Gå til innhold

Jakt er lite imponerende og ikke så tøft som mange skal ha det til.

Ladekabel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du ser på jakt som en skala fra "yrkesjeger holder bestanden nede og gjør økosystemet en tjeneste" til "skyter utrydningstruede arter fra helikopter og stiller det ut fordi jeg er tøff" er det veldig mange som befinner seg nærmere den første enn den siste, særlig i Norge. Jeg kan ikke dømme hele skalaen likt.

Anonymkode: 3df4c...284

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så rart. Hvordan kan man ikke elske å drepe dyr om man elsker en hobby som i aller høyeste grad innebærer å drepe dyr?

Anonymkode: 5d3bd...164

Så rart. Hvordan er det mulig å stille et så idiotisk spørsmål om du tross alt er oppegående nok til å lage deg konto på et nettforum?

Anonymkode: 2f621...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det ikke lenger. Før i tiden, ja, men nå er det bare for lysten til å drepe dyr. 

Anonymkode: 1024d...550

Vi må ha jakt i Norge for å holde bestanden av visse dyr nede. It's fact.

Men vi kan sikkert stoppe å få masse rovdyr i hagene som dreper alle husdyra våre og etterhvert barn

Anonymkode: b0ae8...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hateridioter skrev (5 timer siden):

Det stresser ikke dyret å bli jaget av ulv eller bjørn?

Det er vel ikke så mange som har råd til å bruke helikopter på jakt?

Jeg kjenner flere som går på jakt og ingen av dem bruker helikopter. Det er vanlige menn og kvinner fra bygda som jakter på familiens eiendom.

Det er kanskje litt mer naturens gang, enn at vi mennesker skal rå over den? 
Og at ulven løper etter de så blir det fort ferdig, når jakten er i gang sitter det folk på hvert hjørne for å skyte, dag etter dag, med bikkjer som løper i alle retningen. Det var en i denne tråden som mente det var bedre for dyre å bli skutt i skogen for de ble ikke stresset. Jo alle dyr som drepes av mennesker eller rovdyr blir stresset. 
Kan se litt på naturprogram så lærer du litt om livet i naturen, der alle høster av at rovdyr tar dyr. Vi mennesker har ikke noe å blande oss inn og mene noe om hvor mange som skal være hvor og tro at hvert år går tusenvis av skyteglade mennesker ut i skogen og tror de gjør noe fint for naturen. 

Anonymkode: 4e9d3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jakt fra helikopter er forbudt. Viser du ikke kan loven om jakt. Er heler ikke lov å skytte fra bil og kjøretøy

Anonymkode: 1d96e...0ee

Jakter masse på ulv med helikopter visste du ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke har særlig personlig erfaring med de som jakter, om man tror de holder på med dette for å imponere og være tøff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du ser på jakt som en skala fra "yrkesjeger holder bestanden nede og gjør økosystemet en tjeneste" til "skyter utrydningstruede arter fra helikopter og stiller det ut fordi jeg er tøff" er det veldig mange som befinner seg nærmere den første enn den siste, særlig i Norge. Jeg kan ikke dømme hele skalaen likt.

Anonymkode: 3df4c...284

Sant. Jeg skrev at jakt var ok (dog ikke direkte tøft), men da tenkte jeg jo på førstnevnte kategori.

Jeg tenkte selvsagt ikke på krypskyttere som flyr rundt og skyter utrydningstruede dyr bare for sport og for å ha et løvehode på veggen. De kan brenne i helvete.

Anonymkode: 83a1f...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladekabel skrev (På 2.10.2024 den 18.07):

Flere enn meg som synes jakt på typ elg, reinsdyr o.l. Ikke er spesielt imponerende? Hvert fall ikke imponerende nok til de bildene mange deler og er stolt av i sosiale medier.
For når man sitter på post eller går litt i skogen og skyter et dyr som blir rimelig forsvarsløst på noen hundre meters avstand, er det virkelig noe å være spesielt stolt av? Skjønner jo det trengs litt trening for å være presis nok med våpenet, men allikevel klarer jeg ikke å se grunnen til at det er så tøft. Synes kjøttet er godt og jeg skjønner at dyr må drepes for at vi kan spise, men forstår ikke at det å skyte forsvarsløse dyr skal være så tøft blant en del mennesker, og at det legges ut bilder og skrytes av det.

kan hende det bare jeg som er sær og kjedelig, men det får bare være. Har faktisk selv også tatt jegerprøva for en del år siden, men den har forblitt ubrukt.

Jakt er egentlig ganske pysesport. Man ligger i skauen under masse løv og sikter seg inn det som skulle bevege seg forbi. Det er ikke sånn at det er en fair fight en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må ha jakt i Norge for å holde bestanden av visse dyr nede. It's fact.

Men vi kan sikkert stoppe å få masse rovdyr i hagene som dreper alle husdyra våre og etterhvert barn

Anonymkode: b0ae8...7a4

Ja, rovdyr tar menneskebarna hver dag. Har en i bakhagen som kose dyr for de frykter ikke mennesker. Ja rovdyr kan være farlig for mennesker slik vi forvalter de der de skal kunne forskjell på kommunegrensene så ja da blir det konflikt. Er i skogen hver dag, går flere mil og faktisk aldri møtt ett rovdyr selv om vi bor i rovdyrsonen. Og husdyra får man passe på selv, og dette er naturen. Rovdyrdebatten er bare utrolig flau, de verste rovdyrene er oss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (4 minutter siden):

Jakt er egentlig ganske pysesport. Man ligger i skauen under masse løv og sikter seg inn det som skulle bevege seg forbi. Det er ikke sånn at det er en fair fight en gang. 

Tydelig at dette hadde du ikke greie på😂

Anonymkode: 6554a...0df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært mer imponerende om de tok bilde av kjøttet der det lå oppskjært, pakker og klart. Blodig dyr, våpen og jaktklær blir mest vulgært. Litt som om vi tok bilde av blodig baby, morkake og revnet skritt for å skryte over fødselen. 

Anonymkode: 38f1e...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rart. Hvordan er det mulig å stille et så idiotisk spørsmål om du tross alt er oppegående nok til å lage deg konto på et nettforum?

Anonymkode: 2f621...350

Herregud, for et dårlig "svar". 

Når du ikke vet hva du skal svare er det klokere å forbli taus. 

Anonymkode: 5d3bd...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt går ut på å finne viltet, komme på skuddhold, avlive viltet mest mulig humant, så ta vare på viltet transportete det hjem, tilberede det og nyte måltidet.

Enkelt er det ikke.

Så er det greit å dele et bilde, hyggelig å få følge med synes jeg. Se hva naturen produserer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jakter ikke, men skjønner at det kan være en flott hobby for de som driver med det.

Og at de legger ut et bilde av byttet er absolutt ikke for å tøffe seg, men for å vise frem byttet og vise at de lykkes i jakten. Det er ikke bare å gå ut i skogen og skyte et dyr som mange tror, det ligger litt mer bakom. Mange jaktlag som er kommet tilbake tomhendt.

Det kan vel sammenlignes med laksefiskeren som holder frem laksen han har fanget, tror ikke det er for å tøffe seg, men for å vise frem fangsten, som han sikkert er kjempeglad for etter å ha stått i elva i dagesvis. Eller forballspilleren som holder opp ballen etter å ha scoret hat-trick, eller som noen nevnte den som har strikket genser og holder den opp på bilde, eller kanskje miljøverneren som viser stolt hvor mye plast han har samlet inn.

Anonymkode: 29d0a...744

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt må uansett forbys og bli straffbart.

Det er kvoter på hanndyr og hunndyr og alt sånt, men det finnes faktisk ikke et funksjonelt system som lar disse dyrene registrere hva slags kjønn de identifiserer seg som før jakten starter. 

Dette funker rett og slett ikke fordi kjønnsidentitet kødder man rett og slett ikke med. Forby det nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er en ivrig reinjeger, men poster aldri på sosiale medier. 

Anonymkode: 73630...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tydelig at dette hadde du ikke greie på😂

Anonymkode: 6554a...0df

Du er uenig? Du mener ikke at disse mennene ligger å gjemmer seg for å skyte på forsvarsløse dyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (10 minutter siden):

Jakt går ut på å finne viltet, komme på skuddhold, avlive viltet mest mulig humant, så ta vare på viltet transportete det hjem, tilberede det og nyte måltidet.

Enkelt er det ikke.

Så er det greit å dele et bilde, hyggelig å få følge med synes jeg. Se hva naturen produserer. 

Det er for pyser ihvertfall, der dere sniker dere rundt i kamuflasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er kanskje litt mer naturens gang, enn at vi mennesker skal rå over den? 
Og at ulven løper etter de så blir det fort ferdig, når jakten er i gang sitter det folk på hvert hjørne for å skyte, dag etter dag, med bikkjer som løper i alle retningen. Det var en i denne tråden som mente det var bedre for dyre å bli skutt i skogen for de ble ikke stresset. Jo alle dyr som drepes av mennesker eller rovdyr blir stresset. 
Kan se litt på naturprogram så lærer du litt om livet i naturen, der alle høster av at rovdyr tar dyr. Vi mennesker har ikke noe å blande oss inn og mene noe om hvor mange som skal være hvor og tro at hvert år går tusenvis av skyteglade mennesker ut i skogen og tror de gjør noe fint for naturen. 

Tror elg gir fullstendig blaffen i om det er naturens gang å bli drept av ulv i stedet for kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...