Gå til innhold

Jakt er lite imponerende og ikke så tøft som mange skal ha det til.

Ladekabel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Brunello skrev (8 timer siden):

Jeg tror faktisk overraskende mange jakter på grunn av at det er status. Ikke av bøndene som er i jaktlag på bygda, men av alle jurister, finansfolk og andre med tilhold i byer som begynte å jakte i voksen alder.

Absolutt en del av de. Hvert fall hva gjelder jakt på rein og rype. 

Samtidig blir det jurister og finansfolk av bygdefolk også, som da typisk flytter til byen, men kommer hjem til hjembygda og går på jakt med de lokale jaktlaga på "egen" grunn. 

Jeg er en slik jurist som bor i storbyen, men som er på jaktlag i grunneigarlaget som gården jeg kommer fra på "bøgda". Er ikke fordi det er status, men er vokst opp med det, og det gir god mat på bordet samtidig som det er en fin hobby og viktig forvaltning. 

Anonymkode: 7e852...6c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hensikten med å jakte er å drepe dyr for mat. Verken mer eller mindre. Denne aktiviteten har mennesker holdt på i flere tusen år.

Anonymkode: 176cd...dc7

Feil. Vi har mat i norge. Jakt i norge er bestandskontroll. Digger når slike bedrevitere fra lhs kommenterer ting de ikke har greie på.  Jakt i india? Mye av jakten der går på å beskytte landsbyen fra rovdyr. Jakt i sverige? Beskytte husdyr fra sykdom, bestandskontroll, og beskytte avlinger f.eks..  

Anonymkode: 4008e...bb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke vegetarianer/veganer, men liker kjøtt og mener det er en viktig del av kostholdet vårt i dag og gjennom evolusjon i tusenvis av år. Skal jeg spise kjøtt må jeg kunne ta livet av dyr. Dersom jeg spiser kjøtt, men ikke kan ta livet av et dyr selv er jeg en hykler.

Det er ikke gøy å drepe dyr, jeg blir trist og glad på samme tid. Det er trist å slakte høna, men jeg blir fylt med andakt mens jeg tilbereder den for fryseren og blir litt andektig med tanke på hva den gir meg. Når jeg så spiser høna til middag tenker jeg tilbake på hvordan den har spist grønnsaksrestene våre, meitemarken, gresset og insektene, gitt oss egg og hyggelige stunder i hagen. Ringen er sluttet og jeg blir mett. Det blir en slags ærefrykt i måltidet.

På samme måte blir det med jakt. Man skyter dyret og spiser det med takknemlighet og ærefrykt. En pølse blir bare et produkt som er så fjernt fra grisen at en nesten glemmer at det har vært et levende dyr. Så alle kjøttspisete: slakt dyr selv eller la være å spise kjøtt. 

Anonymkode: 5108d...2c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (1 time siden):

Det er ikke modig ihvertfall. 

Det tror jeg heller ingen har påstått.

Anonymkode: 6554a...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladekabel skrev (På 2.10.2024 den 18.07):

Flere enn meg som synes jakt på typ elg, reinsdyr o.l. Ikke er spesielt imponerende? Hvert fall ikke imponerende nok til de bildene mange deler og er stolt av i sosiale medier.
For når man sitter på post eller går litt i skogen og skyter et dyr som blir rimelig forsvarsløst på noen hundre meters avstand, er det virkelig noe å være spesielt stolt av? Skjønner jo det trengs litt trening for å være presis nok med våpenet, men allikevel klarer jeg ikke å se grunnen til at det er så tøft. Synes kjøttet er godt og jeg skjønner at dyr må drepes for at vi kan spise, men forstår ikke at det å skyte forsvarsløse dyr skal være så tøft blant en del mennesker, og at det legges ut bilder og skrytes av det.

kan hende det bare jeg som er sær og kjedelig, men det får bare være. Har faktisk selv også tatt jegerprøva for en del år siden, men den har forblitt ubrukt.

Akkurat troféjakt har jeg ikke sansen for. Men annen jakt tenker jeg er en sunn og fin hobby det. Jeg tror ikke de tenker på det som "noe tøft". Det er sosialt, man får kommet seg ut, kose seg rundt bålet, og får spenningen med selve jakten, om det er elgjakt med post og jagere, rype eller rådyr/ hjort. Det er (avhengig av terreng da) tungt fysisk, så det blir jo også en god treningsøkt. Og billig kjøtt blir det også, dersom de får skutt noe. 

At de legger ut bilder forstår jeg også, de er stolte og glade, og ønsker å dele det. Det er jo ikke noe annerledes det enn når strikkere legger ut bilde av den siste kofta de har strikket? (Og så tenker jeg at vi i Norge må tåle å se døde dyr. )

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som skriver at man jakter for å skaffe mat,og ikke fordi man liker å drepe dyr.  Alle vi som ikke jakter spiser da,vi også. Jeg må (heldigvis) ikke ut å drepe dyr for å overleve. Ja,jeg vet at kjøttet jeg spiser har vært levende en gang,men jeg ville aldri ha drept det selv. Det er ingen i Norge som MÅ jakte for å spise,så det må jo være at man liker å drepe.... 

Anonymkode: 2577f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (4 timer siden):

Det er for pyser ihvertfall, der dere sniker dere rundt i kamuflasje. 

Hm...så antrekket skaper pyser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange som skriver at man jakter for å skaffe mat,og ikke fordi man liker å drepe dyr.  Alle vi som ikke jakter spiser da,vi også. Jeg må (heldigvis) ikke ut å drepe dyr for å overleve. Ja,jeg vet at kjøttet jeg spiser har vært levende en gang,men jeg ville aldri ha drept det selv. Det er ingen i Norge som MÅ jakte for å spise,så det må jo være at man liker å drepe.... 

Men du er klar over at _noen_ må drepe de dyrene du spiser? 🤷‍♀️

Og rådyr/elg/rype osv er ikke kjøtt du normalt sett får kjøpt i butikken heller, da i så fall er det til ågerpris. Å tenke at fordi man kan kjøpe mat i butikken (som tydeligvis magisk dør av seg selv og lander ferdig partert i butikken), så må det være selve drepingen man liker ved jakt, og kun det, det blir en litt lettvint tankegang. Selvsagt er det spenning ved å skyte (Og drepe) et dyr, men jakt er så mye mer enn det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et sart samfunn vi har blitt. 

Anonymkode: 7ec9a...fba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er definisjonen på hykleri. Som nevnt tidligere mener jeg at alle som skal spise kjøtt må kunne slakte et dyr selv. Bare på den måten får man den nødvendige respekten for hva man spiser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lidhun skrev (4 timer siden):

Men du er klar over at _noen_ må drepe de dyrene du spiser? 🤷‍♀️

Og rådyr/elg/rype osv er ikke kjøtt du normalt sett får kjøpt i butikken heller, da i så fall er det til ågerpris. Å tenke at fordi man kan kjøpe mat i butikken (som tydeligvis magisk dør av seg selv og lander ferdig partert i butikken), så må det være selve drepingen man liker ved jakt, og kun det, det blir en litt lettvint tankegang. Selvsagt er det spenning ved å skyte (Og drepe) et dyr, men jakt er så mye mer enn det.  

Jeg skriver jo at jeg vet det. Alle vet det. Men poenget er at jeg er glad jeg slipper å drepe dyret selv,for det hadde jeg ikke likt. Det høres ut som om noen ikke har et valg,de MÅ på jakt ellers sulter de! Det er jo ikke sånn det er,de velger jo å drepe,og det syns jeg er rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er definisjonen på hykleri. Som nevnt tidligere mener jeg at alle som skal spise kjøtt må kunne slakte et dyr selv. Bare på den måten får man den nødvendige respekten for hva man spiser. 

Heldigvis bor vi i et land hvor vi kan kjøpe det vi trenger. Også kjøtt. Vi MÅ derfor ikke jakte for å overleve,som det høres ut som noen mener. 

(Jeg har forresten vært med på griseslakt.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som synes jakt på typ elg, reinsdyr o.l. Ikke er spesielt imponerende? Hvert fall ikke imponerende nok til de bildene mange deler og er stolt av i sosiale medier.
For når man sitter på post eller går litt i skogen og skyter et dyr som blir rimelig forsvarsløst på noen hundre meters avstand, er det virkelig noe å være spesielt stolt av? Skjønner jo det trengs litt trening for å være presis nok med våpenet, men allikevel klarer jeg ikke å se grunnen til at det er så tøft. Synes kjøttet er godt og jeg skjønner at dyr må drepes for at vi kan spise, men forstår ikke at det å skyte forsvarsløse dyr skal være så tøft blant en del mennesker, og at det legges ut bilder og skrytes av det.

kan hende det bare jeg som er sær og kjedelig, men det får bare være. Har faktisk selv også tatt jegerprøva for en del år siden, men den har forblitt ubrukt.

Å stille opp mot et forsvarsløst dyr med hunder og gevær er alt annet enn tøft og absolutt ingenting å triumfere over...når det kommer til matbehov så får man kjøpt det i butikken..det er absolutt ingen behov for den jakta..dessuten så kalles det for regulering av bestanden..den reguleringen finner sted i form av tjuvjakt , bilpåkjørsler, togpåkjørsler osv.. en meningsfull fritid kan man skaffe seg på et mer etisk vis. etter min mening. sannheten er at vi mennesker bygger oss mer og mer inn i naturen og vil ha ned dyrebestanden som vi ikke liker å ha rundt husa.

Endret av Baktus2024
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner hva du mener. Selv jakter jeg ikke, men samboer gjør det. Syns heller ikke det er så imponerende. Jeg har vært med flere ganger, men har aldri opplevd å sett noe eller at han har skutt noe de gangene jeg har vært med. Ble ikke så mange ganger jeg ble med fordi jeg syns det var rimelig kjedelig å sitte musestille og vente i timesvis. Hadde vondt i kroppen etterpå fordi jeg satt helt stille og redd for å bevege meg og lage lyd fordi da ble han så irritert og kikket stygt på meg. 

De gangene han kommer hjem og har skutt noe så sier jeg som regel "gratulerer" fordi han er glad han fikk skutt noe slik at han kan fylle opp fryseren med kjøtt og that's it. Han bruker ikke ta slike bilder som du snakker om, det syns jeg også er skikkelig teit med "skrytebilder" hvor folk står i skrev over et dødt dyr og holder fast i hornene med et digert glis på trynet.

Anonymkode: df0ee...675

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal man med denne "nødvendige respekten"?

Anonymkode: 6554a...0df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Heldigvis bor vi i et land hvor vi kan kjøpe det vi trenger. Også kjøtt. Vi MÅ derfor ikke jakte for å overleve,som det høres ut som noen mener. 

(Jeg har forresten vært med på griseslakt.) 

Nei jeg mener ikke man må gå på jakt, men ma må kunne være med på å slakte, og siden du har det ka du spise kjøtt med god samvittighet. Men jeg mener at en som spiser kjøtt ikke kan være i mot jakt generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei jeg mener ikke man må gå på jakt, men ma må kunne være med på å slakte, og siden du har det ka du spise kjøtt med god samvittighet. Men jeg mener at en som spiser kjøtt ikke kan være i mot jakt generelt. 

Jeg er ikke imot jakt. Syns bare det er rart å ha som hobby å drepe dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min er en ivrig jeger, og jeg har på ingen måte noe inntrykk av at ham har denne hobbyen for å "tøffe" seg. Han elsker jakt og fiske, og har gjort det siden jeg traff han for 16 år siden. 

Jeg for min del elsker at han fyller fryseren vår hver høst med viltkjøtt, det smaker helt fantastisk. 

Anonymkode: 1eb73...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Fruktfatet skrev (På 4.10.2024 den 13.56):

Synes ikke noe om å legge ut skrytebilder. Da virker det mer viktig å vise fram at man har drept et dyr enn hva som faktisk er hensikten med å jakte. 

Siden du vil se hva vi gjør

Blir sikkert sensurert

Vi flår dyret henger til mørning  så parterer vi   til biff,stek, suppe og maler opp til karbonader osv

20241020_111803.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 0.27):

Da utfordrer jeg deg til å søke opp videoer av slakterier av industridyr og hvordan det foregår. Du må også sette deg inn i dyretransport og timene og dagene som venter dyra før de slaktes. 

Jeg har vokst opp i en fattig bondefamilie på 80-tallet og aldri opplevde jeg at man jaktet og fisket for annet enn å skaffe seg mat på bordet.

Anonymkode: 8749f...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...