Gå til innhold

Det svake landet Israel har full kontroll over USA og resten av Vesten. Hvorfor?

Majer

Anbefalte innlegg

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

Dette får bli et svar til de siste svarene til meg. Vi oppfatter rett og slett virkeligheten forskjellig. Dere tror ikke på leger som har vært i Gaza og som beskriver hvordan skarpskyttere plasserer skudd midt mellom øynene på barn i barneskolealder, hvordan droner skyter barn som allerede er skadet etter bombeangrep osv. Dere tror ikke på antall døde som oppgis av helsemyndighetene i Gaza og som størsteparten av vestlige media finner etterrettelige og som til og med USA og Israel ser ut til å basere anslag på.

Dere ser ut til å se på dette som en sivilisasjonskrig, islamisme mot vestlige demokratier, kristne verdier, eller hva enn. Og jeg ser dette annerledes. Jeg ser et folk, palestinerne, som har blitt okkupert, angrepet, undertrykt og fordrevet, først av britene og deretter av Israel. I Israel ser jeg apartheid, mangel på demokrati, okkupasjon og nå, ja, folkemord. Det gjør også en rekke eksperter på området.

Når virkelighetsoppfatningen er så grunnleggende forskjellig er det nok poengløst å forsøke å overbevise hverandre, og faktisk til og med diskutere. Det er en dyp uenighet om fakta her. Og det får være ok.

Jeg har brukt en del energi her på å argumentere med folk som garantert ikke kommer til å skifte standpunkt pga. noe jeg skriver. Mye av grunnen til at jeg har skrevet her har vært for å få uttrykt sinne og frustrasjon. Men det er i lengden en meningsløs øvelse. Det sprer bare dårlig energi til folk som uansett ikke vil la seg overbevise.

Jeg tror Mats Gilbert har helt rett når han sier at det du gjør nå er det du ville gjort under Holocaust. I lys av det kommer jeg ikke til å bruke mer tid her.

Jeg tror faktisk ikke alle dere som unnskylder Israel er dårlige mennesker. Men jeg tror dere tar grunnleggende feil, og at dere ikke har tatt inn over dere hva som faktisk skjer, hvor mye lidelse Israel påfører uskyldige, hver dag, og hvor mye død og sorg som kunne vært unngått.

Her er jeg helt enig med deg. Virkelighetsoppfattelse, og faktaene vi legger til grunn er helt forskjellige. 
Jeg tror ikke du er et dårlig menneske heller, bare så det er klart. Det sies at det motsatte av kjærlighet ikke er hat, men likegyldighet. 
Ingen av oss som skriver her i tråden er likegyldige, det er hvertfall sikkert. Det kan sikkert gi en pekepinn om hva vi ville gjort under Shoa, som taler til vår begges fordel.

Det som opprører meg så veldig (og nå er jeg generell, har ikke fått inntrykk av at dette gjelder deg i det hele tatt) er den blatante antisemittismen som har kommet til overflaten overalt. Gå inn på en post på SoMe som handler om jødisk kultur, jødiske skuespillere osv. Samme om posten handler om bagels eller toraen, i kommentarfeltet er det 100 grusomme antisemittiske kommentarer. Dette gjør at endel folk stiller seg i Israels hjørne på autopilot. Som fex meg selv. Galt eller riktig, sånn er det bare. 
Nå er folk i opprør fordi Netflix har laget film om jesu mor, Maria. Hun spilles av en jødisk israeler, en «sionist»

Dette er tydeligvis enormt provoserende, selv om Jesu mor faktisk var jødisk, og fra det jødiske kongeriket Judea som da var under romersk okkupasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Ulovlig verdi du har nok rett i det, det er et enormt lerret å bleke. Når man ikke har samme oppfatning av virkeligheten. 

Kanskje vi alle her griper diskusjonen an feil. Kanskje vi heller bør starte med hva vi kan enes om? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Ulovlig verdi skrev (På 26.11.2024 den 22.42):

Jeg tror Mats Gilbert har helt rett når han sier at det du gjør nå er det du ville gjort under Holocaust. I lys av det kommer jeg ikke til å bruke mer tid her.

Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er.

Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske.

Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (5 minutter siden):

Enig. Som i Tyskland i opptakten til andre verdenskrig, er fiendtlige holdninger mot jøder/Israel i Norge i dag i vekst, og det er ingen tvil om at det er særdeles sosialt akseptabelt. På samme måte som den vanlige tysker på 1930-tallet ikke var ond, men heller påvirket av de rundt seg, så blir nordmenn i dag sterkt påvirket av at den offentlige samtalen er så pro-palestinsk/anti-Israelsk som den er.

Som man ser godt på dette forumet er de pro-palestinske argumentene i all hovedsak drevet av appeller til emosjoner. Ikke ulikt NSDAP sin retorikk mot jødene på 1930-tallet. Det er heller ikke unikt eller sosialt kostbart å ha et pro-palestinsk standpunkt i Norge i 2024. Det er det soleklart mest utbredte standpunktet. På samme måte var anti-jødiske holdninger mye mer utbredt i Tyskland på 1930-tallet enn pro-jødiske.

Så ja, enig, folkene som tar det populære og emosjonelt appellerende pro-palestinske/anti-Israelske standpunktet i Norge i 2024 ville nok også vært mot jødene under holocaust. Heldigvis er jødene i dag i stand til å forsvare seg selv, i motsetning til det de var for 90 år siden.

👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...