Gå til innhold

Flere som sliter med å selge bolig nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessuten har det vært en sak i media for ikke lenge siden om at lokkepris ikke lønner seg for selger. Man får flere budgivere, men det er budgivere som vil/kan gi mindre for boligen. Så budrunden starter på et lavere nivå og stopper også på et lavere nivå enn om man hadde satt en realistisk prisantydning.

Derimot lønner det seg for megler, som innkasserer et raskt salg og kan gå videre til neste oppdrag, og kan skryte av å ha solgt "over prisantydning".

Endret av Barix
Lagt inn ekstra avsnitt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 14.26):

Jo. Prisantydning=laveste bud selger er villig til å selge for. 

Anonymkode: 76adb...7f7

Nei, ikke hvis det får lang tid fra boligen blir lagt ut til det blir lagt inn bud.

https://selgebolig.no/prisantydning

Sitat

Regelverket spesifiserer imidlertid at man må være villig til å selge boligen til prisantydning på markedsføringstidspunktet, og ikke tidspunktet for visning og budrunde. Det kan skje mye i dette tidsrommet som gjør at boligselger ønsker en høyere pris for boligen.

Anonymkode: 6927a...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 14.10):

Akkurat nå er det veldig mange som ikke får solgt i det hele tatt, ingen på visning, og naturlig nok ingen bud. De få som har meldt interesse, sier de er avhengige av å få solgt først. Mange har allerede lagt ut boligen langt under takst, og gått ned i pris flere ganger. Det er ikke snakk om å tjene grove summer hver gang man selger, de fleste kjøper og selger vel et fåtall ganger i livet.

Det er helt vanlige mennesker, pensjonister som tenkte de skulle selge huset og flytte i leilighet, par som vil gå fra hverandre, men tvinges til å bo sammen videre, folk som skal flytte pga jobb, men ikke får solgt der de bor, folk som har arvet et hus de ikke har råd til å beholde, men heller ikke får solgt, osv. Førstegangskjøpere og andre som ikke skal selge, har en stor fordel nå. 

Anonymkode: 515a1...80a

Da må de jo sette ned prisen, helt til de får solgt. Gamle eneboliger skal ikke være spesielt attraktivt, så markedet er helt riktig, det er jo en tikkende kostnadsbombe.

Anonymkode: 454c9...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la ut et hus for salg rett før korona, det lå ute i nesten 1 1/2 år uten og selge. Vi hadde ikke kjøpt noe nytt, så vi valgte bare å ta det av og bo her selv.

Nå har jeg egentlig lyst til å skilles, men ingen av oss har råd til å sitte med huset og det er tydeligvis ikke et hus som er lett å selge.

Bor i innlandet.

Anonymkode: fd323...5ff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart får ingen kjøpt og ingen solgt. Hvor folk skal bo lurer jeg på, siden det er et dårlig og privat leiemarked og snart må de fleste leie bolig - hvis de ikke har familie etc til å hjelpe seg med egenkapital, pant i bolig etc.  De jeg kjenner som kjøpte alene uten høy inntekt fikk hjelp av familie. Ellers kunne de ikke kjøpt.

Anonymkode: 9f6a1...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 16.01):

Samme i Østfold, en drøy times pendling til Oslo. Helt dødt. Tror ikke vi får solgt i år. 

Vi bor også i Østfold, og her gikk to hus i gata vår etter første visning. To andre hus ble solgt privat, uten annonsering. Så det er tydeligvis forskjell på området.

Et hus som ligger litt lenger unna har ligget ute et år, og prisen er redusert flere ganger. Jeg tror faktisk ikke huset er priset for høyt, det finnes bare ingen som vil ha eldre, store hus med elendig energimerking, så lenge det finnes fornuftige boliger på markedet. Eller sagt på en annen måte, det huset blir de ikke kvitt om de forsøker å gi det bort...

Anonymkode: 31139...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi la ut et hus for salg rett før korona, det lå ute i nesten 1 1/2 år uten og selge. Vi hadde ikke kjøpt noe nytt, så vi valgte bare å ta det av og bo her selv.

Nå har jeg egentlig lyst til å skilles, men ingen av oss har råd til å sitte med huset og det er tydeligvis ikke et hus som er lett å selge.

Bor i innlandet.

Anonymkode: fd323...5ff

Kjenner jeg gruer meg til å legge dette huset ut for salg neste år. Er også innlandet, og vil legge det ut et år før vi faktisk har behovet for å flytte. Vi tenker da å leie. 

Kanskje renten er på vei nedover da og det er mer optimisme da? 

Anonymkode: 7518f...81d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke huset er priset for høyt, det finnes bare ingen som vil ha eldre, store hus med elendig energimerking, så lenge det finnes fornuftige boliger på markedet.

Da er huset priset for høyt, til rett pris vil alltid noen være interessert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke hvis det får lang tid fra boligen blir lagt ut til det blir lagt inn bud.

At det finnes et unntak betyr ikke at det jeg skriver er feil. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (7 minutter siden):

Nja, det er vel ikke nødvendigvis helt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nja, det er vel ikke nødvendigvis helt riktig. 

Jo, det er derfor store fine hus i Detroit til slutt ble solgt for 1 dollar. Antall nordmenn synker med 10 000+ personer i året, det eneste som gjør at befolkningen øker er innvandring, og det er kanskje ikke akkurat disse som kan by de høyeste summene på boliger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (42 minutter siden):

Som sagt, jeg tror ikke de ville lykkes med å gi bort huset en gang. Det koster for mye å eie...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Som sagt, jeg tror ikke de ville lykkes med å gi bort huset en gang. Det koster for mye å eie...

Det vil dei garantert lykkes med, eneste som hindrer det er om eiendomsskatt el.l. er tullete satt så den blir for høy.

Hadde jeg fått ett hus gratis med tomt en plass jeg synes det var ok å bo så hadde jeg sagt ja 9 av 10 ganger, uansett stand på huset. Det eneste unntaket er om huset må rives og kostnadet med å rive huset er høyere enn verdien av tomten det står på . 

Anonymkode: 5a70b...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det vil dei garantert lykkes med, eneste som hindrer det er om eiendomsskatt el.l. er tullete satt så den blir for høy.

Hadde jeg fått ett hus gratis med tomt en plass jeg synes det var ok å bo så hadde jeg sagt ja 9 av 10 ganger, uansett stand på huset. Det eneste unntaket er om huset må rives og kostnadet med å rive huset er høyere enn verdien av tomten det står på . 

Supert, du finner huset på Finn.no ennå, tror jeg. Bare å gi et skambud, eierne er sikkert lettet over å bli kvitt det. Eiendomsskatten er ganske heftig i denne kommunen, og det trenger nytt tak og nye vinduer. Litt ulovligheter må også ryddes opp i. Men det tar du på strak arm, tenker jeg. Det er jo ikke så kaldt i Østfold, så fyringsutgiftene er sikkert overkommelige. Hvis du er glad i sol, så er nok ikke dette stedet for deg, men det er nok av støy, siden E6 går rett forbi. Men det har jo ikke noe å si, bare prisen er lav nok?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å sjekke slike ting som at det kan komme pålegg om tilknytning til offentlig kloakk for en kostnad på kr 800 000 innen et par år, da? Eller krav om oppgradering av energiklasse til kostnader på langt over 1 mill. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i utkanten av en forholdsvis stor kommune i Vestland, og her selges husene til langt over prisantydning før visning. Hvis ikke mannen hadde hatt mulighet til å kjøpe ut sine søsken og overta barndomshjemmet hadde vi fremdeles bodd i en liten treroms langt fra sentrum. Så her er det lett å få solgt, men nesten umulig å få kjøpt.

Anonymkode: 0bdca...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Supert, du finner huset på Finn.no ennå, tror jeg. Bare å gi et skambud, eierne er sikkert lettet over å bli kvitt det. Eiendomsskatten er ganske heftig i denne kommunen, og det trenger nytt tak og nye vinduer. Litt ulovligheter må også ryddes opp i. Men det tar du på strak arm, tenker jeg. Det er jo ikke så kaldt i Østfold, så fyringsutgiftene er sikkert overkommelige. Hvis du er glad i sol, så er nok ikke dette stedet for deg, men det er nok av støy, siden E6 går rett forbi. Men det har jo ikke noe å si, bare prisen er lav nok?

Er prisen lav nok så ja, men legg merke til at jeg også skreiv en plass jeg synes det var ok å bo. Siden jeg ikke bor i østfold så har det lite å si for min del men om noen vil bo der så why not. Det er jo det som er med eiendom at det som egentlig drar verdi er tomteverdi og ikke husverdien. 

Så for min del om det ble lagt ut ett hus i kommunen her jeg bor til for eks 100k på en tomt jeg liker plasseringen på så selvsagt vil jeg si ja uavhengig av hvilken stand huset er i. Men lokasjonen betyr mye, huset betyr lite. 

Ang det med krav om etterisolering osv så er det en litt usikker sak hvordan egentlig kommer til å bli etterlevd, mest trolig om det blir tvang så blir det kun ved ett salg siden ingen kan trekke tilbake retten til å bo i huset med bakgrunn av det men en kan legge inn at selger i praksis må oppgradere det ved ett salg.

Bytte vindu / tak / kledning er ikke så himla mye jobb om en gjør det selv, det er ett prosjekt selvsagt men ikke ett prosjekt som er uanngripelig stort. Men det er ikke noe du gjør om du ikke liker lokasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidrun(dande)
AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 10.13):

Da må de jo sette ned prisen, helt til de får solgt. Gamle eneboliger skal ikke være spesielt attraktivt, så markedet er helt riktig, det er jo en tikkende kostnadsbombe.

Nettopp

Endret av Heidrun(dande)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi bor også i Østfold, og her gikk to hus i gata vår etter første visning. To andre hus ble solgt privat, uten annonsering. Så det er tydeligvis forskjell på området.

Et hus som ligger litt lenger unna har ligget ute et år, og prisen er redusert flere ganger. Jeg tror faktisk ikke huset er priset for høyt, det finnes bare ingen som vil ha eldre, store hus med elendig energimerking, så lenge det finnes fornuftige boliger på markedet. Eller sagt på en annen måte, det huset blir de ikke kvitt om de forsøker å gi det bort...

For oss er det snakk om en treroms leilighet, sentralt beliggende, god stand, lave fellesutgifter osv. Men det er nok sånn at folk heller vil bo i en ettroms i Oslo til fire mill enn treroms i Østfold for under tre mill. Vi ønsker jo ikke å bo der selv, så kan ikke klandre andre for at de tenker likt 😛 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For oss er det snakk om en treroms leilighet, sentralt beliggende, god stand, lave fellesutgifter osv. Men det er nok sånn at folk heller vil bo i en ettroms i Oslo til fire mill enn treroms i Østfold for under tre mill. Vi ønsker jo ikke å bo der selv, så kan ikke klandre andre for at de tenker likt 😛 

Kan legge til at vi ser at det som går i vårt område nå om dagen, er eneboliger og rekkehus. Så det er kanskje komboen leilighet og mindre by som er lite forlokkende på folk, flytter man ut av storbyen er det kanskje for å bo i hus. Vårt håp er at noen av de som selger hus nå vil inn i leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...