Gå til innhold

Bitt av hund i dag vondt ennå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble bitt eller glefset etter i dag men jeg tror det var bitt. Hele hånden var i munnen til hunden og jeg kjente tennene på håndleddet mitt. Blødde ikke men var ganske smertefullt. Har vondt enda, bør jeg gå til lege? 

Anonymkode: 343fe...0ba

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok ikke gått om det ikke var sår eller mistanker om brudd.

Men hva skjedde? Hvem eier hunden og har du tenkt å gjøre noe med det at du ble bitt? Det er jo ikke akkurat en slik adferd en skal ha på hundene våre .

Anonymkode: 429bd...ffc

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker forskjell på om det faktisk er snakk om brudd eller bare litt ømt, på samme møte som man har vondt en stund i fingrene etter å ha klemt de litt i en dør.

Anonymkode: 82fd3...d72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hva skjedde? Hvem eier hunden og har du tenkt å gjøre noe med det at du ble bitt? Det er jo ikke akkurat en slik adferd en skal ha på hundene våre .

Hund er det eneste dyret i verden vi virker til å ha en så bastant holdning til. Hunder kommuniserer med munnen siden de ikke har hender, og går selv en 2-kilos hund inn for å faktisk bite blir det åpent sår.

Anonymkode: 82fd3...d72

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du fikk stivkrampevaksine? Hvis ja, så ja - gå til legen. Selv om du ikke fikk åpent sår, så ta vaksinen (hvis det er lenge siden sist). Jeg hadde i alle fall ikke tatt noen sjanse.

Angående hunden som bet. Hva skjedde egentlig? 

Anonymkode: 534cd...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å være litt øm dersom man har blitt klemt hardt. Så lenge det ikke ble noen sår trenger du hverken stivkrampe eller annen behandling. Med mindre hånden er kjempehoven og smertefull og du frykter brudd såklart (noe jeg tviler sterkt på mtp at det ikke engang ble hull på huden). Det går helt fint. 

Anonymkode: a3d95...341

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det lenge siden du fikk stivkrampevaksine? Hvis ja, så ja - gå til legen. Selv om du ikke fikk åpent sår, så ta vaksinen (hvis det er lenge siden sist). Jeg hadde i alle fall ikke tatt noen sjanse.

Stivkrampe? Når man ikke har åpning i huden?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er jo ikke noe poeng om spyttet ikke har hatt noe inngang mot blodstrømmen din da. Det kan ikke smitte deg via huden. 

Når det er sagt bør alle ta stivkrampesprøyte uansett. Det er jo en vaksine, så den virker preventivt om du blir bitt i fremtiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tetanus (som gir stivkrampe) er en helt normal jordbakterie som er absolutt overalt. For å utvikle stivkrampe må bakterien inn i et anaerobt miljø og få ligge der og produsere toksiner i ganske lang tid før det blir stivkrampe. Sårtyper som er farlig er f.eks tråkk på spiker, som gir dype sår som ikke blør, og lukker seg (blir anaerobe) 

Anonymkode: d0744...f0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durinur skrev (19 minutter siden):

Er jo ikke noe poeng om spyttet ikke har hatt noe inngang mot blodstrømmen din da. Det kan ikke smitte deg via huden. 

Når det er sagt bør alle ta stivkrampesprøyte uansett. Det er jo en vaksine, så den virker preventivt om du blir bitt i fremtiden. 

Stivkrampesprøyte bør tas hvert tiende år.

I samme "shoten" vaksineres man også mot kikhoste(som er i full vigør her jeg bor, alle innbyggere ble oppfordret til å ta vaksine!), difteri og polio. 

Hvis det er over ti år siden du tok denne vaksinen bør du ta den uansett, men SPESIELT hvis du ble bitt av en hund. 

Anonymkode: 3a40c...a96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tok ut av oppvaskmaskinen, plutselig kjente jeg at jeg hadde hele hånden inni munnen. Så ikke hunden rett før… ikke fått åpent sår. Alt skjedde veldig fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bitt mye av nahohunden som har en uvane med å ta hånden min når den blir ivrig (det er bare glede, ikke aggressjon). Det gjør vondt her også, får blåmerker etterpå, men har aldri hatt behov for legehjelp. Tipper det går bra med deg også, om huden er intakt :) 

Anonymkode: 22c2d...5d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sånn fra spøk til alvor, dere. Nabokatten setter gjerne tenner og klør i leggen på meg når han er i det lekelystne hjørnet. Jeg har aldri tenkt noe over stivkrampesprøyte og sånt, men han biter gjerne hull når han er ekstra giret. Er det noen spesielle farer man bør være obs på ved kattebitt? 

Anonymkode: c3379...01a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "symptomer" bortsett fra at det "gjør vondt" og ble påført av en hund? Man ser/kjenner vell helst når det er på tide å dra til legen, og hvordan det skjedde har relativt liten betydning for lege eller ikke lege, spesielt når det  ikke ble hull på huden. Hva som skjedde, hvorfor og hva man bør foreta seg ifht hunden er jo en annen sak, men selv i lek kan en hund være uheldig å bite feil eller bare slå tenna borti, vondt kan det gjøre, men er man med på det så er det sånn som kan skje. Bare for å poengtere at det er mange måter slike ting kan oppstå som ikke nødvendigvis har noe med farlig eller mannevond hund å gjøre for alle som hoppe rett dit. Her høres det jo ut som man omtrent ikke vet hva som skjedde eller om det "var ett glefs eller bitt" eller hva det var så sånn veldig dramatisk var det nok ikke. 

Skal man til lege? Hvor vondt er det? Tenker du at noe er brukket? Er det nødvendig med smertelindring? Isåfall må man kanskje vurdere lege. Samme med veldig hevelse og andre tegn på at det er gjort skikkelig skade. Viss det bare er litt ømt så er det altså helt normalt etter man har slått seg litt eller blitt klemt enten det skjedde på den ene eller andre måten. Bare du vet hvordan det faktisk er, men basert på hvordan du uttrykker deg så høres det iallefall ikke veldig dramatisk ut og det høres heller ikke ut som du egentlig opplever det spesielt dramatisk. Men er du usikker så tar du jo bare en telefon til legevakten nå eller til fastlegen i morgen. Det er lite sannsynlig at det haster noe voldsomt iallefall

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men sånn fra spøk til alvor, dere. Nabokatten setter gjerne tenner og klør i leggen på meg når han er i det lekelystne hjørnet. Jeg har aldri tenkt noe over stivkrampesprøyte og sånt, men han biter gjerne hull når han er ekstra giret. Er det noen spesielle farer man bør være obs på ved kattebitt? 

Sånn generelt er ikke munnhygienen til et dyr som slikker sitt eget rumpehull all verdens. Så ja, få deg en stivkrampevaksine. 

Anonymkode: 5c4e9...227

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legen min har sagt at man bør ta stivkrampevaksine hvert 5. år hvis man er utsatt for stygge bitt. Mye bakterier i kattebitt, så følg iallfall med. Aner du tendensen til hovenhet og rødhet kan du like gjerne ta turen til legen for antibiotika😅

Anonymkode: 8ef66...771

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk beskjed av legen om at kattebitt og jord var årsak til flest tilfeller av stivkrampe i Norge. 

Anonymkode: c024e...8c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og nedsettende innlegg, samt flyttet til mer passende underforum mtp HI's spørsmål.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 0.03):

Legen min har sagt at man bør ta stivkrampevaksine hvert 5. år hvis man er utsatt for stygge bitt. Mye bakterier i kattebitt, så følg iallfall med. Aner du tendensen til hovenhet og rødhet kan du like gjerne ta turen til legen for antibiotika😅

Anonymkode: 8ef66...771

Datteren vår ble bitt skikkelig av katten vår. Ble født og veldig hovent i noen dager. Gikk helt fint over uten antibiotika. Men vi fulgte jo med på henne. Ser ingen vits i å pøse på med ab i tide og utide uten grunn. 

Anonymkode: 77ccf...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...