Gå til innhold

Støtter du Israel? Meningsmåling


Athod

Støtter du Israel?  

216 stemmer

  1. 1. Støtte til Israel

    • Jeg støtter Israel
      64
    • Jeg er motstander av Israel
      44
    • Det er ikke så enkelt
      25
    • Kan ikke nok til å ha en solid mening
      5
    • Jeg støtter ikke Israel
      49
    • Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de.
      29


Anbefalte innlegg

JaVel skrev (1 time siden):

Det bor 15 milloner jøder i verden og den lille flekken Israel hvor jødene kan bo. Det finnes ikke et muslimske land hvor det er et fungerende demokrati. Hvis muslimer skulle tatt over den flekken som nå kalles Israel , ville det ikke tatt lang tid før det hadde blitt et diktatur hvor Sharia ville vært hovedretningen. 

jo, verdens mest folkerike muslimske land, Indonesia.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (27 minutter siden):

DET !! 👋👋 Ingen lurer hvorfor ??

igjen, Indonesia  er et fungerende demokrati.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land? Og å si at man mener at muslimer/palestinere ikke burde eksitere er jo rasistisk...  trodde folk her var bedre enn som så, men jeg har vel for stor tro på at nordmenn har god moralitet. Trist å se at folk her støtter massemord av tusenvis av uskyldige mennesker, både menn kvinner og barn...

Endret av Emi123
Legge til mer å si
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land?

veldig svart-hvitt holding til konflikten, det er mer komplisert enn det. Og begge sider har drept uskyldige  i hopetall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (22 minutter siden):

veldig svart-hvitt holding til konflikten, det er mer komplisert enn det. Og begge sider har drept uskyldige  i hopetall. 

Da kan jo du fortelle meg hvem som har angrepet hvem siden 1979 da sjahen av Iran ble byttet ut med islamske prester fra helvette.?

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (7 minutter siden):

Da kan jo du fortelle meg hvem som har angrepet hvem siden 1979 da sjahen av Iran ble byttet ut med islamske prester fra helvette.?

så da rettferdigjøres dagens massedrap med at noen startet en gang for lenge lenge siden?
blod for blod er det som gjør at verden går av hengslene

- menneskers trang til hevn og å se kun seg selv og sitt. Om man løftet blikket ville man sett at ved å drepe "de andre" dreper man også sine egne fordi de også tenker som dette, en endeløs rekke av drap løser overhode ikke en dritt... 

Endret av Carrot
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emi123 skrev (39 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land? Og å si at man mener at muslimer/palestinere ikke burde eksitere er jo rasistisk...  trodde folk her var bedre enn som så, men jeg har vel for stor tro på at nordmenn har god moralitet. Trist å se at folk her støtter massemord av tusenvis av uskyldige mennesker, både menn kvinner og barn...

Hvor kommer trangen din til å vise at du ikke kan noe om hverken dine meningsmotstandere eller konflikten fra?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (9 minutter siden):

så da rettferdigjøres dagens massedrap med at noen startet en gang for lenge lenge siden?
blod for blod er det som gjør at verden går av hengslene

- menneskers trang til hevn og å se kun seg selv og sitt. Om man løftet blikket ville man sett at ved å drepe "de andre" dreper man også sine egne fordi de også tenker som dette, en endeløs rekke av drap løser overhode ikke en dritt... 

Du tar feil.

Israel blir angrepet hele tiden og driver en ren forsvarskrig.

Hizbollah og Hamas består ikke av jevne borgere av Gaza og Libanon som har fått nok av Israel. Hamas og Hizbollah er trent, utstyrt og finansiert av Iran. sivilbefolkningen på Gaza og i Libanon hater både Hizbollah og Hamas som gjemmer seg blant de og terroriserer sivilbefolkningen.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (4 timer siden):

På det andre underforumet kan man få inntrykk av at det er veldig stor støtte til Israel her inne.

Var nysgjerrig om det var en generell holdning her eller om det er noen få dominerende og repeterende brukere som gir et feil inntrykk?

Det er ikke et spørsmål om Israels rett til å eksistere eller andre historiske spørsmål, men hva man synes om dagens oppførsel.

PS: Heller slett tråden enn å flytte den inn på det andre underforumet. 

Spørsmålet er vagt. Hva betyr "støtte Israel"? Israels eksistens?

Det ville være rart om noen ikke støttet et demokratis rett til å eksistere. Ja, jeg vil til og med støtte f.eks. Irans rett til å eksistere, fordi det er en etablert stat, og selv om prestestyret må styrtes så betyr ikke det at landet ikke får eksistere.

Russland er kanskje det eneste landet jeg ikke anerkjenner eksistensen til. Russland er ikke enn reell stat, men en mafiaorganisasjon som kontrollerer andres landområder. Muskovia er den reelle staten, og i tillegg til denne er det andre stater som Muskovia har underlagt seg og som de ikke har legimtimt krav på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid vært mer sympatisk ovenfor Palestinerne. De har det verst. Mye av det er Israels skyld, og mye av det er Hamas sin skyld.

Nå derimot, etter ett år med elendighet, er jeg veldig mye sterkere imot Israels handlinger. De drar den så langt at dette ikke er forsvar noe mer. Dette er angrep, og jeg trur de liker angrep. Jeg trur at Israel utførere massedrap for massedrapenes skyld. Netanyahu sitter nok med ståpikk mens han leser rapporter over antall drepte.

Du glemmer at situasjonen nå er et resultat av at Israel nok en gang ble angrepet. De forsvarer seg.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Du glemmer at situasjonen nå er et resultat av at Israel nok en gang ble angrepet. De forsvarer seg.

Glemte ikke det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvordan man kan støtte noen som begår massemord... og som har gjort det i flere tiår. Er det greit at de dreper utallige uskyldige bare fordi de mener at de, religiøst sett, har rett til et areal med land? Og å si at man mener at muslimer/palestinere ikke burde eksitere er jo rasistisk...  trodde folk her var bedre enn som så, men jeg har vel for stor tro på at nordmenn har god moralitet. Trist å se at folk her støtter massemord av tusenvis av uskyldige mennesker, både menn kvinner og barn...

Israel er en sekulær stat.

Jødene er den opprinnelige urbefolkningen i Palestina.

Jeg tror poenget er at "palestinere" som gruppe er en illusjon. "Palestinere" som definert gruppe eksisterte ikke før i 1967.

Massemordet er det Hamas som står for. De dreper israelske sivile, og så gjemmer de seg bak egne sivile når Israel blir tvunget til å slå tilbake for å stoppe angrepene.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er vagt. Hva betyr "støtte Israel"? Israels eksistens?

Det ville være rart om noen ikke støttet et demokratis rett til å eksistere. Ja, jeg vil til og med støtte f.eks. Irans rett til å eksistere, fordi det er en etablert stat, og selv om prestestyret må styrtes så betyr ikke det at landet ikke får eksistere.

Russland er kanskje det eneste landet jeg ikke anerkjenner eksistensen til. Russland er ikke enn reell stat, men en mafiaorganisasjon som kontrollerer andres landområder. Muskovia er den reelle staten, og i tillegg til denne er det andre stater som Muskovia har underlagt seg og som de ikke har legimtimt krav på.

Nei altså jeg spesifiserte at det ikke handler om støtte rundt Israels eksistens eller ikke. 

Tenker mer på om man støtter Israels oppførsel i nyere tid. Vet det er et komplisert spørsmål, var bare nysgjerrig om støtten var så sterk som man kunne få inntrykket av på underforumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonegiant skrev (2 minutter siden):

Glemte ikke det, nei.

Akkurat som de allierte ikke hadde noe annet valg en å fullstendig knuse nazi-Tyskland, så har ikke Israel noe annet valg enn å fullstendig knuse Hamas. Du mener da ikke at de allierte plutselig skulle stoppe ved Tysklands grenser og prøve å snakke Hitler til fornuft? Gikk det an å snakke fornuft med Hitler?

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (9 minutter siden):

Nei altså jeg spesifiserte at det ikke handler om støtte rundt Israels eksistens eller ikke. 

Tenker mer på om man støtter Israels oppførsel i nyere tid. Vet det er et komplisert spørsmål, var bare nysgjerrig om støtten var så sterk som man kunne få inntrykket av på underforumet her.

Jeg støtter ikke alt Israel gjør, men jeg ønsker ikke å diktere hvordan Israel forsvarer seg når man først har kommet til et punkt der det er åpenbart at terrorgruppen Hamas må utslettes.

På samme måte ville jeg ikke ha diktert hva de allierte gjorde under andre verdenskrig. De allierte gjorde ting som brannbombingen av Dresden, som kanskje kan fremstå unødvendig brutalt, men på den annen side så var det nødvendig å fullstendig knuse Tyskland for å stoppe dem og hindre dem fra å fortsette sin brutalitet i Europa. Eller atombombene over Hiroshima og Nagasaki. Ekstremt brutalt, men Japan måtte også knuses og tvinges til underkastelse og kapitulasjon.

Men jeg mener uansett at Israel generelt angriper legitime militære mål, og at de må ta mer hensyn til seg selv enn til eventuelle menneskelige skjold Hamas bruker for å prøve å hindre Israel fra å slå tilbake. Jeg mener at Israel ikke kan lastes for at Hamas bevisst har slått sammen militær og sivil infrastruktur, slik at at Israel omtrent ikke kan angripe militære mål uten at det går ut over sivile også.

Så når man leser om at Israel dreper sivile, så må man ha med i bakhodet at det er dette Hamas har forberedt i mange tiår. De har nettopp gjort alt de kan for at angrep på militære mål i Gaza også skal ramme sivile i størst mulig grad. De har til og med gjort ting som å ha strategisk utplasserte ammunisjonsdepoter som vil gå i luften og ta med seg enda mer sivil infrastruktur, dersom Israel treffer visse militære installasjoner.

Og husk at Hamas kan stoppe denne krigen når som helst ved å overgi seg og slippe gislene fri. Krev heller at Hamas overgir seg enn at Israel slutter sin legitime kamp for å utslette terrororganisasjonen.

Endret av jabx
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter ikke alt Israel gjør, men jeg ønsker ikke å diktere hvordan Israel forsvarer seg når man først har kommet til et punkt der det er åpenbart at terrorgruppen Hamas må utslettes.

På samme måte ville jeg ikke ha diktert hva de allierte gjorde under andre verdenskrig. De allierte gjorde ting som brannbombingen av Dresden, som kanskje kan fremstå unødvendig brutal, men på den annen side så var det nødvendig å fullstendig knuse Tyskland for å stoppe dem og hindre dem fra å fortsette sin brutalitet i Europa. Eller atombombene over Hiroshima og Nagasaki. Ekstremt brutalt, men Japan måtte også knuses og tvinges til underkastelse og kapitulasjon.

Men jeg mener uansett at Israel generelt angriper legitime militære mål, og at de må ta mer hensyn til seg selv enn til eventuelle menneskelige skjold Hamas bruker for å prøve å hindre Israel fra å slå tilbake. Jeg mener at Israel ikke kan lastes for at Hamas bevisst har slått sammen militær og sivil infrastruktur, slik at at Israel omtrent ikke kan angripe militære mål uten at det går ut over sivile også.

Så når man leser om at Israel dreper sivile, så må man ha med i bakhodet at det er dette Hamas har forberedt i mange tiår. De har nettopp gjort alt de kan for at angrep på militære mål i Gaza også skal ramme sivile i størst mulig grad. De har til og med gjort ting som å ha strategisk utplasserte ammunisjonsdepoter som vil gå i luften og ta med seg enda mer sivil infrastruktur, dersom Israel treffer visse militære installasjoner.

Og husk at Hamas kan stoppe denne krigen når som helst ved å overgi seg og slippe gislene fri. Krev heller at Hamas overgir seg enn at Israel slutter sin legitime kamp for å utslette terrororganisasjonen.

Jeg kan legge til et annet svaralternativ om du kommer med et spesifikt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tått skrev (1 time siden):

Da kan jo du fortelle meg hvem som har angrepet hvem siden 1979 da sjahen av Iran ble byttet ut med islamske prester fra helvette.?

Iran fikk byttet et diktatur med et nytt et, sjahen var ikke det spor bedre enn prestestyret de har nå. Og du må være ganske blåst hvis du mener at Israel er fullstendig uten skyld i sin egen situasjon. Jeg støtter Israel, og jeg mener israel har full rett til å forsvare seg og eliminere Hamas, Hezbollah etc. Samtidig har israels egen politkk opp gjennom årene bidratt til å øke konfliktnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på krigen i Libanon, her er hva Brigitte Gabriel, en av mange som måtte flykte derfra, har å dele av fakta. Jeg tror jeg har nevnt alt dette her før, men her kommer det fra en som kjenner konflikten fra innsiden:

 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

Samtidig har israels egen politkk opp gjennom årene bidratt til å øke konfliktnivået. 

Iran har som offisiell politikk å fjerne Israel fra jordas overflate, hva helt spesifikt har Israel gjort for å øke konfliktnivået før i år?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Begge parter bryter jevnlig og ofte folkeretten, og jeg støtter derfor ingen av de."

Dette!

Håper at sivile i regionen skal vernes i fra terrorister fra Hamas, Hizbollah, Iran og IDF under Netanyahu. Klarer virkelig ikke å få meg selv til å støtte noen parter som praktiserer barnemord og radikalisme.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...