Gå til innhold

Erfaring med å fjerne galleblære? Får alle mageproblemer, eller er det bare de historiene som deles?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller.

Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra.

MEN jeg er redd bivirkninger av det.

En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå.

Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. 
 

Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre.

Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? 

Anonymkode: 53657...fe7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg en komplisert kropp som du har, jeg har operert og har blitt helt fin etterpå, både når det var galleblære og brukket fot og sånn livmorhals-operasjon-greie som jeg ikke husker navnet på nå. Jeg har fungert veldig bra rett etterpå, så vet ikke om min erfaring blir det som du kommer til å oppleve.

Men, jeg ble i hvert fall operert og dagen etterpå var jeg helt fin. Fikk beskjed om å ta det med ro en ukes tid i hvert fall, ikke bære noe tungt osv. Men, jeg hadde en ett-åring og selv om faren var på banen den gangen så var det jeg som løftet henne opp av senga morgenen etter. 

Og etterpå har jeg også vært i helt fin form. Spiser akkurat det jeg vil. Jeg går på lavkarbo og der er det endel fett og jeg får ikke vondt av det heller. 

Anonymkode: 741d3...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet den for snart to år siden, og eneste minuset er at ett av arrene ikke grodde pent. Det er hovent og ruglete fortsatt. 

Spiser og drikker hva jeg vil, anfallene forsvant med operasjonen. Ville operert igjen.

Anonymkode: 1bf10...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller.

Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra.

MEN jeg er redd bivirkninger av det.

En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå.

Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. 
 

Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre.

Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? 

Anonymkode: 53657...fe7

Gikk i 6 år med smerter og plager, og det lille som kom etterpå er totalt underordnet. Fikk betent bukspyttkjertel også siste året, det er "morsomme" anfall det... 

Må holde meg unna rødvin eneste, den tålte jeg virkelig ikke etterpå, frukt har jeg aldri tålt, og må kanskje generelt spise litt mindre mengder, og fremfor alt tygge maten godt av en eller anna grunn, det hjelper på forstoppelse, diaré har jeg ikke, ellers merker jeg lite og ingenting til forhold for det som var før operasjonen. 

 

 

Anonymkode: 4ea05...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen større bivirkninger enn om jeg spiser ekstremt fete måltider kan det gå rett igjennom. Skjer kun i ekstreme tilfeller, som julemat om jeg spiser for mye. Ellers ingen bivirkninger, fjernet for ca 10år siden.

Anonymkode: 15f48...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet galleblæra i 2007 etter gjentatte anfall. Har ikke savnet den et sekund. Kikkhullsoperasjon. Fikk beskjed om å prøve meg fram med mat etterpå, siden det kan ta tid for kroppen å håndtere fordøyelse uten galleblæra. Har ikke opplevd problemer, uansett hva jeg har spist. 

Lykke til Ts! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjernet galleblæra i 2020, etter et grusomt år med mange smerteanfall, turer på akutten og morfin. Operasjonen gikk kjempefint, nesten null plager i etterkant. 

Anonymkode: b0bf9...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har i dag fått vite at jeg har en stein i galleblæra. Har i 3.5 uker nå hatt 🤬 konstante smerter på høyre side. Hadde jeg bare vært så «heldig» at det var angrep jeg fikk så kunne jeg nå latt være å spise fet mat. Men det er konstant smerte, konstant trykk og det kjennes ut som om noe er der, og jeg får ikke fred. Kan ikke hive i meg smertestillende konstant heller.

Får henvisning videre til å snakke med kirurg om å fjerne galleblæra.

MEN jeg er redd bivirkninger av det.

En ting er at jeg har dårlig erfaring med sammenvoksninger etter operasjon. Sliter med kroniske smerter som følge av tidligere laparoskopisk kirurgi i mageregionen. Og jeg er livredd for at en ny operasjon med å fjerne galleblæra skal gi meg verre smerter enn det steinen gjør. Dog kjenner jeg at også at jeg sannelig ikke vet hvor lenge jeg skal klare å fungere slik jeg har det nå.

Jeg er også redd for «alle» de dårlige historiene jeg hører om. Jeg føler hvor enn jeg søker, så skriver folk om diare, forstoppelse, at de enda får angrep etter fjerning av galleblæra, og hvordan mat ikke henger på grep der kiwi og eple kan føre til angrep, mens fet mat kan gå fint. 
 

Jeg kjenner meg lei, sliten, på gråten for jeg ikke aner hva jeg skal gjøre.

Er det noen suksess historier der ute? Som lever et godt liv uten galleblære? 

Anonymkode: 53657...fe7

Jeg har fjernet galleblæra for rundt 10 år siden. Har aldri merket noe problem. Det ble sagt at jeg skulle være forsiktig med å spise rå løk, og det har jeg fulgt opp til en viss grad. Har mer eller mindre glemt at blæra er borte før du innet meg på det nå.

Anonymkode: 6751a...c93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man skikkelige gallesmerter, bryr man seg ikke om ting som kommer etterpå. Hos meg var det ikke noe jeg vurderte en gang, den blæra skulle UT, smertene var uutholdelige. 

Jeg ble plaget med løs mage lenge etterpå, får fortsatt murring i galleområdet ved fete måltider, men det er småtteri i forhold til gallesmertene. 

Anonymkode: f50d6...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst så vil jeg bare si at jeg synes utrolig synd på deg, opplever du det på samme måte som meg så var det ekstremt smertefullt. 1 år tok det og får jeg fikk time for operasjon på sykehuset.

Dette er nå ca 15 år siden jeg fjernet gallleblæra og jeg har ikke hatt noe bivirkninger eller merket noe som helst i ettertid.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet galleblæra i 2021, eneste plage jeg har er at det ene arret har dannet en keloide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet for 3,5 år siden. Reagerer ikke på en eneste ting, verken av type mat eller mengde 🤷‍♀️ 

Anonymkode: d6e19...a7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ettervirkninger annet enn at smertene ble borte.

Anonymkode: dd3ef...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på å ikke ta Cosylan! 

Anonymkode: 79a4b...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pass på å ikke ta Cosylan! 

Anonymkode: 79a4b...4c9

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 53657...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte i mai, og livet er nydelig uten galleblære. Ikke stygge arr eller brokk heller. Bare bedre nattesøvn og livskvalitet 🥰

Anonymkode: d634b...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...