Gå til innhold

Klarer ikke å kvitte meg med klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klesskapet mitt er et salig rot, og 75% av det er ting jeg «aldri» bruker, eller bruker 1 gang i året.

Jeg klarer ikke å kvitte meg med ting. Mange klær er godt brukt og gir meg masse minner. Andre ting er lite brukt, jeg kjøpte dem med en spesiell anledning i tankene men det passer liksom aldri å bruke det. Jeg har også masse fine klær som jeg skal bruke når jeg får gått ned noen kilo. Noe som aldri skjer. Noen klær holder jeg på bare fordi de var dyre. Eller dyre klær som jeg «sparer» så de ikke blir slitt ut. Jeg har en del eksentriske klær som jeg synes er kule, men aldri bruker fordi jeg skjeldent er i en situasjon der jeg vil dra oppmerksomhet mot meg selv. Noen ting er fine, men jeg glemmer å bruke dem.

Hvordan klare å kvitte seg med ting?

Anonymkode: 9bf83...d97

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres slitsomt ut. 

Begynner å høre podcasten the minimalists.  De har mange episoder om klær. 

Anonymkode: ba4a5...242

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et plagg, spør deg selv om du har brukt det siste året, hvis nei så putter du det i en pose med klær som enten skal selges eller gis bort. Når du først begynner er det lett. Minnene dine forsvinner ikke av at du tar bort klærne. 

Anonymkode: 30382...53d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt prøve konseptet "midlertidig oppbevaring". Ta klær du ikke bruker ut av klesskapet og legg de i en oppbevaringsboks i en bod eller under en seng. La det gå 6-12 mnd. Dersom du ikke har savnet eller tenkt på klærne innen den tid, vet du at du at de egentlig ikke er noe du trenger ta vare på.

Dersom du imidlertid stadig kommer til å tenke på det eller det plagget, da virker det heller som du kanskje burde gå inn for å skape deg selv den identiteten/stilen du egentlig drømmer om innerst inne, men kanskje ikke tør leve ut i det virkelige livet. Da er det på tide å komme ut av skapet (hehe) som den ekte deg og gi f i hva andre vil synes 🥰

Anonymkode: 36835...fb4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan eventuelt prøve konseptet "midlertidig oppbevaring". Ta klær du ikke bruker ut av klesskapet og legg de i en oppbevaringsboks i en bod eller under en seng. La det gå 6-12 mnd. Dersom du ikke har savnet eller tenkt på klærne innen den tid, vet du at du at de egentlig ikke er noe du trenger ta vare på.

Dersom du imidlertid stadig kommer til å tenke på det eller det plagget, da virker det heller som du kanskje burde gå inn for å skape deg selv den identiteten/stilen du egentlig drømmer om innerst inne, men kanskje ikke tør leve ut i det virkelige livet. Da er det på tide å komme ut av skapet (hehe) som den ekte deg og gi f i hva andre vil synes 🥰

Anonymkode: 36835...fb4

Enig i dette. Jeg har gjirt det tidligere, jeg hadde boksene på et lager, men jeg hadde en liste på telefonen hvor jeg noterte ned hver gang jeg tenkte på et plagg der. De jeg skrev ned flere ganger lot jeg meg beholde npr tiden var over, og jeg tvang meg til å begynne å bruke dem, minimum 3 ganger - og så bestemme om jeg følte meg bra i det eller ikke.

Jeg turte ikke gå kledd slik jeg egentlig ønsket, men dette hhalp meg komme over den frykten som stoppet meg.

Anonymkode: 8dbbe...5ba

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at du ikke bruker de plaggene. Enten at de ikke passer eller at du ikke føler deg vel i de. Selg unna og kjøp noe nytt du vil bruke. Det er bare klær. Minnene har du uansett  

Anonymkode: d16da...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen klær som gir minner men som er for slitte, kan bli til DIY prosjekter. Lag nytt av gammelt. 

Jeg farget også klær jeg liker når de begynner å falme, kanskje i en annen farge til og med -da kan jeg bruke dem lenger. 

Anonymkode: 69c48...aeb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å spørre meg selv «bruker jeg dette?» og gått over til å spørre «VIL jeg bruke dette?». Det har faktisk hjulpet. Det var ganske mange plagg jeg hadde som, når jeg tenkte ordentlig over det, jeg faktisk ikke VILLE bruke siden jeg hadde andre ting jeg mye heller ville gå med 👍🏻

Anonymkode: 3af29...6fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Det är SÅ nice att bli av med klær, da har man masse plass till nye ting 😍

Endret av winterchild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme, men har funnet et system. 

Jeg har en kasse som jeg kaller "minner", skal noe ned i denne må noe annet ut. 

Jeg har også en kasse med veldig fine, men for små, klær. Bare i tilfelle. 

Når jeg tar rydde runder legger jeg plagget ned i en sort sekk. Sekken lagres i tørr bod noen måneder, til jeg en dag ser på den og ikke husker hva som er i den, og da sier jeg til mannen at han kan kjøre den bort. 

Anonymkode: ed477...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt så gammel at jeg tar frem gamle klær igjen jeg når motene går rundt 😅

Så hvis klærne er i god kvalitet, i snitt og slike som jeg tenker jeg kan komme til å bruke igjen, og jeg har plass, så bor de godt i skapet. 

Anonymkode: 76eda...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med det samme, men har funnet et system. 

Jeg har en kasse som jeg kaller "minner", skal noe ned i denne må noe annet ut. 

Jeg har også en kasse med veldig fine, men for små, klær. Bare i tilfelle. 

Når jeg tar rydde runder legger jeg plagget ned i en sort sekk. Sekken lagres i tørr bod noen måneder, til jeg en dag ser på den og ikke husker hva som er i den, og da sier jeg til mannen at han kan kjøre den bort. 

Anonymkode: ed477...0cd

Samme her. Jeg skriver på esken når jeg sist gikk gjennom den, f.eks januar 2024. Jeg kikker nettopp på en slik, og tenkte at det var på tide å gå gjennom på nytt. Donerte kanskje 1/4 av det som var oppi, fordi jeg ikke tror jeg noensinne vil bruke det. Noe var gitt meg i gave og føltes galt å gi bort, andre ting var dyre (sunk cost fallacy).

Boksen med klær som er minner lar jeg være som den er, men det er ikke så sinnsykt mye. Det fyller en sånn medium vacuumpose for tekstiler. Hvis det blir for mye etterhvert, syr jeg kanskje puter av noe eller et lappeteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her. Jeg skriver på esken når jeg sist gikk gjennom den, f.eks januar 2024. Jeg kikker nettopp på en slik, og tenkte at det var på tide å gå gjennom på nytt. Donerte kanskje 1/4 av det som var oppi, fordi jeg ikke tror jeg noensinne vil bruke det. Noe var gitt meg i gave og føltes galt å gi bort, andre ting var dyre (sunk cost fallacy).

Boksen med klær som er minner lar jeg være som den er, men det er ikke så sinnsykt mye. Det fyller en sånn medium vacuumpose for tekstiler. Hvis det blir for mye etterhvert, syr jeg kanskje puter av noe eller et lappeteppe.

Hvilke klær har du som minner? Ikke frekt ment, men jeg lurer oppriktig.

Selv har jeg én kjole jeg brukte mye ved begge graviditeter, den klarer jeg ikke kvitte meg med. Men utenom det så knytter jeg meg ikke til klær.

Anonymkode: d16da...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...