Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja nettopp, og da er jo "det tredje skiftet" noe som mannen tar minst like mye del i, bare på andre arenaer enn det en del kvinner forventer. Eller vet eksisterer....

Menn flest har de siste tiårene tatt et enormt steg på en arena hvor de tidligere var fraværende (husarbeid og oppfølging av unger). Den samme utviklingen har ikke skjedd den andre veien, med de typiske manneoppgavene. Så mannen står i en spagat mellom lønnet arbeid, husstell og barnepass og de samme vedlikeholdsoppgavene som før. Og møter ingen forståelse, til tross for at han som oftest er sørgelig alene om vddlikeholdsoppgavene.

Anonymkode: 85fa5...771

Hvis mannen planlegger så tar han del i det tredje skiftet, ja, men ofte er ikke det tilfellet.

De oppgavene du nevner er ikke ting som må planlegges og gjennomføres ukentlig. Kom gjerne med eksempler på "mannfolkjobber" som må planlegges og gjennomføres ukentlig.  Såvidt jeg kan komme på så er det fremdeles de klassiske kvinneoppgavene som tar mest tid i hjemmet. Vasking og støvsuging, klesvask, oppvask, matlaging, handling, henting og bringing av barn, stell av barn, rydding, skifting på seng. Hvis du tar like stor del i disse oppgavene, i tillegg til å ta like stor del av planleggingen og i tillegg tar disse klassiske manneoppgavene og kona de slapper av, da kan jeg være enig i at du i så fall kanskje gjør mer enn kona. Men er det tilfellet? 

Hvis mannen min gjør en typisk "mannfolkoppgave" så er det jo ikke sånn at jeg ligger og later meg? Eller henger over ham og ber ham vaske klær. Jeg tar meg av barna, setter på oppvask, legger frem klær til barnehagen, baker brød, eller en av de tusen andre tingene som må gjøres i et hjem. 

Det er mange oppgaver kvinner gjør som er mer månedlige/halvårlige/årlige som i større grad kan sammenlignes med disse oppgavene du nevner så vi har også slike oppgaver, som mange menn ikke aner at er en greie.

Anonymkode: 69d44...1cb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, så det er hyppigheten som er viktig, ikke summen av oppgaver?

Det er notert.

Forøvrig kan jeg ikke gjøre annet enn å sammenligne med meg selv (og de jeg kjenner). Disse sporadiske oppgavene tar for meg mye mer tid å planlegge og gjennomføre totalt sett enn enkle huslige sysler som å vaske klær eller kjøpe en bursdagsgave til Nora og Frida når jeg likevel er innom Obs. Ikke minst fordi de er sporadiske og ikke ren rutine.

Det er tilsvarende i min vennekrets, mannfolkene er alltid i gang med noe som tar tid, enten hjemme eller på hytta. Til familiens beste. Og konene er storfornøyde med at de slipper de tunge tingene og kan gjøre andre ting som passer dem bedre.

Og ingen av oss bor i gamle hus.

Du vil bare ikke prøve å forstå.  Det er jo den totale belastningen. Det er jo ikke selve handlingen å kjøpe en gave som er det tredje skiftet! Det er planleggingen av det. 

Å skifte dekk gjøres to ganger i året. Det krever ikke så mye planlegging og tar ikke all verdens tid, men det må selvsagt gjøres og er en viktig oppgave. Hva gjør kona di når du skifter dekk? Slapper av med en cocktail? Hvor ofte lekker det fra krana? Kan du komme med konkrete eksempler på oppgaver du gjør som er så tidkrevende å planlegge at det tar mer tid enn den vanlige ukentlige oppgaven? 

Hvis du er med på å planlegge og gjennomføre alle oppgaver i løpet av uka så er det ikke deg vi snakker om i denne tråden. Da gjør jo du ditt! 

Vi snakker om menn (og kvinner) som ikke tar sin del av ansvaret. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva det tredje skiftet er. Som mann med to unger 50/50 så følger jeg dem f.eks. på aktiviteter og sørger for at de har med gave i bursdag, de ukene jeg har dem. Er det dette som er tredje skiftet? I så fall ikke noe mer eller mindre enn det jeg gjorde da jeg bodde sammen med moren. Og ikke spesielt slitsomt å følge opp. Huset er forøvrig rent og pent og alle tre har ok klær å gå i.

Det er vel egentlig enklere nå, når jeg ikke har en bezzervizzer i huset som definerer hvordan ting skal gjøres, og gir klar beskjed ved det minste avvik fra hennes normal.

Da regner jeg med at du vet når disse ungene har bursdag og selv planlegger hva ungene dine skal ta med i gave? Husker du bursdagene til alle dine nieser og nevøer? Vet du hva de liker akkurat nå og kan plukke ut en passende gaver til dem uten å be om hjelp?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja nettopp, og da er jo "det tredje skiftet" noe som mannen tar minst like mye del i, bare på andre arenaer enn det en del kvinner forventer. Eller vet eksisterer....

Menn flest har de siste tiårene tatt et enormt steg på en arena hvor de tidligere var fraværende (husarbeid og oppfølging av unger). Den samme utviklingen har ikke skjedd den andre veien, med de typiske manneoppgavene. Så mannen står i en spagat mellom lønnet arbeid, husstell og barnepass og de samme vedlikeholdsoppgavene som før. Og møter ingen forståelse, til tross for at han som oftest er sørgelig alene om vddlikeholdsoppgavene.

Bare lurer for en venn....... Hvor mye får du i lønn av kona di for barnepasset av egne barn? 🤔

Anonymkode: e3aae...42a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok, så det er hyppigheten som er viktig, ikke summen av oppgaver?

Det er notert.

Forøvrig kan jeg ikke gjøre annet enn å sammenligne med meg selv (og de jeg kjenner). Disse sporadiske oppgavene tar for meg mye mer tid å planlegge og gjennomføre totalt sett enn enkle huslige sysler som å vaske klær eller kjøpe en bursdagsgave til Nora og Frida når jeg likevel er innom Obs. Ikke minst fordi de er sporadiske og ikke ren rutine.

Det er tilsvarende i min vennekrets, mannfolkene er alltid i gang med noe som tar tid, enten hjemme eller på hytta. Til familiens beste. Og konene er storfornøyde med at de slipper de tunge tingene og kan gjøre andre ting som passer dem bedre.

Og ingen av oss bor i gamle hus.

Jada. Har vært sammen med en fyr som drev og fikset og ordnet, jeg. Men han startet alltid på prosjekter som handlet om å utvide eller bygge noe han ville ha opp, og det var ikke et fellesprosjekt. At han prioriterte å bygge ting fordi han syntes det var gøy er en prioritering, men det betyr ikke at da skal jeg ta mer husarbeid. Ellers ble alt av oppussing satt vekk til andre.

Det er ikke alle som lever med veldig handy menn heller. Ingen av rotekoppene jeg har datet har vært handy. Ingen av dem har hatt hytte heller. Skjønner ikke at folk gidder å ha så mye å fikse hele tiden. 

Anonymkode: 32422...26f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 11.34):

Nei det "oppsto" ikke. Det ble tvunget frem. Og nå skal kvinnene tvinge menn pga at de skal presse seg inn der menn har regjert i årtusener. 

Da blir det såklart klødder.

Anonymkode: 84062...2bc

😂Gøy! Om vi går tusenvis av år bakover i tid hadde menn og kvinner begge stort ansvar, med å skaffe mat!! Kvinnen på kjøkkenet og mannen på kontoret er et nytt fenomen. Skulle gjerne hatt en mann som tjente så godt at jeg slapp å jobbe, det hadde vært helt nydelig. De færreste har råd til å leve på kun en inntekt. 

Anonymkode: e01bd...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 12.24):

En nabo pratet om det usynlige skiftet, mens han hang i takrenna og rengjorde den for løv.

Anonymkode: 2c168...896

Det er viktig å rense takrenner, men noen må fortsatt passe barna. De må fortsatt ha rene klær, få mat osv. selv om du renser takrenner. Det betyr at kona tar alt av barnestell SAMTIDIG som du renser takrenner. For meg er det fritid å kunne konsentrere meg om en oppgave fullt og helt. Å bygge platting, skifte dekk eller rense takrenne kjennes ut som selvrealisering i forhold til å komme hjem sliten fra jobb etter å ha hentet i bhg, en sulten unge som er grinete mens man forsøker å få middagen klar. Etter middag skal kjøkkenet ryddes, barnet bades og legges. Deretter følger klesvask ++ før man ser i kalenderen at ungen skal i bursdag om 2 dager, men dere har ikke gave i hus. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er greia med disse grytene etter middagen som fylles med vann og står i vasken? 

Har tilstanden hjemme hos dere med mannebabyer hatt noen innvirkning på sexlivet? Her har det vært full stopp siste året. Har mista helt lysten og er i tillegg utslitt til sex når kvelden kommer. 

"Gå fra ham da" leser jeg mange som skriver. Vi er gift og har tre gutter. Har ikke lyst å utsette dem for det traumet en skilsmisse hadde utsatt dem for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett grenser der man kan. Jeg har feks for lenge siden sluttet ta ansvar for gaver til familien hans på sin side. Likevel sender svigermor meg melding om at ** har bursdag snart 😂

Anonymkode: 50f6f...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Joda, men noen damer blir faktisk sammen med rotekopper og sugger, og får barn med dem.

Anonymkode: 32422...26f

Noen har sikkert dét, andre han nok prøvd å være flinke koner og tatt over noen av oppgavene for mannen som en vanlig mann MÅ gjøre selv - at år noe skeier it ryddemessig-sett har de tatt det selv i håp om at det endrer seg snart eller at det "er ikke så viktig", og gjort livet for lett for mannen. Noen har menn som ikke klarte å beregne hvor mye energi oppussing og barn tar, og ikke klart å "manne seg opp" og legge egne interesser på hylla en stund. Noen har menn som ville vise sitt beste "jeg" til man ble gift eller fikk barn, og deretter var det ike så farlig lengre. Er veldig mange grunner, men tror ikke mesteparten av grunnene er at damer bare syntes det var greit at mannen var rotete - i alle fall ikke til den grad det etter hvert ble. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesly skrev (8 timer siden):

Ja hva er greia med disse grytene etter middagen som fylles med vann og står i vasken? 

Har tilstanden hjemme hos dere med mannebabyer hatt noen innvirkning på sexlivet? Her har det vært full stopp siste året. Har mista helt lysten og er i tillegg utslitt til sex når kvelden kommer. 

"Gå fra ham da" leser jeg mange som skriver. Vi er gift og har tre gutter. Har ikke lyst å utsette dem for det traumet en skilsmisse hadde utsatt dem for. 

Ja, frokosttalerkner som ikke kommer seg til vasken, 3 meter unna, eller søppel som blir igjen på kjøkkenbenken når man ikke engang må gå noe sted: åpne skapdøra og kast ER utrolig avtennende.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesly skrev (7 timer siden):

Den øverste kan jeg jo forstå. For å løsne rester som sitter litt fast før man vasker de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (13 timer siden):

Hovedessensen er at konene har mer fri når man legger sammen den totale belastningen. Samtidig bidrar de med vesentlig mindre penger.

Grunnen til at det er greit, er at vi vil ha en familie og liker løsningen. 

Hva legger du i fri?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Den øverste kan jeg jo forstå. For å løsne rester som sitter litt fast før man vasker de

Ja men de kommer liksom ikke lengre enn til vasken... Blir stående sånn over natta helt til jeg tar meg av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (31 minutter siden):

Hva legger du i fri?

Fritid. Altså ikke jobber eller gjør husarbeid/følger opp barn.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis mannen planlegger så tar han del i det tredje skiftet, ja, men ofte er ikke det tilfellet.

De oppgavene du nevner er ikke ting som må planlegges og gjennomføres ukentlig. Kom gjerne med eksempler på "mannfolkjobber" som må planlegges og gjennomføres ukentlig.  Såvidt jeg kan komme på så er det fremdeles de klassiske kvinneoppgavene som tar mest tid i hjemmet. Vasking og støvsuging, klesvask, oppvask, matlaging, handling, henting og bringing av barn, stell av barn, rydding, skifting på seng. Hvis du tar like stor del i disse oppgavene, i tillegg til å ta like stor del av planleggingen og i tillegg tar disse klassiske manneoppgavene og kona de slapper av, da kan jeg være enig i at du i så fall kanskje gjør mer enn kona. Men er det tilfellet? 

Hvis mannen min gjør en typisk "mannfolkoppgave" så er det jo ikke sånn at jeg ligger og later meg? Eller henger over ham og ber ham vaske klær. Jeg tar meg av barna, setter på oppvask, legger frem klær til barnehagen, baker brød, eller en av de tusen andre tingene som må gjøres i et hjem. 

Det er mange oppgaver kvinner gjør som er mer månedlige/halvårlige/årlige som i større grad kan sammenlignes med disse oppgavene du nevner så vi har også slike oppgaver, som mange menn ikke aner at er en greie.

Jeg tar alle disse oppgavene siden jeg er alene om barna annen hver uke. Jeg ser fortsatt ikke helt hva det tredje skiftet er.  Mulig jeg ikke planlegger så mye på oppgaver som er ren rutine, som jo er de fleste tingene du ramser opp. Hvis jeg pusser opp gangen så krever det en masse planlegging, men dette gjelder jo ikke rutineoppgaver. Jeg vil anslå at planlegging på rutineoppgaver er omtrent null, så er det oppfølging på aktiviteter, passe på når ungene har noe spesielt en helg eller skal på bursdag så er det kanskje bittelitt planlegging, men det er jo overhodet ikke mye tankekraft som er nødvendig. For meg virker det som noen kvinner overtenker noe helt grassat. Kanskje er det supermye tenking som skal til for å kjøpe akkurat riktig bursdagsgave? Vel, jeg er ikke sånn, og det fungerer helt greit. Ungen har alltid klær de kan gå i, de får med seg bursdagsgave og er på plass når det starter.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette i min bekjentskaspkrets og mange av parene som holder sammen år etter år har en god fordeling på oppgaver, og damene er fornøyd med tingenes tilstand. Men det er nok fordi de ikke er manisk opptatt av at mannen også skal gjøre akkurat de samme oppgavene som kvinnene, og minst like mye.

For noen dager siden stakk jeg innom noen venner i forbifarten, mor i huset var i gang med å vaske gulv mens far satt og snekret på et uthustak. I din verden så skulle han pellet seg ned fra det taket for å sjekke om mor trengte hjelp til vask eller planlegging av et eller annet? Sorry, men dette opplegget er veldig fjernt for mange, og guess what, det fungerer utmerket selv om man ikke bryr seg om millimeterfordeling av oppgaver og "det tredje skiftet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

😂Gøy! Om vi går tusenvis av år bakover i tid hadde menn og kvinner begge stort ansvar, med å skaffe mat!! Kvinnen på kjøkkenet og mannen på kontoret er et nytt fenomen. Skulle gjerne hatt en mann som tjente så godt at jeg slapp å jobbe, det hadde vært helt nydelig. De færreste har råd til å leve på kun en inntekt. 

Men behovet for to inntekter er jo likestillingens pris.

Og mennene før i tiden siden slet seg jo i hjel 20 år før kona, eller daua av en ulykke, eller i krig, det var jo sånn til langt inn på 1900-tallet. Først nå i det siste så har jo menn begynt å ta inn på kvinner i levealder, selv om det fortsatt er 3-4 år forskjell. Det ER mer belastende å leve som mann, selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen. 
Jeg har prøvd å la være å gjøre oppgave x og y, for å se om han ser dem. Han har uten unntak IKKE sett dem, samme hvor ille ting har blitt, og det har kun gått ut over meg evt barna i tillegg. Så jeg har gitt opp. Skjønner ikke at SÅ mange menn er så ubrukelige til husarbeid og det tredje skiftet. Eller nei, det gjør jeg - de slipper jo unna masse arbeid gjennom å bevisst være ubrukelige. Jeg regner med at jevnlige krangler er å foretrekke framfor å bare gjøre sin andel av husarbeidet?

Anonymkode: f6f21...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men behovet for to inntekter er jo likestillingens pris.

Og mennene før i tiden siden slet seg jo i hjel 20 år før kona, eller daua av en ulykke, eller i krig, det var jo sånn til langt inn på 1900-tallet. Først nå i det siste så har jo menn begynt å ta inn på kvinner i levealder, selv om det fortsatt er 3-4 år forskjell. Det ER mer belastende å leve som mann, selv i dag.

Hallo, de slet seg jo ikke ihjel 20 år før kona! Kona slet på hjemmebane, og ikke minst med mange farlige graviditeter og fødsler! Og i krig gikk det også hardt ut over kvinner, som måtte ta farlige jobber i krigsindustrienen, ble systematisk voldtatt etc. Det er helt klart ikke mer belastende å leve som mann, ikke på noe tidspunkt i historien. Herregud. Bare livsfarlige barnefødsler alene burde være nok til å skjønne det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er viktig å rense takrenner, men noen må fortsatt passe barna. De må fortsatt ha rene klær, få mat osv. selv om du renser takrenner. Det betyr at kona tar alt av barnestell SAMTIDIG som du renser takrenner. For meg er det fritid å kunne konsentrere meg om en oppgave fullt og helt. Å bygge platting, skifte dekk eller rense takrenne kjennes ut som selvrealisering i forhold til å komme hjem sliten fra jobb etter å ha hentet i bhg, en sulten unge som er grinete mens man forsøker å få middagen klar. Etter middag skal kjøkkenet ryddes, barnet bades og legges. Deretter følger klesvask ++ før man ser i kalenderen at ungen skal i bursdag om 2 dager, men dere har ikke gave i hus. 

Pluss at det tar mye mindre tid i løpet av et år å rense takrenner, skifte dekk og klippe gresset enn å vaske klær, vaske hus, passe barn… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...