Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hansehan skrev (15 timer siden):

Da regner jeg med at du vet når disse ungene har bursdag og selv planlegger hva ungene dine skal ta med i gave? Husker du bursdagene til alle dine nieser og nevøer? Vet du hva de liker akkurat nå og kan plukke ut en passende gaver til dem uten å be om hjelp?

Eh...ja? Hvorfor i all verden skulle jeg ikke det? Men jeg planlegger ikke i ukesvis og bruker en hel dag på kjøpesenter for å finne den perfekte gaven heller, så jeg failer sikkert bigtime for deg - du ser jo ut til å nedvurdere menns evner ganske kraftig slik du skriver.

Men jeg har per nå kjøpt inn 7 julegaver til ulike slekt og venner, fordi jeg tilfeldigvis har kommet over noe som jeg tror mottakeren trenger. Andre år har jeg kjøpt de fleste gavene uken før jul. Så dette er forskjellig fra år til, men krever vanligvis  lite planlegging og tankekraft.

Hvis dette er "det tredje skiftet", må jeg si at det er favorittskiftet mitt, veldig behagelig 😅

Anonymkode: 85fa5...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hallo, de slet seg jo ikke ihjel 20 år før kona! Kona slet på hjemmebane, og ikke minst med mange farlige graviditeter og fødsler! Og i krig gikk det også hardt ut over kvinner, som måtte ta farlige jobber i krigsindustrienen, ble systematisk voldtatt etc. Det er helt klart ikke mer belastende å leve som mann, ikke på noe tidspunkt i historien. Herregud. Bare livsfarlige barnefødsler alene burde være nok til å skjønne det. 

Anonymkode: f6f21...6ef

Så du ser helt bort fra fakta og historiske data?

I dag fødes det 105 gutter per 100 kvinner. Ved 60 års alder er det like mange, og ved 90 års alder er det dobbelt så mange kvinner som menn.

Dette var mye skjevere før, og svært mange kvinner ble enker tidlig. Det har alltid vært født flere gutter enn jenter, så da har det vært mulig å ta av overskuddet av yngre menn når kvinner skulle gifte seg igjen.

Tips: Dette kan du også google hvis du vil ha mer innsikt i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tar alle disse oppgavene siden jeg er alene om barna annen hver uke. Jeg ser fortsatt ikke helt hva det tredje skiftet er.  Mulig jeg ikke planlegger så mye på oppgaver som er ren rutine, som jo er de fleste tingene du ramser opp. Hvis jeg pusser opp gangen så krever det en masse planlegging, men dette gjelder jo ikke rutineoppgaver. Jeg vil anslå at planlegging på rutineoppgaver er omtrent null, så er det oppfølging på aktiviteter, passe på når ungene har noe spesielt en helg eller skal på bursdag så er det kanskje bittelitt planlegging, men det er jo overhodet ikke mye tankekraft som er nødvendig. For meg virker det som noen kvinner overtenker noe helt grassat. Kanskje er det supermye tenking som skal til for å kjøpe akkurat riktig bursdagsgave? Vel, jeg er ikke sånn, og det fungerer helt greit. Ungen har alltid klær de kan gå i, de får med seg bursdagsgave og er på plass når det starter.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette i min bekjentskaspkrets og mange av parene som holder sammen år etter år har en god fordeling på oppgaver, og damene er fornøyd med tingenes tilstand. Men det er nok fordi de ikke er manisk opptatt av at mannen også skal gjøre akkurat de samme oppgavene som kvinnene, og minst like mye.

For noen dager siden stakk jeg innom noen venner i forbifarten, mor i huset var i gang med å vaske gulv mens far satt og snekret på et uthustak. I din verden så skulle han pellet seg ned fra det taket for å sjekke om mor trengte hjelp til vask eller planlegging av et eller annet? Sorry, men dette opplegget er veldig fjernt for mange, og guess what, det fungerer utmerket selv om man ikke bryr seg om millimeterfordeling av oppgaver og "det tredje skiftet".

Middag må planlegges, man må man gå gjennom kjøleskap/fryser/skap for å finne ut hva man har, hva man må bruke opp og hva man trenger. Vi må hver uke planlegge hvem som skal levere/hente og hvem som skal ta ansvar hvis ungene blir syke - prøver å tilpasse det til hvem som har mest å gjøre på jobb den dagen. På fredag er det planleggingsdag, da må vi løse logistikken der for å både få jobbet og tatt oss av barna. Om to uker kommer svigers på besøk. Da må vi passe på å bestille levering av madrassene vi har på lager hos Wanda sånn at de kommer i tide til besøket, neste uke skal vi til legen med sønnen vår grunnet plager med allergi. Jeg sitter og skriver ned alle tingene vi må huske og ta opp med legen og noterer ned symptomene han fikk sist vi prøvde med provokasjon av matvarer. Nå som det snart er vinter vi finne ut hvilke størrelse barna trenger, hvilke klær vi mangler og hvilke klær som må kjøpes/lånes, vi må ordne med navnelapper og feste på alt. Jeg kan ramse opp i fleng, men om alt dette er rutine før deg så er det jo mildt sagt imponerende. Vi har 9 nieser og nevøer, det er 9 bursdagsgaver og julegaver som skal kjøpes inn (i tillegg til alle andre gaver til familie og venner i løpet av et år). Jeg liker å kjøpe ting de faktisk trenger eller liker og stikker ikke bare innom butikken for å kjøpe noe ræl, men går ikke rundt i timesvis for å kjøpe sånn som du fremstiller det. Mange kvinner har ansvar for ALT av planlegging, inkludert ting som har med mannens familie å gjøre. Det kan bli en stor belastning ved siden av jobb, barn, husarbeid og alt annen planlegging.

De siste du skriver viser at du misforstår  meg: "I din verden så skulle han pellet seg ned fra det taket for å sjekke om mor trengte hjelp til vask eller planlegging av et eller annet? Sorry, men dette opplegget er veldig fjernt for mange, og guess what, det fungerer utmerket selv om man ikke bryr seg om millimeterfordeling av oppgaver og "det tredje skiftet"."

Jeg sier ingen steder at du skal slutte med andre oppgaver for å hjelpe til med vask. Jeg påpeker at når menn driver disse mannfolkoppgavene så ligger neppe konen til disse mennene på latsiden, hun gjør sin del hun også. Jeg skriver at mannen min og jeg har fordelt oppgavene hjemme ut i fra hva vi foretrekker å gjøre. Ingen plass skriver jeg at det er milometerfordeling så slike hersketeknikker er det bare å legge fra seg. Jeg påpeker at når menn trekker frem å skifte dekk og å fikse en kran som lekker så er ikke det oppgaver som gjøres like ofte som det klassiske husmorarbeidet.

Mulig "dette opplegget" (altså det tredje skiftet) virker fjernt for mange, men det er kanskje også derfor mange menn blir tatt på senga når kona går fra dem? Om kvinner overtenker så kunne kanskje mannen bidratt til at kvinnen slapp å bruke så mye tankekraft på at familien as skal gå rundt.

Vi diskuterer på en tråd hvor ts er frustrert over en mann som ikke stiller opp. Det lukter samlivsbrudd lang vei. Han er hjemme hele dagen og hun har kommet hjem til et skittent hus og må ta barna på aktiviteter mens han daffer rundt og gjør egne ting?? Hun må minne ham på hver minste lille ting (aka. det tredje skiftet) Prøver du egentlig å forsvare denne mannen?

Anonymkode: 69d44...1cb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som ikke tror at det tredje skiftet ikke eksisterer er de som ikke tar det. 

Anonymkode: 980c3...61b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (På 3.10.2024 den 12.04):

Kødder du? Det finnes massevis av forskning på det tredje skiftet! Hvem er det som bytter sokkene i skuffen når barna har vokst ut av dem? Det er i alle fall ikke mannen! Tror du gaven til bursdagen til Tonje dukker opp på et mirakuløst vis? Nei, enten har kona vært ute og kjøpt den, eller så har hun BEDT MANNEN dra og kjøpe den. Og når han skal ta med ungen som skal i bursdagen til Tonje så presterer han fader meg å GLEMME GAVEN HJEMME!

Tenk å kunne leve et liv der man er så tanketom!

Dette handler ikke om kompatibilitet. Dette handler om MENN.

Kutt ut du da, så drittlei de generaliseringene av menn! 

Anonymkode: 95d56...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (På 3.10.2024 den 12.05):

Vedder en million på at dere ikke har barn? For det er da skiftet virkelig starter. Alt var også perfekt for oss før barna kom og de milliarder av mikrooppgaver som kommer med små barn.

🙄 har barn og nei ingenting er endret ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (På 3.10.2024 den 12.08):

Kontrollfreak fordi hun ikke ønsker å ha det skittent og jævlig hjemme?

At man ikke har samme standard betyr ikke at det er skittent og jøvlig hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...