Gå til innhold

Å være uenige med partner om Israel/Palestina-konflikten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Anonymkode: 43adc...9de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal da ikke drive å overtale han? 

Sånn jeg ser det har du to valg.

1 du finner deg i det og kanskje ikke diskuterer dette da! 2

det er for store grunnleggende forskjeller du ikke kan leve med og går fra han. 

Anonymkode: 9f3a0...60d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal da ikke drive å overtale han? 

Sånn jeg ser det har du to valg.

1 du finner deg i det og kanskje ikke diskuterer dette da! 2

det er for store grunnleggende forskjeller du ikke kan leve med og går fra han. 

Anonymkode: 9f3a0...60d

Takk for svar. Jeg skriver jo at det ikke er aktuelt å forsøke å overtale partner. Det er heller på ingen måte aktuelt å gå fra hverandre, for vi har det veldig bra sammen. Vi har bare aldri vært uenig om noe slikt før. Det er i media hele tiden, så det er vanskelig å aldri diskutere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å droppe å diskutere det. Være enige om å være uenige. 

Jeg er veldig interessert i Midtøsten og leser masse nyheter hver dag. Mannen min vil ikke høre om krig, lever best med å ikke forholde seg til den. Det respekterer jeg, og prater heller med andre om den. 

Anonymkode: bdd55...6e0

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å droppe å diskutere det. Være enige om å være uenige. 

Jeg er veldig interessert i Midtøsten og leser masse nyheter hver dag. Mannen min vil ikke høre om krig, lever best med å ikke forholde seg til den. Det respekterer jeg, og prater heller med andre om den. 

Ja, vi er nok enige om å være uenige, men blir såret når mannen sier jeg har blitt "ekstrem" og sikkert leser forvridde nyheter siden jeg er uenig med ham. Det er irriterende nok når han sier "Har du lest om Libanon?" For jeg vet jo hvor han vil. 

Prøver å stoppe før det blir en diskusjon, men bare nyhetene minner meg på at vl er uenige om noe. Noen ganger tuller vi med det, andre ganger blir vi irritert på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg og mannen er uenige om Israel/Palestina-konflikten, og vi har diskutert konflikten sikkert nesten ukentlig snart ett år. Vi er enig i det meste ellers, men ikke dette. Det er irriterende. Å overtale partner til å bli enig med meg er fånyttes, og ikke aktuelt. Er det noen som har det likt, eller som har noen tips til å takle dette? 

Gud bedre så kjedelig å være enige om alt. Har du ikke respekt for andre meninger? Tenker du at du er etisk og moralsk overlegen, og at folk som ikke er enige med deg er dumme? 

Verden er bygget på uenighet. Uenighet er sunt. Et forhold bygget på enighet om alt høres nesten psykotisk ut. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kygos skrev (2 minutter siden):

Gud bedre så kjedelig å være enige om alt. Har du ikke respekt for andre meninger? Tenker du at du er etisk og moralsk overlegen, og at folk som ikke er enige med deg er dumme? 

Verden er bygget på uenighet. Uenighet er sunt. Et forhold bygget på enighet om alt høres nesten psykotisk ut. 

Heldigvis ikke. Mannen er intelligent, og en interessant samtalepartner, var han dum hadde jeg nok overtalt ham for 11 måneder siden. 

Dette var et litt forfriskende svar. 

Må nevne at vi er uenige om andre ting og, men da er det ofte ubetydelige småting. Israel/Palestina-konflikten føles som en større ting å være uenige om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere lage dårlig stemning for noe som ikke vi kan påvirke på noen som helst måte?

Anonymkode: beead...49e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal dere lage dårlig stemning for noe som ikke vi kan påvirke på noen som helst måte?

Anonymkode: beead...49e

Så sant, det er jo egentlig dumt, men når det er en ny sak i media om dette, så kommer det en kommentar fra én av oss, og så husker vi at vi er uenige igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ikke diskutere det med andre enn de du er enig med. Det er lett å bli psyket ut av å få barnemorder etc kastet etter seg. Finn likesinnede på Tiktok, her inne etc, og hold tema borte fra hjemmet. Si til mannen at du ikke vil prate om det mer, og om han ikke respekterer det, er det andre problemer enn denne uenigheten dere har. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært her i heimen måtte vi nok droppet å prate om temaet i det hele tatt. 

Anonymkode: 4d2ee...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt råd er å ikke diskutere det med andre enn de du er enig med. Det er lett å bli psyket ut av å få barnemorder etc kastet etter seg. Finn likesinnede på Tiktok, her inne etc, og hold tema borte fra hjemmet. Si til mannen at du ikke vil prate om det mer, og om han ikke respekterer det, er det andre problemer enn denne uenigheten dere har. 

Alle mine nærmeste er uenige med meg, og jeg diskuterer aldri dette med andre enn mannen. Han sier heldigvis aldri noe slikt som du nevner her.

Det siste er nok et godt råd, men både jeg og mannen er like "flinke" til å glemme at vi egentlig ikke skal diskutere dette, særlig når det er en sak i media. Vi respekterer hverandre.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får slutte å diskutere temaet. Dere er uenige, og dere blir aldri enige. Så legg det temaet dødt.

Anonymkode: d1345...9e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er "tusen" tråder om dette på Aktuelle saker, så må denne konflikten inn på Samlivsforumet, også?

TS og mannen får være enige om at de er uenige, dersom de står så steilt mot hverandre. Ingen vits i å bruke hverdagen her i Norge til å krangle om noe dere ikke får gjort noe med. Er i hvert fall glad det ikke er jeg som bor sammen med en som sympatiserer med terrorister. Ser hvilket spetakkel den gjengen har fått i stand i Sverige også, vi får en forsmak på hverdagen til folk i Israel.

Anonymkode: b4553...730

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville syntes det hadde vært mer irriterende om du ikke kan akseptere at dette er en sak med mange forskjellige synspunkter og meninger. Det er så komplisert at om alle hadde vært enige i den så hadde den vært underestimert. 

Selv er jeg i et forhold hvor vi (når vi) diskuterer dette så kommer det frem uenighet. Det er greit. 

Anonymkode: a7ea3...814

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å forstå problemet - her i huset er det opptil flere temaer vi virkelig ikke er enige om. Det er mulig å diskutere det likevel, eller vi bare lar være å diskutere det hvis vi kjenner at det blir provoserende. 

Jeg har aldri sett på det som noe mål å være enige til enhver tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg var i forhold var vi dag og natt. Jeg elsker politikk, menneskerettighetene og har vært aktivist siden ungdommen. Min x var enkel sjel, bil, fotball og fiske. Åpnet jeg munnen om politikk så jeg lyset gikk av, det samme om han nevnte fotball til meg. Så hold praten på  felles interesser.Finn ditt folk i venner, aktivist grupper eller på nett. Men les/se gjerne sammen på nyheter og luft ut og respekter ulikheter.  

Endret av Motstrømmen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er derfor de kriger der nede, og vi vet jo alle hvor fruktbart en krig er? 

Av og til må en bare godta att folk ikke er enige med en, og gå videre. Det er ingen grunn til å dra verdenspolitikk inn i husfreden, joda, en kan diskutere den, men løse den gjør dere neppe uansett. 

Hilsen bestemor. 

Anonymkode: db91f...258

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må man være enig om alt, ville vel være rart å være enig i alt? Her er det en eneste ting dere er uenig om, også er det et stort problem? Er uenigheten så stor på et område så er det kanskje ingen god ide å skulle diskutere dette konstant? For virker da som dette irriterer deg 

Det er mer enn en ting jeg og dama er uenig om, men vi gidder ikke bruke haugevis av energi på å diskutere noe om igjen og om igjen, om vi butter på alle punkt

Endret av Arild37
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i media hele tiden, så det er vanskelig å aldri diskutere dette.

Kan skjønne det er vanskelig når man blir engasjert. Men slik jeg ser det er nok det eneste løsning, å bare la være å diskutere. Være enig om å være uenig 

Jeg og min samboer diskuterte mye ruspolitikk, og dette er noe jeg har satt meg godt inn i, noe hun ikke har, så å fortsette å diskutere noe som bare skapte irritasjon for oss begge er bare tullete, så vi holder oss unna det tema.

Man kan ikke forvente å være enig om alt, og det bør være rom for uenighet i et sundt forhold 

Anonymkode: 12052...c68

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...