Gå til innhold

Venninne selger «dritt» dyrt, overreager jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SPOCA skrev (46 minutter siden):

Nei, det er ikke svindel å selge billige ting dyrt. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet er.

Dette er kun et problem hvis hun lyver om ekthet, f.eks at hun skriver at noe er i ekte gull uten å være det.

Hvorfor legge seg bort i det? Her er det jo hva folk er villige til å betale som styrer, og hvis man velger å kjøpe billige ting dyrt, er det ens eget problem. Det er ikke selgers problem at folk ikke gidder å gjøre research på forhånd. 

For meg er dette faktisk et ikke-problem, så fremt hun ikke lyver om varene. 

Men vil du virkelig ha en verden man åpenbart driver med salg med villedende priser. Der man som forbruker konstant må være obs på at man ikke blir snyltet fordi det finnes så mange spekulative aktører som er villig til å selge dritt til stive priser? Hvor langt er vi villige til å la markedet flyte over av slike aktører? Vi har jo allerede en hel industri som tjener rått på overprisede medisiner fordi kundemassen ikke har noe valg?

Jeg synes det stinker og er amoralsk. Men nå er det jo en større synd å "stikke nesa si inn i ting" enn å være aktivt opptatt av å jobbe for en bedre verden.

Anonymkode: 026c7...994

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Temu er for meg mer moralsk enn den lokale dyrebutikken.

Førstnevnte selger leken for 10 kroner, da de slipper alle mellomredd.

Sistnevnte tar 100 kroner. Da de skal betale flere mellomledd, dyre lokaler, ansatte strøm, nytt ledd med skatt/moms..... 

Og så kommer leken fra akkurat samme butikk. 

Anonymkode: eb549...980

Ingenting av det du nevner har noe med moral å gjøre.

Anonymkode: 443d4...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men vil du virkelig ha en verden man åpenbart driver med salg med villedende priser. Der man som forbruker konstant må være obs på at man ikke blir snyltet fordi det finnes så mange spekulative aktører som er villig til å selge dritt til stive priser? Hvor langt er vi villige til å la markedet flyte over av slike aktører? Vi har jo allerede en hel industri som tjener rått på overprisede medisiner fordi kundemassen ikke har noe valg?

Jeg synes det stinker og er amoralsk. Men nå er det jo en større synd å "stikke nesa si inn i ting" enn å være aktivt opptatt av å jobbe for en bedre verden.

Nei, men da bør man jo ikke kjøpe brukt heller. Og det ER forskjell på å kjøpe fra en privatperson og en butikk.

Og å holde styr på priser når det gjelder butikker er også noe du må gjøre for øvrig, butikker opererer med ulike priser hele tiden. Da jeg kjøpte ny mobil for litt siden brukte jeg hele 5000 kr mindre på den i en butikk kontra en annen. 

Dette er jo sånn det har blitt når det nå en gang er et fritt marked.

Du må jo gjerne mene det er amoralsk, men tror du virkelig noen som prøver å tjene penger på produktene du kjøper er spesielt moralske? Da har du jammen blitt lurt hvis du tror det.

Butikkene gjør jo dette hele tiden. De selger priser til x pris som de selv setter, og vi kunder tar den prisen. 

Jeg tenker dette dessverre er prisen for å leve i et kapitalistisk samfunn. Venninnen har ikke gjort noe grunnleggende mer amoralsk enn andre, bare fordi noen kan føle seg lurt. Så lenge hun ikke selger produkter som noe annet enn det de er, så må hun få lov til det. Det er markedet som styrer, enten du eller jeg liker det eller ikke. Så lenge det ikke er ulovlig er det heller ikke noe man kan gjøre for å stoppe det.

Ville jeg gjort det selv? Nei. Overhodet ikke. Jeg selger mine klær på Finn til underpris. Men det er fordi jeg ønsker dem gode nye eiere som kan bruke produktene videre.

Det ironiske er at jeg er ganske noe annet enn en hardbarka økonomisk liberalist. Dette er dog konsekvensen av de økonomiske systemene som er valgt.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Norske butikker har en viss kontroll på varene de selger, norske butikker er også ansvarlig ovenfor kundene og dette er enkelte som ikke skjønner.

Hvis katten din blir forgiftet eller kveles av et produkt som er kjøpt fra en kinesisk nettbutikk så er du selv ansvarlig, om du kjøper et skadelig produkt fra en norsk butikk så er det butikken og importøren som er ansvarlige. De kan bli ansvarlige for erstatning eller kostnader i forbindelse med utgifter til veterinær.

Men så lenge søpla fra Temu, Wish og Shein er BILLIG BILLIG BILLIG 😍🤩 så er det jo ikke så farlig....

Anonymkode: b25cf...19f

Temu er underlagt det samme regelverket. 

Men presset på Nille, europris, med flere, er nesten ikke-eksisterende. Da temu får all pes og testing akkurat nå. 

Og om katten min kveles av en leke kommer den norske butikken til å trekke på skuldrene... Hvor godtroende er du egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting av det du nevner har noe med moral å gjøre.

Anonymkode: 443d4...6eb

Det er umoralsk å prise samme produkt ti ganger så mye. Bare fordi mange mellommenn også skal ha fortjeneste. Når det er et produkt man kan kjøpe direkte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hæ?

Slik må man forholde seg til hver eneste dag. 

Jeg trengte asparges. På Meny kostet den 99 kr/bunt. På rema 39 kr/bunt. Så samtidig at brokkolini var 19 kr/pakke. Og kjøpte det i stedet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Morsom sammenligning. Det du glemte å ta med er at den lokale dyrebutikken faktisk sysselsetter og lønner mennesker. Er det en del av det umoralske mener du?

Venninnen til ts får en ekstrainntekt, det er vel ikke spesielt umoralsk i seg selv?

Det umoralske er vel eventuelt å svindle ved å påstå at hun selger smykker i ekte gull/sølv. Selv om det burde ringe en bjelle hos potensielle kjøpere hvis noen selger gullarmbånd til kr. 300. 

Anonymkode: b041d...e10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å selge smykker som 'ekte' er ikke bare svindel pga hva slags metall man påstår som er i det, og ikke oppgir hvor det er kjøpt. Det kan være rett å slett farlig! Huska at de hadde hadde en advarsel på NRK en liten stund tilbake om at de testa en del ting fra Temu, og fant høye forekomster av kreftfremkallende stoff. så Google'a og legger ved screenshot så andre kan se.

Screenshot_20241002_152328_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hæ?

Slik må man forholde seg til hver eneste dag. 

Jeg trengte asparges. På Meny kostet den 99 kr/bunt. På rema 39 kr/bunt. Så samtidig at brokkolini var 19 kr/pakke. Og kjøpte det i stedet. 

Gjør du deg dum? Jeg prater selvsagt ikke om variasjoner innen matvarekjeder man lett kan sammenligne fra dag til dag. Om du derimot skal kjøpe en gullring fra TEMU eller AliBaba, så gjør man det på lykke og fromme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Nei, men da bør man jo ikke kjøpe brukt heller. Og det ER forskjell på å kjøpe fra en privatperson og en butikk.

Og å holde styr på priser når det gjelder butikker er også noe du må gjøre for øvrig, butikker opererer med ulike priser hele tiden. Da jeg kjøpte ny mobil for litt siden brukte jeg hele 5000 kr mindre på den i en butikk kontra en annen. 

Dette er jo sånn det har blitt når det nå en gang er et fritt marked.

Du må jo gjerne mene det er amoralsk, men tror du virkelig noen som prøver å tjene penger på produktene du kjøper er spesielt moralske? Da har du jammen blitt lurt hvis du tror det.

Butikkene gjør jo dette hele tiden. De selger priser til x pris som de selv setter, og vi kunder tar den prisen. 

Jeg tenker dette dessverre er prisen for å leve i et kapitalistisk samfunn. Venninnen har ikke gjort noe grunnleggende mer amoralsk enn andre, bare fordi noen kan føle seg lurt. Så lenge hun ikke selger produkter som noe annet enn det de er, så må hun få lov til det. Det er markedet som styrer, enten du eller jeg liker det eller ikke. Så lenge det ikke er ulovlig er det heller ikke noe man kan gjøre for å stoppe det.

Ville jeg gjort det selv? Nei. Overhodet ikke. Jeg selger mine klær på Finn til underpris. Men det er fordi jeg ønsker dem gode nye eiere som kan bruke produktene videre.

Det ironiske er at jeg er ganske noe annet enn en hardbarka økonomisk liberalist. Dette er dog konsekvensen av de økonomiske systemene som er valgt.

Jeg føler hele dette innlegget fronter enn litt feig, unnvikende holdning til verden vi lever i og mulighetene vi har for å endre den til noe bedre. Selvfølgelig blir vi alle lurt. Stadig vekk. Hele tiden. Men det er vel ingen grunn til å akseptere og være slepphendt med prinsipper på generelt grunnlag, bare fordi "det er sånn". Det er en unnfallenhet som leder rett inn i fordervelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler hele dette innlegget fronter enn litt feig, unnvikende holdning til verden vi lever i og mulighetene vi har for å endre den til noe bedre. Selvfølgelig blir vi alle lurt. Stadig vekk. Hele tiden. Men det er vel ingen grunn til å akseptere og være slepphendt med prinsipper på generelt grunnlag, bare fordi "det er sånn". Det er en unnfallenhet som leder rett inn i fordervelsen.

Det må du gjerne mene, men det er nå realiteten. Hvis du vil endre på dette må du kanskje engasjere deg mot det, f.eks gjennom å være politisk aktiv. Jeg ER faktisk politisk aktiv og jobber nettopp for ulike politiske løsninger hver eneste dag. Hva gjør du for å forandre verden? Sitter på KG og kaller andre feige? Jeg spør meg selv hvem som er mest feig. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ei venninne som shopper mye på temu ol eks et belte til 20kr for å så selge det på Finn/facebook for mye mer. Samme med smykker.. alt mulig. Kvaliteten er jo som så. Kjenner jeg syntes det er litt shady, som øredobber hun selger som sølv/gull når jeg tviler på at er par øredobber fra temu til 20kr er ekte.. om d har stempel. (Øredobbene selger hun for 400kr) så er mye penger å tjene. Hun er ikke fattig men tjener jo en del på dette. Merker jeg syntes det er ugreit men oppleves som for firkantet av folka rundt oss.. er jeg bare sær? Hadde du blitt snurt om noe du trodde var skikkelig kom fra temu? 

Anonymkode: 01bc8...d91

Ja. Du overdriver. Det er slik å drive butikk fungerer. Selvom dette bare er en hobby virker det som.Prinsippet er akkurat det samme. Alle butikker gjør dette. Kjøper det billigere og selger dyrere. Det er jo helt normalt i samfunnet vårt. Det er opp til hver enkelt forbruker å sjekke hva de faktisk kjøper. Om noen går på det så  kan man skylde seg selv,men du nevner ikke om hun kjøper forfalskninger og selger det som ekte vare. Det er ikke greit. Det er ren svindel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Temu er underlagt det samme regelverket. 

Men presset på Nille, europris, med flere, er nesten ikke-eksisterende. Da temu får all pes og testing akkurat nå. 

Og om katten min kveles av en leke kommer den norske butikken til å trekke på skuldrene... Hvor godtroende er du egentlig? 

Temu er naturligvis ikke underlagt det samme regelverket, de opererer ikke fra Norge. Norske bedrifter behøver ikke forholde seg til kinesiske regler heller. Importøren (dvs. du om du kjøper fra Temu) er ansvarlig for at produktene de videreselger i Norge.

Anonymkode: 9ff44...a83

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, dette minner om da Herr og Fru Fotballfrue kjøpte billig ræl fra eBay og prøvde å selge det dyrt gjennom firmaet sitt Treasures. Og Herr Fotballfrue forfulgte en stakkars en stakkars ungjente som var så frekk (i følge dem) at hun stilte spørsmålstegn ved hele greia. https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/fotballfrue-raser-mot-journalist/13089205/

TS - pass deg så du ikke får noen slike på nakken nå!

Anonymkode: a83ea...827

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 12.46):

Næh.. ikke nødvendigvis. Grunnen til at temu er billig er at det dropper alle mellomleddene. Hvis en vanlig butikk skulle solgt dette ville det også vært mye dyrere enn rett fra fabrikk.

Anonymkode: 34ed4...254

Nei ikke nødvendigvis, de selger kopier av produkter. La oss si at du kjøper Adidas sko på temu, så får du badidas, og risikerer å skjære deg på skarpe plastbiter når du tråkker ned i skoen. 

Eller du kjøper øreringer med masse bly og det er ikke nikkelfritt, og du får blyforgiftning og allergisk utslett osv. 

Eller du kjøper neglesett, der limet er giftig og du må på sykehus. 

Alle disse tilfellene er realistiske og har skjedd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 15.21):

Venninnen til ts får en ekstrainntekt, det er vel ikke spesielt umoralsk i seg selv?

Det umoralske er vel eventuelt å svindle ved å påstå at hun selger smykker i ekte gull/sølv. Selv om det burde ringe en bjelle hos potensielle kjøpere hvis noen selger gullarmbånd til kr. 300. 

Anonymkode: b041d...e10

Det er så klart umoralsk å late som produkter du selger ikke er helsefarlige, når du vet at de er kjøpt billig fra utlandet. 😱

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...