Gå til innhold

Jakt er lite imponerende og ikke så tøft som mange skal ha det til.

Ladekabel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 11.35):

Heldigvis bor vi i et land hvor vi kan kjøpe det vi trenger. Også kjøtt. Vi MÅ derfor ikke jakte for å overleve,som det høres ut som noen mener. 

(Jeg har forresten vært med på griseslakt.) 

Anonymkode: 2577f...652

Men hvordan er det bedre å kjøpe flatpakket kjøtt på rema? Dette er da også dyr som er drept? Tror du industridyr har mindre følelser enn dyr som lever i naturen? Industridyr må lide i timesvis og i redsel i en lastebil før de til slutt avlives. På reisen får de vel ikke vann engang, noen brekker beina. Hjorten tygger fornøyd på et blad før den plutselig ikke finnes mer.

Anonymkode: 8749f...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 14.02):

Det er det ikke lenger. Før i tiden, ja, men nå er det bare for lysten til å drepe dyr. 

Anonymkode: 1024d...550

For noe tull. Har en mann som jakter. Vi spiser kjøttet. Noen ganger tar han bilder av fangsten. Er ikke for å tøffe seg 😆. Når det blir for mye dyr i skogen blir det ofte ikke nok mat om vinteren. Da dør de av sult. Er det bedre? 

Anonymkode: d65d3...01c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (27 minutter siden):

Siden du vil se hva vi gjør

Blir sikkert sensurert

Vi flår dyret henger til mørning  så parterer vi   til biff,stek, suppe og maler opp til karbonader osv

20241020_111803.jpg

Samme her. Viltmat er kjempe godt. 

Anonymkode: d65d3...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ladekabel skrev (På 2.10.2024 den 18.18):

At de synes det er en fin hobby er greit, og de skal få holde på med det. men hva er hensikten med skrytebilder av døde dyr med blod og tunga hengende ut av munnen? Klarer bare ikke å se det imponerende av å skyte forsvarsløse dyr, når man selv gjemmer seg for å ikke bli sett av dyret. Det betyr allikevel ikke at alle gjør det for å imponere og tøffe seg, men samtidig er det en del som virker å gjøre det

Samme hensikt som at folk legger ut bilder av seg selv på en fjelltopp, seg selv i syden, barna sine på en blomstereng, seg selv på utveksling blant masse fremmede barn osv. 

Anonymkode: 5f108...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (På 4.10.2024 den 20.49):

Jakt er egentlig ganske pysesport. Man ligger i skauen under masse løv og sikter seg inn det som skulle bevege seg forbi. Det er ikke sånn at det er en fair fight en gang. 

Hva tror du gir minst lidelse for dyret? En "fight", der det slåss for livet mot mennesket, og kanskje kommer seg unna skadet, eller at dyret blir skutt mens det rolig står og spiser, og dør i løpet av meget kort tid?

Jeg er ikke jeger selv, men jeg kjenner mange som er det, og de er seriøse folk. Det aller verste marerittet de kan tenke seg, er om de skulle komme til å skadeskyte et dyr. Da går de manngard i timevis for å finne igjen dyret, og jeg vet om folk som har sluttet å jakte fordi de opplevde dette. Det er ingen enkel sak å dra ut i skog og fjell for å jakte på dyr, det er tidkrevende, og det trengs masse trening og tålmodighet.

Anonymkode: aa82c...b03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ladekabel skrev (På 2.10.2024 den 18.07):

kan hende det bare jeg som er sær og kjedelig, men det får bare være. Har faktisk selv også tatt jegerprøva for en del år siden, men den har forblitt ubrukt.

dette

Anonymkode: 250b1...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 20.42):

Det er kanskje litt mer naturens gang, enn at vi mennesker skal rå over den? 
Og at ulven løper etter de så blir det fort ferdig, når jakten er i gang sitter det folk på hvert hjørne for å skyte, dag etter dag, med bikkjer som løper i alle retningen. Det var en i denne tråden som mente det var bedre for dyre å bli skutt i skogen for de ble ikke stresset. Jo alle dyr som drepes av mennesker eller rovdyr blir stresset. 
Kan se litt på naturprogram så lærer du litt om livet i naturen, der alle høster av at rovdyr tar dyr. Vi mennesker har ikke noe å blande oss inn og mene noe om hvor mange som skal være hvor og tro at hvert år går tusenvis av skyteglade mennesker ut i skogen og tror de gjør noe fint for naturen. 

Anonymkode: 4e9d3...f46

Virkeligheten er langt fra alltid at viltet dør raskt når det jaktes på av rovdyr. Det kan ta timer, og det skjer ofte at dyr blir spist på mens de ennå lever. Det er brutalt, og det er sånn naturen fungerer. Rovdyr har ikke våpen, og de er sultne. Du er veldig naiv om du tror at det å bli tatt av rovdyr betyr en rask død. Rovdyr kan også måtte jakte over flere dager før de lykkes med å felle byttet sitt, alt avhenger av hvor sterkt dyret er, hvor mange rovdyr det er, og så videre.

Mennesket har jaktet gjennom århundrer for å overleve. Et tamt dyr som blir kjørt til slakteriet, og som skjønner hva som skal skje der (de kjenner lukten, og frykten fra de andre dyrene, de er utmattet og redde), det kan overhodet ikke sammenlignes med et dyr som blir felt ute i skogen av en jeger som sitter på post, uten å vite hva som skjer før det plutselig smeller, og det ikke lever mer. Jeg mener at vi har plass til både jegere og rovdyr, men at vi må begrense antallet i takt med hvor mye vilt som finnes. Det må alltid være en balanse.

Anonymkode: aa82c...b03

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jegere selv, men personlig syntes jeg ikke disse er tøffere eller mer macho enn sopp og bær-plukkere.. Laksefiskere som står i vadebuksa med fluestanga i sterke strømmer syntes jeg er de tøffe :fnise:

Har ikke noe i mot at folk har hobbyer og lidenskaper, og jeg elsker viltkjøtt :)

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (5 timer siden):

Kjenner jegere selv, men personlig syntes jeg ikke disse er tøffere eller mer macho enn sopp og bær-plukkere.. Laksefiskere som står i vadebuksa med fluestanga i sterke strømmer syntes jeg er de tøffe :fnise:

Har ikke noe i mot at folk har hobbyer og lidenskaper, og jeg elsker viltkjøtt :)

De er ikke tøffe. Brannmenn og politifolk er tøffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen finner glede i å ta livet av forsvarsløse dyr og har det som hobby er kjemperødt flagg for meg. Nei takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trudelutt1 skrev (4 minutter siden):

At noen finner glede i å ta livet av forsvarsløse dyr og har det som hobby er kjemperødt flagg for meg. Nei takk. 

Hva spiser du da? 

Anonymkode: 76ca3...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri tenkt at de som poster slikt gjør det for å tøffe seg.

Anonymkode: c5b97...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 20.10.2024 den 11.18):

Siden du vil se hva vi gjør

Blir sikkert sensurert

Vi flår dyret henger til mørning  så parterer vi   til biff,stek, suppe og maler opp til karbonader osv

20241020_111803.jpg

Kvalitetsmat, gjør meg sulten, jakter ikke selv , men som skog og grunneier har jeg avtale med jeger og jaktlag, så får både rådyr og elgkjøtt, og står på ringe lista til flere husdyrprodusenter, vis det skulle dukke opp litt akutte situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (På 4.10.2024 den 14.40):

Jeg tror faktisk overraskende mange jakter på grunn av at det er status. Ikke av bøndene som er i jaktlag på bygda, men av alle jurister, finansfolk og andre med tilhold i byer som begynte å jakte i voksen alder.

Nettopp! Dette er fasit. Ekte jegere jakter for mat og for å holde ned bestanden. De setter dessuten naturopplevelsen høyt og å skyte et dyr er for mange bare en bonus. 

Anonymkode: 72047...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trudelutt1 skrev (2 timer siden):

At noen romantiserer naturen og tror den hele tida regulerer seg selv er et rødt flagg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 0.27):

Det er mange som skriver at man jakter for å skaffe mat,og ikke fordi man liker å drepe dyr.  Alle vi som ikke jakter spiser da,vi også. Jeg må (heldigvis) ikke ut å drepe dyr for å overleve. Ja,jeg vet at kjøttet jeg spiser har vært levende en gang,men jeg ville aldri ha drept det selv. Det er ingen i Norge som MÅ jakte for å spise,så det må jo være at man liker å drepe.... 

Anonymkode: 2577f...652

Akk, så lite du vet om jakt, ta å les deg opp du. Finn ut om at man trenger å holde bestanden nede ved jakt blandt annet. Og så må du tenke på at viltkjøtt er mye sunnere enn kjøtt fra tamme dyr. I vilt finns ikke antibiotika og ande medikamenter f.eks. og det er magert og flott mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min familie er grunneiere på et stort område, og skyter elg. Jeg har aldri sett de har lagt ut bilder. Ikke dermed sagt at det ikke finnes et bilde, men dette har de jo gjort i tiår, og det er jo kjøttet som er interessant. 

Kanskje det er mer byfolk som jakter som er glad i å legge ut bilder? Det er vel de samme som legger ut bilder når de er på fjellet, og må opp på en topp.

Dette er i nord, og de fisker i hav og vann, gleder seg til silda kommer i august, dyrker mat, lager tørrfisk, sin egen lutefisk, jakter, plukket bær osv. Det har vært slik alltid. Det er et naturlig liv som har vært I århundre. 

Hvor imponert TS er eller ei, det tror jeg de legger lite vekt på 😅

Anonymkode: f97db...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At noen romantiserer naturen og tror den hele tida regulerer seg selv er et rødt flagg for meg. 

Nei da blir det nok ikke deg og meg her i livet, kjære AnonymBruker🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall sikkert i forhold til dyrevelferd. Dyra i skogen har hatt det mye bedre enn de på hengeren på vei til slakteriet...

Transport er stressende for dyr generelt. De fleste som jeg vet om som jakter, gjør det ikke for å tøffe seg. Det er ikke det jakt handler om! Det er samhold, tradisjoner og ikke minst: mat på bordet. Så er det mange fine naturopplevelser. Jeg jakter ikke. Har bare observert, og vært nok med på jakt til å forstå hva det handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...