Gå til innhold

Å være uenige med partner om Israel/Palestina-konflikten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde det vært her i heimen måtte vi nok droppet å prate om temaet i det hele tatt. 

Anonymkode: 4d2ee...b25

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt råd er å ikke diskutere det med andre enn de du er enig med. Det er lett å bli psyket ut av å få barnemorder etc kastet etter seg. Finn likesinnede på Tiktok, her inne etc, og hold tema borte fra hjemmet. Si til mannen at du ikke vil prate om det mer, og om han ikke respekterer det, er det andre problemer enn denne uenigheten dere har. 

Anonymkode: bdd55...6e0

Alle mine nærmeste er uenige med meg, og jeg diskuterer aldri dette med andre enn mannen. Han sier heldigvis aldri noe slikt som du nevner her.

Det siste er nok et godt råd, men både jeg og mannen er like "flinke" til å glemme at vi egentlig ikke skal diskutere dette, særlig når det er en sak i media. Vi respekterer hverandre.

 

Anonymkode: 43adc...9de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får slutte å diskutere temaet. Dere er uenige, og dere blir aldri enige. Så legg det temaet dødt.

Anonymkode: d1345...9e1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (29 minutter siden):

Hvem mener hva? En parter som mener det er greit å slakte barn kunne jeg ikke levd med.

 

Er det noen som ikke slakter barn i denne konflikten?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "tusen" tråder om dette på Aktuelle saker, så må denne konflikten inn på Samlivsforumet, også?

TS og mannen får være enige om at de er uenige, dersom de står så steilt mot hverandre. Ingen vits i å bruke hverdagen her i Norge til å krangle om noe dere ikke får gjort noe med. Er i hvert fall glad det ikke er jeg som bor sammen med en som sympatiserer med terrorister. Ser hvilket spetakkel den gjengen har fått i stand i Sverige også, vi får en forsmak på hverdagen til folk i Israel.

 

Anonymkode: b4553...730

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville syntes det hadde vært mer irriterende om du ikke kan akseptere at dette er en sak med mange forskjellige synspunkter og meninger. Det er så komplisert at om alle hadde vært enige i den så hadde den vært underestimert. 

Selv er jeg i et forhold hvor vi (når vi) diskuterer dette så kommer det frem uenighet. Det er greit. 

Anonymkode: a7ea3...814

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mitt råd er å ikke diskutere det med andre enn de du er enig med. Det er lett å bli psyket ut av å få barnemorder etc kastet etter seg. Finn likesinnede på Tiktok, her inne etc, og hold tema borte fra hjemmet. Si til mannen at du ikke vil prate om det mer, og om han ikke respekterer det, er det andre problemer enn denne uenigheten dere har. 

Anonymkode: bdd55...6e0

Ditt råd er akkurat det som gjør verden mer og mer polarisert. Hold deg i dine egne ekkokammere liksom. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

Jeg klarer ikke å forstå problemet - her i huset er det opptil flere temaer vi virkelig ikke er enige om. Det er mulig å diskutere det likevel, eller vi bare lar være å diskutere det hvis vi kjenner at det blir provoserende. 

Jeg har aldri sett på det som noe mål å være enige til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (13 minutter siden):

Ditt råd er akkurat det som gjør verden mer og mer polarisert. Hold deg i dine egne ekkokammere liksom. 

Ja, det er trist, men det i dag farlig å ytre støtte til Israel i Norge…

Anonymkode: bdd55...6e0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

hvem snakker du om her ? Israel eller Hamas ??

Israel. Hamas er en terrororganisasjon. Israel angriper sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i forhold var vi dag og natt. Jeg elsker politikk, menneskerettighetene og har vært aktivist siden ungdomen. Min x var enkel sjel, bil, fotball og fiske. Åpnet jeg munnen om politikk så jeg lyset gikk av, det samme om han nevnte fotball til meg. Så hold praten på  felles interesser.Finn ditt folk i venner, aktivist grupper eller på nett. Men les/se gjerne sammen på nyheter og luft ut og respekter ulikheter.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

Du, det er derfor de kriger der nede, og vi vet jo alle hvor fruktbart en krig er? 

Av og til må en bare godta att folk ikke er enige med en, og gå videre. Det er ingen grunn til å dra verdenspolitikk inn i husfreden, joda, en kan diskutere den, men løse den gjør dere neppe uansett. 

Hilsen bestemor. 

Anonymkode: db91f...258

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er trist, men det i dag farlig å ytre støtte til Israel i Norge…

Anonymkode: bdd55...6e0

Tuller du? Alle pinsevenner på facebook deler jo støtteytringer til Israel over en lav sko.

Anonymkode: 4d2ee...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

Hvorfor må man være enig om alt, ville vel være rart å være enig i alt? Her er det en eneste ting dere er uenig om, også er det et stort problem? Er uenigheten så stor på et område så er det kanskje ingen god ide å skulle diskutere dette konstant? For virker da som dette irriterer deg 

Det er mer enn en ting jeg og dama er uenig om, men vi gidder ikke bruke haugevis av energi på å diskutere noe om igjen og om igjen, om vi butter på alle punkt

Endret av Arild37
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper du holder med Israel? Vi er flere🤭 Men upopulært å nevne, for de fleste er lurt trill rundt til å tro at islamistene har rett til å utslette fredelige Israel. 

Anonymkode: bdd55...6e0

Helt utrolig at med kan holde med et parti i krig. 

Krig er grusomt, og begge parter er alltid tapere. Finnes ingen vinnere i krig. 

 

Anonymkode: c082c...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tuller du? Alle pinsevenner på facebook deler jo støtteytringer til Israel over en lav sko.

Anonymkode: 4d2ee...b25

De er modige♥️👏

Anonymkode: bdd55...6e0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er i media hele tiden, så det er vanskelig å aldri diskutere dette.

Kan skjønne det er vanskelig når man blir engasjert. Men slik jeg ser det er nok det eneste løsning, å bare la være å diskutere. Være enig om å være uenig 

Jeg og min samboer diskuterte mye ruspolitikk, og dette er noe jeg har satt meg godt inn i, noe hun ikke har, så å fortsette å diskutere noe som bare skapte irritasjon for oss begge er bare tullete, så vi holder oss unna det tema.

Man kan ikke forvente å være enig om alt, og det bør være rom for uenighet i et sundt forhold 

Anonymkode: 12052...c68

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (1 time siden):

Hvem mener hva? En parter som mener det er greit å slakte barn kunne jeg ikke levd med.

 

Nå er begge parter like ille, så det betyr at du ikke kan leve med en som har tatt parti med en av partene.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt i en annen tråd om det som skjer der nede, så jeg kopierer og limer inn her. 

Israel sine konflikter (for nå begynner det å bli mange, og nå brenner det bokstavelig på dass hos dem) er komplekse, og kan på mange måter forstås, men jeg er veldig ambivalent til det hele. 

Jeg tror ikke man kan diskutere Israel uten omtrent å ha en bachelor i Midtøsten-historie, og da spesielt når det kommer til innsikt i kulturen og religionene der nede, som i veldig mange år har eksistert fredelig side om side. Jeg synes spesielt historie som dreier seg om Levanten og den kulturelle smeltedigelen der er interessant når man diskuterer disse spørsmålene. 

For det er faktisk ikke bare svart/ hvitt. Det handler også om hvordan blant annet England og Frankrike har agert der nede. Det er helt klart grusomme ting som både er blitt gjort, og som fortsatt gjøres der nede, men det er faktisk ikke så enkelt som å bare be Israel trekke seg ut av Gaza, slik mange hevder. 


Derfor tenker jeg at det enkleste for dere er å være enige om å være uenige, eller så kan dere begynne å sette dere inn i områdets historie, kulturer og religioner. Kanskje finner dere nye ting å snakke om, og kanskje kan dere også nærme dere en enighet om hva dette er for noe. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (3 timer siden):

Hvem mener hva? En parter som mener det er greit å slakte barn kunne jeg ikke levd med.

 

Det gjelder jo begge sidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...