Gå til innhold

Føre som arbeidstid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opererer med timelønn, skriver inn arbeidstid i timer og minutter hver dag. Bør dette registreres som arbeidstid? 

1) akutt helseproblem oppstod på slutten av arbeidsdagen. Ble igjen på arbeidsplassen i en ekstra time. Jobbet ikke denne timen, hadde nok med helseproblemet.

2) satt igjen en ekstra time pga samtale med kollega om kollegiale forhold, hvordan denne kollegaen bør følges opp som nyeste ansatte, at det har vært snakk om dette oss andre i mellom og så nevnte jeg dette for den nye i dag som ble nysgjerrig på dette, hvem som hadde snakket om dette, innholdet, at det ble oppfattet som manglende tillit osv.

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver de timene det er avtalt at du skal jobbe, at du blir igjen for å skravle med en kollega er ikke jobb. Et helseproblem er heller ikke jobb. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor i alle dager skulle f.eks helseproblemet ditt føres som arbeidstid? Ikke noe av dette du skisserer er arbeid. Denne samtalen du tok med kollega hadde vel ikke noe med ditt arbeid å gjøre. Da burde du jo tatt den under din arbeidstid om dette var din oppgave. Snakker ofte med kollegaer etter arbeidstid, det betyr ikke at vi skal ha betalt for dette

Sists punktet ditt virker mer som "sladder"/bry seg borti  enn noe annet

Anonymkode: 75e4a...b7f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tilfellet ble ikke ført, det andre har blitt registrert av kollegaen jeg snakket med, vedkommende førte inn ekstra arbeidstid på oss begge to. Var denne kollegaens oppgave å skrive inn tiden (men jeg har også tilgang).

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2 handler jo om jobb, så tenker det er greit å føre det. Hvis det er ting dere måtte snakke om, kunne det jo like gjerne skjedd tidligere på dagen, som igjen gjorde at dere jobbet lengre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (59 minutter siden):

Nr. 2 handler jo om jobb, så tenker det er greit å føre det. Hvis det er ting dere måtte snakke om, kunne det jo like gjerne skjedd tidligere på dagen, som igjen gjorde at dere jobbet lengre? 

Jeg nevnte dette med oppfølging/opplæring mot slutten av dagen og så ikke for meg å prate noe særlig om det. Bare noen få minutter, men vedkommende ble ganske nysgjerrig mens jeg prøvde å ikke avsløre hvem som har sagt noe om at denne nyeste bør holde seg i nærheten av oss andre slik at vi kan følge litt med, vedkommende følte at dette var et tegn på manglende tillit osv. 

Vedkommende har bommet litt på ting i starten og da er det egentlig greit at vi som er mer erfarne følger med. Det har blitt reagert litt på at vedkommende har satt seg inn på et kontor som ikke tilhører noen spesifikk ansatt, lukket døra og gjort det umulig for oss andre å få et inntrykk av hvordan det går. Ikke ofte, men at det har skjedd ved noen anledninger.

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) nei, samme om jeg får en privat telefon på jobb, eller stikker til frisøren en tur midt på dagen. 

2) ja, det fører jeg, som medarbeidersamtale. Forutsatt at samtalen handler om å støtte hverandre i jobben, få litt utblåsning for forhold på jobb, sortere tanker, med mer. Det gir jo verdi til jobben at vi tar vare på hverandre på den måten, og jeg vet leder setter pris på at vi har slik dialog. Men om jeg sitter en halvtime med kaffekoppen og en god kollega og snakker om hva vi skal i ferien og slikt, så fører jeg det ikke. 

Anonymkode: 65e82...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei. 

 

Det høres jo ikke ut som om den samtalen egentlig var ditt bord. Hvis det er bekymring rundt arbeidsforhold og ansatte, bør det tas opp med leder, som så tar videre oppfølging. At tilfeldige andre ansatte skal ha "samtaler uten å avsløre hvem som har sagt noe" vil neppe føre til noe som helst godt for arbeidsplassen. 

Anonymkode: c1b37...c81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei og nei. 

 

Det høres jo ikke ut som om den samtalen egentlig var ditt bord. Hvis det er bekymring rundt arbeidsforhold og ansatte, bør det tas opp med leder, som så tar videre oppfølging. At tilfeldige andre ansatte skal ha "samtaler uten å avsløre hvem som har sagt noe" vil neppe føre til noe som helst godt for arbeidsplassen. 

Anonymkode: c1b37...c81

Den samtalen var absolutt mitt bord. En annen kollega, personen som nevnte det med at den nyeste bør holde seg sammen med oss andre slik at vi kan følge litt med, mente at dette er noe vi bør gi beskjed om og så tok jeg den praten. 

Vi er ledere alle sammen, også denne nyeste 

Angående helseproblemet kan det ikke sammenlignes med eksemplene i et annet innlegg her. Jeg tror egentlig at dette kunne blitt ført som arbeidstid, men jeg lot det være.

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (9 timer siden):

Du skriver de timene det er avtalt at du skal jobbe, at du blir igjen for å skravle med en kollega er ikke jobb. Et helseproblem er heller ikke jobb. 

Ganske spesielt å kalle det skravling og mene at det ikke var jobb, som jeg absolutt vil påstå at det var.

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Angående helseproblemet kan det ikke sammenlignes med eksemplene i et annet innlegg her. Jeg tror egentlig at dette kunne blitt ført som arbeidstid, men jeg lot det være.

Anonymkode: b5d29...25a

Hvorfor tror du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ganske spesielt å kalle det skravling og mene at det ikke var jobb, som jeg absolutt vil påstå at det var.

Anonymkode: b5d29...25a

Så lenge det ikke er avklart med leder på forhånd kan man ikke bare skrive en time ekstra fordi man tar en prat med en kollega. Om dette var et nødvendig møte som ikke kunne utsettes avklarer man der med leder, ikke kg. Vil tro dette var noe som kunne vært planlagt inn som et møte, og ikke måtte tas etter arbeidstid. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ganske spesielt å kalle det skravling og mene at det ikke var jobb, som jeg absolutt vil påstå at det var.

Anonymkode: b5d29...25a

Låg temaet dere diskuterte til deg som arbeidsområde eller ansvarsområde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (34 minutter siden):

Låg temaet dere diskuterte til deg som arbeidsområde eller ansvarsområde?

Ikke meg du spør. Her er ikke slike samtaler vårt ansvarsområde. (vi er mellomledere, som jeg ser TS også er) 

Leder er likevel positiv til at vi bruker litt av arbeidstiden på å dele. Det skaper et bedre arbeidsmiljø, man får støtte i kollegaer, større evne til å hjelpe hverandre, kan veilede ved frustrasjon, eller få mulighet til å "blåse ut" litt. Også da problemene dels er private, som en sorgreaksjon,  så er det stor høyde for å bruke litt av arbeidstiden på en klem og en prat. Alternativet er jo gjerne en medarbeider som er borte fra jobb i lang tid, i stedet for en som raskt søker tilbake til miljøet da det er et godt sted å være. 

Nå høres det ut som om det går i prat hele tiden... Men sist jeg brukte tid på dette var en halvtime forrige uke, da jeg tok en telefon til en jeg vet hadde hadde det vondt etter en klagesak. 

Anonymkode: 65e82...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du spør. Her er ikke slike samtaler vårt ansvarsområde. (vi er mellomledere, som jeg ser TS også er) 

Leder er likevel positiv til at vi bruker litt av arbeidstiden på å dele. Det skaper et bedre arbeidsmiljø, man får støtte i kollegaer, større evne til å hjelpe hverandre, kan veilede ved frustrasjon, eller få mulighet til å "blåse ut" litt. Også da problemene dels er private, som en sorgreaksjon,  så er det stor høyde for å bruke litt av arbeidstiden på en klem og en prat. Alternativet er jo gjerne en medarbeider som er borte fra jobb i lang tid, i stedet for en som raskt søker tilbake til miljøet da det er et godt sted å være. 

Nå høres det ut som om det går i prat hele tiden... Men sist jeg brukte tid på dette var en halvtime forrige uke, da jeg tok en telefon til en jeg vet hadde hadde det vondt etter en klagesak. 

Anonymkode: 65e82...a2c

Delingskultur og rom for omsorg er alfa omega. Jeg bruker selv av arbeidstiden innimellom på å møte andre kollegaer bare for å slå av en prat. Men det er allikevel et relevant spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken avtale har du med din overordnede om hvor mye overtid og mertid du kan bestemme selv uten å snakke med leder?

At man skal ha betalt for å være igjen på jobb fordi man er for syk til å dra hjem høres helt fjernt ut for meg. Det må være en gullkantet avtale du har dersom dufår betalt mertid for å være på jobb ekstra uten å utføre arbeidsoppgaver. Blir man syk eller får helseproblemer så tar man ut egenmelding og drar eventuelt tidligere, man fører ikke arbeidstid på det.

Jeg hadde aldri ført mertid for ett uplanlagt møte med en kollega, med mindre det oppsto noe akutt. Jeg hadde avtalt møte til en av de neste dagene og gjennomført i arbeidstiden.

 

Anonymkode: 58a42...465

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (1 time siden):

Så lenge det ikke er avklart med leder på forhånd kan man ikke bare skrive en time ekstra fordi man tar en prat med en kollega. Om dette var et nødvendig møte som ikke kunne utsettes avklarer man der med leder, ikke kg. Vil tro dette var noe som kunne vært planlagt inn som et møte, og ikke måtte tas etter arbeidstid. 

Ville vært unaturlig å ta et møte om dette. I utgangspunktet noe man ikke trenger å bruke mer enn et par minutter på, men vedkommende ble som sagt nysgjerrig og var ikke helt med på tankegangen.

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Låg temaet dere diskuterte til deg som arbeidsområde eller ansvarsområde?

Vi er likestilte ledere, samme stilling, jeg har litt mer erfaring og har kommet bedre i gang. Vi merker at den nyeste har litt å gå på, og vi kan få med oss langt mer om vedkommende sitter sammen med oss.

Vedkommende reagerer nok litt på at vi andre kan sette oss inn på det kontoret og lukke døra for å få fred og ro, mens denne personen helst bør observeres litt av oss andre likestilte ledere.

Anonymkode: b5d29...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 1.00):

Jeg nevnte dette med oppfølging/opplæring mot slutten av dagen og så ikke for meg å prate noe særlig om det. Bare noen få minutter, men vedkommende ble ganske nysgjerrig mens jeg prøvde å ikke avsløre hvem som har sagt noe om at denne nyeste bør holde seg i nærheten av oss andre slik at vi kan følge litt med, vedkommende følte at dette var et tegn på manglende tillit osv. 

Vedkommende har bommet litt på ting i starten og da er det egentlig greit at vi som er mer erfarne følger med. Det har blitt reagert litt på at vedkommende har satt seg inn på et kontor som ikke tilhører noen spesifikk ansatt, lukket døra og gjort det umulig for oss andre å få et inntrykk av hvordan det går. Ikke ofte, men at det har skjedd ved noen anledninger.

Anonymkode: b5d29...25a

«Dette får vi snakke mer om i morgen. Nå er arbeidsdagen slutt. Jeg har ledig tid i morgen kl. 1030, kan det passe for deg at vi tar en kaffe og snakker om dette da?»

Anonymkode: 14ce0...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...