Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (6 minutter siden):

Husarbeid er ikke vanskelig. Det er bare behagelig at andre gjør det.

Jeg klarer ikke helt å forstå om det er mennene eller damene i slike relasjoner du beskriver det er noe feil med. For enten er mennene dumme og ubrukelige, eller så klarer ikke damene å få frem budskapet. Jeg mistenker at det er en kombinasjon.
 

Som du sier, husarbeid er ikke vanskelig. Og det handler nok først og fremst om at det er behagelig at andre gjør det, og at vi mange - både menn og kvinner, men kanskje mest menn - fortsatt til en viss grad er sosialisert inn i en mer tradisjonell rollefordeling. For hvor vanskelig kan det egentlig være å "få fram budskapet"? Hvor "dum" må man være for å ikke forstå at A) husarbeid er nødvendig og B) ansvaret for hus, hjem og familie må ivaretas på lik linje av begge parter (med lik linje mener jeg ikke 50/50, men at begge bidrar til at fordelingen av arbeidsoppgaver og ansvar oppleves rettferdig av begge parter). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (19 minutter siden):

Alle mine kamerater og jeg gjør masse hjemme. Ja, vi er fullt klar over at kona gjør mer. Men vi bidrar med mye. Og vi jobber mer enn konene våre, og bidrar således med mer penger til familien. Alt i alt har vi omtrent like mye fritid. Og det synes jeg er viktigst.

Men hadde jeg kommet hjem fra jobb og ikke bidratt, hadde det ikke tatt veldig lang tid før jeg hadde blitt satt på plass. Vi har diskutert dette en del i kompisgjengen. Alle har det slik. Og alle mener det bør være sånn. 

Hva hvis kona tjener mest, da? 

Anonymkode: 4a5b0...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva hvis kona tjener mest, da? 

Anonymkode: 4a5b0...619

Dersom kona jobber mest, er det helt naturlig at mannen gjør mest hjemme. Som jeg påpekte er det viktige at begge har like mye fritid. Og kan tilføye at det selvsagt må være enighet, slik at den ene ikke presses til å sette karrieren på vent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (25 minutter siden):

Som du sier, husarbeid er ikke vanskelig. Og det handler nok først og fremst om at det er behagelig at andre gjør det, og at vi mange - både menn og kvinner, men kanskje mest menn - fortsatt til en viss grad er sosialisert inn i en mer tradisjonell rollefordeling. For hvor vanskelig kan det egentlig være å "få fram budskapet"? Hvor "dum" må man være for å ikke forstå at A) husarbeid er nødvendig og B) ansvaret for hus, hjem og familie må ivaretas på lik linje av begge parter (med lik linje mener jeg ikke 50/50, men at begge bidrar til at fordelingen av arbeidsoppgaver og ansvar oppleves rettferdig av begge parter). 

Dette er viktig, og utrolig nok er det etter min erfaring flest kvinner som bidrar til å opprettholde det slik. Sånne som min svigermor. Hun kommer hit på besøk* og starter med en gang på husarbeid for å som hun sier hjelpe «konas navn».

*hun er her ofte og kommer gjerne før vi er hjemme, så det er ikke sånn at vi sitter å ser på at noe må gjøres.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

kjøp han en robotstøvsuger til jul TS, og en kalender som denne til å ha på veggen der du skriver oppgavene:
Stor ukeplan - Skriv & vask bort

Anonymkode: b21f0...d9c

Vi har begge deler. Kalenderen må kjøpes, fylles ut kontinuerlig, leses og følges opp. Støvsugeren må startes, flyttest rundt og tømmes.  Ofte har den satt seg fast eller dratt med seg en legobit også. Dette gjør ikke at mannen bidrar mer i det tredje skifter, men begge dingsene er hjelpemidler for meg, mannen bruker de ikke uansett. 

Anonymkode: 01ffa...46a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke "skapt", det oppsto. Menn flest - også mange av de som "drømmer" om en hjemmeværende partner - har ikke tilstrekkelig inntekt til å forsørge hele familien, inkludert pensjonssparing til kone/samboer som ikke er utearbeidende. De fleste kvinner er ikke interessert i å være husmor på heltid, kanskje med unntak av en periode når eventuelle barn er små. Velferdssamfunnet er avhengig av at flest mulig er i lønnet arbeid, og reklamehusmoren fra 1950-tallet eksisterte kun i reklamene. Det er på tide at du henger med i utviklingen, i stedet for å gå rundt med urealistiske forventninger til noe som egentlig aldri eksisterte.

Anonymkode: 4a5b0...619

Nei det "oppsto" ikke. Det ble tvunget frem. Og nå skal kvinnene tvinge menn pga at de skal presse seg inn der menn har regjert i årtusener. 

Da blir det såklart klødder.

Anonymkode: 84062...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må velge bedre menn rett og slett. Ikke alle er like udugelige

Anonymkode: dab77...a14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse meninger skrev (51 minutter siden):

1700 tallet ringte og ville ha tilbake kommentaren sin.

Sååååå oppbrukt kommentar.

Anonymkode: 84062...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det "oppsto" ikke. Det ble tvunget frem. Og nå skal kvinnene tvinge menn pga at de skal presse seg inn der menn har regjert i årtusener. 

Da blir det såklart klødder.

Anonymkode: 84062...2bc

For noe reaksjonært pisspreik. 

Anonymkode: 4a5b0...619

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Dra nå et annet sted med de der tullete, gammeldagse holdningene dine. Husarbeid er arbeidsoppgaver på lik linje med andre arbeidsoppgaver som omfatter hus og hjem, det er ikke noe "naturlig rolle" for kvinner å lage mat, vaske klær eller støvsuge. Det er enkle oppgaver som ALLE kan klare, og som bare må gjøres, på samme måte som å klippe plen, måke snø, male huset, rense sluk osv. Jeg synes innendørs husarbeid er dritkjedelig, og maler heller huset eller klipper plenen om jeg får velge :) 

Jeg også😂 Mye heller vedhogst, snekring og riving, enn å vaske hus. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (Akkurat nå):

Jeg også😂 Mye heller vedhogst, snekring og riving, enn å vaske hus. 

JA! Riving er utrolig tilfredsstillende😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For noe reaksjonært pisspreik. 

Anonymkode: 4a5b0...619

Nei, det er nok ikke det. De siste 50 årene har det gått til helvete og en ser ringvirkningene av dette overalt.

Anonymkode: 84062...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kjøp han en robotstøvsuger til jul TS, og en kalender som denne til å ha på veggen der du skriver oppgavene:
Stor ukeplan - Skriv & vask bort

Anonymkode: b21f0...d9c

Hun skal skrive hans oppgaver? Det er jo bare nok en oppgave for henne å gjøre!

Anonymkode: 1481b...516

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kalte han selvsagt aldri det, er du helt blåst? Jeg snakket til han på en høflig og oppegående måte. Jeg fortalte han at jeg ble utslitt av å måtte gjøre alt hjemme i tillegg til jobb. At jeg trengte at han også bidro med husarbeid og at jeg ikke kunne gjøre alt. Jeg gikk til slutt ned i stilling for å få hverdagen til å gå rundt, siden han ikke løftet en finger når det kom til husarbeid, klesvask osv. Han bidro ikke engang med arbeid ute, bare for å ha sagt det, før du finner ut du skal argumentere med at mannen er den som måker snø, pusser opp og tar det tunge arbeidet. Oppussing var det hovedsaklig meg som gjorde, hagearbeid, husmaling meg,snømåking 50/50. 

Hvis du mener at det er naturlig at begge skal jobbe og tjene penger, men kun en skal jobbe på hjemmebane, fortjener du å leve i evig sølibat resten av livet. 

Og hvor mener du at du "jobber sammen" med en partner med de holdningene du har? Tragisk er du. 

Anonymkode: f005f...d3c

Du gikk ned i jobb? Altså du reduserte din inntekt og pensjonsopptjeneste pga han ikke bidro?? Du legger til rette for hans latskap og setter deg i en sårbar posisjon! Det er jo rett og slett idiotisk! Du burde gått fra han og krevd han for bidrag!

Anonymkode: 1481b...516

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 minutt siden):

Robotmann?

😂 det hadde vært no det🤪

Anonymkode: 90809...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er dere begge i jobb kan dere betale en tredje person til å ta rengjøring. 
 

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Anonymkode: e545c...605

Kødder du? Det finnes massevis av forskning på det tredje skiftet! Hvem er det som bytter sokkene i skuffen når barna har vokst ut av dem? Det er i alle fall ikke mannen! Tror du gaven til bursdagen til Tonje dukker opp på et mirakuløst vis? Nei, enten har kona vært ute og kjøpt den, eller så har hun BEDT MANNEN dra og kjøpe den. Og når han skal ta med ungen som skal i bursdagen til Tonje så presterer han fader meg å GLEMME GAVEN HJEMME!

Tenk å kunne leve et liv der man er så tanketom!

Dette handler ikke om kompatibilitet. Dette handler om MENN.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Droppet slike i datingfasen.

Har en mann som fungerer. 

Jeg er på tampen av en forkjølelse+pms, og har hatt en slitsom dag på jobb. Han har tatt alt i kveld. God middag, huset er nettop støvsugd, og bestemte seg også for å rense stekeovner. Jeg ligger på sofaen og veksler mellom kg og youtube. 

Så mulig han får bidra med sitt frustrasjonsinnlegg akkurat i dag.. 

Anonymkode: cdc62...333

Vedder en million på at dere ikke har barn? For det er da skiftet virkelig starter. Alt var også perfekt for oss før barna kom og de milliarder av mikrooppgaver som kommer med små barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er dere begge i jobb kan dere betale en tredje person til å ta rengjøring. 
 

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Anonymkode: e545c...605

Kontrollfreak fordi hun ikke ønsker å ha det skittent og jævlig hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 timer siden):

Kjipt å høre. Hjemme hos oss er vi forholdsvis jevnt fordelt, selv om jeg mistenker at hun gjør noe mer husarbeid og at jeg gjør mer av det praktiske arbeidet med huset og uteområdene.

Jeg tror det er vanskelig å endre seg om man ikke vil det selv. Og mye stammer nok fra egen oppvekst. Jeg hadde en far som gjorde like mye hjemme som mor.

Har et forslag dere kan prøve: Annenhver uke har du ansvar for å handle inn, lage mate og dra med ungene på aktiviteter. Den uka er det han som vasker, vasker klær, støvsuger, vasker opp osv. Og så bytter dere. 

Åpenbart at du er mann, for det du snakker om er det andre skiftet. Ikke det tredje. Sikker på at kona di er en av de anonyme frustrerte kvinnene her. Tredje skiftet foregår for blinde øyne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...