Gå til innhold

Jakt er lite imponerende og ikke så tøft som mange skal ha det til.


Ladekabel

Anbefalte innlegg

bildeposerende jegere er jo bare delulu. Man jager for mat om verdenssamfunnet går under. De som poserer i dag er jo helt blåste.

"Åååå seeee jeg betalte landshøvdingen i Afrika under bordet så jeg kunne jage ulovelig elefant"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner mange jegere, og det er for de aller fleste fordi de elsker å få vært ute i naturen, også gir det i tillegg mat på bordet for dem og kjente. Ja, dyrene dør, men det er også dyr som har fått levd livet i det fri slik de er ment å gjøre. Skjønner sånn sett godt at jegere er stolte av hobbyen sin. 

Med det sagt så syns jeg ikke det er så kult når det blir posert med våpen og døde dyr på sosiale medier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eh nei, hva slags folk er det du kjenner egentlig? Hele min familie jakter, og "alle" rundt oss. Det er for å ha mat i fryseren, og selvfølgelig fordi det er en hobby som de liker. Samholdet i jaktlaget osv. Ingen av dem elsker å drepe dyr.

Anonymkode: 2f621...350

Så rart. Hvordan kan man ikke elske å drepe dyr om man elsker en hobby som i aller høyeste grad innebærer å drepe dyr?

Anonymkode: 5d3bd...164

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er det ikke lenger. Før i tiden, ja, men nå er det bare for lysten til å drepe dyr. 

Anonymkode: 1024d...550

Nei, det er det ikke. Det er bl.a for å forvalte stamme slik at de ikke blir for mange. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem i nord med altfor mye elg. Det resulterer i tynne dyr som ikke finner nok mat. 

Anonymkode: d6b95...403

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladekabel skrev (På 2.10.2024 den 18.07):

Flere enn meg som synes jakt på typ elg, reinsdyr o.l. Ikke er spesielt imponerende? Hvert fall ikke imponerende nok til de bildene mange deler og er stolt av i sosiale medier.
For når man sitter på post eller går litt i skogen og skyter et dyr som blir rimelig forsvarsløst på noen hundre meters avstand, er det virkelig noe å være spesielt stolt av? Skjønner jo det trengs litt trening for å være presis nok med våpenet, men allikevel klarer jeg ikke å se grunnen til at det er så tøft. Synes kjøttet er godt og jeg skjønner at dyr må drepes for at vi kan spise, men forstår ikke at det å skyte forsvarsløse dyr skal være så tøft blant en del mennesker, og at det legges ut bilder og skrytes av det.
 

kan hende det bare jeg som er sær og kjedelig, men det får bare være. Har faktisk selv også tatt jegerprøva for en del år siden, men den har forblitt ubrukt.

Har da aldri vært imponerende.

Anonymkode: b4a5c...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et problem i nord med altfor mye elg. Det resulterer i tynne dyr som ikke finner nok mat. 

Anonymkode: d6b95...403

Null problem å forvalte, for det første kan vi ha rovdyr. Og det går an å jakte uten synes det er så gøy å drepe andre arter, man kan også gjøre det uten å ta bilde med dyret. 
Jakt fra helikopter, jakt med hund som stresser dyret må man ikke ha for å "forvalte" dyrene. Naturen ordner også opp selv, mennesker er ikke til for å forvalte. 
Kjøtt fra villdyr er bra, slik jakten foregår i dag er å bli kvalm av.
Bare fordi jeg mener dette så vet jeg hvor dyrene kommer fra, veldig for å bruke hele dyret. Hvorfor må vi som er i mot den type jakt som foregår i dag bli stemplet dumme? At vi tror dyrene ble til i frysedisken?  

Anonymkode: 4e9d3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er motstander av jakt og kan ikke se noe som helst imponerende eller tøft med det. For min del er det nok heller motsatt. 

Anonymkode: 5d3bd...164

Å være motstander av jakt er naivt og kunnskapsløst

Anonymkode: d4a6d...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er det ikke lenger. Før i tiden, ja, men nå er det bare for lysten til å drepe dyr. 

Anonymkode: 1024d...550

Er du veganer? Eller foretrekker du utelukkende industriell produksjon av kjøtt, som stammer fra dyr i fangenskap? Elgkjøtt er for eksempel mye sunnere enn både biff og svinekjøtt. I tillegg har dyret levd ute i frihet hele livet, i motsetning til kyr og griser.

Anonymkode: 176cd...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 18.10):

Tror du de jakter for å imponere og tøffe seg, eller at de driver med det fordi de synes det er en fin hobby? 

Anonymkode: cd28b...23b

Jeg tror faktisk overraskende mange jakter på grunn av at det er status. Ikke av bøndene som er i jaktlag på bygda, men av alle jurister, finansfolk og andre med tilhold i byer som begynte å jakte i voksen alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så rart. Hvordan kan man ikke elske å drepe dyr om man elsker en hobby som i aller høyeste grad innebærer å drepe dyr?

Anonymkode: 5d3bd...164

Spiser du kun plantebasert? Hvis ikke, så er det jo mer pysete å spise kjøtt fra dyr som du selv har sluppet å drepe fordi du ikke tør/synes det er ekkelt, enn å skyte dyret selv, partere og så spise.

Anonymkode: 176cd...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Null problem å forvalte, for det første kan vi ha rovdyr. Og det går an å jakte uten synes det er så gøy å drepe andre arter, man kan også gjøre det uten å ta bilde med dyret. 
Jakt fra helikopter, jakt med hund som stresser dyret må man ikke ha for å "forvalte" dyrene. Naturen ordner også opp selv, mennesker er ikke til for å forvalte. 
Kjøtt fra villdyr er bra, slik jakten foregår i dag er å bli kvalm av.
Bare fordi jeg mener dette så vet jeg hvor dyrene kommer fra, veldig for å bruke hele dyret. Hvorfor må vi som er i mot den type jakt som foregår i dag bli stemplet dumme? At vi tror dyrene ble til i frysedisken?  

Anonymkode: 4e9d3...f46

Ja da, for dyr på slakteri som gjerne må fraktes over lange avstander, blir ikke stresset i det hele tatt? 

Anonymkode: 176cd...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja da, for dyr på slakteri som gjerne må fraktes over lange avstander, blir ikke stresset i det hele tatt? 

Anonymkode: 176cd...dc7

De blir sykt stresset av det? Skrev jeg at de ikke blir det? 
Jeg spiser kun kjøtt jeg får rett fra gården, jeg kan også spise vilt, men ikke av trofejegere som har årets høydepunkt med å drepe dyr. 
Det påstås også at vilt ikke blir stresset, så mye bedre enn industrielt. De blir stresset de også, derfor trekker dyrene ut av skogen. 
Du leser det du ønsker å lese for å finne et argument? 

Anonymkode: 4e9d3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakt har da vel aldri vært spesielt tøft eller imponerende?

Det er jo bare en hobby. Og om jeg får si, en litt gubbete hobby, og litt for bøgda. Men det har vel også sneket seg inn i rekkene til by-mannfolk som vil være litt menn i naturen og får seg en sånn jaktbikkje. 

Akkurat de jeg kjenner som drar på jaktlag iblant, de virker som de er mest på en guttetur først og fremst. Kommer kanskje hjem med en rype, og en massiv bakrus. 

Jeg hadde aldri klart å drepe et dyr personlig, men jeg spiser jo kjøtt og noe jakt er vel også for og holde bestander nede, som til syvende og sist er bra for dyra. Når det er sagt, selv om jeg ikke har noe direkte imot konseptet, så er det nok litt turn off for min del om jakt er hobbyen hans. Det er en veldig usexy hobby, i min bok.

At folk tar bilder av det.... javel. Vi tar da feriebilder, turbilder, fiskebilder, konsertbilder, båtbilder etc alle sammen. 

Anonymkode: 83a1f...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Null problem å forvalte, for det første kan vi ha rovdyr. Og det går an å jakte uten synes det er så gøy å drepe andre arter, man kan også gjøre det uten å ta bilde med dyret. 
Jakt fra helikopter, jakt med hund som stresser dyret må man ikke ha for å "forvalte" dyrene. Naturen ordner også opp selv, mennesker er ikke til for å forvalte. 
Kjøtt fra villdyr er bra, slik jakten foregår i dag er å bli kvalm av.
Bare fordi jeg mener dette så vet jeg hvor dyrene kommer fra, veldig for å bruke hele dyret. Hvorfor må vi som er i mot den type jakt som foregår i dag bli stemplet dumme? At vi tror dyrene ble til i frysedisken?  

Anonymkode: 4e9d3...f46

Rovdyr som jakter har vi, men for få. Og det betyr ofte en grusom død for dyret, men slik er naturen. Jeg er helt enig i at skrytebilder er kvalmt, uansett hvilket dyr man har skutt. 

Jeg jakter ikke, kommer heller ikke til å skje. Men jeg kjenner folk som jakter, har aldri sett at de har lagt ut skrytebilder. Men jeg følger dem ikke på sosiale medier så hva vet jeg...

Jeg synes heller ikke om jakt fra helikopter, med mindre det er noe helt spesielt, som å finne skadeskutte dyr. 

 

Anonymkode: d6b95...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jakt er enten eller, enten driver du med det, eller ikke. 

Jeg bor i ett distrikt der det er stor tetthet av jegere på høsten, hjort også, jeg har aldri interessert meg i jakt, det kunne aldri ramla meg inn å skyte noe som helst med puls. Jeg er altfor blaut til slikt. 

Men jeg ser det er nødvendig for forvaltning, og jammen får jeg kjøtt i frysen av det og, så jeg høster godene uten å løfte en finger. 

Jakt er nok adskillig mye mer en selve jakta, det er kameratskap, samhold, naturopplevelser og nok ett spenningsmoment.  Her kommer det folk til bygda, menn og etterhvert kvinner, hver høst, som har jakta ilag og hatt dette sosiale avbrekket i åresvis. Helt klart med opplevelser de lever på resten av året. Noen av de skyter knapt, de vil bare på hyttetur, det drøyes med skytingen av og til nemlig. 

Og det er vel mye det jakta også handler om, å få hilse på gjengen igjen. 

 

Anonymkode: 7daab...050

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Null problem å forvalte, for det første kan vi ha rovdyr. Og det går an å jakte uten synes det er så gøy å drepe andre arter, man kan også gjøre det uten å ta bilde med dyret. 
Jakt fra helikopter, jakt med hund som stresser dyret må man ikke ha for å "forvalte" dyrene. Naturen ordner også opp selv, mennesker er ikke til for å forvalte. 
Kjøtt fra villdyr er bra, slik jakten foregår i dag er å bli kvalm av.
Bare fordi jeg mener dette så vet jeg hvor dyrene kommer fra, veldig for å bruke hele dyret. Hvorfor må vi som er i mot den type jakt som foregår i dag bli stemplet dumme? At vi tror dyrene ble til i frysedisken?  

Anonymkode: 4e9d3...f46

Det stresser ikke dyret å bli jaget av ulv eller bjørn?

Det er vel ikke så mange som har råd til å bruke helikopter på jakt?

Jeg kjenner flere som går på jakt og ingen av dem bruker helikopter. Det er vanlige menn og kvinner fra bygda som jakter på familiens eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (27 minutter siden):

Jeg tror faktisk overraskende mange jakter på grunn av at det er status. Ikke av bøndene som er i jaktlag på bygda, men av alle jurister, finansfolk og andre med tilhold i byer som begynte å jakte i voksen alder.

Dette vet man. Her jeg bor kommer rikingene hvert år med rifler til 400-500000, dyreste jaktbekledning og dyre suv-er. De jakter noe, men er stort sett stupfulle.

Anonymkode: 6554a...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Null problem å forvalte, for det første kan vi ha rovdyr. Og det går an å jakte uten synes det er så gøy å drepe andre arter, man kan også gjøre det uten å ta bilde med dyret. 
Jakt fra helikopter, jakt med hund som stresser dyret må man ikke ha for å "forvalte" dyrene. Naturen ordner også opp selv, mennesker er ikke til for å forvalte. 
Kjøtt fra villdyr er bra, slik jakten foregår i dag er å bli kvalm av.
Bare fordi jeg mener dette så vet jeg hvor dyrene kommer fra, veldig for å bruke hele dyret. Hvorfor må vi som er i mot den type jakt som foregår i dag bli stemplet dumme? At vi tror dyrene ble til i frysedisken?  

Anonymkode: 4e9d3...f46

Jakt fra helikopter er forbudt. Viser du ikke kan loven om jakt. Er heler ikke lov å skytte fra bil og kjøretøy

Anonymkode: 1d96e...0ee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...