Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det hjelper litt når 500 000,- ekstra legges inn i familieøkonomien. De gjør totalt mindre når man legger sammen arbeid i og utenfor hjemmet, og har en mye bedre økonomi enn de ellers ville hatt. Synes det er en kjempedeal for de også, jeg.

Hva mener du med at de gjør mindre? Hvis de tar større del av husarbeid, ansvar for barna, det tredje skiftet OG jobber 100%, mens du og kompisene dine jobber noen flere timer i uka enn dem vil jeg ikke si de gjør mindre. Da tenker jeg at partnerne deres oftest leverer/henter i barnehage? Eller gjør dere det også? Er du oppe med barna på natta, tar du sykt barn dagene like ofte som kona? 

Jeg hadde absolutt satt pris på 500 000 ekstra i året, men hadde aldri i verden byttet det ut for en tilstedeværende mann som tar sin del av ansvaret i heimen og ikke tenker at det faktum at han tjener bedre gjør ham til en mer verdifull part i forholdet. Ei jeg kjenner har en mann som tjener godt og jobber MYE, så mye at hun kan jobbe redusert. Høres ut som en god deal for henne, men hun er overhodet ikke tilfreds i livet. Hun har ansvaret for de tre barna og hjemmet, mens han er moropappaen som kommer sent hjem og gir barna sjokolade. Hun er sliten og får heller ikke realisert sine egne karrieredrømmer fordi hun må ta seg av barna. Ikke drømmelivet, selv om de har fint hus, hytte ved havet og fancy bil.

Mulig jeg mistolker deg altså, så du får ha meg unnskyldt hvis jeg tar feil.

Men for å vise tilbake til HI så virker det ikke som om TS sin partner bidrar så fryktelig mye på den økonomiske siden heller..

Anonymkode: 69d44...1cb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forstår jeg deg riktig at du da tar det mest av husarbeid innendørs? Eller tar han også ansvar for middag, klesvask, støvsuging, vasking av bad +++ Tar han med seg barna når han skifter dekk, klipper plen og lignende eller er det du som tar barna mens han gjør alle de digge oppgavene utendørs? Hvis alt det faller på deg og du i tillegg tar det tredje skiftet vil jeg ikke si han gjør sin del.

At du er fornøyd med hvordan dere har fordelt det er jo veldig fint, men det er jo ikke tilfelle for TS og mange andre i denne tråden. 

Innlegget du svarte på gir kanskje grunn til at mange burde realitetsorientere seg litt. Selv om man ikke er fornøyd så er jo ikke det en grunn til at den andre parten skal gjøre enda mye mer? Særlig i de tilfellene hvor én ikke har helt oversikten, og TROR selv han/hun gjør mest. Selvsagt godt støttet av KG og folk som finner opp tulleuttrykk som "det tredje skiftet".

Anonymkode: 85fa5...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innlegget du svarte på gir kanskje grunn til at mange burde realitetsorientere seg litt. Selv om man ikke er fornøyd så er jo ikke det en grunn til at den andre parten skal gjøre enda mye mer? Særlig i de tilfellene hvor én ikke har helt oversikten, og TROR selv han/hun gjør mest. Selvsagt godt støttet av KG og folk som finner opp tulleuttrykk som "det tredje skiftet".

Det er bevist at damer tar mest hjemme i tillegg til all logistikk for familien as. Er ikke noe tulleuttrykk. Skal man ha barn og hus så tar man vare på det og dem. Hvis ikke lar man være. Npr jeg er singel, så jobber jeg 100 prosent og rydder etter meg selv. Jeg sier ikke fra meg å rydde etter meg selv når jeg flytter inn med andre. Det kalles å ha normal boevne, og det er ikke noe som fordeles eller lempes over på partner bare fordi vedkommende tjener mindre. Helt latterlig tankegang.

Anonymkode: 32422...26f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva mener du med at de gjør mindre? Hvis de tar større del av husarbeid, ansvar for barna, det tredje skiftet OG jobber 100%, mens du og kompisene dine jobber noen flere timer i uka enn dem vil jeg ikke si de gjør mindre. Da tenker jeg at partnerne deres oftest leverer/henter i barnehage? Eller gjør dere det også? Er du oppe med barna på natta, tar du sykt barn dagene like ofte som kona? 

Jeg hadde absolutt satt pris på 500 000 ekstra i året, men hadde aldri i verden byttet det ut for en tilstedeværende mann som tar sin del av ansvaret i heimen og ikke tenker at det faktum at han tjener bedre gjør ham til en mer verdifull part i forholdet. Ei jeg kjenner har en mann som tjener godt og jobber MYE, så mye at hun kan jobbe redusert. Høres ut som en god deal for henne, men hun er overhodet ikke tilfreds i livet. Hun har ansvaret for de tre barna og hjemmet, mens han er moropappaen som kommer sent hjem og gir barna sjokolade. Hun er sliten og får heller ikke realisert sine egne karrieredrømmer fordi hun må ta seg av barna. Ikke drømmelivet, selv om de har fint hus, hytte ved havet og fancy bil.

Mulig jeg mistolker deg altså, så du får ha meg unnskyldt hvis jeg tar feil.

Men for å vise tilbake til HI så virker det ikke som om TS sin partner bidrar så fryktelig mye på den økonomiske siden heller..

Hovedessensen er at konene har mer fri når man legger sammen den totale belastningen. Samtidig bidrar de med vesentlig mindre penger.

Grunnen til at det er greit, er at vi vil ha en familie og liker løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (28 minutter siden):

Det hjelper litt når 500 000,- ekstra legges inn i familieøkonomien. De gjør totalt mindre når man legger sammen arbeid i og utenfor hjemmet, og har en mye bedre økonomi enn de ellers ville hatt. Synes det er en kjempedeal for de også, jeg.

Det kommer jo helt an på hva dama vil ha. Jeg trenger ikke masse ekstra penger, så for meg hadde en mann som hadde argumentert med at han tjener mer for at jeg skulle gjort mer hjemme, bare blitt teit. Jeg vil ikke bli sammen med en som lemper ekstra på meg bare fordi han har mer penger eller jobber mer. Da får han heller sitte på pengene selv og bidra normalt. Jeg har ikke tenkt å rydde mer hvis jeg er i forhold. Og jeg har ikke tenkt å ha hovedansvar for hus, hjem og barn. Det orker jeg ikke. Det er en kanskje en god deal ellers for de som ønsker mer luksus og synes det er greit å ta mer når man kommer i forhold, men ikke for meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen kjøpte robotstøvsuger og ansatte vaskehjelp hver 2. uke. Winwin for alle parter, mest han og verdt hver krone sier han selv😅

Anonymkode: 36a35...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (5 minutter siden):

Hovedessensen er at konene har mer fri når man legger sammen den totale belastningen. Samtidig bidrar de med vesentlig mindre penger.

De har jo ikke mer fri enn da de var alene. De har like mye jobb og må da ta ekstra hjemme. Med mindre de går ned i stilling, men da får de også lavere pensjon og står mindre sterkt ved brudd. Kriterie fir at denne løsningen er god er at man må like ordningen selvfølgelig, og den funker ikke for alle. Dette er jo noe som absolutt bør snakkes om på forhånd. Man kan ikke bare forvente at partner tar med av hus, hjem og barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (5 minutter siden):

Vil fremdeles ikke kalle det fri om det er sånn at du sitter lengre dager på jobb og kona henter barn og fikser middag og ettermiddagsaktiviteter ( tillegg til å jobbe 100%). Er det derimot sånn at dere deler på henting, middag og ettermiddagsaktiviterer og at du jobber noen timer på kveld etter at barna er lagt stiller det seg annerledes i mine øyne.

Pengene synes jeg er av mindre betydning, men at dere er fornøyd med ordningen er selvsagt bra og det er det viktigste i et parforhold. 

Vi lever nok i ganske ulike verdener du og jeg så tror ikke vi kommer til å klare å se hverandres side uansett :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er fort slitsomt å ha ansvar for det tredje skiftet hvis man også har ansvar for det andre skiftet. Vil tro de fleste aleneforeldre opplever det som enklere å ha eneansvar enn å i tillegg ha en partner som ikke bidrar. Hvis dere deler barna  50/50 har du jo også fri fra mye de ukene du ikke har barna og har dermed mer tid til husarbeid, planlegging og ikke minst, egentid.

Det tredje skiftet er alt det usynlige arbeidet. Ikke bare handle til bursdag. Å følge på aktiviteter går vel ikke inn under det, men det er planleggingen av alt som trengs for å få ting til å gå rundt. Nå har jeg små barn og da er feks det å holde orden på at de har alt av klær som trengs hjemme og i barnehagen en overraskende tidkrevende oppgave da de vokser fra ting i et helt vanvittig tempo. Følge med på når klær smått, trenger å vaskes, mangler et strikk eller en knapp i barnehagen. Huske på å ta med regndressen hjem fordi det skal regne i helga, finne ut hvilke størrelser som trengs, følge med på Finn hva som selges og avtale å kjøpe/møte selger. Følge med på at det er nok bleier i barnehagen, planlegge hvilken rett som skal lages og kjøpes inn til FN-markeringen i barnehagen, planlegge ferieturene, avtale playdates i helgene, skrive ned ønsker til jul og bursdag og planlegge gaveinnkjøp, planlegge ukas middager og innkjøp, planlegge matpakke, huske at det er to matpakker på onsdager og at på turdag må barna komme ferdig påkledd, skrive pakkelister, notere ned viktige ting å ta opp på neste legetime, lese seg opp og planlegge nye rutiner (legging, bleieavvenning +++). Avhengig av hvilket liv man lever og hvordan man lever ser denne listen ulik ut for alle.

Det høres jo ut som om du og din eks ikke hadde det beste forholdet så jeg skjønner at det oppleves som bedre for deg (og sikkert henne) at dere ikke er sammen. 

Hvis det tredje skiftet er det usynlige arbeidet - hvem er det usynlig for?

Er alt som er usynlig for damene, men  som typisk mennene gjør også en del av det tredje skiftet? Skru fast den krana som lekker? Rense det sluket før det renner vann ut av badet? Fikse den ledningen som er brannfarlig? Eller de tusen andre tingene som blir gjort typisk av mannen i huset? Som kvinnen gjerne ikke aner eksisterer.

Eller er det tredje skiftet bare forbeholdt de oppgavene som kvinnene (mener de) gjør?

De forholdene jeg ser varer er de som fordeler oppgaver langs mer tradisjonelle linjer. De som skal fordele alt "i likestillingens navn" sliter, og det er jeg et levende bevis på. En av grunnene til at det ble slutt for oss var at det etterhvert ble j*vlig dyrt når ingen gjorde vedlikehold på huset lenger fordi mannen i huset (jeg) skulle statuere et eksempel på at det umulig kan funke hvis vi skal fortsette å bare dele på de oppgavene eksen bestemte.

Og det virker jo som at denne blindheten for at det faktisk ikke bare er matpakkepakking, bursdagsgaver og adventskalender som skal fikses i et hjem er langt fremskreden her på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil fremdeles ikke kalle det fri om det er sånn at du sitter lengre dager på jobb og kona henter barn og fikser middag og ettermiddagsaktiviteter ( tillegg til å jobbe 100%). Er det derimot sånn at dere deler på henting, middag og ettermiddagsaktiviterer og at du jobber noen timer på kveld etter at barna er lagt stiller det seg annerledes i mine øyne.

Pengene synes jeg er av mindre betydning, men at dere er fornøyd med ordningen er selvsagt bra og det er det viktigste i et parforhold. 

Vi lever nok i ganske ulike verdener du og jeg så tror ikke vi kommer til å klare å se hverandres side uansett :)

Jeg hadde heller vært lenger på jobb og kommet hjem til ferdig middag, tjene ekstra, slippe å hente barn etc. Mye enklere. Men det betyr ikke at jeg hadde tenkt det er en fair ordning. Det blir ekstra arbeid å bytte aktivitet hele tiden. Enklere å bare bli på jobb og komme hjem når det meste av det andre ansvaret er tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er alt som er usynlig for damene, men  som typisk mennene gjør også en del av det tredje skiftet? Skru fast den krana som lekker? Rense det sluket før det renner vann ut av badet? Fikse den ledningen som er brannfarlig? Eller de tusen andre tingene som blir gjort typisk av mannen i huset? Som kvinnen gjerne ikke aner eksisterer.

Eller er det tredje skiftet bare forbeholdt de oppgavene som kvinnene (mener de) gjør?

De forholdene jeg ser varer er de som fordeler oppgaver langs mer tradisjonelle linjer. De som skal fordele alt "i likestillingens navn" sliter, og det er jeg et levende bevis på. En av grunnene til at det ble slutt for oss var at det etterhvert ble j*vlig dyrt når ingen gjorde vedlikehold på huset lenger fordi mannen i huset (jeg) skulle statuere et eksempel på at det umulig kan funke hvis vi skal fortsette å bare dele på de oppgavene eksen bestemte.

Og det virker jo som at denne blindheten for at det faktisk ikke bare er matpakkepakking, bursdagsgaver og adventskalender som skal fikses i et hjem er langt fremskreden her på KG.

De oppgavene der er sjeldne og tar lite tid. De teller selvfølgelig, men hyppigheten utgjør ikke veldig mye. Akkurat som at å skifte dekk ikke tar lang tid.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 20.30):

Dette er vel prisen man må betale når man hopper inn i forhold med noen man egentlig ikke passer med. 

Ja han høres udugelig ut, men du valgte han, og laget unger. Han har forhåpentligvis andre gode kvaliteter som gjør opp for hans latskap hjemme. 

Anonymkode: 1a706...252

Eh, NEI. Min man har blitt lat ift husarbeid. Når jeg møtte han skurte han badet en gang i uka. Jo dypere vi datt i det, jo mi dre begynte han etter hvert å gjøre. Håper det er litt på bedringens veg nå, pga jeg lager plasser til alle ting, så det synes veldig godt når ting ikke er på den rette plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (12 minutter siden):

Eh, NEI. Min man har blitt lat ift husarbeid. Når jeg møtte han skurte han badet en gang i uka. Jo dypere vi datt i det, jo mi dre begynte han etter hvert å gjøre. Håper det er litt på bedringens veg nå, pga jeg lager plasser til alle ting, så det synes veldig godt når ting ikke er på den rette plassen.

Joda, men noen damer blir faktisk sammen med rotekopper og sugger, og får barn med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Joda, men noen damer blir faktisk sammen med rotekopper og sugger, og får barn med dem.

Galte passer kanskje bedre her.

Anonymkode: 84062...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er usynlig fordi ingen ser at det gjøres, men det merkes om det ikke gjøres. Går du i bursdag uten å ha planlagt å kjøpe bursdagsgaven kommer du tomhendt. Hvis ingen tenkte på å vaske (og stryke) den møkkete dresskjorten kommer du i skitte krøllete skjorte i bryllup. Inviterer du på middag uten å planlegge hva som skal lages og kjøpes inn har du ikke noe å servere. Når man har barn er disse oppgavene flere enn jeg kan telle. 

De oppgavene du nevner er en del av det andre skiftet. Det tredje skiftet er planleggingen, så hvis det er du som legger merke til at krana lekker og planlegger å kjøpe inn utstyret så tar du også del i det tredje skiftet. Om du kommer på å sjekke batteriet i brannvarsleren og skriver ned hvilket batteri som trengs tar du del i det tredje skiftet. Men om hun må be deg gjøre noe så er det hun som planlegger og dermed tar det tredje skiftet. "Kan du skifte batteri på brannvarsleren i gangen, det har begynt å bli gåen". Totalen av det tredje skiftet er det som tar på. 

De tingene du nevner er vel ikke ting som må gjøres hver eneste dag. Å planlegge hverdagslogistikken pågår så og si hver dag. 

De færreste har vel en helt lik fordeling på husarbeid. Er jo naturlig å fordele ut i fra interesser og ønsker. Mannen min liker å lage mat så da lager han logisk nok oftere middag enn meg. Da tar jeg meg av barna. Jeg rydder opp etter middagen. Jeg foretrekker å vaske klær, mens han støvsuger (utover det robotstøvsugeren tar). Den som ikke tar seg av leggingen har ansvaret for å rydde i stua/på kjøkkenet. Det er ikke alltid jevnt hos oss, men vi er fornøyde med fordelingen og ingen opplever at den andre ikke tar sin del. Jeg tar i mye større grad ansvar for det tredje skiftet, er rett og slett bedre på planlegging enn ham, men han veier opp ved å ta større del av det andre skiftet. Vi tar like mye ansvar for barna, både dag og natt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De oppgavene der er sjeldne og tar lite tid. De teller selvfølgelig, men hyppigheten utgjør ikke veldig mye. Akkurat som at å skifte dekk ikke tar lang tid.

Standardkommentaren fra nedsnødde KG-brukere der ja. Jeg tenkte faktisk å parere den i innlegget for det er alltid noen som skal nedgradere viktigheten av det mannen gjør. Det er litt det samme som bleieskift da, det tar heller ikke lang tid. Og jeg vet, for jeg har skiftet noen tusen bleier. Og også en del dekk gjennom tidene.

Men altså, jeg blir ikke imponert hvis dette er nivået....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Standardkommentaren fra nedsnødde KG-brukere der ja. Jeg tenkte faktisk å parere den i innlegget for det er alltid noen som skal nedgradere viktigheten av det mannen gjør. Det er litt det samme som bleieskift da, det tar heller ikke lang tid. Og jeg vet, for jeg har skiftet noen tusen bleier. Og også en del dekk gjennom tidene.

Du kan jo heller sjekke statistikken på samboer-appen, som inkluderer disse oppgavene. Du trenger ikke bli imponert. Det er bare fakta. Det sier ikle noe om deg personlig nødvendigvis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun påpeker jo bare fakta. Du nevnte ingen oppgaver som må utføres hver dag/hver uke. Hvor ofte skifter man dekk? Hvor ofte lekker det fra vannkrana? Hvor ofte er det en brannfarlig ledning. Du nevner ikke én ting som må gjøres daglig/ukentlig. 

Altså. Bor man i et stort gammelt hus kan jeg skjønne at de oppgavene blir mange, men for de som bor i leiligheter eller hus av nyere dato er ikke dette oppgaver som gjøres månedlig en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er usynlig fordi ingen ser at det gjøres, men det merkes om det ikke gjøres. Går du i bursdag uten å ha planlagt å kjøpe bursdagsgaven kommer du tomhendt. Hvis ingen tenkte på å vaske (og stryke) den møkkete dresskjorten kommer du i skitte krøllete skjorte i bryllup. Inviterer du på middag uten å planlegge hva som skal lages og kjøpes inn har du ikke noe å servere. Når man har barn er disse oppgavene flere enn jeg kan telle. 

De oppgavene du nevner er en del av det andre skiftet. Det tredje skiftet er planleggingen, så hvis det er du som legger merke til at krana lekker og planlegger å kjøpe inn utstyret så tar du også del i det tredje skiftet. Om du kommer på å sjekke batteriet i brannvarsleren og skriver ned hvilket batteri som trengs tar du del i det tredje skiftet. Men om hun må be deg gjøre noe så er det hun som planlegger og dermed tar det tredje skiftet. "Kan du skifte batteri på brannvarsleren i gangen, det har begynt å bli gåen". Totalen av det tredje skiftet er det som tar på. 

De tingene du nevner er vel ikke ting som må gjøres hver eneste dag. Å planlegge hverdagslogistikken pågår så og si hver dag. 

De færreste har vel en helt lik fordeling på husarbeid. Er jo naturlig å fordele ut i fra interesser og ønsker. Mannen min liker å lage mat så da lager han logisk nok oftere middag enn meg. Da tar jeg meg av barna. Jeg rydder opp etter middagen. Jeg foretrekker å vaske klær, mens han støvsuger (utover det robotstøvsugeren tar). Den som ikke tar seg av leggingen har ansvaret for å rydde i stua/på kjøkkenet. Det er ikke alltid jevnt hos oss, men vi er fornøyde med fordelingen og ingen opplever at den andre ikke tar sin del. Jeg tar i mye større grad ansvar for det tredje skiftet, er rett og slett bedre på planlegging enn ham, men han veier opp ved å ta større del av det andre skiftet. Vi tar like mye ansvar for barna, både dag og natt. 

Ja nettopp, og da er jo "det tredje skiftet" noe som mannen tar minst like mye del i, bare på andre arenaer enn det en del kvinner forventer. Eller vet eksisterer....

Menn flest har de siste tiårene tatt et enormt steg på en arena hvor de tidligere var fraværende (husarbeid og oppfølging av unger). Den samme utviklingen har ikke skjedd den andre veien, med de typiske manneoppgavene. Så mannen står i en spagat mellom lønnet arbeid, husstell og barnepass og de samme vedlikeholdsoppgavene som før. Og møter ingen forståelse, til tross for at han som oftest er sørgelig alene om vddlikeholdsoppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun påpeker jo bare fakta. Du nevnte ingen oppgaver som må utføres hver dag/hver uke. Hvor ofte skifter man dekk? Hvor ofte lekker det fra vannkrana? Hvor ofte er det en brannfarlig ledning. Du nevner ikke én ting som må gjøres daglig/ukentlig. 

Altså. Bor man i et stort gammelt hus kan jeg skjønne at de oppgavene blir mange, men for de som bor i leiligheter eller hus av nyere dato er ikke dette oppgaver som gjøres månedlig en gang.

Ok, så det er hyppigheten som er viktig, ikke summen av oppgaver?

Det er notert.

Forøvrig kan jeg ikke gjøre annet enn å sammenligne med meg selv (og de jeg kjenner). Disse sporadiske oppgavene tar for meg mye mer tid å planlegge og gjennomføre totalt sett enn enkle huslige sysler som å vaske klær eller kjøpe en bursdagsgave til Nora og Frida når jeg likevel er innom Obs. Ikke minst fordi de er sporadiske og ikke ren rutine.

Det er tilsvarende i min vennekrets, mannfolkene er alltid i gang med noe som tar tid, enten hjemme eller på hytta. Til familiens beste. Og konene er storfornøyde med at de slipper de tunge tingene og kan gjøre andre ting som passer dem bedre.

Og ingen av oss bor i gamle hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...