Gå til innhold

Livet med barnehagebarn er søren meg ingenting mot livet med større aktive barn, og jeg er utslitt!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så heldig du har vært med dine tenåringer! Som mor til en av hver «type» vet jeg godt at barns væremåte og handlinger handler om så mye mer enn hvor gode foreldrene er. Vær takknemlig for at dine tenåringer er fornuftige og pliktoppfyllende, men ikke se ned på andre foreldre som opplever utfordringer med sine barn. 

Anonymkode: 59bd6...059

Det er min erfaring og, mine har vært medium til enkle så langt men det er og pga flaks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det ikke lenger sykler i år 2024, slik barna brukte før i tiden for å dra på trening?

Dagens foreldre hadde hatt et langt mer avslappet forhold til livet om de sluttet med curlingforeldrehysteriet; barn dør ikke å dra selv til trening uten å bruke mamma eller pappa som privatsjåfør.

Anonymkode: 1c03f...ca8

Du tror alle bor slik at fin sykkelvei eller buss er lett tilgjengelig? Jeg har bodd litt utpå landet, ikke veldig engang, og de fleste måtte kjøres overalt. Til venner til og med. 

Anonymkode: d8762...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det ikke lenger sykler i år 2024, slik barna brukte før i tiden for å dra på trening?

Dagens foreldre hadde hatt et langt mer avslappet forhold til livet om de sluttet med curlingforeldrehysteriet; barn dør ikke å dra selv til trening uten å bruke mamma eller pappa som privatsjåfør.

Rettelse:

Dagens foreldre hadde hatt et langt mer avslappet forhold til livet om de sluttet med curlingforeldrehysteriet; barn dør ikke av å dra selv til trening uten å bruke mamma eller pappa som privatsjåfør.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I USA har de extra curricular activities i eller etter skoletid, arrangert av skolen. De får mat på skolen også. Mannen min vokste opp der, var med på svømming, alpint, løping, band og andre aktiviteter. Måtte hentes litt senere på skolen når han hadde aktiviteter. 

Anonymkode: 8c591...52a

Ok. Takk for nyttig bidrag. 

Anonymkode: f4e08...f85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så utrolig komisk med småbarnsforeldre som mener det ene og det andre her. Vi som har store barn/voksne barn har opplevd begge deler og har sammenligningsgrunnlag. Husker godt da barna la seg kl 19, det var himmelsk det! 

Til HI: kjempeflott at dere er trenere og engasjerer dere i barnas aktiviteter. Livet er utrolig hektisk med store barn. 

Anonymkode: 6b9e7...1e0

Det er vel også litt komisk å tenke at man har fasiten for alle og at det er likt for alle? Småbarnstiden kan helt sikkert være mer slitsom for mange, selv om det ofte er mer hektisk med større barn. Det er bare på hver sin måte.

(Ja, jeg har større barn, er trener/i styret på fler ting og bor sånn at barna må kjøres til enkelte aktiviteter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er veldig polarisert til å være to parter der den ene har erfaring med begge sider og den andre parten kun med den ene siden. 

De som mener at ungdommene bare kan ta buss så løser hele floken seg kan se om det fungerer i praksis når dere får tenåringer selv. Mine har både sykkel og månedskort på bussen og drar selv til trening, men det er ikke dermed sagt at alle har samme mulighet i landet, der jeg kommer fra går det knapt buss og det er lange avstander. Kjøringen jeg nevner i mitt tidligere innlegg er f.eks til fotballkamper og cuper (fotballkretsen er stor her i Rogaland), til venner som bor lengre vekk, til arrangementer i nabokommunen etc. På fotballen deler vi gjerne på kjøring men det er noe med å være med å heie på de og når det passer sånn. 

Anonymkode: 64c3e...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tror alle bor slik at fin sykkelvei eller buss er lett tilgjengelig? Jeg har bodd litt utpå landet, ikke veldig engang, og de fleste måtte kjøres overalt. Til venner til og med. 

Og hva tror du man gjorde på 50-tallet, da man hadde bilrasjonering?

Hvis noen i en søknad om bil hadde skrevet som begrunnelse at bilen var nødvendig for å frakte ungen til treningen, hadde dette kommet i lokalavisen, og resten av landet hadde ledd av dette.

Og ja, barn var fysisk aktive den gang og aktiviteten var stor i både fotballklubber og andre lagidretter; at dagens foreldre oppfører seg som overbeskyttende fjols, er ikke barnas skyld.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva tror du man gjorde på 50-tallet, da man hadde bilrasjonering?

Hvis noen i en søknad om bil hadde skrevet som begrunnelse at bilen var nødvendig for å frakte ungen til treningen, hadde dette kommet i lokalavisen, og resten av landet hadde ledd av dette.

Og ja, barn var fysisk aktive den gang og aktiviteten var stor i både fotballklubber og andre lagidretter; at dagens foreldre oppfører seg som overbeskyttende fjols, er ikke barnas skyld.

Er du helt fjern, sammenligner med 50-tallet? Samme vei nå og da kan for det første ikke sammenlignes. Nå er det x antall flere biler på samme veien. Altså, mye, mye farligere. Jeg vet ikke hva hastigheten på en 50-tallsbil var heller. Dessuten har selvsagt kretsene endret seg med den mobiliteten vi har nå. Men selvsagt, lev i din verden du, da kan du hvertfall ha dine sterke meninger uten å bruke energi på å reflektere rundt dem. All energien kan brukes på å "ikke forstå de som". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 22.41):

Det går i et bankende konstant kjør fra 0615 HVER dag. 
Når man hadde barnehagebarn var det travelt, men da var det turn eller allidrett og lignende EN gang i uka, og senest 2000 sov de. 
Nå er det trening på alle tre hver dag. Det er å komme hjem 1600, så lage middag, deretter kjøre nummer en, hjem å hente og kjøre nummer to og tre. Så rundt 2100 er alle barna ferdig. Så litt lekser mellom der. Så rydde inn middag. Så kveldsmat. Så rydde ut av oppvaskmaskin og sette inn. Samme med klesmaskin. Prøve å brette noe klær. Så er kl 2230 og man kan sette seg. Helgene går til cup og kamp. 
Vi har meldt oss rundt lagene til barna og, som trener og oppmann osv. For å toppe dette jobber mannen turnus og er ofte borte på kveldsvakt, og ingen av oss har noe som helst fleksibilitet på jobben.  

Jeg lurer på hva dere andre i lik situasjon gjør for å overleve? For å få tid til seg selv av og til? Jeg føler veggen er nærmere og nærmere for hver eneste dag…. 

Anonymkode: 12ab2...735

Vi har sagt at bare én av oss er trener til enhver tid, mens den andre da tar FAU e.l. som er lite tidkrevende. Vi bor slik til at barna stort sett tar buss eller sykler til og fra trening, én av dem bruker 2t på det (tur/retur), men det får så være. Nå går ikke våre på VGS enda, så jeg vet ikke hvordan det blir med kjøring når de får venner lengre borte, men enn så lenge er de relativt selvgående. Er det cup eller kamp så er én forelder med i stedet for begge to. Stort sett er én av oss hjemme på ettermiddagen til å ta unna rydding og klesvask. Hvis jeg kjører på trening så tar jeg med god kaffe og strikker i bilen, eller tar meg en løpetur. Anser det som rolig egentid. For oss er det ikke mer hektisk enn at vi må sørge for at de får i seg mat mellom skole og trening. 

Andre faktorer som forenkler dagene er mulighet for fleksitid og hjemmekontor et par dager i uken, og at vi er rigid på leggetid kl.22. Jeg har derfor gått fra drømmejobb i turnus til en ok jobb med dagarbeid.

Anonymkode: 52002...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er du helt fjern, sammenligner med 50-tallet? Samme vei nå og da kan for det første ikke sammenlignes. Nå er det x antall flere biler på samme veien. Altså, mye, mye farligere. Jeg vet ikke hva hastigheten på en 50-tallsbil var heller. Dessuten har selvsagt kretsene endret seg med den mobiliteten vi har nå. Men selvsagt, lev i din verden du, da kan du hvertfall ha dine sterke meninger uten å bruke energi på å reflektere rundt dem. All energien kan brukes på å "ikke forstå de som". 

Hovedproblemet er at man i dag har gjort det unormale normalt, noe som i aller høyeste grad gjenspeiles i manglende fysisk aktivitet blant barn og forholdet til skjermen og sosiale medier. At dagens unger ikke klarer å dra til fotballtreningen uten å måtte ha privatsjåfør, er en følge av dette.

Man kan si hva man vil, men barna som vokste opp uten mobil og med sykkelen som framkomstmiddel, var ikke overvektige.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er noe en som forelder selv velger

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke synes det var slitsomt når de var små så hadde du jo veldig lette barn, og da er det ikke rart du synes det er mer hektisk/slitsomt med store barn. 

Anonymkode: 7f858...fed

Hva er lette barn? De er helt vanlige barn 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 6b8a8...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærmeste nabo i oppveksten var 3.5km unna, vi syklet ofte til hverandre. Til trening var det 13km. Løsningen var å ha med ekstra mat på skolen og ta bussen fra skolen - til trening. I blant syklet vi faktisk til og fra. 

Anonymkode: 6a636...538

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tenker litt samme tanke hver gang noen snakker om hvor travel småbarnsperioden er, det er travelt ja men ingenting i forhold til tenåringsperioden :D Det er ca null alenetid på kveldstid der det er ro i huset (at alle andre sover), jeg legger meg lenge før eldstemann, pengene flyr ut og man brukes som taxi.

Men samtidig har jeg lært meg å sette pris på den tiden vi har i bilen, det er da de gode samtalene kommer fram. Når vi lærekjører eller kjører til fotballkamper går praten enkelt og jeg får plutselig innsyn i hva de tenker og gjør. Jeg tror fort jeg kommer til å savne denne tiden når ungene plutselig er flyttet ut :) 

Anonymkode: 64c3e...83d

Hvordan greier dere å ha 0 alenetid med en tenåring? Vi ser knapt vår. Vi må huke tak i henne og tvinge henne til å bære mer sammen med oss, ellers så er hun opptatt med sitt. 

Anonymkode: c23bb...89b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gressenke man-fre. Det har vært et rennende kjør i mange år😪

Men: jeg har aldri meldt meg opp som trener, oppmann el. Ei heller har jeg vært klassekontakt noengang (ja, jeg vet alle "må") men et sted måtte bare grensa gå for hva som er mulig å rekke og ha overskudd til. 

Mitt råd er å kutte ned, rett og slett.

Anonymkode: 3fc53...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du meldt deg som trener når du føler du ikke har kapasitet til det?

Jeg er ikke trener. Sitter i styret i korpset, men trenerhverv har jeg hverken kunnskap eller tid til med 3 barn. Nå minste blir tenåring og de andre har flyttet ut, kanskje, men da blir nok verv i korps som jeg har mye erfaring med prioritert.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var gressenke man-fre. Det har vært et rennende kjør i mange år😪

Men: jeg har aldri meldt meg opp som trener, oppmann el. Ei heller har jeg vært klassekontakt noengang (ja, jeg vet alle "må") men et sted måtte bare grensa gå for hva som er mulig å rekke og ha overskudd til. 

Mitt råd er å kutte ned, rett og slett.

Anonymkode: 3fc53...ce5

Enda godt at noen stiller opp da, sånn at du slipper. Regner med at du gladelig møter på alt av arrangementer og sender ungen din på trening? 

Men ja, man kan trekke grenser. Problemet er at om alle gjør det så er det ikke noe igjen å gå til som ikke koster 10000 i halvåret per unge.

Anonymkode: d18aa...f36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner at jeg fortsatt synes det var mer stress da de var små. Jakte på de overalt hele tiden, passe på med mat/do osv. Nå kan vi reise på aktiviter og de klarer seg selv, trenger ikke tenke på at de stikker av eller skader seg fordi de ikke forstår konsekvenser. De sovner ikke i bilen på bilturer og ødelegger nattesøvnen, vi har ingen våkenetter lenger, de drar ikke hjem ALT av barnehage virusene. Er de tørste/sultne så trenger ikke jeg slippe alt jeg har for å lage mat. De er selvstendige på badet. Nå styrer de mye selv og er så selvstendige at selv om vi er på farten så trenger jeg ikke å følge med konstant!

Anonymkode: eec9f...f65

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke trener. Sitter i styret i korpset, men trenerhverv har jeg hverken kunnskap eller tid til med 3 barn. Nå minste blir tenåring og de andre har flyttet ut, kanskje, men da blir nok verv i korps som jeg har mye erfaring med prioritert.

Enda godt at noen stiller opp da, sånn at du slipper. Regner med at du gladelig møter på alt av arrangementer og sender ungen din på trening? 

Men ja, man kan trekke grenser. Problemet er at om alle gjør det så er det ikke noe igjen å gå til som ikke koster 10000 i halvåret per unge.

Anonymkode: d18aa...f36

Alle kan ikke og har ikke kunnskap om å være trener. Så det blir rart å dømme noen for å ikke melde seg frivillig til det? Men fint at de som har kunnskap melder seg selvfølgelig! Her er trenerens på turn tenåringer som selv går på turn feks.

Jeg har heller ikke vært klassekontakt noen gang, men med over 40 og nærmere 50 elever i klassen, så kan jeg jo si at de aller fleste i den klassa ikke har vært det! Så jeg har langt fra vært den eneste som ikke har det.

Jeg møter opp på ALT av dugnader, møter og treninger. Det er også mer enn mange gjør! 

Anonymkode: eec9f...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er lette barn? De er helt vanlige barn 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 6b8a8...601

For barn opp til 3 år:

Barn som ikke må bæres 24/7 det første leveåret.

Barn som mer eller mindre sover natten igjennom etterhvert.

Barn som tørr å legge seg/sove i egen seng.

Barn man får pusset tennene på innen rimelig tid.

Barn som man får avvent bleie innen rimelig tid.

Barn som er mulig å motiveres for å kle på seg selv.

Barn som ikke skal mene noe om hver bidige lille ting i hverdagen fra det er baby.

Barn som sitter i vogn og ikke bare vil bæres.

Barn med moderat til lite separasjonsangst ved levering i barnehage og annet.

Barn som sitter noe for seg selv å leker innimellom. 

Barn som ikke må sitte på fanget under hvert eneste måltid til det er 3 år.

Barn som ikke henger i taklampa i det du snur ryggen til et sekund.

Barn som ikke skal ha og se på ALT du tar i.

Osv osv er enkle barn. Når man får alt dette pluss mer i et hver eneste dag i alt man gjør gjennom hele dagen, tar ikke ting bare fryktelig lang tid, det er også utmattende å had et slikt over år. 

Anonymkode: 7f858...fed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 22.41):

Det går i et bankende konstant kjør fra 0615 HVER dag. 
Når man hadde barnehagebarn var det travelt, men da var det turn eller allidrett og lignende EN gang i uka, og senest 2000 sov de. 
Nå er det trening på alle tre hver dag. Det er å komme hjem 1600, så lage middag, deretter kjøre nummer en, hjem å hente og kjøre nummer to og tre. Så rundt 2100 er alle barna ferdig. Så litt lekser mellom der. Så rydde inn middag. Så kveldsmat. Så rydde ut av oppvaskmaskin og sette inn. Samme med klesmaskin. Prøve å brette noe klær. Så er kl 2230 og man kan sette seg. Helgene går til cup og kamp. 
Vi har meldt oss rundt lagene til barna og, som trener og oppmann osv. For å toppe dette jobber mannen turnus og er ofte borte på kveldsvakt, og ingen av oss har noe som helst fleksibilitet på jobben.  

Jeg lurer på hva dere andre i lik situasjon gjør for å overleve? For å få tid til seg selv av og til? Jeg føler veggen er nærmere og nærmere for hver eneste dag…. 

Anonymkode: 12ab2...735

Større barn kan komme seg til/fra trening selv, og de kan også bidra med husarbeid hjemme. Maks 1 aktivitet pr barn. 

Hvorfor har dere meldt dere som trener og oppmann etc om dere ikke har ork eller tid? Du må sette ned foten ett sted altså. I tillegg har dere jobber som ikke er fleksible...

Anonymkode: 87bf3...416

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...