Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Prøv samboerappen!! Begge registrerer arbeidet de gjør. Genial måte å se forskjellen på….

Anonymkode: 7429a...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kommer dekkskift og verksted høyt opp på en slik liste????

Som småbarnsforeldre er det en DRØM å være den som har ansvar for dette. Kjøre til dekkhotellet, sette seg i en stol og drikke kaffe en halvtimes tid. 

Og så fortsetter du med å gi han kred for at han stiller på alt av møter "han også", og ikke minst listas vinner; Han henter på SFO like ofte som deg. 

Anonymkode: cdc62...333

Dekkhotell😄 Ekte menn skifter dekk selv.

Anonymkode: 2c168...896

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men han er da vel en voksen mann!? Gi han et ultimatum,ta deg sammen eller flytt. Vet det høres brutalt ut men det får da være måte på. Om man velger og leve med noen,få barn sammen osv så sier det seg selv at man skal fordele alle oppgaver seg i mellom. Er da vel ikke din oppgave og oppdra dette menneske, lære han og rydde bort koppene sine, ta ut søppel osv. Man må ta det ved rota med en gang,ellers vil det bare fortsette. 

Men når det er sagt,dette går begge veier. Forventer du at han skal hjelpe til med husarbeid osv må han kunne forvente det samme tilbake,når det kommer til fks vedstablig,plenklipping og alt annet ‘’manne arbeid’’ . 
MEN og rydde opp etter seg,skylle koppene sine og sette i maskina,vaske egne klær,ta seg av barn (henting/kjøring)burde være en selvfølge man ikke skal måtte si ifra om.

Endret av Kikko
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kommer dekkskift og verksted høyt opp på en slik liste????

Som småbarnsforeldre er det en DRØM å være den som har ansvar for dette. Kjøre til dekkhotellet, sette seg i en stol og drikke kaffe en halvtimes tid. 

Og så fortsetter du med å gi han kred for at han stiller på alt av møter "han også", og ikke minst listas vinner; Han henter på SFO like ofte som deg. 

Anonymkode: cdc62...333

Er faktisk ikke alle som bytter dekk på dekkhotell.. Bare sånn til opplysning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå er jeg etter 7 år lei av de samme diskusjonene om og om igjen - fordeling av husarbeid, følge opp oppgaver uten å bli mast på, se oppgaver som må gjøres uten å måtte mase. Disse diskusjonene har vi hver 3-4. måned, det blir bedring i 2-3 uker før det sklir ut igjen. "Bare minn meg på hva jeg skal gjøre, så gjør jeg det". MEN KJÆRE DEG, DET ER DET JEG ER LEI AV. OG DET HAR JEG SAGT CA EN MILLION GANGER.

Jeg er møkklei av stempelet "urealistiske høye krav til husarbeid som damer alltid har" (seriøst, når det knaser under beina når man går på gulvet på 3.dagen så er det ikke MINE forventninger som er for høye), eller "jeg orker ikke bo i et støvfritt hjem" (nei, men med 2 barn og dyr forventer man et noenlunde hygienisk hjem), eller "damer må finne bedre måter å kommunisere på". (Jeg startet med milde, fine beskjeder, huskelapper, sms-påminning, x antall rolige samtaler rundt å bidra i felles hjem, x antall spørsmål rundt om han er fornøyd med fordeling av oppgaver, som etter noen år har blitt til kjefting, oppgitthet, trekker meg tilbake, skarpe kommentarer. For de milde, fine påminnelsene jeg brukte i kommunikasjonen de første årene hjalp jo ikke, så hva vil han da?).

Men nå orker jeg ikke mer. Når jeg kommer hjem fra jobb og må ta med barna rett på fritidsaktiviteter etter jobb mens han har hatt hele dagen fri til å gjøre egne fritidssysler, så er det stopp for min del. 

Jeg må dog ha motivasjon til å holde ut uten å kjefte, smelle eller sette i gang rydding på eget initiativ. Jeg gjør ikke mer enn jeg må for å holde ungene og huset i live, så får han kjenne på hvor frustrerende det er når mat ikke blir handlet inn, klær ikke er rene og ting og tang ikke blir kjøpt inn før han maser selv.

Så denne tråden vil bli brukt for utløp av frustrasjon, for den kommer til å bygge seg opp relativt kjapt de neste dagene.

Anonymkode: 51f88...0d8

Jeg maser ikke, jeg gjør alt selv. 

Anonymkode: b81ca...8b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Irriterte meg en stund også (tredje skiftet). Helt til jeg prøvde å se nærmere på hva mannen gjør i tillegg til full jobb, barn og sin 50% del av husarbeid: 

- løv ut av renner

- skifter dekk 

- sørger for at begge biler er i forskriftsmessig stand. 

- tar ut søppeldunker

- betaler regninger, ordner med forsikringer

- tar grovarbeid ved all oppussing

- hogger ved, stabler ved

- klipper plen

- skifter alt teknisk som må skiftes

- stiller på alt av møter han også

- henter på sfo like ofte som jeg

- tjener  så mye mer enn jeg gjør (men vi har felles økonomi og jeg eier 50% av alt vi eier)

- sparer i fond til oss og lærer meg hvordan jeg kan forstå alt dette

- kjører alltid langturene. 

- pusser opp på hytta og holder den vedlike (ute, jeg tar nedvasker inne). 

Listen er lang. Jeg har det enormt godt og setter stor pris på mannen min. Å planlegge litt, handle bursdagsgaver osv (“tredje skiftet”)…det er HELT greit! 

Anonymkode: 6322d...b6f

Skifte dekk tar 1t per bil. Da er han fritatt for 2 dager med rydding.

Bilene fikses kanskje 10t per år av han, det er 10 dager uten rydding hjemme. 

Søppel, forsikringer, betale regninger, rake løv, rydde ute, det gjør vi begge. 

Hente i bhg, sfo gjør han 2 av 10 ganger. 

Oppussing, skal man telle timer av dette så er det kanskje 10 dager til uten rydding. 

Så alt i alt kunne min samboer sluppet 22 dager med rydding og forventninger til å bidra. Her gjør han faktisk ingenting.

Han trenger klær så må jeg huske str, en gang i blant handler han dette selv. Barna trenger klær, sko, utstyr, bilseter, jeg betaler og henter.

Barna skal noe eller henting/levering daglig, kun meg.

Rydde og sortere rom og boder, kun meg. Handle inn nødvendige ting for å lettere kunne sortere, kun meg. 

Økonomisk bidrar vi 50/50. 

Alt som trengs i løpet av året planlegges av meg. 

Bildeler betaler jeg selv, han gjør jobben. 

Alt i det daglige som rydde, vaske, dusje barn, legge barn, støvsuge, vaske klær. 2 av 10 ganger legger han barna. Resten er kun meg. 

Så fint at din mann gjør sitt, men vi er ikke alle så heldige. Noen av oss opplever en mann som er så sliten og blir liggende på sofaen. Selv om vi begge har tungt fysisk arbeid på 100% arbeid. Jeg orker ikke lengre krangle med han om hvem som er mest sliten etter jobb, er det renholderen eller er det mekanikeren. 

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dekkhotell😄 Ekte menn skifter dekk selv.

Ekte menn.. alle bør kunne det om de eier bil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men mer tid tar det ikke.

Anonymkode: 9245a...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

kjøp han en robotstøvsuger til jul TS, og en kalender som denne til å ha på veggen der du skriver oppgavene:
Stor ukeplan - Skriv & vask bort

Anonymkode: b21f0...d9c

Hva får dere til å tro at lister hjelper når de klarer å snuble i en søppelpose uten å ta den med seg ut?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skrev det som et lite apropos til alle åpne forhold tråder hvor 'ekte menn' unner kona å kjenne andre menn😆😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva får dere til å tro at lister hjelper når de klarer å snuble i en søppelpose uten å ta den med seg ut?

Eller FLYTTE DEN når de er på vei ut, fordi den står i veien… 

Anonymkode: 980c3...61b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå er jeg etter 7 år lei av de samme diskusjonene om og om igjen - fordeling av husarbeid, følge opp oppgaver uten å bli mast på, se oppgaver som må gjøres uten å måtte mase. Disse diskusjonene har vi hver 3-4. måned, det blir bedring i 2-3 uker før det sklir ut igjen. "Bare minn meg på hva jeg skal gjøre, så gjør jeg det". MEN KJÆRE DEG, DET ER DET JEG ER LEI AV. OG DET HAR JEG SAGT CA EN MILLION GANGER.

Jeg er møkklei av stempelet "urealistiske høye krav til husarbeid som damer alltid har" (seriøst, når det knaser under beina når man går på gulvet på 3.dagen så er det ikke MINE forventninger som er for høye), eller "jeg orker ikke bo i et støvfritt hjem" (nei, men med 2 barn og dyr forventer man et noenlunde hygienisk hjem), eller "damer må finne bedre måter å kommunisere på". (Jeg startet med milde, fine beskjeder, huskelapper, sms-påminning, x antall rolige samtaler rundt å bidra i felles hjem, x antall spørsmål rundt om han er fornøyd med fordeling av oppgaver, som etter noen år har blitt til kjefting, oppgitthet, trekker meg tilbake, skarpe kommentarer. For de milde, fine påminnelsene jeg brukte i kommunikasjonen de første årene hjalp jo ikke, så hva vil han da?).

Men nå orker jeg ikke mer. Når jeg kommer hjem fra jobb og må ta med barna rett på fritidsaktiviteter etter jobb mens han har hatt hele dagen fri til å gjøre egne fritidssysler, så er det stopp for min del. 

Jeg må dog ha motivasjon til å holde ut uten å kjefte, smelle eller sette i gang rydding på eget initiativ. Jeg gjør ikke mer enn jeg må for å holde ungene og huset i live, så får han kjenne på hvor frustrerende det er når mat ikke blir handlet inn, klær ikke er rene og ting og tang ikke blir kjøpt inn før han maser selv.

Så denne tråden vil bli brukt for utløp av frustrasjon, for den kommer til å bygge seg opp relativt kjapt de neste dagene.

Jeg orket ikke å være en slik person lengre, følte meg helt jævlig og savnet virkelig å ha det bra med meg selv alene istedenfor. Jeg avsluttet forholdet og flyttet ut så kjapt jeg kunne etterpå. Du har massevis av valg, ta de riktige for deg når ingen andre gjør de for deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er alle disse hjemmene der mannen må pusse opp så mye at det tilsvarer 1-3 timer hver dag gjennom et helt liv sammen? 

Har dere alle så stor plen at det tar 1-3 timer daglig å klippe den?

Brukes det virkelig så mye tid på biler per år? Altså jeg har en skikkelig sliten bil og hittil i år har den krevd skifting av bremser og klosser en gang. 

Så lenge man bidrar like mye økonomisk så bør alt annet være likt også. 

Mannen tar praktiske ting i huset to ganger per år, hvor ofte skjer det hos dere andre egentlig?

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller FLYTTE DEN når de er på vei ut, fordi den står i veien… 

Anonymkode: 980c3...61b

Det løses enkelt ved å løfte den opp,  bære den ut og kaste den i søppelboksen. Det kan faktisk alle klare.

Anonymkode: 4a5b0...619

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det løses enkelt ved å løfte den opp,  bære den ut og kaste den i søppelboksen. Det kan faktisk alle klare.

Anonymkode: 4a5b0...619

Enkelte menn, blant annet min, gjør ikke det. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, HER var det mye rart...

1. Nei, han er ikke en ubrukelig idiot. Han har fantastisk mange fine sider som jeg elsker ved ham - både raus, generøs, omtenksom, snill, støttende, smart og reflektert.

Men det er ikke dette som skaper gnisninger for meg. Det er evnen til å ikke få med seg at søpla må tømmes jevnlig for å ikke skape lukt, at klær og gaver må kjøpes inn til riktige anledninger (ikke bare kjøpes inn, men også pakkes inn/sendes i posten, merke tøy (må da huske å kjøpe merkelapper), passe på at klær og uteutstyr blir vasket jevnlig), og alt det andre som umiddelbart ikke er synlig. I de triste kunen anerkjenne all den jobben, og prøve å engasjere seg litt mer for å ta noe belastning.

Hadde han generelt vært en ubrukelig idiot hadde jeg selvfølgelig aldri blitt sammen med ham i utgangspunktet.

2. Nei, jeg kommer ikke til å gå fra han pga det per nå. Men om vi ikke klarer kommunisere bedre går det ikke mange år før jeg ikke orker mer.

3. Det er tydeligvis ikke et "Min mann"-problematikk, men noe som ganske mange i denne tråden kjenner seg igjen i. Fascinerende at det mannlige kjønn i snitt klarer å være så ignorant ovenfor denne problemstillingen.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fascinerende at det mannlige kjønn i snitt klarer å være så ignorant ovenfor denne problemstillingen.

Eventuelt fascinerende at damer maser i 7 år uten at det nytter og likevel tror masing er veien å gå ;) 

Men nå skal jo du prøve noe nytt. Håper du er godt i gang!

Anonymkode: d285a...877

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow, HER var det mye rart...

1. Nei, han er ikke en ubrukelig idiot. Han har fantastisk mange fine sider som jeg elsker ved ham - både raus, generøs, omtenksom, snill, støttende, smart og reflektert.

Men det er ikke dette som skaper gnisninger for meg. Det er evnen til å ikke få med seg at søpla må tømmes jevnlig for å ikke skape lukt, at klær og gaver må kjøpes inn til riktige anledninger (ikke bare kjøpes inn, men også pakkes inn/sendes i posten, merke tøy (må da huske å kjøpe merkelapper), passe på at klær og uteutstyr blir vasket jevnlig), og alt det andre som umiddelbart ikke er synlig. I de triste kunen anerkjenne all den jobben, og prøve å engasjere seg litt mer for å ta noe belastning.

Hadde han generelt vært en ubrukelig idiot hadde jeg selvfølgelig aldri blitt sammen med ham i utgangspunktet.

2. Nei, jeg kommer ikke til å gå fra han pga det per nå. Men om vi ikke klarer kommunisere bedre går det ikke mange år før jeg ikke orker mer.

3. Det er tydeligvis ikke et "Min mann"-problematikk, men noe som ganske mange i denne tråden kjenner seg igjen i. Fascinerende at det mannlige kjønn i snitt klarer å være så ignorant ovenfor denne problemstillingen.

TS

Med mindre han er tilbakestående, så handler det ikke om at han «ikke evner». Han gidder ikke, vil ikke.

Menn klarer helt fint å «se» oppgaver som må gjøres, se søppel og støv og rot. Menn driver restauranter med høye krav til hygiene. Men er snekkere og må sørge for at alt er nøyaktig på millimeteren og i vater. Menn er psykologer og klarer fint å sette seg inn i andre menneskers følelser. Menn jobber med kolleger og vet hvordan det blir hvis én av arbeidskametatene ikke drar sin del av lasset. Menn jobber i bransjer som finner opp, designer og produserer strykejern, vaskemaskiner, støvsugere og vaskemidler. De forstår hvordan alt dette fungerer.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre han er tilbakestående, så handler det ikke om at han «ikke evner». Han gidder ikke, vil ikke.

Menn klarer helt fint å «se» oppgaver som må gjøres, se søppel og støv og rot. Menn driver restauranter med høye krav til hygiene. Men er snekkere og må sørge for at alt er nøyaktig på millimeteren og i vater. Menn er psykologer og klarer fint å sette seg inn i andre menneskers følelser. Menn jobber med kolleger og vet hvordan det blir hvis én av arbeidskametatene ikke drar sin del av lasset. Menn jobber i bransjer som finner opp, designer og produserer strykejern, vaskemaskiner, støvsugere og vaskemidler. De forstår hvordan alt dette fungerer.

Riktig.

De vet til og med hvordan de skal snike seg unna og få andre til å gjøre ting.

Så det er like gjerne damene som burde lære noe av mennene, som omvendt. 

Anonymkode: d285a...877

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi er fler. Er så drittlei. Har innfunnet meg med å være en masete drittkjerring ned på makronivå (ja, jeg må faktisk si ifra «ta med deg tallerkenen din når du går fra bordet» «kan du ta med deg søpleposen du akkurat flyttet for å passere i gangen UT med det samme du går?»).

Jeg orker ikke gå rundt og plukke opp sol en slave etter en voksen mann lenger. 10 år var nok.

Orker han ikke maset mitt får han gå eller innrette seg.

Anonymkode: 29ff6...856

Vi var hos en parterapeut en gang som sa til mannen min at «du skal være glad for at hun klager og maser, når hun slutter med det så har hun gitt opp forholdet og er på vei ut.»

Anonymkode: f1cab...59a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...