Gå til innhold

Hund , kloklipp, ekstrem frykt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg forsøkt alt. Klipper klør hos veterinær, men hunden hyler så mye at de anbefalte å gi noe som het tessie. Tror det er noe veldig mildt beroligende. Dette hadde ingen effekt. Sist betalte jeg 1000 kr for kloklipp med sedasjon. Men jeg kan ikke fortsette å betale så mye hver 4 . uke. Har også forsøkt å klippe hos div. hundefrisører og dyrebutikker. Like fælt alle stedene. Har øvt masse på å kose med potene, osv. Men hun er rett og slett drit redd ! Jeg er helt fortvilet og lurer på om det finnes noen gode råd? Finnes det noe beroligende med litt kraft i, som man kan gi hjemme? 

Anonymkode: d9542...5ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel e hunden? Har du prøvd skinke ost på tube mens noen klipper? 

Det er dvergpuddel 2 år, tispe. Ja, jeg har prøvt alt! Det er en så sterk frykt at veterinær til og med sier det er uvanlig ille.

Anonymkode: d9542...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å file klørne? Husker mamma filte klørne på ene hunden vår som trodde den skulle dø om noen kom klosaks. Det tok jo en del lenger tid, men mamma satte på et program på tv’n og så hadde hun og hunden vår en «spatime» med «manikyr» og avsluttende potemassasje med potekrem. Hunden vår elsket potemassasje med potekrem, så det ble belønningen 😊

Anonymkode: eeab5...349

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan det ta ganske lang tid å venne hunden til kloklipp om de har en sterk frykt for det. Mens man jobber med det, er det bedre å la neglene bli litt lange enn å utsette de for kloklipp. 

Én av mine hunder slet med kloklipp. Løsningen var å bruke flere dager på å legge hunden på rygg i fanget mitt, og der fikk hun kos og godbiter. Om hun ønsket å reise seg, fikk hun lov til det. Etter flere dager med dette, tok jeg frem klipperen, men jeg la den bare ved siden og brukte den ikke. Hunden fikk kun kos og godbiter (mens jeg tok litt på bein osv). Så kom det mange dager hvor jeg løftet på/berørte potene med klipperen mellom kos og godbiter. Deretter klarte jeg å klippe én klo (jeg forsøkte ikke å klippe flere). Om hunden ønsket å reise seg på et tidspunkt, fikk den det. Etter noen uker fikk jeg klipt flere og flere klør, og nå kommer hunden løpende når jeg setter meg ned meg godbiter og kloklipperen.

Grunnen til at jeg øvde på dette mens hunden lå på rygg i fanget mitt, er fordi i den stillingen slipper man å holde godt på labbene (som kan trigge et instinkt til å trekke labben til seg). På rygg henger labbene klar for klipp, og derfor trenger man ikke å holde godt på de når man klipper. Det var derimot viktig at hunden fikk reise seg når den ønsket. 

Du kan også trene hunden til å slipe klørne selv på en scratch pad:

Her får man bare tatt forbeinan, så metoden jeg beskrev over kan funke for å klippe bakbeina (hunder er som oftest mer bekymret for forbeinan enn bakbeina). 

Anonymkode: 6a76e...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må trenes på systematisk og ordentlig for at det skal bli bedre. Vil anbefale at du tar kontakt med en atferdsterapeut som kan komme hjem til dere, se deg og hunden og sette opp en treningsplan.

Du kan se om du finner noen nær deg her:

hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Alternativt kan du gå onlinekurs i husbandry:

https://www.husbandry.no/online-kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du gå helt tilbake til start for å kunne trene bort den sterke frykten hunden din tydeligvis har. Start med at berøring av føtter = godbit, pass på å ikke presse henne så hun får en negativ opplevelse. Når hun er komfortabel med berøring, kan du begynne å fokusere mer på neglene. Belønn ved hver interaksjon med neglene! Etterhvert henter du fram klosaksa og belønner uten at du har klippet. Og sånn fortsetter du helt til du får klippet en klo eller to, belønn masse og la hunden få fri. Dette vil kreve både tid og tålmodighet fra din side!

Anonymkode: 73af8...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tilsvarende, og fikk trent det av henne ved å IKKE holde henne fast. Jeg satte henne foran meg og tok det ekstremt rolig, ikke alle klør på en dag. Hun var ikke noe gal etter godbiter, men fersk kylling fra Meny 🤦‍♀️Den kunne hun ikke motstå, ås det ble en klo, masse skryt og belønning, en til osv. Hun ble også klippet i narkose de første to årene, men var jo mer redd dyrlegen enn meg så jeg tenkte jeg MÅ jobbe dette inn så hun slipper den belastningen. Fikk så valp og gjorde " alt rett", hun ble trent i kloklipp fra start og det gikk fint til hun var ca 2. Da fant hun plutselig ut at det er forferdelig (er en veldig engstelig type). Dyrlegen ble løsningen igjen, men han ville ikke gi henne noe "bare for det", så vi endte med å stå 3 voksne for å holde fast en liten hund som var vettskremt. Aldri igjen! Hun er fortsatt redd og løper vekk når hun ser saksen, men jeg har fått trent henne til at det likevel går greit. Hun sitter foran meg på fanget, jeg begynner med forlabbene som hun er mest redd for, skryter MASSE mellom hver labb og gir favorittmaten hennes. Prater helt rolig med henne gjennom det hele, som om jeg skulle fortalt nattahistorie liksom 😅 Det har funket, men det tar jo tid. Ønsker å kunne gjøre det selv fordi jeg er den hun stoler mest på tross alt, og hun skal ikke ha dårlige opplevelser med andre og dermed bli mer stresset enn hun er tenker jeg :)

Anonymkode: e5dc8...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lør inn start og stoppsignal for hunden. Se på husbandry lenken lenger opp. Noe av poenget er å ikke tvinge frem klipping av klør, men akseptere når hunden sier nei.
 

ikke ta hunden med til butikker ol for å få klippet klørne, de kan ofte ikke nok om tilrettelegging så hunden din får forsterket frykten av det. 
 

sjekk ut ulike filer, kanskje det er noe. Finnes mange elektriske typer. 


må du klippe klør så ofte? Kan du gå mer på underlag som sliper klørne? Jeg trenger nesten aldri å klippe klørne til hunden min, de slipes når han er på tur.

Anonymkode: 9234e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lør inn start og stoppsignal for hunden. Se på husbandry lenken lenger opp. Noe av poenget er å ikke tvinge frem klipping av klør, men akseptere når hunden sier nei.
 

ikke ta hunden med til butikker ol for å få klippet klørne, de kan ofte ikke nok om tilrettelegging så hunden din får forsterket frykten av det. 
 

sjekk ut ulike filer, kanskje det er noe. Finnes mange elektriske typer. 


må du klippe klør så ofte? Kan du gå mer på underlag som sliper klørne? Jeg trenger nesten aldri å klippe klørne til hunden min, de slipes når han er på tur.

Anonymkode: 9234e...05c

Det handler ikke om kunnskap om tilrettelegging, det handler om tidsskjema og at folk kommer innom for å få klipt hundens klør enkelt og fort fordi de ikke klarer selv. 

Jeg klipper mange hunder i løpet av en uke på jobb. Jeg har ikke tid til å skulle sette av lang tid på eget rom med eier og hund, jeg må stå ved disken og klippe mellom andre kunder som skal betale. Så da blir hunden holdt fast. Og det er tvang. For eierne har verken tid eller kunnskap til å tilrettelegge for fryktfri kloklipp på hjemmebane. 

Hyggelig PS: de hundene vi klipper fast fra valpestadie av får ofte sterk tillit til oss og klippes uten verken tvang eller stress med 2-4 ukers mellomrom. Det er fordi at jeg, og kun jeg, klipper klørne på hunden. Ikke at eier har prøvd, feilet, ødelagt prosessen og så kommer til oss (som gjelder bortimot 80% av hundene vi klipper). 

Og mine egne hunder hjemme klippes for øvrig uten frykt eller tvang, de ligger og koser seg mens jeg klipper på gulvet, som jeg har trent inn fra de var valper. Så det står ikke på kunnskap her.

Anonymkode: 73af8...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...