Gå til innhold

Nå orker jeg ikke mer av det tredje skiftet (motivasjonstråd)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Anonymkode: e545c...605

Da forstår du ikke hva det tredje skiftet er.... Og det er et stort, rødt flagg. 

Min mann anerkjenner planlegging av mat og innkjøp, ha oversikt over aktiviteter, utstyr og kjøring, innkjøp av gaver og ting til ulike bursdager og arrangement, pakking av sekk til aktivitetsdag eller gym, bestilling av ferieturer, alt som må fikses ved besøk og gjester, fikse barnevakt, legetimer-tannlege-veterinær-frisørtimer, at alle har klær i riktig størrelse til enhver anledning, alt rundt jul... som oppgaver som må løses her hjemme. 

Ellers ville han ikke vært kandidat til "far til mine barn" i utgangspunktet. 

Anonymkode: cdc62...333

• Liker 21
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber han ikke siden du sier han har hatt hele dagen fri?

Han ser på deg som den som skal ordne alt. Han trenger deg, du trenger ikke ham.

Flytt, og få et mye bedre liv

Anonymkode: f5b4e...1f7

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får man da i felleskap. Jeg har to barn med to menn. De var overlykkelige over positiv test, tilstede og støttende gjennom svangerskapet, og forlot meg ikke et sekund under fødselen. 
Begge er gode og oppofrende fedre som elsker barna sine. 
Mitt inntrykk er at de fleste menn ønsker barn på ett eller annet tidspunkt. Med den rette kvinnen så klart.

Anonymkode: 231d2...d16

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dere begge i jobb kan dere betale en tredje person til å ta rengjøring. 

Ps. Det tredje skift er et konsept laget av kontroll freaks som vil få sitt kontrollbehov validert. 

Hvem skal ta seg av alt som angår ungene? Alle leksene, beskjedene fra skolen, invitasjoner til bursdager, kjøp av gaver,oppfølging av deres fritidsaktiviteter osv osv. 

Tenker du å leie inn noen til det også? 

Anonymkode: 32583...1af

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp han en robotstøvsuger til jul TS, og en kalender som denne til å ha på veggen der du skriver oppgavene:
Stor ukeplan - Skriv & vask bort

Anonymkode: b21f0...d9c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er jeg etter 7 år lei av de samme diskusjonene om og om igjen - fordeling av husarbeid, følge opp oppgaver uten å bli mast på, se oppgaver som må gjøres uten å måtte mase. Disse diskusjonene har vi hver 3-4. måned, det blir bedring i 2-3 uker før det sklir ut igjen. "Bare minn meg på hva jeg skal gjøre, så gjør jeg det". MEN KJÆRE DEG, DET ER DET JEG ER LEI AV. OG DET HAR JEG SAGT CA EN MILLION GANGER.

Jeg er møkklei av stempelet "urealistiske høye krav til husarbeid som damer alltid har" (seriøst, når det knaser under beina når man går på gulvet på 3.dagen så er det ikke MINE forventninger som er for høye), eller "jeg orker ikke bo i et støvfritt hjem" (nei, men med 2 barn og dyr forventer man et noenlunde hygienisk hjem), eller "damer må finne bedre måter å kommunisere på". (Jeg startet med milde, fine beskjeder, huskelapper, sms-påminning, x antall rolige samtaler rundt å bidra i felles hjem, x antall spørsmål rundt om han er fornøyd med fordeling av oppgaver, som etter noen år har blitt til kjefting, oppgitthet, trekker meg tilbake, skarpe kommentarer. For de milde, fine påminnelsene jeg brukte i kommunikasjonen de første årene hjalp jo ikke, så hva vil han da?).

Men nå orker jeg ikke mer. Når jeg kommer hjem fra jobb og må ta med barna rett på fritidsaktiviteter etter jobb mens han har hatt hele dagen fri til å gjøre egne fritidssysler, så er det stopp for min del. 

Jeg må dog ha motivasjon til å holde ut uten å kjefte, smelle eller sette i gang rydding på eget initiativ. Jeg gjør ikke mer enn jeg må for å holde ungene og huset i live, så får han kjenne på hvor frustrerende det er når mat ikke blir handlet inn, klær ikke er rene og ting og tang ikke blir kjøpt inn før han maser selv.

Så denne tråden vil bli brukt for utløp av frustrasjon, for den kommer til å bygge seg opp relativt kjapt de neste dagene.

Anonymkode: 51f88...0d8

Kjipt å høre. Hjemme hos oss er vi forholdsvis jevnt fordelt, selv om jeg mistenker at hun gjør noe mer husarbeid og at jeg gjør mer av det praktiske arbeidet med huset og uteområdene.

Jeg tror det er vanskelig å endre seg om man ikke vil det selv. Og mye stammer nok fra egen oppvekst. Jeg hadde en far som gjorde like mye hjemme som mor.

Har et forslag dere kan prøve: Annenhver uke har du ansvar for å handle inn, lage mate og dra med ungene på aktiviteter. Den uka er det han som vasker, vasker klær, støvsuger, vasker opp osv. Og så bytter dere. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også på vei bort pga. det tredje skiftet og den mentale belastningen som har fulgt. Føler jeg lever sammen med to små barn og en tenåring som trenger konstant bekreftelse. «Hvilke klær skal vaskes?», «Hva skal vi ha til middag?», «Er det noe vi mangler fra butikken?». Jeg tar alt ansvar og gjør alt husarbeid, helt til jeg blir så frustrert av å mase i dagevis at jeg eksploderer. I tillegg har jeg ingen tid for meg selv og ingen mulighet til å finne meg hobby utenfor hjemmet, da jeg er sammen med barna 24/7. Både jeg og barna vil få et roligere liv når jeg pakker koffertene og drar. 

Anonymkode: ac369...724

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er også på vei bort pga. det tredje skiftet og den mentale belastningen som har fulgt. Føler jeg lever sammen med to små barn og en tenåring som trenger konstant bekreftelse. «Hvilke klær skal vaskes?», «Hva skal vi ha til middag?», «Er det noe vi mangler fra butikken?». Jeg tar alt ansvar og gjør alt husarbeid, helt til jeg blir så frustrert av å mase i dagevis at jeg eksploderer. I tillegg har jeg ingen tid for meg selv og ingen mulighet til å finne meg hobby utenfor hjemmet, da jeg er sammen med barna 24/7. Både jeg og barna vil få et roligere liv når jeg pakker koffertene og drar. 

Jeg hadde i grunn vært overlykkelig om min eks hadde spurt om hvilke klær som skulle vaskes, om vi trengte noe fra butikken osv.  Da betydde det i alle fall at han tenkte på å hjelpe..😊

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten så jeg lurte på om jeg hadde skrevet hovedinnlegget uten å huske det.. 

Jeg har fått en pendlerjobb, så det har hjulpet litt. Tror ikke det bare er ferdigpizza til middag når jeg er borte. 

Men når jeg kommer tilbake så ser jeg at neglene til yngste er lange og svarte, bursdagen eldste skulle på glemt, og kulturskolen også glemt. 

Jeg er også drittlei av å minne på at sengetøy må skiftes. Og ja, får tilbake at jeg er overhygienisk som tenker huset må støvsuges mindt ukentlig (av robotstøvsuger!), badet vaskes ukentlig og det jævla sengetøyet to ganger i mnd. 

Noe jeg har gjort er å delegere hele nistepakke-jobben til han. Når han er borte så lurer han på om jeg klarer å ordne med matpakkene.. 

Anonymkode: 82592...d0d

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha😊 min eks sa i en fleipete tone til min mann: "Ja, du holder virkelig ut med alt maset du".

Min mann har aldri opplevd at jeg har maset, for han ser det som må gjøres, og gjør det på eget initiativ. Vi har nå vært sammen i 17 år.

Så bak en masete dame, befinner det seg en lat mann😆

Anonymkode: 81eb7...ba2

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En liten korreksjon: "Det tredje skiftet" er skapt av kvinner etter det tok plass i arbeidslivet og nå prøver å tvinge mennene inn i hjemmet og bidra der.

Her må alle som en stå i mot.

Anonymkode: 84062...2bc

Det er ikke "skapt", det oppsto. Menn flest - også mange av de som "drømmer" om en hjemmeværende partner - har ikke tilstrekkelig inntekt til å forsørge hele familien, inkludert pensjonssparing til kone/samboer som ikke er utearbeidende. De fleste kvinner er ikke interessert i å være husmor på heltid, kanskje med unntak av en periode når eventuelle barn er små. Velferdssamfunnet er avhengig av at flest mulig er i lønnet arbeid, og reklamehusmoren fra 1950-tallet eksisterte kun i reklamene. Det er på tide at du henger med i utviklingen, i stedet for å gå rundt med urealistiske forventninger til noe som egentlig aldri eksisterte.

Anonymkode: 4a5b0...619

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forbli singel og ikke få barn - problem solved!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er vel prisen man må betale når man hopper inn i forhold med noen man egentlig ikke passer med. 

Ja han høres udugelig ut, men du valgte han, og laget unger. Han har forhåpentligvis andre gode kvaliteter som gjør opp for hans latskap hjemme. 

Anonymkode: 1a706...252

Hva gjør man hvis dette er slik mesteparten av menn er og evt er oppdratt? Forblir singel? Er det kanskje det som allerede skjer nå? Flere og flere kvinner velger jo vekk samboerskap til fordel for et irritasjonsfritt liv uten noe tredje skift. Det er stort sett menn som svarer "ditt ansvar for du valgte denne mannen", men innser ikke at det er faktisk ikke er så mange å velge mellom der dette går på skinner.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt til du forstår at han vil ha barna 50%. Prisen du betaler kan fort bli å ha akkurat de samme oppgavene, men at du ikke har barna hele tiden.

Og mannen vil klare seg helt fint om han er relativt oppegående. Husarbeid er ikke vanskelig. Det er bare behagelig at andre gjør det.

Jeg klarer ikke helt å forstå om det er mennene eller damene i slike relasjoner du beskriver det er noe feil med. For enten er mennene dumme og ubrukelige, eller så klarer ikke damene å få frem budskapet. Jeg mistenker at det er en kombinasjon.

Alle mine kamerater og jeg gjør masse hjemme. Ja, vi er fullt klar over at kona gjør mer. Men vi bidrar med mye. Og vi jobber mer enn konene våre, og bidrar således med mer penger til familien. Alt i alt har vi omtrent like mye fritid. Og det synes jeg er viktigst.

Men hadde jeg kommet hjem fra jobb og ikke bidratt, hadde det ikke tatt veldig lang tid før jeg hadde blitt satt på plass. Vi har diskutert dette en del i kompisgjengen. Alle har det slik. Og alle mener det bør være sånn. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 minutter siden):

Alle mine kamerater og jeg gjør masse hjemme. Ja, vi er fullt klar over at kona gjør mer. Men vi bidrar med mye. Og vi jobber mer enn konene våre, og bidrar således med mer penger til familien. Alt i alt har vi omtrent like mye fritid. Og det synes jeg er viktigst.

Men hadde jeg kommet hjem fra jobb og ikke bidratt, hadde det ikke tatt veldig lang tid før jeg hadde blitt satt på plass. Vi har diskutert dette en del i kompisgjengen. Alle har det slik. Og alle mener det bør være sånn. 

Hva hvis kona tjener mest, da? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva hvis kona tjener mest, da? 

Dersom kona jobber mest, er det helt naturlig at mannen gjør mest hjemme. Som jeg påpekte er det viktige at begge har like mye fritid. Og kan tilføye at det selvsagt må være enighet, slik at den ene ikke presses til å sette karrieren på vent.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

kjøp han en robotstøvsuger til jul TS, og en kalender som denne til å ha på veggen der du skriver oppgavene:
Stor ukeplan - Skriv & vask bort

Anonymkode: b21f0...d9c

Vi har begge deler. Kalenderen må kjøpes, fylles ut kontinuerlig, leses og følges opp. Støvsugeren må startes, flyttest rundt og tømmes.  Ofte har den satt seg fast eller dratt med seg en legobit også. Dette gjør ikke at mannen bidrar mer i det tredje skifter, men begge dingsene er hjelpemidler for meg, mannen bruker de ikke uansett. 

Anonymkode: 01ffa...46a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke "skapt", det oppsto. Menn flest - også mange av de som "drømmer" om en hjemmeværende partner - har ikke tilstrekkelig inntekt til å forsørge hele familien, inkludert pensjonssparing til kone/samboer som ikke er utearbeidende. De fleste kvinner er ikke interessert i å være husmor på heltid, kanskje med unntak av en periode når eventuelle barn er små. Velferdssamfunnet er avhengig av at flest mulig er i lønnet arbeid, og reklamehusmoren fra 1950-tallet eksisterte kun i reklamene. Det er på tide at du henger med i utviklingen, i stedet for å gå rundt med urealistiske forventninger til noe som egentlig aldri eksisterte.

Nei det "oppsto" ikke. Det ble tvunget frem. Og nå skal kvinnene tvinge menn pga at de skal presse seg inn der menn har regjert i årtusener. 

Da blir det såklart klødder.

Anonymkode: 84062...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må velge bedre menn rett og slett. Ikke alle er like udugelige

Anonymkode: dab77...a14

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...