Gå til innhold

Erfaring med å fjerne galleblære? Får alle mageproblemer, eller er det bare de historiene som deles?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fjerne galleblæra etter akutt betennelse med mye smerter flere dager. Det var virkelig en kjapp affære med kikhullsoperasjon. 3 eller 4 små arr i dag ( ca 1 år siden nå). Spiste egentlig mest bare brød med type leverposten noen dager etter operasjonen, men det var nok mest for at jeg hadde spist utrolig lite i forkant av operasjonen pga smerter, og at det var letter med brød som småmåltid noen ganger om dagen 3-4 dager etter operasjonen.

I etterkant har jeg ikke hatt NOEN plager overhode. Jeg lever ganske lavkarbo, så spiser en del fett. Dette har aldri gitt meg problemer verken med mage eller diare. Er bare glad jeg ikke skal ha betennelse i galleblæren noen gang i fremtiden, for akkurat det unner jeg virkelig ingen 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjernet den i sommer.Mitt beste tips: les deg opp og ta ox bile i etterkant. Jeg sliter ikke med magen lengre

Anonymkode: dfdac...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt komplisert galleoprasjon. Ble tatt akutt og måtte ha er dren fra lever og er fra resten av gallen i 16 dager.
Operasjon 2 lagde en ny vei til gallen. 
Fått strenge restriksjoner på mat i 2 mnd nå så skal de se om der blir like strengt..siden operasjon 2 innbefatter magesekk og tolvfingertarm så kam der hende jeg har strengere enn normalen?

Unngår fett, kun litt plantesmør. Ikke laks, makrell, avokado, nøtter fetepålegg og  alt som er selvsagt fett i Latrosefri men kan spise litt fast ost. Både laktose og reagerer jeg veldig sterkt på. Diaré og vondt i magen. Mindre sukker i det neste 2 mmd. Reagerer på alt som ikke rent av kjøtt. Kalkun kjøtt og hvit fisk tåler jeg og alle grønnsaker må være kokt, dampet godt eller bakt lwnge i ovnen. Får vondt i magen av druer, mer enn 2 kopper kaffe, surnet melk, de fleste rå frukter og rå grønnsaker. Reagerer også på for mye fiber

havre går fint. 

Anonymkode: 067c5...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 15.38):

Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller.

Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra.

MEN jeg er redd bivirkninger av det.

En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå.

Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. 

Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre.

Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? 

Anonymkode: 53657...fe7

Jeg har valgt å ikke fjerne min men heller tilpasse kostholdet slik at jeg slipper unødige problemer, ene barnet mitt har fjernet og hen er ok fornøyd med det men det er mye mer enn meg hen må la være å spise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Jeg har valgt å ikke fjerne min men heller tilpasse kostholdet slik at jeg slipper unødige problemer, ene barnet mitt har fjernet og hen er ok fornøyd med det men det er mye mer enn meg hen må la være å spise 

Helt ærlig, jeg tror ikke endring av kostholdet vil fungere for meg, da angrep ikke er problemet.

Mitt problem er at smerten er konstant. Det kjennes ur som noe ligger under ribbeinene, presser utover på de, de er såre. Har også konstante smerter i bløtvevet, i området rundt.

Problemet mitt er at jeg gråter flere ganger til dagen for jeg er helt 100% utslitt. Jeg er sykemeldt nå på 3. uke, og det vil nok fortsette for jeg ikke har sjanse til å klare å sette meg ned å fokusere.

Jeg har konkludert med at selv hvor mye jeg ønsker å unngå operasjon, så har jeg ikke et valg, for slik jeg har det nå kan jeg faktisk ikke leve. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fjernet den i sommer.Mitt beste tips: les deg opp og ta ox bile i etterkant. Jeg sliter ikke med magen lengre

Anonymkode: dfdac...fe9

Har hørt mye om «ox bile», men finner ikke det i norske butikker. Går den under er annet navn her?

Er ikke lov å importere helsekost, amazon ol. sier de ikke leverer til her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problemer i etterkant og godt å slippe gallesteinsanfall. Fikk betennelse i min og ble hasteoperert så hadde ikke noe valg, lett valg i etterkant🥴

Anonymkode: 31f86...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt ærlig, jeg tror ikke endring av kostholdet vil fungere for meg, da angrep ikke er problemet.

Mitt problem er at smerten er konstant. Det kjennes ur som noe ligger under ribbeinene, presser utover på de, de er såre. Har også konstante smerter i bløtvevet, i området rundt.

Problemet mitt er at jeg gråter flere ganger til dagen for jeg er helt 100% utslitt. Jeg er sykemeldt nå på 3. uke, og det vil nok fortsette for jeg ikke har sjanse til å klare å sette meg ned å fokusere.

Jeg har konkludert med at selv hvor mye jeg ønsker å unngå operasjon, så har jeg ikke et valg, for slik jeg har det nå kan jeg faktisk ikke leve. 

For min del kom anfallene ved feil mat og varte 1-3 dager så etter kostholdsendring går det bra. Så er jo litt avhengig av hvor sterke anfall en får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har hørt mye om «ox bile», men finner ikke det i norske butikker. Går den under er annet navn her?

Er ikke lov å importere helsekost, amazon ol. sier de ikke leverer til her jeg bor.

Se om du kan bestille posterestante i Sverige om du kan hente der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere komme med forslag som har hjulpet dere med gallesmerter også etter de er tatt bort. Jeg har en rest igjen som de ikke kan ta. Får oksynorm og okykontin på sykehus med Paracet. Tramadol eller paralgin forte tåler jeg ikke for magen som var ment å få etter jeg kom ut. 

Anonymkode: 067c5...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg,  du kan jo ikke gå sånn og slite med disse smertene.  Ta med deg alle bekymringene og snakk med kirurgen du skal til. Når vi er engstelige for noe, så oppfatter vi lettere de vonde historiene, og ser ikke de gode.

Jeg har aldri hatt noen plager etter at min galleblære ble fjernet for rundt 10 år siden.  Ingen spesielle hensyn angående mat heller.  Tenker aldri over det.

Ønsker deg riktig god bedring og lykke til med operasjonen :klem3:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (9 minutter siden):

Stakkars deg,  du kan jo ikke gå sånn og slite med disse smertene.  Ta med deg alle bekymringene og snakk med kirurgen du skal til. Når vi er engstelige for noe, så oppfatter vi lettere de vonde historiene, og ser ikke de gode.

Jeg har aldri hatt noen plager etter at min galleblære ble fjernet for rundt 10 år siden.  Ingen spesielle hensyn angående mat heller.  Tenker aldri over det.

Ønsker deg riktig god bedring og lykke til med operasjonen :klem3:

Takk 💙 Jeg skriver ned alt jeg kommer over, for å kunne diskutere det med kirurgen når jeg har time nå til uka.

Jeg blir mindre stresset av å undersøke alt. Men det betyr også at jeg ser alle som skriver om at de har slitt i årevis med alt mulig.

Sphincter of Oddis dysfunction - Oddis sfinkter dysfunksjon

Bile Acid Malapsorption -  gallesyremalabsorbsjon

Dumping syndrom

Fett malabsorpsjon?

Bile reflux? Galle reflux?

Vektøkning? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

For min del kom anfallene ved feil mat og varte 1-3 dager så etter kostholdsendring går det bra. Så er jo litt avhengig av hvor sterke anfall en får

Kostholdet har jeg allerede lagt om. Jeg begynte på blodtrykk- og kolesterol medisiner i april, og jeg har et sterkt ønske om å slutte på de. Jeg started med å legge om kosten både for kolesterolet men også for å gå ned i vekt. Har gått ned 10kg.

Men det betyr også at jeg allerede har byttet ut dårlig fett som smør med olje, at jeg minimerer mengden pga. kalorier. Jeg tar ut plomma i egget, jeg unngår fete meieriprodukter.

Jeg har lagt om kostholdet og jeg har konstante smerter. De gir seg ikke. Om dette er et eneste stort anfall har det var i snart 4 uker. Jeg tror at problemet er plasseringen til steinen, oppe i halsen, og at den er relativt stor. Jeg kjenner den konstant. Det gjør vondt. Når man har vondt spenner man muskler, og man får enda mer vondt.

Jeg skulle ønske at jeg hadde anfall, og at mat kunne regulere det med kosthold. Men alle problemene startet faktisk etter at jeg la om kostholdet. Begynte å kjenne på noe under høyre ribbein før sommeren, og smertene de startet mandag for nesten 4 uker siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Se om du kan bestille posterestante i Sverige om du kan hente der

Dessverre så er Sverige ikke et alternativ for meg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kostholdet har jeg allerede lagt om. Jeg begynte på blodtrykk- og kolesterol medisiner i april, og jeg har et sterkt ønske om å slutte på de. Jeg started med å legge om kosten både for kolesterolet men også for å gå ned i vekt. Har gått ned 10kg.

Men det betyr også at jeg allerede har byttet ut dårlig fett som smør med olje, at jeg minimerer mengden pga. kalorier. Jeg tar ut plomma i egget, jeg unngår fete meieriprodukter.

Jeg har lagt om kostholdet og jeg har konstante smerter. De gir seg ikke. Om dette er et eneste stort anfall har det var i snart 4 uker. Jeg tror at problemet er plasseringen til steinen, oppe i halsen, og at den er relativt stor. Jeg kjenner den konstant. Det gjør vondt. Når man har vondt spenner man muskler, og man får enda mer vondt.

Jeg skulle ønske at jeg hadde anfall, og at mat kunne regulere det med kosthold. Men alle problemene startet faktisk etter at jeg la om kostholdet. Begynte å kjenne på noe under høyre ribbein før sommeren, og smertene de startet mandag for nesten 4 uker siden. 

Jeg har kuttet ut fett i stor grad, har ikke noe å si om det er sunt eller usunt fett for gallen regner fett som fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert for over 20 år siden. Måtte bruke et par år på å venne meg til fett igjen, så det tåler jeg i moderate mengder uten å få diaré. Har hatt mange andre operasjoner i magen, inkludert sammenvoksninger på grunn av endometriose, men det går fint. 

Håper du sier ja til operasjon. Gallesteinsanfall er ikke godt. 

Anonymkode: 18ced...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Operert for over 20 år siden. Måtte bruke et par år på å venne meg til fett igjen, så det tåler jeg i moderate mengder uten å få diaré. Har hatt mange andre operasjoner i magen, inkludert sammenvoksninger på grunn av endometriose, men det går fint. 

Håper du sier ja til operasjon. Gallesteinsanfall er ikke godt. 

Anonymkode: 18ced...4f8

Konklusjonen min er at jeg ikke har noe valg. Livredd for hva det vil si for livet etter, men jeg får bare takle evt. dårlige utfall om det skulle skje.

Sykemeldt på 3. uke nå, og har ikke sjanse til å kunne klare å jobbe noe fremover heller. Smertene sitter konstant i siden, som  når man får «hold» i sia/«sting» i sia når man trener. Det er helt forferdelig egentlig. Vet jeg kommer til å knekke sammen på time hos kirurgen og be på mine knær nærmest om de kan gjøre noe så fort som det er mulig, egentlig fortere enn det er mulig, før helgen igjen 😭

Jeg ver ar jeg ikke er i en kritisk situasjon, som krever umiddelbar operasjon. Steinen har ikke blokkert noe enda, ingen feber eller noen av de andre tegnene på at jeg må ringe legevakten. Men etter snart 4 uker med sammenhengende smerte på høyre side er jeg helt desperat, helt tom for energi. Alt er brukt opp.

Har jo et lite håp om at de kunne hatt tid til å kanskje løsne noen av sammenvoksningene når de først er der inne. Kanskje operasjonen kan hjelpe på de kroniske smertene jeg ellers lever med pga. sammenvoksninger 🤞🏻

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (54 minutter siden):

Jeg har kuttet ut fett i stor grad, har ikke noe å si om det er sunt eller usunt fett for gallen regner fett som fett

Er det jeg også i stor grad har gjort, men litt olje i panna trenger man av og til. Men som skrevet så fjerner jeg blant annet plomma i egget når jeg skal lage eggerøre ol. Tar de små grepene.

Men å leve helt fettfritt er vel heller ikke sunt mener jeg, det er viktig å få i seg noe fett. Er viktig for opptak av vitaminer, for hormonproduksjon, for cellemembraner og hjernefunksjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa "ring meg om dere får en avbestilling på en operasjon, jeg klarer ikke dette lengre". 

Jeg ble oppringt samme kveld, operert neste morgen. 

Anonymkode: f50d6...73b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være den kjipe her og komme med en annen historie;

Jeg fjerna galleblæra i 2017 etter å ha hatt mange anfall årene i forkant. Det som hendte meg etter operasjonen var at jeg ikke kunne spise noen verdens ting uten å måtte løpe på do med magesmerter og diaré rett i etterkant av måltidet. Det gjaldt alle måltider i løpet av dagen, og når jeg måtte gå så måtte jeg gå - NÅ-. Jeg ble klam og kaldsvetta om jeg ikke fikk gått på do med en gang. Det gjaldt alle måltider, uavhengig av fettinnhold. 

Jeg har blitt sjekka med gastroskopi og endoskopi flere ganger uten noe funn, så diagnosen ble irritabel tarm og blå resept på imodium. 

For et års tid siden synes jeg at smertene økte så jeg fikk en ny gastroskopi. Da kom de frem til at jeg hadde kronisk magekatarr, noe som visstnok har kommet av kontinuerlig gjennomstrømning av galle. 

Jeg fikk hvertfall medisiner, Questran, et pulver jeg blander ut i biola. Det smaker høgg, men det funker, og det funker umiddelbart. En pose av det på morran og jeg kan leve et normalt liv igjen :)

Anonymkode: 7eeab...5c0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...