Gå til innhold

Livet med barnehagebarn er søren meg ingenting mot livet med større aktive barn, og jeg er utslitt!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har null tro på at større barn er vanskeligere enn 1-4 åringer. Tror det er hvordan dere selv har lagt det opp. Må de kjøres over alt? Går det ikke buss eller annet? Kan de gå? Hvis ikke, så har dere selv bosatt dere på et utilgjengelig sted. Er selv oppvokst i en småby men vi bodde sentralt. Jeg dro på dansetimer, fotballtrening, speider og det ene og det andre. Jeg gikk for det meste. Og foreldrene mine var aldri med på kamper. Det hadde kanskje vært hyggelig de stilte opp en gang i blandt men det gikk fint. Tror nok jeg selv kommer til å bli en mor som følger mer opp. Må barna ha så mange aktiviteter at det er noe hver eneste dag? Ville tenkt alternativer hvis det finnes null andre transportmuligheter. 

Anonymkode: 66193...ae1

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker litt samme tanke hver gang noen snakker om hvor travel småbarnsperioden er, det er travelt ja men ingenting i forhold til tenåringsperioden :D Det er ca null alenetid på kveldstid der det er ro i huset (at alle andre sover), jeg legger meg lenge før eldstemann, pengene flyr ut og man brukes som taxi.

Men samtidig har jeg lært meg å sette pris på den tiden vi har i bilen, det er da de gode samtalene kommer fram. Når vi lærekjører eller kjører til fotballkamper går praten enkelt og jeg får plutselig innsyn i hva de tenker og gjør. Jeg tror fort jeg kommer til å savne denne tiden når ungene plutselig er flyttet ut :) 

Anonymkode: 64c3e...83d

Jeg vet ikke hvilke småbarn du har hatt, men mine gir meg virkelig ikke kvelden fri. Den på 3 mnd legger seg kl 22 og 2åringen er våken 1-2 ganger før jeg legger meg så vi må inn og ut, følge tilbake til seng osv. Barnet på mellomskolen gjør sine egne greier på kvelden og merker knapt han er i huset. Skjønner virkelig ikke hva som er stress med det.

Anonymkode: 962bc...4f6

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har taklet det ved å bo sentralt slik at barna kan gå til trening selv eller ta t-banen med treningskameratene. Bruker mye samkjøring. Men det er ekstremt mye travlere enn barnehagetiden ja! Cuper og kamper og dugnad herfra til evigheten gjør jo at man omtrent aldri har en dag fri, heller ikke i helgen. Og ja, det er gøy og hyggelig, men også krevende. Og så er det jo lekser, venner som er der langt lengre enn den halvannen time de var her i bhg, og barna er våkne minst like lenge som oss. Treninger som slutter 22 må de hentes fra. 

Vi har også tre barn og har ikke hatt kapasitet til å være trener eller oppmann. Dette er like mye fordi vi ikke absolutt alltid har hatt anledning til å være med pga de andre barna og jobb - vi er 2 voksne på 3 barn og kan ikke alltid prioritere en av de.

Ellers har mannen byttet fra turnusjobb til vanlig arbeidstid og jeg har mye fleks. Ellers hadde det rett og slett ikke gått ihop! Skal sies at vi har et småsøsken som ble veldig bilsyk så vi har ikke bare kunnet sette alle i bilen og dra - ikke engang for korte turer. Kjøpte lastesykler med masse plass, det hjalp 😊 vi bor kupert til, så de har fått elektrisk sparkesykkel når de har vært store nok.

Ellers enig at man blir nødt til å prøve å nyte denne tiden med ungdommen. Du må nesten leve bittelitt gjennom dem en stund - og bilturer er glimrende anledninger til å prate! ❤️ Husk at det går over, plutselig har de flyttet ut.

Anonymkode: d18aa...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det går i et bankende konstant kjør fra 0615 HVER dag. 
Når man hadde barnehagebarn var det travelt, men da var det turn eller allidrett og lignende EN gang i uka, og senest 2000 sov de. 
Nå er det trening på alle tre hver dag. Det er å komme hjem 1600, så lage middag, deretter kjøre nummer en, hjem å hente og kjøre nummer to og tre. Så rundt 2100 er alle barna ferdig. Så litt lekser mellom der. Så rydde inn middag. Så kveldsmat. Så rydde ut av oppvaskmaskin og sette inn. Samme med klesmaskin. Prøve å brette noe klær. Så er kl 2230 og man kan sette seg. Helgene går til cup og kamp. 
Vi har meldt oss rundt lagene til barna og, som trener og oppmann osv. For å toppe dette jobber mannen turnus og er ofte borte på kveldsvakt, og ingen av oss har noe som helst fleksibilitet på jobben.  

Jeg lurer på hva dere andre i lik situasjon gjør for å overleve? For å få tid til seg selv av og til? Jeg føler veggen er nærmere og nærmere for hver eneste dag…. 

Anonymkode: 12ab2...735

Kjører ikke ungene med mindre det er spesielle omstendigheter. Enkelt og greit.

Anonymkode: 1a191...9a5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke småbarn du har hatt, men mine gir meg virkelig ikke kvelden fri. Den på 3 mnd legger seg kl 22 og 2åringen er våken 1-2 ganger før jeg legger meg så vi må inn og ut, følge tilbake til seng osv. Barnet på mellomskolen gjør sine egne greier på kvelden og merker knapt han er i huset. Skjønner virkelig ikke hva som er stress med det.

Hehe, du har vel til og med permisjon? 

Den på mellomtrinnet kan en av dere følge opp. Prøv å følge opp tre som trener 4 dager i uken, har kamper hver helg og meld deg som trener. Og send mannen på turnusjobb slik at du må gjøre alt selv. Nei, det er ikke enklere enn barnehagebarn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også null fleksibilitet på jobben. Mannen jobber sent 2-3 kvelder i uka. Det går i ett ja 🥵 

Her må barna holde seg til én aktivitet. Har hverken tid eller råd til noe mer..

Anonymkode: b8dc2...cd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var det veldig vanlig at foreldrene byttet på å kjøre. Vi var f eks 4 barn i nabolaget som skulle på samme ting. Det ble en uke med kjøring pr mnd pr foreldrepar. Veldig praktisk.

Prøvde å få til noe sånt da mitt barn vokste opp (voksen nå). Det var helt umulig. Foreldre ville gjerne sende barna sine med oss innimellom, men null interesse for å få til en deling. Syns det var helt idiotisk å nærmest ligge i kø med de andre foreldrene på vei til en fotballkamp. Ett barn i hver bil.

Enig i at det er mer slitsomt med store barn enn små. Ettermiddagene ble veldig travle.

Anonymkode: 112e9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den på mellomtrinnet kan en av dere følge opp. Prøv å følge opp tre som trener 4 dager i uken, har kamper hver helg og meld deg som trener. Og send mannen på turnusjobb slik at du må gjøre alt selv. Nei, det er ikke enklere enn barnehagebarn. 

Nei, jeg jobber faktisk 50%. Mannen har reisejobb og den på mellomtrinnet er forstatt den det er minst jobb med :) Det er jaggu ikke lett å være hjemme med en 2åring som skal legges samtidig som en baby hyler. Dere velger å gjøre all denne treningen, jeg kan ikke velge bort å dekke behovene til baby og 2 åring.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor velger du å være trener? Du vet jo at det blir mer på deg om mannen din jobber turnus? Det er da dere som har valgt denne travle livsstilen.

Om barna dine er så små, at de ikke kan komme seg på trening selv, så får de vente med et så heftig treningsopplegg til de er eldre. 

Anonymkode: 0d9fa...368

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg jobber faktisk 50%. Mannen har reisejobb og den på mellomtrinnet er forstatt den det er minst jobb med :) Det er jaggu ikke lett å være hjemme med en 2åring som skal legges samtidig som en baby hyler. Dere velger å gjøre all denne treningen, jeg kan ikke velge bort å dekke behovene til baby og 2 åring.

Hvis du jobber 50 % med en baby på 3 mnd og mannen er bortreist får du nesten skylde deg selv altså. Permisjonstiden er jo nettopp tid for å kunne konsentrere seg om babyen. Det er ikke tid for å klagebrevet tidsklemma med jobb/barn hvertfall! Særlig ikke om han på mellomtrinnet ikke går på noen ting men tuller rundt for seg selv hjemme hele ettermiddagen/kvelden?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber 50 % med en baby på 3 mnd og mannen er bortreist får du nesten skylde deg selv altså. Permisjonstiden er jo nettopp tid for å kunne konsentrere seg om babyen. Det er ikke tid for å klagebrevet tidsklemma med jobb/barn hvertfall! Særlig ikke om han på mellomtrinnet ikke går på noen ting men tuller rundt for seg selv hjemme hele ettermiddagen/kvelden?

Men ditt stressende liv, som er 100% selvvalgt har du lov å klage over? 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snu litt på det, fy søren, så mye dere får til! Så heldige dere er som har tre barn som alle har både skole og fritidsaktiviteter. Dette narrativet om det slitsomme liv bryter ned familier og samfunn, jeg tror vi alle godt kan skifte holdning snart. Eller selv gjøre livene våre bedre, hvis det faktisk er uutholdelig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg! 3 barn, de er kun med på en aktivitet hver, men det er jo ulike dager. Så bort vi ett stykke unna, som gjør at det blir en del kjøring. Eldste har fått elsykkel, der hjelper en del. Men 1. klassingen og 4. klassingen må kjøres. Her går det også i ett fra 07.00-22.00, da er der senga på meg. Så er det en ny dag. i tillegg står jeg i en ganske så krevende jobb, så vurderer å finne en ny, som er «enklere». Kanskje det reduserer litt stress. 

jeg trodde jeg var sliten i småbarnstiden, og jeg trodde jeg hadde liten egen tid når de var små 🤣 

Anonymkode: ef3d3...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå må du rulle inn, vi fordeler permisjonen utover for å kunne ha nok tid hjemme frem til bhg start. Du vet at permisjonen er over ved 7 mnd, sant? Vi gjør det slik vi kan være hjemme 1 år. Han på mellomtrinnet går på 2 aktiviter, men han går selv til ene og den andre kjører vi til. Jeg vil fortsatt påstå han er null jobb i forhold til de minste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alt det der har dere valgt 100% selv. 

Anonymkode: 8c591...52a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett grenser på antall aktiviteter, krev at ungene kommer seg mer rundt selv, og bidrar mer i huset. Det er litt hva man gjør det til også. Dessverre har det blitt slik at mange foreldre tror man må være barnas tjenere til de flytter ut... Men det er faktisk lov å sette grenser! Blir det for mye, så kan du si at barna må trappe ned på aktiviteter, eller styre med dem selv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finn en annen måte å organisere livet på. Høres veldig slitsomt ut ❤️ Tenk at man kan faktisk leve livet akkurat som man vil. Det ser umulig ut der og da men mulighetene er uendelige. 

Man må ikke melde seg opp til alt på aktivitetene. Har lagt merke til på fotball laget at det snakkes meget høyt om at alle må stille opp av de som selv elsker å ha den rollen. Vi er typ 50 foreldre på laget og det sier seg selv at ikke alle kan trene og blande seg inn i alt. Jeg syns da at de som føler en stor status på seg selv ved å gjøre dette, gjerne kan ha den gleden. 

Anonymkode: 3a978...041

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men ditt stressende liv, som er 100% selvvalgt har du lov å klage over? 😅

Husk på at alle vi som har store barn har vært der du er nå. Du uttaler deg om ting du ikke har prøvd. Et barn på mellomtrinnet som bare går hjemme og passer seg selv - det kan du ikke sammenligne med 3 aktive ungdommer. 

Nei, jeg klager ikke, synes det er fint med store barn. Jeg svarte TS på hvordan vi får det til å gå opp, ikke noe mer enn det. For det er krevende, det er faktisk det om man skal være med på alt. Særlig om man skal være trener, oppmann og i tillegg står alene med hele greia fordi ene parten i forholdet jobber turnus. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå må du rulle inn, vi fordeler permisjonen utover for å kunne ha nok tid hjemme frem til bhg start. Du vet at permisjonen er over ved 7 mnd, sant? Vi gjør det slik vi kan være hjemme 1 år. Han på mellomtrinnet går på 2 aktiviter, men han går selv til ene og den andre kjører vi til. Jeg vil fortsatt påstå han er null jobb i forhold til de minste.

Permisjonen er på 49 uker, ikke 7 mnd. Legg til 5 uker per kalenderår per forelder (oppspart ferie), så er du fort på 59 uker eller kanskje enda mer om permisjonen treffer over et årsskifte. Hvis du velger å være alene med en på 3 mnd og bruke halve dagen på å jobbe fremfor å sove, da er det faktisk ikke systemets feil at du synes det er slitsomt men helt og holdent ditt eget valg. Det er en grunn til at vi har permisjon med babyer og ikke jobber i spedbarnsperioden. Å klage på dette er jo som å klage på at man er sliten og ikke ser barna sine npr man jobber 200 % og ikke 100 %? TS sin situasjon er helt klassisk og vanlig og beskriver hva du kommer til å stå i om 12-13-14 år dersom du har normale barn som skal drive med aktiviteter.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tenke på kjøringen som stress men som kvalitetstid. Jeg elsker å kjøre og hente ungene på trening, den praten vi har spesielt på hjemturen er ikke mulig å ha andre steder, den er den beste. Nå er eldste 18 og kjører selv, og jeg synes dette er skikkelig trist. Tiden går så fort.

Anonymkode: 72774...a2f

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det aktiviteter mandag,tirsdag,onsdag og torsdag. 

Det er selvsagt hektisk, og mange ganger må vi kjøre igjen med en gang vi kommer hjem.  Rekker ikke middag. 

Men jeg synes ikke at dette er så ille. 

Det er andre situasjoner som forelder, som er mye mer krevende. 

De neste årene blir det enda mer, da minste skal i gang. Mulig vi da må kjøre to biler, en i hver retning?😁

Det er bare for noen år, så jeg skal nå klare det. Men det er jo travelt, det er det. Men det er jo foreldrerollen generelt. 

Anonymkode: 76f15...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...