AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Del Skrevet 2. oktober Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller. Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra. MEN jeg er redd bivirkninger av det. En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå. Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? Anonymkode: 53657...fe7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Del Skrevet 2. oktober Nå har ikke jeg en komplisert kropp som du har, jeg har operert og har blitt helt fin etterpå, både når det var galleblære og brukket fot og sånn livmorhals-operasjon-greie som jeg ikke husker navnet på nå. Jeg har fungert veldig bra rett etterpå, så vet ikke om min erfaring blir det som du kommer til å oppleve. Men, jeg ble i hvert fall operert og dagen etterpå var jeg helt fin. Fikk beskjed om å ta det med ro en ukes tid i hvert fall, ikke bære noe tungt osv. Men, jeg hadde en ett-åring og selv om faren var på banen den gangen så var det jeg som løftet henne opp av senga morgenen etter. Og etterpå har jeg også vært i helt fin form. Spiser akkurat det jeg vil. Jeg går på lavkarbo og der er det endel fett og jeg får ikke vondt av det heller. Anonymkode: 741d3...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Del Skrevet 2. oktober Jeg fjernet den for snart to år siden, og eneste minuset er at ett av arrene ikke grodde pent. Det er hovent og ruglete fortsatt. Spiser og drikker hva jeg vil, anfallene forsvant med operasjonen. Ville operert igjen. Anonymkode: 1bf10...3a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller. Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra. MEN jeg er redd bivirkninger av det. En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå. Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? Anonymkode: 53657...fe7 Gikk i 6 år med smerter og plager, og det lille som kom etterpå er totalt underordnet. Fikk betent bukspyttkjertel også siste året, det er "morsomme" anfall det... Må holde meg unna rødvin eneste, den tålte jeg virkelig ikke etterpå, frukt har jeg aldri tålt, og må kanskje generelt spise litt mindre mengder, og fremfor alt tygge maten godt av en eller anna grunn, det hjelper på forstoppelse, diaré har jeg ikke, ellers merker jeg lite og ingenting til forhold for det som var før operasjonen. Anonymkode: 4ea05...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Del Skrevet 2. oktober Ingen større bivirkninger enn om jeg spiser ekstremt fete måltider kan det gå rett igjennom. Skjer kun i ekstreme tilfeller, som julemat om jeg spiser for mye. Ellers ingen bivirkninger, fjernet for ca 10år siden. Anonymkode: 15f48...fcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober Fjernet galleblæra i 2007 etter gjentatte anfall. Har ikke savnet den et sekund. Kikkhullsoperasjon. Fikk beskjed om å prøve meg fram med mat etterpå, siden det kan ta tid for kroppen å håndtere fordøyelse uten galleblæra. Har ikke opplevd problemer, uansett hva jeg har spist. Lykke til Ts! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober Fjernet galleblæra i 2020, etter et grusomt år med mange smerteanfall, turer på akutten og morfin. Operasjonen gikk kjempefint, nesten null plager i etterkant. Anonymkode: b0bf9...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller. Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra. MEN jeg er redd bivirkninger av det. En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå. Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? Anonymkode: 53657...fe7 Jeg har fjernet galleblæra for rundt 10 år siden. Har aldri merket noe problem. Det ble sagt at jeg skulle være forsiktig med å spise rå løk, og det har jeg fulgt opp til en viss grad. Har mer eller mindre glemt at blæra er borte før du innet meg på det nå. Anonymkode: 6751a...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober Har man skikkelige gallesmerter, bryr man seg ikke om ting som kommer etterpå. Hos meg var det ikke noe jeg vurderte en gang, den blæra skulle UT, smertene var uutholdelige. Jeg ble plaget med løs mage lenge etterpå, får fortsatt murring i galleområdet ved fete måltider, men det er småtteri i forhold til gallesmertene. Anonymkode: f50d6...73b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 2. oktober #10 Del Skrevet 2. oktober først og fremst så vil jeg bare si at jeg synes utrolig synd på deg, opplever du det på samme måte som meg så var det ekstremt smertefullt. 1 år tok det og får jeg fikk time for operasjon på sykehuset. Dette er nå ca 15 år siden jeg fjernet gallleblæra og jeg har ikke hatt noe bivirkninger eller merket noe som helst i ettertid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 2. oktober #11 Del Skrevet 2. oktober Fjernet galleblæra i 2021, eneste plage jeg har er at det ene arret har dannet en keloide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Del Skrevet 2. oktober Fjernet for 3,5 år siden. Reagerer ikke på en eneste ting, verken av type mat eller mengde 🤷♀️ Anonymkode: d6e19...a7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Del Skrevet 2. oktober Ingen ettervirkninger annet enn at smertene ble borte. Anonymkode: dd3ef...c56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Del Skrevet 2. oktober Pass på å ikke ta Cosylan! Anonymkode: 79a4b...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #15 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pass på å ikke ta Cosylan! Anonymkode: 79a4b...4c9 Hvorfor ikke? Anonymkode: 53657...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober Opererte i mai, og livet er nydelig uten galleblære. Ikke stygge arr eller brokk heller. Bare bedre nattesøvn og livskvalitet 🥰 Anonymkode: d634b...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #17 Del Skrevet 3. oktober Ble operert for åtte år siden. Har fått kronisk diare etterpå. Går fast på imodium. Har også innimellom smerter som ligner mye på anfallene, men ikke så sterke. Jeg hadde operert igjen for smertene av gallesteinsanfall er så ekstreme, så de hadde jeg ikke orket å ha. Anonymkode: fe0b4...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #18 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ble operert for åtte år siden. Har fått kronisk diare etterpå. Går fast på imodium. Har også innimellom smerter som ligner mye på anfallene, men ikke så sterke. Jeg hadde operert igjen for smertene av gallesteinsanfall er så ekstreme, så de hadde jeg ikke orket å ha. Anonymkode: fe0b4...5ad Etter å ha knekt litt sammen i går, så har jeg også kommet til konklusjonen om at jeg må faktisk gjøre noe, for jeg kan ikke leve slik. Prøvde å gå uten smertestillende mandag-onsdag og det gikk veldig galt. Nå angrer jeg for jeg kjenner smertene bedre nå enn før jeg sluttet. Håper å komme inn i en god flow igjen, men hvordan kan sykehuset forvente at man skal gå rundt med konstante smerter som dette i månedsvis uten at man begynner å tenke mørke tanker. Jeg vet at mange står i kø med like problemer, men vi kan snakke alt vi vil om at vi har det bra i Norge med gratis hjelp, men søren med det tar tid å få hjelp 🥺 men forsto raskt når jeg snakket med lege på sykehuset i går at 2 uker regnes som kort tid 😳 prøv å gå rundt 2 uker med konstante smerter, så skal man så hvor «kort» det føles 😤 Har enda ikke fått noen time for konsultasjon, men jeg har en privat helseforsikring i backup som jeg er veldig forberedt på å bruke, for dette går bare ikke. Har et håp om at ting skal gå fort og som smurt offentlig, men tviler ekstremt sterkt på det. Vært sykemeldt i 3 uker nå, og det blir jo ikke bedre av seg selv. Det er en ting som det skrives om; når man først har fått en stein så vil man få flere og være plaget resten av livet. Men jeg funderer også på hvordan en så liten ting som 16mm, kan skape så mye smerte. Føler meg som «prinsessen på erten» 🤪 Anonymkode: 53657...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #19 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Etter å ha knekt litt sammen i går, så har jeg også kommet til konklusjonen om at jeg må faktisk gjøre noe, for jeg kan ikke leve slik. Prøvde å gå uten smertestillende mandag-onsdag og det gikk veldig galt. Nå angrer jeg for jeg kjenner smertene bedre nå enn før jeg sluttet. Håper å komme inn i en god flow igjen, men hvordan kan sykehuset forvente at man skal gå rundt med konstante smerter som dette i månedsvis uten at man begynner å tenke mørke tanker. Jeg vet at mange står i kø med like problemer, men vi kan snakke alt vi vil om at vi har det bra i Norge med gratis hjelp, men søren med det tar tid å få hjelp 🥺 men forsto raskt når jeg snakket med lege på sykehuset i går at 2 uker regnes som kort tid 😳 prøv å gå rundt 2 uker med konstante smerter, så skal man så hvor «kort» det føles 😤 Har enda ikke fått noen time for konsultasjon, men jeg har en privat helseforsikring i backup som jeg er veldig forberedt på å bruke, for dette går bare ikke. Har et håp om at ting skal gå fort og som smurt offentlig, men tviler ekstremt sterkt på det. Vært sykemeldt i 3 uker nå, og det blir jo ikke bedre av seg selv. Det er en ting som det skrives om; når man først har fått en stein så vil man få flere og være plaget resten av livet. Men jeg funderer også på hvordan en så liten ting som 16mm, kan skape så mye smerte. Føler meg som «prinsessen på erten» 🤪 Anonymkode: 53657...fe7 Uff, jeg føler med deg. Jeg ventet i fem uker på operasjon og ble da prioritert fordi jeg hadde så mye vondt og gikk konstant på smertestillende. Du kan være uheldig og får en betennelse i galleblæren hvis steinen setter seg fast. Så det er greit å få den fjernet. Jeg lever greit så lenge jeg får min dose av imodium hver dag. Uten imodium så hadde jeg hatt magesmerter og diare flere ganger om dagen. Riktig god bedring! Anonymkode: fe0b4...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #20 Del Skrevet 4. oktober Da har jeg fått time for konsultasjon neste uke. Er jo ikke lenge å vente, samtidig veldig lenge å vente. Hele høyre side verker noe så sinnsykt, er helt mørbanka. Tar smertestillende men fy søren de tar kun litt av smertene. Kjenner mye utenom, klamrer meg til varmeflaska og brenner meg selv for å komme gjennom. Er på kanten til å ønske å ta paralgin forte, men ser jo at morfin ikke er bra å ta når man har gallestein 🥺 Kan ikke fatte at man skal måtte gå rundt med slike smerter, og bare vente 😭 Men har ikke noe valg, for jeg har ikke «ekstreme» smerter. Har opplevd verre smerte med Endometriose, men fytti om det er vanskelig å stenge dette ute. Anonymkode: 53657...fe7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå