Gå til innhold

Hunderaser å ha løs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke hunderaser er lettest å ha løs som ikke løper etter rådyr eller elg? Er det gjeterhunder?

Er det noen hunderaser jeg ikke burde ha? Eller grupper i hunderase oversikten?

Anonymkode: d2309...ece

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hunder kan jage rådyr og elg.

Og sau og rein.

De har alle et jaktinstinkt. Det å tro at "min hund jager ikke", gjør at flere elg, rådyr, sauer og rein dør hvert år, eller blir alvorlig skadet.

Om du ikke vil at din hund skal jage, må du trene den slik at du klarer å stoppe den, dvs mye dressurtrening, og eventuelt strømme den mot å jage sau og rein, som er husdyr.

Anonymkode: 89401...d8b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke hunderaser er lettest å ha løs som ikke løper etter rådyr eller elg? Er det gjeterhunder?

Er det noen hunderaser jeg ikke burde ha? Eller grupper i hunderase oversikten?

Du kan ikke basere deg på at du får en hund som kan gå løs sånn helt uten videre. Veldig mange hunder har jaktinstinkt i større eller mindre grad. Vil du ha en hund som skal gå løs (i båndtvang-tiden MÅ du ha den i bånd og under kontroll), så må det trenes på. Selv da er det ikke sikkert at du får en hund som kan gå løs. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette viktigst ? 

Hunderase, hva som passer til deg og dine  bør vel komme først..... 

Skal du ha hund for å ha den løsså ble du i det minste være en god hundekjenner  i utgangspunktet !

Anonymkode: ac769...63b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å unngå jakthund raser, men trening er det eneste du kan gå ut i fra. Trening, trening, trening, ingenting kommer uten innsats. 

Anonymkode: c216d...b4d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Lhasa apso, og det er ikke akkurat en rase med særlig jaktinnstinkt, men vi har to søstre og ene er likevel ikke fri fra slikt. Mens søsteren ikke bryr seg har den ene løpt etter biler, rev og mus. Heldigvis løp hun etter en sau allerede som valp, og møtte på en sjelden sau med mot, så sauer konkluderte hun nok med at er farlige dyr. Så du bør nok være obs på at selv raser som liksom ikke skal ha særlig jaktinnstinkt kan ha det, og at trening og bånd kan være nødvendig uansett. Vi har en hytte som ligger slik til at egentlig kunne de gått løs, men kun ene kan det. Den andre jakter på alt som beveger seg. 

Anonymkode: f5d11...b08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tittet på selskapsrasene eller gjeterhundene om det er viktig for deg at hunden ikke jager rådyr, men husk at innkalling krever MASSE trening, og i situasjon med rådyr er det aldri helt sikkert.

Du kan hvert fall utelukke hele gruppe 10 med mynder (de er avlet for å løpe etter og drepe dyr som beveger seg) og gruppe 5 med spisshunder. Polarhundene er vel i toppsjiktet over hunderaser som jager rådyr, sau osv.

Fuglehunder og andre jakthunder bør også utelukkes.

Anonymkode: 099e6...374

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterhund siden de er mest førerstyrt, men det krever masse trening som alle de andre sier

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ha hunden løs er noe som må trenes på kontinuerlig. Jeg har en finsk lapphund som kan gå løs over alt (men hun går selvsagt i bånd på turer når vi går blant folk), hun er opptrent til å sitte på kommando selv om hun er på full fart mot noe gøy, og hun er veldig flink på innkalling. Men det betyr ikke at jeg alltid skal stole på henne, hun er et dyr drevet av instinkt som alle andre :) 

Anonymkode: e287b...b13

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan jage etter fævvel, fe og sau. Samme hva slags bikkje det er snakk om. Som andre her skriver, trening er nøkkelen uansett. 

Men hvorfor skal du ha hunden løs? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (8 timer siden):

Du kan ikke basere deg på at du får en hund som kan gå løs sånn helt uten videre. Veldig mange hunder har jaktinstinkt i større eller mindre grad. Vil du ha en hund som skal gå løs (i båndtvang-tiden MÅ du ha den i bånd og under kontroll), så må det trenes på. Selv da er det ikke sikkert at du får en hund som kan gå løs. 

Helt riktig. Kjenner en som har vært i VM i en hundesport flere ganger og har superlydige hunder, men av to hunder er det kun en som kan gå løs. Nettopp fordi jaktinnstinkt sitter så dypt at ingenting annet betyr noe.

Mitt beste tips er en tungstartet hund av molosser type som kanskje ikke orker å løpe så fort eller langt. Men selv de trenger kontinuerlig innkallingstrening.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye annet som er mer viktig ved valg av rase enn om de kan gå løse, mener jeg da.

Men det er forskjell i hvor mye eller lite jaktinstinkt de ulike rasene har. I tillegg har raser ulik radius/nærhet til eier når de er løse. 

Min rase som er boxer holder seg som regel nært eier, mens mynde som jeg har hatt løper mye lengre vekk fra meg (og da har man selvsagt ikke samme kontroll).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gjeterhundrase, men jeg har den da ikke løs likevel. Hun er ikke trent til gjeting, og jeg aner ikke hva hun hadde tenkt hvis hun så en saueflokk. Instinktet hadde vel sagt noe om å samle flokken, men hvordan skal hun vite hvordan det skal gjøres? Det hadde nok bare blitt løping og bjeffing, og sauene hadde nok tenkt at de ble jaget😱

Anonymkode: 8f9cd...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder avlet i mange generasjoner for ren selskap er det mest sikre, raser med lite driv rett og slett, men innkalling må uansett trenes mye på for å sitte når de egentlig vil noe annet. 

Anonymkode: 22dcc...57f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerterhund som ikke blir rett stimulert. Begynner fort å gjette ting. Alt dra biler, katter og menesker. Ser det på hunden til naboen. Stresser også mye. Løper fram og tilbake langs gjerdet osv

Anonymkode: f663c...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapsrasene er nok det sikreste, men det er langt fra sikkert uansett. Venninna mi har en bichon frisé som ikke kan gå løs, den jager alt som er, min border terrier kan fint gå løs, da hun er sjeldent førerorientert og ikke bryr seg om vilt. Den forrige terrieren min måtte alltid være i bånd. 

Anonymkode: 74a15...189

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tingelling skrev (8 timer siden):

Gjeterhund siden de er mest førerstyrt, men det krever masse trening som alle de andre sier

Selv om gjeterhunder gjerne ikke jakter for å drepe, så er de avlet for å … akkurat ja… gjete dyr. Og mange av de har sterkt gjeterinstingt. En lite lydig gjeterhund sprenger lett en sau i iveren etter å gjete eller leke seg.

Anonymkode: 4475e...c7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en podkast med Denise Fenzi. Hun snakket om en hund hun hadde som hun trodde hun hadde kontroll på, men som endte opp med å jage et dyr og blir påkjørt. 

Hun mente det ikke ville skjedd i dag, fordi hun er påkobla hunden sin på en annen måte og ikke stoler på treningen. Hun leser hele tiden hunden, og kan kalle inn før jakta slår inn. 

Jeg har puddel, og jeg skjønner hva hun mener. Min gir tegn før jakt slår inn, det er vinduet for å kalle inn, men da må jeg altså være mentalt til stede. Så skal det sies at jeg har en hund som ikke går langt fra meg, heller ikke når jakt slår inn. Det hjelper. Hos puddel, som hos mange andre raser, varierer dette enormt fra individ til individ. 

Anonymkode: 175d0...ab8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (15 timer siden):

Har ikke eier dyret under «total kontroll», så skal den aldri gå løs. Båndtvang eller ikke. Båndtvang er med andre ord ikke bare kalenderstyrt, den forutsetter at eier har stor grad av kontroll på dyret. 

Anonymkode: 4475e...c7c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilke hunderaser er lettest å ha løs som ikke løper etter rådyr eller elg?

Du har ingen planer om å ha kontroll på dyret?

Anonymkode: 7a9bd...f52

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...