Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling

Athod

Støtter du Israel?  

674 stemmer

1. 1. Støtte til Israel

• Jeg støtter Israel
      158
    • Jeg er motstander av Israel
      106
    • Det er ikke så enkelt
      61
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      25
    • Jeg støtter ikke Israel
      210
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      114

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi er inne i den islamske republikkens siste dager. Er for sent å ta avstand fra all ondskapen etter terrorprestene er borte så anbefaler å gjøre det nå.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7. Jeg husker jeg sa til pappa allerede da vi lærte om konflikten på VGS for 20 år siden, at det der aldri kom til å løse seg og at det beste ville være å bare blåse hele Midtøsten til helvete. 

Står for det idag også, og enda mer nå. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 3.10.2024 den 15.27):

promoterer fred

Hva er fred? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurendreieren skrev (På 4.10.2024 den 0.12):

Jeg ble selv lurt til å være pro-palestina som ungdom, da jeg ikke var voksen nok til å stille noen kritiske spørsmål.

Du er ikke alene om det 😳
Søkte info etter utallige diskusjoner med meningsmotstandere, så var det ikke like vanskelig. Det var når jeg leste Odd Karstein Tveit at jeg snudde, enn så rart det kan høres ut. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 4.10.2024 den 8.18):

Hater Netanyahu, men det hadde vært ganske fantastisk hvis han knuste presteregimet i Iran. Russland vil muligens også gå med i dragsuget da.

Jo men situasjonen er farlig og uavklart og..fordi partene i midtøsten ikke lever i et vacuum.

Går Israel etter atomanleggene til Iran er en rask eskalering av konflikten uunngåelig og USA vil bli dratt inn i krigen enten de vil eller ikke.

Russland støtter nok allerede Iran både med satelittdata over Israelsk luftaktivitet og data over hvor amerikanske skip og ubåter befinner seg..muligens med bakke til luftforsvar rundt Iranske atomfasilteter og.

I bakgrunnen sitter Kina og venter på at amerikanerne skal bli så opptatt at de kan invadere Taiwan. Legg til et India rustet til tennene med kjernefysiske våpen og han lille Kimmern i nordKorea som vil gjerne vil leke med de store gutta med atombomba si så har du et perfekt bakteppe for 3. verdenskrig.

Nå kan det godt hende at Israel "bare" tar ut oljen til Iran og et par eliteavdelinger pluss utskytningsramper for raketter..I så fall vil trolig oljeprisen skyte i været og USA likefullt bli dratt inn i konflikten. 

Det jeg prøver å si er at presteregimet i Teheran er fucket men det kan verden være og. Tipper det Israelske angrepet starter i natt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (32 minutter siden):

Jo men situasjonen er farlig og uavklart og..fordi partene i midtøsten ikke lever i et vacuum.

Går Israel etter atomanleggene til Iran er en rask eskalering av konflikten uunngåelig og USA vil bli dratt inn i krigen enten de vil eller ikke.

Russland støtter nok allerede Iran både med satelittdata over Israelsk luftaktivitet og data over hvor amerikanske skip og ubåter befinner seg..muligens med bakke til luftforsvar rundt Iranske atomfasilteter og.

I bakgrunnen sitter Kina og venter på at amerikanerne skal bli så opptatt at de kan invadere Taiwan. Legg til et India rustet til tennene med kjernefysiske våpen og han lille Kimmern i nordKorea som vil gjerne vil leke med de store gutta med atombomba si så har du et perfekt bakteppe for 3. verdenskrig.

Nå kan det godt hende at Israel "bare" tar ut oljen til Iran og et par eliteavdelinger pluss utskytningsramper for raketter..I så fall vil trolig oljeprisen skyte i været og USA likefullt bli dratt inn i konflikten. 

Det jeg prøver å si er at presteregimet i Teheran er fucket men det kan verden være og. Tipper det Israelske angrepet starter i natt.

Hvilken side vil India dette ned på i fall (Gud forby) dette eskalerer ytterligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvilken side vil India dette ned på i fall (Gud forby) dette eskalerer ytterligere?

India støtter Israel.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 6.10.2024 den 10.59):

Nei, de radikale i Israel har ikke promotert fred, men å kun se på de radikale fløyene til 2 parter er en elendig måte å analysere en konflikt på. Fakta er at mer moderate krefter i Israel HAR gjort tilnærminger mot varig fred. De HAR lagt frem konkrete forslag til en tostatsløsning. Noe tilsvarende har aldri blitt gjort fra palestinsk side, radikal eller moderat. 

At «ekspertene» i konflikten sjeldent tar side er også en merkelig påstand, da de fleste «eksperter» man henviser til i norske aviser er ganske tydelig pro-Palestina. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 6.10.2024 den 13.01):

Nei, de radikale i Israel har ikke promotert fred, men å kun se på de radikale fløyene til 2 parter er en elendig måte å analysere en konflikt på. Fakta er at mer moderate krefter i Israel HAR gjort tilnærminger mot varig fred. De HAR lagt frem konkrete forslag til en tostatsløsning. Noe tilsvarende har aldri blitt gjort fra palestinsk side, radikal eller moderat. 

At «ekspertene» i konflikten sjeldent tar side er også en merkelig påstand, da de fleste «eksperter» man henviser til i norske aviser er ganske tydelig pro-Palestina. 

En vesentlig forskjell her er at mens man kan finne radikale på begge sider så styres faktisk Israels motparter Gaza, Libanon (indirekte gjennom Hezbolla), Jordan etc. av radikal islam. Det er veldig populært å snakke om Bibi som «gal» etc, men man glemmer at den andre gjengen er galere, og at de vil ha alle ikke-muslimer drept. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

En vesentlig forskjell her er at mens man kan finne radikale på begge sider så styres faktisk Israels motparter Gaza, Libanon (indirekte gjennom Hezbolla), Jordan etc. av radikal islam. Det er veldig populært å snakke om Bibi som «gal» etc, men man glemmer at den andre gjengen er galere, og at de vil ha alle ikke-muslimer drept. 

Enig. 
Det spres et narrativ om at Bibi er gal, og en høyreekstrem leder som holder krigen i gang slik at tusentall dør kun med en intensjon; Å holde på makten og å holde seg ut av fengsel, 

Nå er ikke jeg i hodet på Bibi, men jeg syns denne analysen blir for enkel og grenser til konspirasjonsteori. Bibi er hverken gal eller dum. Tror et rettsoppgjør for noe som skjedde pre 7/10 er det siste han tenker på nå. Bibi er tross alt valgt som en demokratisk leder, han er til høyre politisk ja, men ikke på det nivået som Ben Gvir og Smoltrich som han uheldigvis måtte ha med seg for å få danne regjering.

Jeg tror han innser at sine politiske dager snart er talte. Jeg tror han tenker på sitt ettermæle. Tror også han er smertelig klar over den gigantiske feilvurderingen  som gjorde 7/10 mulig, og at han nå prøver å rette opp i dette, slik at Israel skal bli tryggere i fremtiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Enig. 
Det spres et narrativ om at Bibi er gal, og en høyreekstrem leder som holder krigen i gang slik at tusentall dør kun med en intensjon; Å holde på makten og å holde seg ut av fengsel, 

Nå er ikke jeg i hodet på Bibi, men jeg syns denne analysen blir for enkel og grenser til konspirasjonsteori. Bibi er hverken gal eller dum. Tror et rettsoppgjør for noe som skjedde pre 7/10 er det siste han tenker på nå. Bibi er tross alt valgt som en demokratisk leder, han er til høyre politisk ja, men ikke på det nivået som Ben Gvir og Smoltrich som han uheldigvis måtte ha med seg for å få danne regjering.

Jeg tror han innser at sine politiske dager snart er talte. Jeg tror han tenker på sitt ettermæle. Tror også han er smertelig klar over den gigantiske feilvurderingen  som gjorde 7/10 mulig, og at han nå prøver å rette opp i dette, slik at Israel skal bli tryggere i fremtiden. 

I mitt hode er det noe som skurrer i historien fra 7 oktober i fjor.

Hvordan kunne Mossad overse oppbyggingen av den største terroraksjonen på Israelsk jord?

Over 1000 Hamasterrorister i en samkjørt aksjon mot israel uten at Mossad/ Netanyahu visste det aller minste om hva som kom..?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (2 minutter siden):

I mitt hode er det noe som skurrer i historien fra 7 oktober i fjor.

Hvordan kunne Mossad overse oppbyggingen av den største terroraksjonen på Israelsk jord?

Over 1000 Hamasterrorister i en samkjørt aksjon mot israel uten at Mossad/ Netanyahu visste det aller minste om hva som kom..?

Ja, det kan man godt spørre om. En ting er at de unge, kvinnelige speidersoldatenes advarsler ble oversett; en annen ting er at et land som Israel mottar terrorvarsler hele tiden. Det tenker jeg er årsaken til at man ikke tok akkurat denne advarselen alvorlig. 

Men at det tok flerfoldige timer før desperate sivile som sto i bomberommene sine fikk hjelp, det synes jeg er rart ja. I et så gjennom militarisert og knøttlite land som Israel. Vi så jo litt det samme her med utøya, men man skulle tro Israel var litt bedre forberedt?

Blir interessant å se om vi får en forklaring på dette. Når og hvis krigen ender. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter Israel i hva? Det bør du kanskje spesifisere.. Hvis du snakker om massemord mot ikke stridende, barn og kvinner i Palestina og Libanon, så gir svaret seg selv; Nei selvfølgelig støtter jeg ikke etnisk rensing og krigsforbrytelser.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (31 minutter siden):

Støtter Israel i hva? Det bør du kanskje spesifisere.. Hvis du snakker om massemord mot ikke stridende, barn og kvinner i Palestina og Libanon, så gir svaret seg selv; Nei selvfølgelig støtter jeg ikke etnisk rensing og krigsforbrytelser.

Israel angriper målrettet mot militære, spesielt i Libanon. På Gaza har man muligens ikke tatt nok hensyn til de sivile. Men krigingen mot Hizbollah har vært i tråd med folkeretten, spesielt dette angrepet som tok ut store deler av Hizbollah-ledelsen med å få devices til å sprenge var jo rett og slett genialt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (27 minutter siden):

Ja, det kan man godt spørre om. En ting er at de unge, kvinnelige speidersoldatenes advarsler ble oversett; en annen ting er at et land som Israel mottar terrorvarsler hele tiden. Det tenker jeg er årsaken til at man ikke tok akkurat denne advarselen alvorlig. 

Men at det tok flerfoldige timer før desperate sivile som sto i bomberommene sine fikk hjelp, det synes jeg er rart ja. I et så gjennom militarisert og knøttlite land som Israel. Vi så jo litt det samme her med utøya, men man skulle tro Israel var litt bedre forberedt?

Blir interessant å se om vi får en forklaring på dette. Når og hvis krigen ender. 

IDF har i alle fall foreløpig funnet at angrepet var langt større enn først antatt. De mener 6000 terrorister tok seg inn i Israel. De tok seg også inn via over 100 forskjellige lokasjoner langs gjerdet. Samtidig ble det skutt 5000 raketter fra Gaza.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var også høytidsdag i Israel denne dagen. Det gjorde nok at mange hadde fri og ting gikk for halv maskin, som også er tilfellet mange røde dager i her til lands. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Israel. Og deres rett til å svare på provokasjoner.

Er sterk motstander av at Norge bidrar med pengestøtte til «Palestina»

• Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr&Ro skrev (2 minutter siden):

Støtter Israel. Og deres rett til å svare på provokasjoner.

Er sterk motstander av at Norge bidrar med pengestøtte til «Palestina»

Det er kvalmende å vite at vi er må på å finansiere terror. Gleder meg til regjeringen går av neste år!

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (På 3.10.2024 den 7.53):

Jeg tenker at det beste for hele verden er å utslette hele midt-østen. Der blir det aldri fred.

Etterpå må vi se hva vi kan gjøre med Afrika, stoppe strømmen av båtflyktninger er pri en. 

Altså drepe og utrydde mange ti talls  millioner mennesker ? Det er jo ren galskap. Da blir de 10.000 av døde bare en parantes i forhold. Det er et absurd og skrekkelig menneskesyn du her fremviser. I krig handler det om å bekjempe en fiende ! Ikke utrydde alle blant fiende. Det klarte man under 2 verdenskrig med mange sivile drepte også, men man fikk nøytralisert nazismen. Men man utryddet ikke alle tyskere. Det samme vil Israel nå gjøre i  Gaza og i Libanon, nøytralisere den militante islamismen, og det burde vi alle støtte. Både i Gaza, Libanon, Yemen og i Iran. Uten at man utsletter hele folket. Det er en galskap som ingen ønsker. Selv ikke du, du bare kaster det ut som noe "populisme".  Nei man kan ikke utslette en ideologi ! Men man kan nøytralisere den som en maktfaktor.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...