige raketter palestinerne skyter mot tilfeldige israelske sivile ofre hvert år? Hver eneste rakett er jo en krigsforbrytelse, så hvis det er dette du sikter til er jeg helt enig med deg.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...