Gå til innhold

Er det greit å være kulturrasist i Norge? Lurer på om jeg er det


Majer

Anbefalte innlegg

Med kulturrasist så menes det at minoriteter skal tilpasse seg den kulturen som råder i et land og ikke motsatt. Man kan eks forvente at alle i en skoleklasse går i kirken ved påsketider, men man kan ikke forvente at alle i klassen skal gå like ofte i moskeen. Det samme gjelder på andre områder.

Som nordmann hadde jeg tilpasset meg andre sin kultur om jeg flyttet til utlandet fremfor å forvente det motsatte. Selv om jeg antar jeg er kulturrasist er jeg ikke for å ha mye strengere innvandring osv

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde du ikke nødvendigvis klart fullt ut. 

Jeg er veldig glad for at jeg mine reiser rundt i verden har blitt akseptert som annerledes enn normalen i land jeg har bodd i, fordi jeg er norsk, og har norsk hode og tilpasning, uansett hvor mye jeg har prøvd å tilpasse meg. Jeg blir for eksempel ufattelig sliten i kulturer hvor de ikke er vant til alenetid, og tenker mer at jo flere dess bedre, bare koselig å ha 20 mennesker i en liten leilighet 24/7 i ukevis, og dem det ikke er seng til ligger rundt på tepper på gulvet. Jeg er da den "rare", som blir utrolig sliten av slikt, og som derfor trenger å trekke meg bort og finne et sted å være alene innimellom, men dette er blitt møtt med respekt og forståelse. "Hun er norsk, og nordmenn er ikke vant med det vi er vant med og trives med." blir det forklart dem som lurer på om jeg er misfornøyd siden jeg trekker meg bort litt, og så er det blitt akseptert. 

Det er mye av verdens kulturer vi nordmenn ikke er veldig godt tilpasset også, og jeg er så inderlig glad for å da ha blitt møtt med nysgjerrighet, omtanke og forståelse istedenfor å bli fordømt for å ikke klare å tilpasse meg til å bli nøyaktig som dem i den kulturen jeg har vært i. Det er også elementer ved andre kulturer vi nordmenn kanskje bør være glad for at noen introduserer oss for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, tenk om Japan hadde endret seg til sine innvandrere, der kan du vel gå fra sykkelen din uten at den blir tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 2.10.2024 den 17.22):

Med kulturrasist så menes det at minoriteter skal tilpasse seg den kulturen som råder i et land og ikke motsatt. Man kan eks forvente at alle i en skoleklasse går i kirken ved påsketider, men man kan ikke forvente at alle i klassen skal gå like ofte i moskeen. Det samme gjelder på andre områder.

Som nordmann hadde jeg tilpasset meg andre sin kultur om jeg flyttet til utlandet fremfor å forvente det motsatte. Selv om jeg antar jeg er kulturrasist er jeg ikke for å ha mye strengere innvandring osv

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, man må kunne forvente at mennesker som bosetter seg i et land tilpasser seg kulturen der man bor. 

Men akkurat kirke/moské-eksempelet ditt er jeg ikke med på. Ja, det er greit at skolen arrangerer tur i kirka i forbindelse med høytider, men jeg synes ikke at alle må delta. Vi har religionsfrihet i Norge, ergo er det ingen som bør "tvinges" til å gå i kirken (eller i moskeen, eller i synagogen). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, man må kunne forvente at mennesker som bosetter seg i et land tilpasser seg kulturen der man bor. 

Men akkurat kirke/moské-eksempelet ditt er jeg ikke med på. Ja, det er greit at skolen arrangerer tur i kirka i forbindelse med høytider, men jeg synes ikke at alle må delta. Vi har religionsfrihet i Norge, ergo er det ingen som bør "tvinges" til å gå i kirken (eller i moskeen, eller i synagogen). 

På barnas skole var det eget opplegg for barna som ikke skulle være med i kirka. Et morsomt fakta var at samtlige barn med muslimske foreldre ble med i kirka, og samme med innvandrere generelt. De som ble igjen på skolen var barn av norske ateister, samt en der foreldrene var katolske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

På barnas skole var det eget opplegg for barna som ikke skulle være med i kirka. Et morsomt fakta var at samtlige barn med muslimske foreldre ble med i kirka, og samme med innvandrere generelt. De som ble igjen på skolen var barn av norske ateister, samt en der foreldrene var katolske. 

Det er da vært kjent lenge at det kun er (rasistiske) nordmenn som mener at det er muslimene som liksom skal lage bråk av den turen i kirka. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rasisme handler om rase, og det ligger i ordet. Finn på et annet begrep. Rasister finner du på både nazi og woke/anti-raisme-fløyen. De som snakker om kultur, språk, tradisjoner og nasjonalitet, religion hører ikke til under en rasismeparole da disse tingene ikke er rasebetinget, med mindre de også forfekter holdninger og idealer under de førstnevnte fløyene. Ja, det er greit å være kulturist,nasjonalist, tradisjonalist osv. For å være en rasist må rase ha en betydning for deg på et eller annet vis, og du mener at det på en eller annen vis skal ha noe å si for å ha eller ikke ha en possisjon, stilling, eller mulighet. Av alle som bryr seg om rase, er det flest av disse i samfunnet vårt blant wokstere og anti-rasister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...