Gå til innhold

Så mange diagnoser at det lukter selvbedrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt klart at tik tok har sentralisert helt vanlige egenskaper i en adhd-diagnose, men nå er begge deler sant da. For dette er korrekt, samtidig som det er riktig at mange kvinner har udiagnostisert adhd, fordi det faktisk er kjønnede symptomer. Hadde noen sagt til meg for 25 år siden at jeg hadde adhd, hadde jeg ikke skjønt det grann. Det var nemlig forbeholdt de utagerende gutta, som ikke nødvendigvis hadde det engang, men kom fra hjem med omsorgssvikt. Så vi er både kommet lenger, samtidig som vi har et problem med sosiale medier, som vanlig. Det som derimot er det typiske er at man bagatelliserer kvinners utfordringer og mistenker dem for å ha funnet opp egne diagnoser, til tross for at det reelle nåløyet for adhd-diagbose fremdeles er trangt. Av de som blir utredet for adhd, er det vel færre enn én av ti som får diagnosen.

Anonymkode: 33d5f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sefanja skrev (7 timer siden):

Du har misforstått helt hvorfor diagnoser settes. Ha noe å skylde på? 

Jepp. Om en har en diagnose å skylde på blir en ikke personlig holdt ansvarlig for eventuelle ting.

"Det er ikke meg, det er adhd"en". Osv. Sett det tusen ganger.

Anonymkode: aa1a7...eea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp. Om en har en diagnose å skylde på blir en ikke personlig holdt ansvarlig for eventuelle ting.

"Det er ikke meg, det er adhd"en". Osv. Sett det tusen ganger.

Anonymkode: aa1a7...eea

Tror de bare prøver å ha litt selvironi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 timer siden):

Tror de bare prøver å ha litt selvironi

Jaggu.

Anonymkode: aa1a7...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Diagnoser er det helt store. Alt for å ha noe å skylde på.

Det er gått fullstendig til helvete.

Anonymkode: aa1a7...eea

Helt rett

Og legene, legemiddelindustrien og helsekostkjedene fyrer oppunder det overdrevne kroppshysteriet med stadig nye behandlingsformer, kremer, kurer og humbug.
Bare for å kunne tjene enda mer penger.

Tidligere dro man til legen bare hvis man var ordentlig syk

Anonymkode: e1a64...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten alle sammen personlighetstrekk fra ulike diagnoser, eks adhd, autisme og personlighetsforstyrrelser. Mennesket er ikke enkle, vi er sammensatte. Hvis jeg leser symptomer/trekk fra adhd så kan jeg krysse av for noen av dem, det samme med autisme. Men jeg skjønner jo at jeg ikke har diagnosen adhd eller autisme. Men de som selvdiagnostiserer seg tenker ofte ikke så langt.

Mange diagnoser er mote på godt og vondt.

Kvinnesykdommer er inn å snakke om, heldigvis. Og her også plukker noen ut symptomer og tror selv de har det. Hadde vært bedre å få en skikkelig utredning. 

Noen bruker diagnoser som unnskyldning heller enn en forklaring. Diagnoser gjør en bevisst på utfordringene man har også må man jobbe hardere for å få til det samme som en uten diagnose, eks adhd og dysleksi. De som bruker det som unnskyldning ødelegger for de andre. 

Anonymkode: a22c3...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.59):

Er det bare jeg som syns det er vel mange som bruker vel mye tid på å finne en diagnose på seg selv? Venninner som skal gå barndommen i sømmene for å finne svaret på hvorfor de føler slik og slik og hvorfor de er single, ikke vil jobbe osv. Det må jo være traumer, selv om de har hatt normale foreldre…Også sykmeldes de fordi de sliter med livet

Andre som er lubne med opplåste mager som legger ut bilder av at de har endometriose. Det kan godt være, men de har da samtidig fått seg et svar de tilsynelatende ønsket seg og kan leve med på hvorfor de er litt lubne. Hadde det være kun magen, ja da er sykdommen en åpentbart forklaring, men er man tykk, så er det nok heller der forklaringen ligger til stor mage. 

Damer med cellulitter, noe de fleste har, som sier at de endelig fant svaret på hva kulene under huden er, jo det er lipødem, selvfølgelig! For er de ikke modelljenter, da må det jo være en sykdom. Dette er jo damer med mindre cellulitter enn meg! De har helt normale bein, men er så opptatte av eget ytre at de må få en diagnose slik at de kan få hjelp. De som faktisk har lipødem må jo tenke sitt når de ser disse damene. Og om det er lipødem, så er det på er så tidlig stadie at jeg ikke fatter at de har hatt plager eller klart å se noe annet enn litt celullitter

Og fødselsdepresjoner florerer. Jeg vet at det skjer, men må folk sykeliggjøres hele tiden med diagnoser? Hvis noen har et sykt barn som krever hinsides mye ekstra, så er det barnet som er sykt, ikke mor. Mor blir sliten og dritt lei fordi hun er hovedomsorgsperson, og det er naturlig, men ikke kast fødselsdepresjonsdiagnosen etter henne. Eller kanskje de ønsker den selv? Jeg sa jeg ikke følte direkte tilknytning til mitt eget barn da hun ble født, og da kom « du hadde nok en liten fødselsdepresjon» - kommentaren umiddelbart. Nei, det var ingen depresjon!

Kan folk ta seg sammen

Anonymkode: f86ee...ab8

Du er alt for dømmende

Anonymkode: 12ae5...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får faktisk ikke diagnosen endometriose uten at dette er påvist ved kikhullskirurgi. Så har de fått den diagnosen kan du i alle fall være sikker på at de har den sykdommen.

Anonymkode: f9811...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...